Lockheed P-38 Lightning
Der Gabelschwanz Teufel

P-38L Lightning

Een klassieke foto, de P-38L-5-LO, 44-25419

Uiterlijk leek de P-38L exact op de P-38J. Voor een snelle herkenning, de P-38L was uitgerust met een landingslicht in de bakboordvleugel. De 'L' variant was de meest gebouwde met 3923 toestellen. Een contract voor nog eens 1887 P-83L's werd geschrapt op de dag dat Japan capituleerde. De P-38L was uitgerust met V-1710-111/113 motoren en kon bewapend worden met raketbommen. Er was ruimte voor totaal tien 127mm projectielen aan buitenkant van de motoren.

Uit de P-38J en de P-38L werden 705 F-5E fotoverkenners gebouwd. Varianten hierop waren de F-5F en de F-5G die een andere cameraopstelling hadden.

F-5G-6-LO, 44-25953 fotoverkenner, van de Franse luchtmacht

Er werden meer P-38J en P-38L's aangepast voor verschillende rollen. In Europa, waar de P-38 beter uit de voeten kon als grondaanvaller werden enkele modellen verbouwd tot 'Pathfinders'. Hiertoe werden in Engeland de neuzen aangepast om een bommenrichter en Norden richt apparatuur in te huisvesten. Deze versies stonden bekend als de 'Droop Snoot' Lightnings en vlogen voor een formatie P-38's uit die beladen waren met 1000 kg aan bommen. Als de Pathfinder haar last liet vallen, deed de rest dit ook.

Een 'Droop Snoot' Pathfinder met de Norden bomrichter geďnstalleerd

Vanwege slechte weersomstandigheden was bombarderen op zicht soms onmogelijk. Om dit probleem op te lossen werd uit de P-38J en P-38L romp, de Droop Snoot 'Mickey' Pathfinder ontwikkelt. In de vergrote dichte neus was H2X BTO (bombing through overcast) AN/APS-15 apparatuur aangebracht dat zich richtte op rivieren en meren om de plaats te bepalen, niet echt zuiver, maar beter dat dan niks.

De radar operator klauwtert in een P-38J-15-LO BTO 'Mickey'

P-38M Nachtjager

Voor de oorlog in Europa kwam de nachtjagerversie van de Lightning te laat. Uit een tachtigtal P-38L's werd een tweezitterversie ontwikkeld, de P-38M (ook wel de 'Night Lightning') genoemd). Daartoe was een verhoogde tweede cockpitruimte gebouwd achter de piloot.

Wellicht de bekenste foto van een P-38M nachtjager (45-27234)

De ruimte voor de radarbediener was zo krap dat voor deze functie de kleinste mannen werden aangewezen. Onder de neus was in een gondel de AN/APS-6 aangebracht. De toestellen waren geheel zwart gespoten en voorzien van vlamdempers op de lopen van het geschut in de neus. De P-38M zag slechts beperkte actie in de strijd tegen Japan.

De piloot van de P-38M blikt naar zijn radar operator in zijn krappe ruimte

De laatste varianten en experimenten

In het laatste jaar van de oorlog werd meer geëxperimenteerd met de mogelijkheden van de P-38. Er werden zelfs houders met transparante neuzen onder de vleugels gehangen waarin personen vervoerd konden worden, hetzij gewonden, dan wel onderhoudsmensen die zo vervoerd werden naar vooruit geschoven posten.

Een F-5B als personenvervoerder, let op de 'personeels potten' onder de vleugels

Hoewel na de oorlog de P-38 al snel verdween uit de arsenalen, en in 1949 al overtollig werd verklaard, wil ik toch nog even wijzen op twee afgeleide varianten van de P-38.
In november 1942 koos de XP-49 het luchtruim. Deze was uitgerust met Continetal XIV-1430-13/15 motoren. Het was ontwikkeld voor onderzoek op grote hoogte, daartoe was een drukcabine ingebouwd.

De XP-58 tijdens een testvlucht

In juni 1944 ging een geheel herziene P-38 de lucht in, de XP-58 'Chain Lightning'. Het was een verlengde P-38 met Allison V-3420-11 motoren en een geschutskoepel waarin vier kanonnen waren aangebracht. In een verwisselbare neus konden twee 20mm kanonnen en vier .50 kaliber machinegeweren gevoerd worden of een 75mm kanon. Maar het bleek dat de bestaande P-38 de taak als grondaanvaller meer dan adequaat deed, dus werd de XP-58 niet verder ontwikkeld.

- In Axis Handen -

Op 12 juni 1943 viel een P-38 in Italiaanse handen toen een USAAF piloot per ongeluk door een niet goed werkende kompas op Capoterra, Sardinië landde. Het werd overgebracht naar Centro Sperimental op Guidonia, bij Rome. Dit toestel, de P-38G, 43-2278 zou weer ingezet zijn tegen Geallieerde bommenwerpers. De Italiaanse kolonel Angelo Tondi zou een aanval ingezet hebben op twee Flying Fortress B-17F's, de 42-30093 en de 42-30307 van het 419th USAAF bombing squadron. B-17F, 42-30307, 'Bonnie Sue' onder commando van Lieutenant Albert Fensel werd neergeschoten. Er zouden minstens zes man uit het toestel hebben weten te ontsnappen waarvan er, na 60 uur op zee, slechts drie konden worden gered. Sommige bronnen melden ook een B-24 die neergeschoten zou zijn door de 'Italiaans' P-38. Sommige bronnen suggeren dat deze P-38 na het testen in Italië naar Duitsland zijn overgevlogen voor testvluchten aldaar. Na terugkeer in Italië zou de P-38G, 43-2278 later aan de grond gehouden worden aangezien de synthetische brandstof niet geschikt zou zijn geweest voor de leidingen en de motoren. Begin juni 1944 zou de P-38G vernield zijn tijdens een bombardement op Guidonia.

