M4A3, Sherman IV
In januari 1942 gaf de Ordnance Committee toestemming om de 8
cilinder V-Ford GAA motor die 500 pk produceerde te gebruiken in de
Sherman tank. Hiermee was de M4A3 geboren. De eerste prototypen
werden gebouwd door de Ford Motor Company in mei 1942. Getest op de
General Motors Proving Grounds en met enkele aanpassingen werd de
M4A3 aanbevolen voor productie.
De eerste M4A3 tijdens het testen in
mei 1942
De eerste productie modellen, gebouwd door Ford, leken aan de
buitenkant op de gelaste rompen van de M4 en de M4A2. Om het
verschil te vinden tussen de M4A2 en de vroege modellen van M4A3
moet men op het achterdek zijn. Bij de M4A3 liep het motorrooster
over de gehele breedte van de tank, die bij de M4A2 was kleiner. Bij
Ford werd de productie gestaakt in september 1943 na 1690
geproduceerde M4A3’s. Andere fabrieken namen de productie over.
Hierboven: de motordekken van de M4A3
Begin 1944 werden zoveel nieuwe aanpassingen aangebracht bij de
M4A3 dat er bijna een nieuwe tank ontstond. In de koepel kwam, na
klachten uit het veld een extra ovalen luik voor de lader. Maar
vooral het aanbrengen van de 47 graden frontplaat en de ‘Wet
Stowage’ van de munitie bracht de ultieme M4A3 voort.
De beroemde M4A3 van Bastogne,
België (Voor meer aangaande deze tank klik hier)
De M4A3 werd een veel gebruikt model voor het 76mm kanon. Er
werden maar liefst 4542 stuks gebouwd met het 76mm kanon.
Opvallend detail aan de nieuwe koepel voor het 76mm kanon was
de opslag van de granaten. Waren bij de vorige
modellen de granaten 'droog' opgeslagen in de
koepel en de romp, in de M4A3(76)W met het 76mm
kanon werd het zogenaamde 'Wet Stowage' gebruikt. De granaten in de
koepel verdwenen onder de koepel. Vanwege het
grote explosiegevaar dat iedere keer plaatsvond
bij een treffer, werden de granaten bij dit type opgeslagen in
buizen gevuld met een mengsel van glycerine en water om
het gevaar van ontploffing terug te brengen.
Een M4A3(W)76 binnen de kasteelmuren van Clervaux,
Luxemburg
Met het aanmaken van de nieuwe koepel en de romp met het 'Wet
Stowage' systeem voor het 76mm kanon, werd ook de M4A3 aangepast
met het 75mm kanon. Na de productie voor de M4A3 bleef de koepel in
productie voor de voorgaande productie modellen van de M4. Vanwege
het 'Wet Stowage' verviel de extra bepantsering aan de zijkant van
de M4A3.
De achterzijde met de uitlaten en het
toegangsluikje voor de motor
De pantserplaat aan de voorzijde werd onder een steilere hoek
geplaatst van 47 graden. De productie werd hierdoor een stuk
eenvoudiger. Voordeel was tevens dat de toegangsluiken voor de
chauffeur en bijrijder groter werden. Aan de voorzijde werd een
vervoersbeugel aangebracht voor het kanon. Samen met de M4 en de
M4A1, werd de M4A3 de meest gebruikte tank in het Amerikaanse
arsenaal.
M4A3 75mm nabij Phalsbourg, Elzas
(let op de 47 graden frontplaat)
Er werden maar weinig M4A3's aan andere landen
geleverd. De Britten gaven de M4A3 de naam Sherman
IV. Met het 76mm kanon werd er een 'A' aan toegevoegd
(Sherman IVA). De Britten ontvingen ook enkele met het 105mm
geschut, die de benaming Sherman IVB kreeg.
Een M4A3(W)76 staat als monument in Beffe, België
Totaal aantal gebouwde M4A3 medium
tanks: 12.596 1690 met 75mm (Sherman IV), gebouwd van juni 1942 -
september 1943 3071 met 75mm(W) (Sherman IV), gebouwd van januari
1944 - maart 1945 4542 met 76mm(W) (Sherman IVA), gebouwd van
maart 1944 - april 1945 3039 met 105mm (Sherman IVB), gebouwd van
mei 1944 - juni 1945 254 M4A3E2 (Jumbo), gebouwd van juni 1944 -
juli 1944
Een late versie van de M4A3(W)76 met
de HVSS vering
M4A3E2
'JUMBO'
Van de 5015 M4A3's (met 75mm kanon) waren er 254 stuks
bekend als de M4A3E2. Deze aanvalstank werd speciaal
ontwikkeld om de infanterie te ondersteunen in Normandië.
Er werd extra bepantsering aangebracht aan de
voorzijde waardoor de dikte 10 cm werd (4 inches).
Een M4A3E2 'JUMBO' in de testfase
Tevens werd er een nieuwe koepel geïnstalleerd
die aan de voorzijde 15 cm dik was (6 inches). Met
extra pantser op andere plaatsen liep het gewicht op van ± 33 ton tot ± 42 ton. Enkele van de M4A3E2's kregen in het
veld het betere 76mm kanon geplaatst.
