B-17 FLYING FORTRESS
'QUEEN OF THE SKIES'
'SURVIVORS'

B-17G-85-DL, 44-83575 sinds 2019 niet langer op de lijst van 'survivors',...

Museale en Vliegwaardige B-17's

Het gaat te ver om alle taken die de B-17 verrichtte hier te beschrijven. Wat niet te ontkennen valt is het feit dat de B-17 en haar bemanning een zeer belangrijk aandeel heeft geleverd in de strijd tegen het Derde Rijk. Van de meer dan 12.700 gebouwde exemplaren zijn er nog maar weinig overgebleven, in totaal 45 stuks. Hiervan zijn er 23 stuks in musea te vinden, waarvan slechts vier buiten de Verenigde Staten, in Brazilië, één in Frankrijk en twee in Engeland. In sommige museums worden ook onderdelen bewaard die afkomstig zijn van de B-17, geschutskoepels, motoren, propellers, etc. Maar wellicht het meest spreken de stukken aluminium aan die in de neus-sectie zaten, de stukken met de ‘Nose Art’. In het museum van de Commerative Air Force, Midland, Texas zijn nog mooie originele delen 'Nose-Art' te vinden die de B-17 een persoonlijkheid gaf.

Een fraaie voorbeeld van 'Nose-Art' op deze B-17G, 43-37907 van de 490th BG
(de 'nose-art' van Caroline Moon is helaas niet bewaard)

Van de 12,731 geproduceerde B-17's zijn er dus 45 stuks bewaard gebleven, waarvan de meeste niet vliegwaardig zijn en in museums staan. Maar we mogen ons gelukkig prijzen dat er enthousiastelingen zijn die er ook een aantal, rond de 6 stuks in de lucht houden, plus een aantal in groot onderhoud en in restauratie tot vliegwaardig. De meeste luchtwaardige B-17’s zijn te vinden in de VS, maar ook Europa mag zich gelukkig prijzen dat hier twee vliegen kunnen, één B-17G in Frankrijk, de 44-8846 en de bekende ‘Sally B’, een B-17G, serienummer 44-85784 op Duxford, Engeland.

De bemanning van B-17G-30-BO, 42-31909 'Nine-O-Nine'

Veel van de tentoongestelde en vliegwaardige B-17's hebben fraaie 'nose-art' op de romp. Bij de meeste van deze geschilderde kunstwerkjes diende een originele foto van een B-17 tot voorbeeld. Een zeer mooi voorbeeld was geschilderd op de B-17G-30-BO, 42-31909 'Nine-O-Nine' van het 323rd Bomb Squadron, 91st Bomb Group. 'Nine-O-Nine', die haar naam dankte aan de laatste drie cijfers van de registratie, vloog 140 missies. De eerste, naar Augsburg in Duitsland, was op 25 februari 1944. Achtien keer vloog deze bommenwerper naar Berlijn. Tijdens 1129 vlieguren werd 225 ton aan bommen geworpen. Gedurende deze periode werden maar liefst 21 motoren gewisseld. Na de oorlog keerde 'Nine-O-Nine' terug naar de Verenigde Staten waar het toestel gesloopt werd.

De opvallende 'nose-art' van B-17G-30-BO, 42-31909 'Nine-O-Nine'

Als eerbetoon aan 'Nine-O-Nine' werd, voormalige airtanker B-17G-85-DL, 44-83575, aangekocht door The Collings Foundation in januari 1986, en ontving de civiele registratie N93012. Het toestel werd geheel opgeschilderd als 'Nine-O-Nine' inclusief de registratie op de staart, 42-31909. Het toestel was niet vrij van incidenten. Op 23 augustus 1987 schoot de bommenwerper aan het einde van de landingsbaan van Beaver County Airport nabij Pittsburgh, door het hek en belandde in een 30 meter diep ravijn. Er waren slechts licht gewonden, maar de schade was aanzienlijk. na reparaties vloog de B-17 weer en was een graag geziene gast op luchtshows. Op 9 juli 1995 ging het mis toen het landingsgestel maar deels kon worden uitgezet, waardoor wat schade aan de romp kwam en een propeller vervangen moest worden.

De 'nose-art' van 'Nine-O-Nine' hier op B-17G-85-DL, 44-83575

Maar op 2 oktober 2019 ging het volkomen mis. De piloot van 'Nine-O-Nine' probeerde terug te keren kort na de start vanaf Bradley International Airport bij Windsor Locks, Connecticut na hij gemeld had dat motor vier een storing had. De B-17G kwam te laag naar de landingsbaan en kwam er 300 meter te kort voor neer, raakte enkele objecten rond het vliegveld, schoot over het gras en ramde in een contructie voor het ijsvrij maken van vliegtuigen en explodeerde in een vuurzee. De piloot, 75 jaar en de co-piloot (71) waren op slag gedood. Ook zeven anderen aan boord kwamen om het leven en zes anderen raakten door brandwonden en botbreuken gewond. Ook op de grond raakte één persoon gewond. Onderzoek gaf later aan dat een deel van de schuld bij de piloot lag en een deel bij het onderhoud. Vanwege deze ramp, waarbij de B-17G geheel werd verwoest, moest uit onderstaande lijst B-17G-85-DL, 44-83575 worden geschrapt,...

