M4 Sherman als
'Alleskunner'
Een uit zee geborgen
M4 Sherman Tank Dozer Musée de Epaves sous-marines de Débarquement, nabij Port-en-Bessin
(2013)
M32
Tank Recovery Vehicle
-
Colleville-sur-Mer, Normandië -
Sinds enkele jaren (2016?) staat er een
'soort van Sherman' tank op een Bailey brug bij het Overlord Museum in Colleville-sur-Mer.
Valt het museum aan de binnenkant tegen op sommige vlakken, de enkele voertuigen rond het
museum zijn de moeite waard te bekijken. Steeds als we er langs rijden staan wel enkele
mensen bij de Bailey brug te kijken naar dat 'vreemde' voertuig. Sommigen zullen weten
wat er staat, anderen krabben zich achter de oren,. dus tijd om deze 'tank' hier in het
zonnetje te zetten.
Hierboven een uit de M4 ontwikkeld M32
Op 19 april 1943 werd door de Ordnance Commitee goedkeuring gegeven om de T5, T5E1, T5E2, T5E3
en T5E4 te ontwikkelen als Tank Recovery Vehicle, uit respectievelijk de M4, M4A1, M4A2, M4A3 en de
M4A4. Er werd door Lima Locomotive toen al gewerkt aan een prototype. Een vaste koepel en een 'A'
hijsframe. Vanaf juni konden de T5E1 en T5E3 al worden onderworpen aan testen. Nadat de andere drie
modellen gereed waren en de opdracht werd gegeven tot productie, werden de aanduidingen
respectievelijk M32, M32B1, M32B2, M32B3 en M32B4.
Voorzijde
met dezelfde tracks, en hieronder twee verschillende,...
De M32 kijkt naar zijn 'neven' aan de rechterkant,...
(de deurtjes naar de Continental motor zijn door een stalen plaat vervangen)
De M32 serie had een ruim 30 ton sterke Gar Wood lier welke werd aangedreven via de cardanas.
De lier stond achter de chauffeur, met de kabeltrommel in het midden geplaatst. Het 'A' frame dat
als kraan diende, werd in vervoer stand naar achteren gezet op een kleiner 'A' frame.
Voor eigen bescherming was een 81mm mortier aan de voorzijde aangebracht, en was er een
kaliber .50 machinegeweer in een open ring op de koepel te vinden. Daarachter was een commandoluik
welke uit twee delen bestond.
De 'A' frames ontbreken, net als de lier
Omdat de TRV geen granaten in de romp meevoerde, werden er geen extra pantserplaten aangebracht.
Ook vanwege de gedachte dat de TRV's niet direct aan het front stonden, was het gevaar voor vijandelijk
vuur een stuk minder aanwezig. De M32 bij Colleville-sur-Mer komt waarschijnlijk van een schietbaan
te oordelen aan de vele klein kaliber treffers, en de zware inslag aan stuurboordzijde.
Zware schade opgelopen op een schietbaan?
Ook de koepel heeft veel klein kaliber inslagen en 'shrapnel' schade
Klik hieronder om
naar de TRV's van Speyer en Sinsheim te gaan
|