Een M4A3E2 'JUMBO' zoals vroeger te
vinden bij Hermenton-sur-Meuze, België. Nu gerestaureerd als 'Cobra King' in de Bastogne Barracks (duidelijk is het extra zware aangebrachte pantser te zien)
Waarschijnlijk de beroemdste 'JUMBO' is de 'Cobra King', die onder commando van Lt. Charles Boggess op dinsdag 26 december 1943 als eerst tank het belegerde Bastogne bereikte. 'Cobra King' werd later ook nog ingezet tijdens de Hammelburg Raid, waar het in Duitse handen viel. Maar 'Cobra King' kwam weer in Amerikaanse handen en kreeg aan het einde van de oorlog nog het 76mm kanon. De tank was tot 2009 te vinden in Vilseck, in Beieren. De tank is in de zomer van 2009 overgebracht naar het Patton Museum in de VS.
De M4A3E2 Jumbo, 'Cobra King' van Lt. Charles Boggess
M4A4, Sherman V
Deze M4A4 is een monument in Kientzheim, Elzas, Frankrijk
(let op de grotere afstand tussen de loopwielen en uitstulping op het achterdek)
Deze M4 versie was uitgerust met een Chrysler A57 multibank
30-cylinder benzinemotor. Deze motor bestond uit vijf ‘flathead’
blokken met 6 cilinders elk die in een soort van pentagram aan
elkaar gekoppeld waren. Deze knapen draaiden met 2850 omwentelingen
per minuut en brachten ongeveer 425pk voort.
De Chrysler A57 multibank 30-cylinder
benzinemotor
Vanwege de grote van deze motor moest het
achtergedeelte van de M4 verlengd worden. Op het eerste gezicht
lijkt de M4A4 op de M4, maar het motorrooster op het achterdek, en
de grote pantserplaat aan de achterzijde bij de M4A4 verraad de ware
identiteit. Omdat de romp verlengd werd, werden ook de bogies (de
wielblokken) verder uiteen geplaatst, een ander duidelijk punt van
herkenning.
Deze M4A4, welke als monument in Eeklo, België is te vinden, is een voormalige 'Crab' (mijnenvlegel tank)
Door het gecompliceerde onderhoud van de motor
werd deze versie als eerste uitgefaseerd van de
produktie (september 1943). Totaal aan gebouwde
M4A4's; 7499 stuks, allen met het 75mm kanon. 7.167
M4A4's vonden hun weg naar het Britse leger waar het bekend
stond als de Sherman V. Twee werden verscheept naar de
Soviet-Unie en 274 voor andere gebruikers. Na de oorlog werden in Frankrijk zeer veel M4A4's omgebouwd voor de Continental radiaal motor, waarmee de M4A4(T) onstond. Met het achterdek van de M4A1 is dan een vergissing in herkenning snel gemaakt.
Totaal aantal gebouwde M4A4 medium
tanks: 7499, allen met 75mm (Sherman V) gebouwd door Crysler van juli 1942 -
september 1943
Een M4A4 restauratie klus in Normandië (2013)
(Nu bij Castletown D-Day Centre, Portland, Verenigd Koninkrijk)
Hieronder is een fascinerende foto te zien met een M4A4 die
uitgeschakeld is in de straten van Villers-Bocage in Normandië. De
tank behoort toe aan de 5th Royal Horse Artillery van de 7th
Armoured Division en kwam aan land met de Landing Craft Tank LCT
3517. Verder valt het nummer '33' op, wat het gewicht aangeeft van
de tank als het bruggen over gaat die sterk genoeg moeten zijn om
dit gewicht te kunnen dragen. In wit is met de hand aangebracht het
nummer '16030', dit is het mobilisatienummer van de tank.
De Sherman V, Observation Post (OP)
van K Battery van majoor Dennis Wells
Dit zijn de opvallende kenmerken op het eerste gezicht. Kijken we
langer naar bovenstaande foto, dan blijkt het kanon dat uit de tank
is geschoten van hout is! Het ligt versplinterd vóór de tank samen
met het masker. Om meer ruimte in de koepel te hebben werd het
echte kanon verwijderd. Het betreft hier de Observation Post (OP)
van K Battery van majoor Dennis Wells. De tank werd op 13 juni
1944 door de Tiger van de beroemde Duitse aas SS-Obersturmbahnführer
Michael Wittmann uitgeschakeld. De eerste pantserdoorborende granaat
sloeg vlak voor de Sherman in de grond, de volgende drong aan de
linkerzijde de koepel binnen (op de foto duidelijk te zien). De
enige die aan boord was van deze onfortuinlijke Sherman, was de
bestuurder, Charles 'Jock' Rae. Hij wist via het luik in de vloer
van de Sherman te ontsnappen, maar werd door rondvliegende scherven
onder de knie getroffen. Ondanks zijn verwondingen wist Rae zijn
eigen troepen te bereiken waar hij vervolgens werd behandeld aan
zijn verwondingen.
Meer over Villers-Bocage en de strijd op 13 juni, 1944 KLIK
HIER
Een laat model M4A4 is te vinden in
Oosterbeek bij het Airborne Museum
Een goed bewaard exemplaar van een M4A4 is te vinden bij het
Airborne Museum in Oosterbeek (bij Arnhem). Deze is geplaatst als
herinnering aan de operatie Market-Garden. In september 1944 zaten
op deze plek de para's van de 1st British Airborne Division te
wachten op de tanks van het XXX Corps die niet op kwamen dagen.
Voor het hele verhaal, zie: Operation Market-Garden.
De achterzijde van de Sherman V bij het
Airborne Museum in Oosterbeek
Meer dan 2000 Shermans werden door de Britten aangepast om het krachtige 17 Pounder kanon te huisvesten in de koepel. Zeer veel M4A4 Sherman V, werden hiervoor gebruikt (waarmee het een 'c' achter de 'V' kreeg,
de 'Vc'). Op de volgende pagina iets meer over deze veresie.
Voor het vervolg over de M4
Sherman tank KLIK HIERONDER
|