De M4A1E9
Sherman
-
Cavalarie Museum, Amersfoort -
De M4A1E9
in het Cavalarie Museum, Amersfoort (2020)
Helaas heeft de Sherman nog al te lijden onder de wisselende
jaargetijden onder de bomen. In de herfst blijven er veel bladeren achter op de tanks
wat weer vocht vasthoudt en de nodige
invloed heeft op het pantser.
Het opvallenste aan deze M4A1
zijn de tracks en de spatborden. Het was voor de aanpassingen voor Shermans met het VVSS bogie systeem,
om tracks te kunnen gebruiken voor het HVVS systeem.
Om gebruik te kunnen maken van het bredere loopwerk (61 centimeter) van de VVSS systeem, werden opvulstukken
op de assen gebruikt om aan beide zijden 11,4cm extra ruimte te maken. Toch konden ook de standaard tracks van de
M4 worden gebruikt door aanvulstukken (extended end-connectors) aan de binnenzijde van tracks te plaatsen
waardoor een spoorbreedte van 60cm werd bereikt. Shermans met deze voorziening kregen de toevoeging 'E9' achter
de type aanduiding.
Op een begeleidend bordje staat dat het hier een
M4A2 betreft, maar het pantserplaatje achter de koepel verraad de ware identiteit, een M4A1.
Ook het gaatje voor de aanzetslinger op het achterpantser is een idicatie.
De M4A1E9
Sherman
-
Nationaal Militair Museum, Soest -
Een zeer fraaie Sherman tank staat in de tentoonstelling van het Nationaal Militair Museum (NMM)
bij Soest, op de voormalige Vliegbasis Soesterberg. Na jarenlang in de tentoonstelling van het Legermuseum
in Delft te hebben gestaan is het, na restauratie door het NMM zelf, overgebracht naar de tentoonstelling
van het nieuwe NMM dat in december 2014 haar deuren opende.
De M4A1E9
Nationaal Militair Museum, in Soest
Deze M4A1 is een vroeg model welke na een periode als training tank, met 1216 andere exemplaren, werd
omgebouwd bij Chrysler's vestiging te Evansville, met 'moderne' aanpassingen. Het opvallenste aan deze M4A1
zijn de tracks en de spatborden. Net als bij de Sherman van het Cavalarie Museum (hierboven) heeft
de aanpassingen voor Shermans met het VVSS bogie systeem, om tracks te kunnen gebruiken voor het HVVS systeem.
Hier is goed te zien hoe ver
de tracks buiten de romp staan
Door het ontbreken van de end-connectors bij
deze M4A1E9 lijken de tracks een beetje smal
Naast het upgraden van de tracks, werden ook de luchtfilters aan de achterzijde iets meer van bescherming voorzien.
Op de koepel werd aan de zijde van de schutter een extra stuk pantser opgelast. Bij deze M4A1E9 is tevens de 'pistol port'
aan de bakboordzijde van de koepel voorzien van een opgelaste plaat staal. Uit 'het veld' zouden geluiden zijn vernomen
dat dit een zwaktegebied was in de koepel. Bij nieuw aangemaakte koepels, voor met name de M4A2, vervielen deze volkomen.
Maar later werden ze weer geplaatst toen bleek dat dit een mooi luik was om munitie door aan te reiken en gebruikte
hulzen uit te werpen.
De koepel met de dichtgelaste 'pistol port'
Ook de splithatch (het luik in twee delen) voor de commandant werd tijdens de revisie vervangen voor een cupola
waarin zes 'vision blocks' zaten en waar het luik was voorzien van een draaibare periscoop. Aan de voorzijde werd een
kanonsteun (travel lock) aangebracht. Vanwege dat de bredere tracks (T74) buiten de romp van de Sherman liepen,
werden er brede spatborden aangebracht.
De cupola voor de commandant
met de zes glazen 'vision blocks'. Deze blokken glas zijn 20cm breed en hebben een dikte van 7.6cm dik!
Dik genoeg om een .50 kaliber pantser doorborende kogel te kunnen weerstaan.
De vaste periscopen, voor de
chauffeur en assistent-chauffeur (op de koepel ook zichtbaar bij die van de schutter), waren voor
recht vooruit kijken van binnenuit. Voor rondom kijken, hadden de chauffeur en de assistent
chauffeur een draaibare periscoop in het kleine toegangsluik.
