DE SHERMAN TANK
Een ontmoeting door de jaren heen

De M4A1(DD) Sherman
- Falaise, Frankrijk -

De M4A1 Sherman tank in Falaise (gefotografeerd in 2023)

In Falaise staat een aparte Sherman tank. Falaise, het stadje dat beroemd is geworden vanwege de ontsnapping van een groot deel van het Duitse 7.Armee naar het oosten uit 'De Zak van Falaise', in augustus 1944. In september 2023 bezochten we Falaise en uiteraard deze tank. In eerste instantie valt vooral op hoe de tanks door de artiest Jef Aérosol tot een kunstwerk is verheven, en terecht 'War is Hell' als benaming heeft gekregen. Voor de doorsnee bezoeker is deze Sherman 'een tank',... Maar bij betere beschouwing valt op hoeveel restanten van vreemde opgelaste brokken staal nog zichtbaar zijn. het betreft hier een 'Duplex Drive' (DD) tank.

Een voorbeeld van een DD tank,...

Volgens verschillende bronnen zou dit een originele DD tank zijn geweest welke tijdens de landingen in Normandië zou zijn ingezet. Aan de onderzijde was een enorme gat zichtbaar welke wordt toegeschreven aan een landmijn. De tank werd in 2016 gratis ter beschikking gesteld door de Franse defensie, de stad Falaise moest alleen met € 50.000 over de brug komen voor transport kosten. Voor er op de tank geschilderd kon worden moesten eerst de scherpe delen worden glad geslepen en de nodige gaten gedicht welke gevaar konder opleveren voor bezoekers.

De M4A1 wordt afgeleverd voor een oppervlakkige restauratie
(foto: Les Nouvelles de Falaise)

Gelukkig bleven na het las en slijpgeweld door Alain André, een lokale slotenmaker uit Falaise, en zijn nog genoeg sporen bewaard om deze unieke tank te onderzoeken op DD 'sporen'. Jef Aérosol gebruikte honderden foto's uit het archief van het Caen Memorial om deze als 'stencilportretten' van burgers en soldaten op de tank aan te brengen. Na de 'behandeling' door Jef Aérosol kon de Sherman eerst op tournee naar onder andere Caen Memorial en Bastogne, voor het een permanente plek kreeg vóór het Memorial des Civils dans La Guerre, een museum gewijd aan de burgerbevolking van Normandië ten tijde van de Duitse bezetting. Het kunstwerk draagt nu de naam 'War is Hell',...

Alain André aan het lassen, Jef Aérosol aan het spuiten,...

De koepel op deze tank is niet de originele. Er zijn teveel aanpassingen aan deze koepel dat de suggestie gerechtvaardigd lijkt om de koepel toe te schrijven aan een Firefly, getuige de zware 'doos' die aan de achterzijde er is opgelast. Het 17 pounder kanon dat oorspronkelijk in de Firefly zat is vervangen voor een M3 75mm kanon. Tevens heeft deze koepel een zogenaamde 'vision cupola', waarin zes kijksleuven met dik glas waren aangebracht, welke niet standaard in de koepels zaten van DD tanks. Als men de bewaard gebleven M4A1's bekijkt die als DD waren aangepast, dan waren deze zonder de extra opgelaste pantserplaat aan de zijde van de schutters. Onderstaande foto's kunt u de overgebleven restanten dat het ooit een DD tank betrof ontdekken,...

Aan de voorzijde de 'V-vorm' waar ooit de boeg was opgelast,...

Centraal in het midden de sporen waar ooit de beugels voor
de perslucht zaten om het canvas scherm mee 'op te pompen'

Van de positie waar ooit de twee schroeven zaten, is niets terug te vinden

Bij de standaard M4 Sherman (zoals hieronder afgebeeld) zijn de
achterste loopwielen dicht, bij de DD versie zijn deze opengewerkt

Ook de lasrand van steunplaat voor het canvasscherm verraad het DD verleden

Op het motordek ontbreekt de panserplaat

Achter op de koepel is een 'dikke' doos gelast

De koepel is niet van een DD, maar lijkt van een Firefly afkomstig
en is het 17 pounder kanon vervangen voor het M3 75mm kanon

Om het kanon omhoog te houden is er een steun onder aangebracht

Klik hieronder
om naar de M4(105) Sherman tank te gaan