Uw schrijver deed ooit een poging de 'nose-art' van 'Nine-O-Nine'
na te maken (nog vóór het internet en een slechte foto als voorbeeld)

Op 12 november 2022 ging het gruwelijk mis met de luchtwaardige B-17G (s/n 44-83872) ’Texas Raiders’, (N7227C) welke eigendom was van de Commemorative Air Force (Gulf Coast Wing) in Houston, Texas. Tijdens een luchtshow op Dallas Executive Airport in Texas, kwam een P-63 Kingcobra in botsing met de B-17 waarbij de bommenwerper doormidden werd gekliefd. Alle vijf bemanningsleden van de Flying Fortress kwamen om en ook de piloot van de P-63 verloor het leven. Ook deze B-17 werd verwijderd uit onderstaande lijst,....

B-17G (s/n 44-83872) ’Texas Raiders’, (N7227C) helaas niet langer onder ons

Bewaard gebleven B-17 Flying Fortress
(december 2022)

Brazilië

  • B-17G (s/n 44-85583) tentoongesteld op de Recife Luchtmacht Basis
  • B-17G (s/n 44-83718) opgeslagen in Museu do FAB in Rio De Janeiro

    Frankrijk

  • B-17G (s/n 44-8846) ‘The Pink Lady’ is luchtwaardig, (F-AZDX) en eigendom van Forteresse Toujours Volante in Paris
  • B-17G (s/n 44-8899) opgeslagen in het Musée de l'Air et de l'Espace in Paris.

    B-17G (s/n 44-85784; registratie G-BEDF) 'Sally B’

    Groot Brittannië

  • B-17G (s/n 44-85784) 'Sally B’ is luchtwaardig, (G-BEDF) eigendom van de B-17 Preservation Group, basis Imperial War Museum te Duxford.
  • B-17G (s/n 44-83735) ‘Mary Alice’ tentoongesteld , (ex-F-BDRS) in het American Air Museum te Duxford. (onder restauratie tot 2013).
  • B-17G (s/n 44-83868) tentoongesteld in het Royal Air Force Museum London te Hendon.

    B-17D (s/n 40-3097) ’The Swoose’, (oudste bewaarde B-17)

    Verenigde Staten

  • B-17D (s/n 40-3097) ’The Swoose’, (oudste bewaarde B-17), in restauratie in het National Museum of the United States Air Force at Wright-Patterson AFB in Dayton, Ohio.
  • B-17E (s/n 41-2446) ’Swamp Ghost’, tentoongesteld (ongerestaureerd) in het Pacific Aviation Museum, Ford Island, Hawaii
  • B-17E (s/n 41-2595) ’Desert Rat’, in restauratie naar luchtwaardig door Michael W. Kellner in Crystal Lake, Illinois.
  • B-17E (s/n 41-9032) ’My Gal Sal’, in restauratie door de Ultimate Sacrifice Memorial Foundation in Cincinnati, Ohio.
  • B-17E (s/n 41-9210), in restauratie naar luchtwaardig door Vulcan Warbirds Inc. in Seattle, Washington.
  • B-17F (s/n 41-24485) ’Memphis Belle’, tentoongesteld door de National Museum of the United States Air Force op Wright-Patterson AFB in Dayton, Ohio.
  • B-17F (s/n 42-29782) ’Boeing Bee’ is tentoongesteld met civiele registratie N17W in het Museum of Flight in Seattle, Washington.

    B-17F (s/n 42-29782) ’Boeing Bee’

  • B-17G (s/n 42-32076) ’Shoo Shoo Baby’, tentoongesteld , (ex-F-BGSH) in het National Museum of the United States Air Force op Wright-Patterson AFB in Dayton, Ohio.
  • B-17G (s/n 43-38635) ’Virgin's Delight’, tentoongesteld , (ex-N3702G) in het Castle Air Museum (voormalige Castle AFB), California.
  • B-17G (s/n 44-6393) ’Return To Glory’, tentoongesteld in het March Field Air Museum op de March Joint Air Reserve Base, Moreno Valley, California.
  • B-17G (s/n 44-83512) ’Heavens Above’, tentoongesteld op Lackland AFB in San Antonio, Texas.
  • B-17G (s/n 44-83514) ’Sentimental Journey’ luchtwaardig, (N9323Z) eigendom van de Commemorative Air Force (Arizona Wing) in Mesa, Arizona.