De 'Italiaanse' P-38G, 43-2278 (is dit dezelfde als T9 + XB?)

Er zijn minstens twee P-38 Lightnings in Duitse handen geweest die vliegwaardig waren. De eerste P-38, die een Duitse handen viel, werd met de code T9 + XB uitgerust en getest door 2.Staffel/Versuchsverband Oberbefehlshaber der Luftwaffe, ook wel populair Zirkus Rosarius genoemd. Dit toestel zou zelfs tijdens een luchtshow op Rechling een demonstratie hebben gegeven. Wat er verder van het toestel is geworden is speculeren (verschillende bronnen geven aan dat dit toestel het serienummer 43-2278 zou hebben gehad, waarmee het dezelfde maakt als de P-38G die per ongeluk op Sardinië landde, zie hierboven).

De P-38G T9 + XB in de opvallende kleuren

Over een andere P-38 is veel meer bekend. Deze P-38, een Lockheed F-5E werd door de overloper Martin James Monti gestolen. Martin James was een zoon van een Italiaans-Duite emigranten. De 21 jarige Monti was een antisemiet, anticommunist, en bewonderde Hitler en Mussolini toen hij november 1942 zich meldde bij de USAAF. Hij kreeg vliegles op de P-38 en de P-39, en vroeg toestemming om bij de 82nd Fighter Group in Italië te mogen vliegen. Zonder de juiste toestemming of papieren wist hij naar Cairo te komen in een C-46 en door te vliegen naar Libië en door naar Italië. Hij ‘leende’ een Jeep in Napels waarmee hij naar Foggia ging om zich te melden bij General Clarence ‘Curly’ Edwinson, commandant van de 82nd FG. Deze stuurde hem terug naar Napels. Daar aangekomen maakte Monti een stop bij de vliegbasis Pommigliano.

Een soortgelijke F-5E welke Monti zou kapen

Op 13 oktober 1944 zag Monti enkele vliegtuigen staan bij het 354th Air Service Squadron, waaronder een mooie nieuwe Lockheed F-5E fotoverkenner. Volgens een ‘1A’ kaart moest het toestel een controle test ondergaan. Monti gaf een valse verklaring dat hij ‘de testpiloot’ waarna hij met F-5E, 44-23725, om 12.30 uur vertrok van het vliegveld. Rond 15.00 uur landde Monti op het vliegveld van Milaan-Linate en werd gevangen genomen door de Italianen. Een paar dagen later werd de F-5E overgevlogen door de Aeronautica Nazionale Repubblicana naar Villafrance nabij Verona. Hier werd het voorzien van een gele onderzijde en met Duitse markeringen. Vervolgens werd het toestel, nu in Duitse dienst, overgevlogen naar het testcenter Erprobungstelle Rechlin, het zogenaamde ‘Rosarius Zirkus’.

Monti 'zijn', nu geel gespoten, F-5E in Duitse handen (met de registratie T9 + MK)

Monti, die graag bij de Luftwaffe wilde dienen maar werd afgewezen, zou toetreden tot de propaganda machine in Berlijn waar meer Amerikaanse en Britse overlopers zaten. Onder de naam ‘Captain Wiethaupt’ kon hij zijn stem laten horen over de Duitse radio. In april 1945 vluchtte hij naar noord-Italië waar hij werd opgepakt en aan de Amerikanen overhandigd. Hij moest voor de krijgsraad verschijnen met als aanklacht ‘Desertie en diefstal van materiaal met een waarde boven de 50 dollar’. Monti verklaarde het toestel slechts ‘geleend’ te hebben en door Flak was neergeschoten. Hij werd uiteindelijk veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf voor diefstal en afwezigheid zonder aanvraag. In 1947 kon hij vrij komen als hij in het leger zou gaan zonder rang. Maar de FBI was onderhand op de zaak gaan zitten en Monti werd wederom gearresteerd in januari 1948. Met de beschuldiging van ‘hoogverraad’ dreigde de doodstraf,maar omdat Monti ‘schuld’ bekende kreeg hij 25 jaar gevanenisstraf en 10.000 dollar boete. In 1960 kwam Monti vrij en stierf anoniem in 2000.

Martin J. Monti (mid.) door de FBI gearresteerd op de Mitchell AF Base in 1948

Onderstaande technische gegevens hebben betrekking op de P-38L

Fabrikant Lockheed
Ontwerper olv. Hall L. Hibberd en C. L. 'Kelly' Johnson
Gebruik Jachtvliegtuig, jachtbommenwerper, fotoverkenner
Motor 2 x Allison V-1710-111/113
Vermogen 1600 pk elk
Spanwijdte 15,85 m
Lengte 11,53 m
Hoogte 3 m
Vleugeloppervlakte 30,42 m˛
Klimvermogen 980 m/p.min.
Gewicht leeg 5806 kg Geladen 9798 kg
Snelheid max. 666 km/u op 7620 m
Plafond 13.410 m
Bereik 724 km (met afwerpbare tanks; 9798 km)
Bewapening 1 x 20mm kanon, 4 x .50 mitrailleurs, 907 kg bommen of 726 kg bommen en 10 127mm raketten
Bemanning 1
Eerste vlucht 27 januari 1939
Aantal gebouwd 9924 in 22 varianten

Zit hij niet prins heerlijk in zijn P-38?
Joe Forster, 432nd Fighter Squadron in zijn P-38 'Florida Cracker'

BRONNEN

Klik hieronder om terug te keren naar
www.strijdbewijs.nl