DE SHERMAN TANK
Een ontmoeting door de jaren heen

De M4A3 Sherman

In januari 1942 gaf de Ordnance Committee toestemming om de 8 cilinder V-Ford GAA motor die 500 pk produceerde te gebruiken in de Sherman tank. Hiermee was de M4A3 geboren. De eerste prototypen werden gebouwd door de Ford Motor Company in mei 1942. Getest op de General Motors Proving Grounds en met enkele aanpassingen werd de M4A3 aanbevolen voor productie.

De M4A3 Sherman
- Appleton, Minnesota, VS -

De eerste productie modellen, gebouwd door Ford, leken aan de buitenkant op de gelaste rompen van de M4 en de M4A2. Om het verschil te vinden tussen de M4A2 en de vroege modellen van M4A3 moet men op het achterdek zijn. Bij de M4A3 liep het motorrooster over de gehele breedte van de tank, die bij de M4A2 was kleiner. Bij Ford werd de productie gestaakt in september 1943 na 1690 geproduceerde M4A3’s. Andere fabrieken namen de productie over. In totaal zouden er 12.596 M4A3 medium tanks geproduceerd worden in verschillende varianten.

Een vroege M4A3 als monument voor de Minnesota National Guard, (jaar: 2000)
(Let op de mondingrem op het 75mm kanon)

Een goed voorbeeld van een vroege M4A3 is hierboven afgebeeld. Deze M4A3 kwamen we tegen in 2000 in Appleton, Minnesota, Verenigde Staten, waar het als monument staat bij de Minnesota National Guard. Opvallend bij deze M4A3 is de vreemde mondingrem voor op het 75mm kanon. Ook lijkt de koepel afkomstig te zijn van een M4A2, daar het pistolport ontbreekt (wat mij jarenlang in de veronderstelling hield dat het een M4A2 was). Volgens de gegevens van Pierre-Olivier Buan is deze M4A3 gebouwd in augustus 1943 met serienummer 12613.

De M4A3 Sherman tank
- Saumur, Frankrijk -

Deze M4A3, SN 12390 (juni 1943), staat in 2014 te wachten op restauratie
tussen andere 'wrakken' bij het Musée Blindé in Saumur

Een vreemde eend in de collectie van het Tank Museum in Saumur, Frankrijk, is de M4A3. Deze door Ford gebouwde M4A3, serienummer 12390, heeft waarschijnlijk nooit dienst gedaan in de Franse defensie. Over de geschiedenis is niets bekend, maar het zou een Sherman kunnen zijn die werkelijk actie heeft gezien in de Tweede Wereldoorlog. Wij vonden hem in 2014 tussen de andere te restaureren 'wrakken' in het depot van het Tank Museum. Tijdens een hernieuwd bezoek in 2024 was deze M4A3 niet meer te vinden.

De koepel zonder 'pistolport',
geproduceerd bij General Steel, Eddystone

Het achterdek verraad dat van een M4A3,...

Ook het uitlaatsysteem is duidelijk van een 8 cilinder V-Ford GAA motor

M4A3 Sherman
- Bastogne, België -

Op een hoek van Place General McAuliffe staat het meest gefotografeerde monument van Bastogne, een M4A3 Sherman tank. De Sherman was onderdeel van de 41st Tank Battalion, Company B van de 11th Armored Division. Deze tank, onder commando van Staff Sgt. Wallace Alexander, werd op 30 december 1944 nabij Renaumont, enkele kilometers ten westen van Bastogne, uitgeschakeld.

De M4A3 Sherman tank in Bastogne, België (in 2003)
(let op de verkeerd omgelegde tracks)

Enkele jaren later werd de M4A3 gerestaureerd en teruggeplaatst in mei 2007.
Deze onderstaande foto's werden, in de regen, in 2008 genomen
(de tracks, met 'end connectors' liggen nu goed)

Detail van de 'end connectors'

De inslagschade door Duitse granaten is duidelijk te zien

In 2010 bleek de M4A3 ook in de zon een indrukwekkende Sherman

De M4A3, die door de bemanning 'Barracuda' werd genoemd, was afgedwaald van hun eenheid, samen met de tank onder commando van Captain Robert L. Ameno. De twee tanks trokken noordwaarts en nabij Renuamont, waar de commandopost van kolonel Otto Ernst Remer, ‘Kommandeurr’ van Hitler zijn elite brigade Führer Begleit, zich bevond, liep ‘Barracuda’ vast in een met sneeuw gevuld vennetje. Een paar Duitse granaten waren voldoende om de tank geheel tot stoppen te dwingen. Aan bakboordzijde is nog duidelijk een inslag van een Duitse granaat te zien die mede verantwoordelijk was voor de gewonde bemanning. Ook aan de achterzijde is een inslag te constateren.

Een oude ansichtkaart van de M4A3 'Barracuda’

Door de rondvliegende scherven in de tank, raakte commandant, Wallace Alexander ernstig gewond. Schutter Cecil Peterman en lader Dage Herbert raakten ook gewond en na minimale verzorging door de Duitsers, naar Stalag XIIA gezonden. Chauffeur Andrew Urda en assistent chauffeur, Ivan Goldstein bleven ongedeerd en werden ook krijgsgevangen genomen en naar Stalag XIIA gestuurd. Maar omdat Goldstein een jood was werd deze, samen met Urda (beide hadden gezworen bij elkaar te blijven), voor slavenarbeid ingezet. Goldstein en Urda overleefden de oorlog ternauwernood en hadden maanden nodig om weer op krachten te komen. Urda werd nooit meer de oude en overleed in 1979, Goldstein vertrok naar Israel waar hij nog steeds schijnt te wonen. Tank commandant Wallace zou afgevoerd zijn als gewonde en na enkele dagen zijn overleden. Sergeant Alexander's stoffelijk overschot werd later vanuit België overgebracht naar Amerika, en is daar herbegraven op 25 november 1952 op de Golden Gate National Cemetery, in San Bruno, California.

De plaquette bij 'Barracuda’

Na de oorlog was ‘Barracuda’ de enige tank die rond Bastogne achtergebleven was. De rest van het oorlogstuig was weggehaald en gesloopt. Maar de eigenaar van het land, M. Denis, waar de Sherman tank stond had altijd geweigerd om de tank te verplaatsen omdat hij bang was dat het vennetje waar deze instond vervuild zou raken. Maar op het laatst, in 1947, gaf hij toch toestemming de tank weg te halen. De tank werd gerestaureerd en van een andere koepel voorzien. Na de opknapbeurt werd de tank geschonken aan Bastogne en op het Place General McAuliffe geplaatst.

Een ansichtkaart van de M4A3 'Barracuda’ uit de jaren 70 van de vorige eeuw

Klik hieronder
om naar de M4A3 Sherman te gaan in
Phalsbourgh, Frankrijk