    B-17G (s/n 44-83525) ’Suzy Q’, Fantasy of Flight Museum

  • B-17G (s/n 44-83525) ’Suzy Q’, opgeslagen, (N83525) bij Fantasy of Flight Museum in Polk City, Florida.
  • B-17G (s/n 44-83542) ’Piccadilly Princess’, tentoongesteld, (ex-N9324Z) in het Fantasy of Flight Museum in Polk City, Florida.
  • B-17G (s/n 44-8543) 'Ye Olde Pub', luchtwaardig, (N3701G) eigendom van Erickson Aircraft Collection in Madras, Oregon.
  • B-17G (s/n 44-83546) ’Memphis Belle’, luchtwaardig, (N3703G) en eigendom van de Military Aircraft Restoration Corp. in Anaheim, California.
  • B-17G (s/n 44-83559) ’King Bee’, tentoongesteld in het Strategic Air and Space Museum nabij Offutt AFB in Ashland, Nebraska.
  • B-17G (s/n 44-83563) ’Fuddy Duddy’, luchtwaardig, (N9563Z) eigendom van Lyon Air Museum, Santa Ana, California.

    B-17G (s/n 44-83563) ’Fuddy Duddy’

  • B-17G (s/n 44-83624) ’Sleepy Time Gal’, tentoongesteld in het Air Mobility Command Museum in Dover AFB, Delaware.
  • B-17G (s/n 44-83663) ’Short Bier’, tentoongesteld, (ex-N47780) in het Hill Aerospace Museum op de Hill AFB, Utah.
  • B-17G (s/n 44-83684) ’Piccadilly Lilly II’, in restauratie naar luchtwaardig, (N3713) door Planes of Fame in Chino, California.
  • B-17G (s/n 44-83690) ’Miss Liberty Belle’, tentoongesteld in het Grissom Air Museum op de Grissom Air Reserve Base (voormalige Grissom AFB) in Peru, Indiana.
  • B-17G (s/n 44-83785) ’Shady Lady’, luchtwaardig, (N207EV) eigendom van Evergreen Aviation & Space Museum in McMinnville, Oregon.
  • B-17G (s/n 44-83790), in restauratie door Don Brook in Douglas, Georgia.
  • B-17G (s/n 44-83814) ’City of Savannah’, tentoongesteld, (N66571) in het Mighty Eighth Air Force Museum in Pooler, Georgia.

    B-17G (s/n 44-85599) ’Reluctant Dragon’ Dyess AFB, Abilene, Texas

  • B-17G (s/n 44-83863) (voormalige ’Gremlin's Hideout’, nu zonder naam), tentoongesteld in het Air Force Armament Museum at Eglin AFB, Florida.
  • B-17G (s/n 44-83884) ’Yankee Doodle II’, tentoongesteld, (ex-N5230V) in het Eighth Air Force Museum, Barksdale AFB, Louisiana.
  • B-17G (s/n 44-85599) ’Reluctant Dragon’, tentoongesteld in het Dyess AFB, Abilene, Texas.
  • B-17G (s/n 44-85718) ’ Thunderbird’, luchtwaardig, (N900RW) eigendom van het Lone Star Flight Museum in Galveston, Texas.
  • B-17G (s/n 44-85734) ’Liberty Belle’, in restauratie naar luchtwaardig eigendom The Liberty Foundation in Douglas, Georgia.
  • B-17G (s/n 44-85738) ’Preston's Pride’, tentoongesteld in het AMVETS Chapter 56 (Mefford Field) in Tulare, California.

    B-17G (s/n 44-85740) ’Aluminium Overcast’

  • B-17G (s/n 44-85740) ’Aluminium Overcast’, luchtwaardig, eigendom van de Experimental Aircraft Association in Oshkosh, Wisconsin.
  • B-17G (s/n 44-85778) ’Miss Angela’, luchtwaardig, (N5017N) eigendom van het Palm Springs Air Museum in Palm Springs, California.
  • B-17G (s/n 44-85790) ’Lacey Lady’, in restauratie op McNary Field, Salem, Oregon.
  • B-17G (s/n 44-85813), in restauratie naar luchtwaardig (N6694C) door vrijwilligers in het Champaign Aviation Museum, Grimes Field in Urbana, Ohio.
  • B-17G (s/n 44-85828) ’I'll Be Around’, tentoongesteld in het Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona (ex-N9323R).
  • B-17G (s/n 44-85829) ’Yankee Lady’, luchtwaardig, (N3193G) (N3193G) eigendom van de Yankee Air Force in Belleville, Michigan.

    Wereldwijd zijn zo'n 27 crash-sites bekend van geregistreerde B-17's. De meeste zijn niet te bereiken vanwege het ontoegankelijke terrein, of ze liggen onder water, zoals onderstaande B-17G voor de kust van Calvi, Corsica. Deze zijn dan ook niet opgenomen in bovenstaande lijst.

    Dit onderwater wrak, de B-17G, 42-31044, nabij Calvi, Corsica,
    zal nooit geborgen worden en zeker nooit meer vliegen,...

    Laten we hopen dat vliegtuigen die eigenlijk slechts een levensverwachting meekregen van een half jaar en nu al bijna zeventig jaar in de lucht worden gehouden nog lang onder ons blijven, vooral om de jeugd een geschiedenis onder de aandacht te brengen die nooit meer herhaald mag worden, en als we daar van doordrongen zijn, dan mogen we ook genieten van deze geweldige machines waar sommigen hun hele ziel en zaligheid aan wijden.

    KLIK HIERONDER
    voor het vervolg;
    'MEMPHIS BELLE'