Het luik van de chauffeur
(let op de draaibare periscoop) gemaakt bij de
Symington-Gould Corporation, Rochester, New York
Achter het rotor schild van het 75mm kanon,
ligt het kanonschild, welke geproduceerd is bij National Roll & Foundry, Avonmore, Pennsylvania
De M4A1E9, met verbrede spatborden,
is voorzien van de naam 'Don Juan'
Onderstaande foto zou de zelfde 'Don Juan'
zijn in dienst bij het 43 Eskadron Zware Tanks Regiment Huzaren van Sytzama (tijdens een optocht door
Oirschot ter viering van Koninginnedag, in 1953)
(Foto: F. Lindaart)
Maar dat het 'hem' niet is bewijst het ontbreken van de 'gun travel lock' en
de voorziening om bredere tracks te voeren. Tevens
is de 'pistol port' op de koepel op een andere manier dichtgelast (ook
de opgelaste stukken pantser op de romp ontbreken
bij bovenstaande Sherman), dit is een standaard M4A1
Op deze foto is duidelijk te zien dat de periscopen op hun kop staan,
ze steken daardoor te hoog uit, dit is opgelost in 2017,...
Ik bleef met een vraag zitten,...
Aan bakboordzijde, de chauffeurskant, zat in de hoek een bescherming over een leidinkje gelast
(zie groot geel kader). De leiding loopt iets voorbij de
verlichting, en gaat dan omhoog om dan weer naar binnen te verdwijnen, (kleine gele kader),...
Het antwoord kwam van Martin Monné,... Het is de kabelleiding van de sirene (welke (nog) niet
gemonteerd is op deze tank)
In december 2016 ontving ik een
bericht van Bob Kos, werkzaam bij het NMM, met extra informatie
aangaande bovenstaande Sherman. Dit specifieke exemplaar werd ook verkregen in het kader van
het MDAP (Mutual Defense Assistence Program) dat moest zorgen dat landen die onder de bezetting
hadden geleden weer een defensie konden inrichten. Tijdens de restauratie kwam het originele
serienummer van het Amerikaanse leger achterop de romp tevoorschijn. Deze is weer in de
oorspronkelijke staat terug gebracht. Dit nummer, 3038281, is voortgezet geweest in de Nederlandse
registratie, uiteraard minus de aanduiding 'U.S.A'. De naam 'Don Juan' is op verzoek van
de conservator van het
NMM aangebracht, en men weet dat dit niet de originele naam van deze tank was. Om de tracks
een mooie gebruikte uitstraling te geven, is de tank na restauratie een uur lang door
een bergingstank over de Leusderheide gesleept.
Bob gaf ook aan dat er nog
gezocht wordt naar een originele sirene voor de Sherman.
Mocht
u deze kunnen verzorgen, neem dan contact op met het NMM.
De M4A1E9 is niet de enige Sherman tank in het
NMM, er staat nog een M4A1 versie, die met het 76mm kanon. Deze tank is niet meer dan een wrak, en is afkomstig van de
schietbaan van de Artillerie Schietkamp, Oldebroek, bij 't Harde. De ontelbare gaten van allerlei soorten kalibers toont
dat het een geliefd object is geweest om met anti-tank wapens te bestoken.
Deze M4A1(76)W zal
nooit meer in aanmerking komen
voor restauratie,...
Deze 'gatenkaas' is afkomstig van het Artillerie
Schietkamp, Oldebroek
Ondanks de afstraffingen zit
hier en daar nog verf,...
De Continental radiaalmotor is al
lang geleden verdwenen
En nu aan de hand van dit nummer
(30 125829) op zoek naar een
foto toen de tank nog in Amerikaanse dienst was,...
Deze versie, de M4A1(76) hoort in de volgorde van productie later aan bod
te komen (zie de pagina's
verder in dit fotoalbum), maar vanwege dat deze twee tanks in het NMM
staan presenteer ik ze liever bij elkaar. Hieronder gaan we nu weer even terug naar
een vroeg model van de Sherman, de M4 met gelaste romp en 75mm kanon.
Klik hieronder om
naar de volgende M4A1E9 te gaan
|