DE SHERMAN TANK
Een Sherman M50 in Nederland

Uw verslaggever op de M50 (10 oktober 2018)
(Foto: Ton van Geldrop)

De zoektocht naar het serienummer van de M50 leverde vooralsnog niets op. Tevens lag alles een beetje stil rond de te verwachten opknapbeurt. Vooral de tracks waren tot op de draad versleten. Op 5 oktober 2018 bezocht ik samen met Ton weer de Sherman. Er was ons beloofd dat we even rond gereden zouden worden in de M50. Het was een pracht van een najaarsdag, en het was geweldig hoe de oude dame zich schokkende in beweging zette. Stef reed handig de tank over de smalle weg en spaarde de motor niet.

KLIK HIERONDER OP DE FOTO OM NAAR HET FILMPJE TE GAAN

Er werd voorzichtig gereden, want de tracks konden het eigenlijk niet meer aan, de stukken rubber die eraf vlogen konden schade toebrengen aan eventuele omstanders (die we gelukkig op onze route niet tegen kwamen). Waar wel een 'klacht' van kwam, was vanuit de kantoren waar we langs denderen in de 30 ton zware tank,... de zaak trilde behoorlijk als we er voorbij reden.

De Horizontal Volute Spring Suspension (HVSS) gereviseerd (TOEN & NU)

Voor en na de vernieuwing van de tracks,...

Het was één van de laatste ritten voor de M50 haar nieuwe schoenen aangemeten zou krijgen. Naast het vernieuwen van de tracks werd ook het Horizontal Volute Spring Suspension (HVSS) geheel gereviseerd. Tijdens deze operatie kwamen een aantal opvallende gaten aan de romp van het onderstel tevoorschijn. Het bleek dat de tank ooit het Vertical Volute Spring Suspension (VVSS) had gehad. Dit zal veranderd zijn bij de grote verbouw om er een M50 van te maken.

Links de sporen van VVSS (verticale gaten), rechts een voorbeeld van VVSS

Achter de chauffeur was de zogenaamde 'auxiliary generator' te vinden. Dit was een aparte kleine benzine motor die voor elektrische spanning kon zorgen zonder de hoofdmotor te laten draaien. Deze werd fraai gerestaureerd weer in de M50 aangebracht. Is de auxiliary generator nog te zien als men in de koepel kijkt, wat bijna niemand te zien krijgt is het motorcompartiment. Ook dit deel is groots aangepakt.

De auxiliary generator

Onder het achterdek is het motorcompartiment te vinden waarin de Volvo motor gehandhaafd blijft. De motor, die geheel op de schop is geweest, is zo'n geweldige krachtbron dat het plan om er een Cummins in te plaatsen vooralsnog in de ijskast blijft. Links en rechts van de motor zijn de brandstoftanks geheel vernieuwd. Wat nog aangepakt gaat worden is de koppeling die nu nog hydraulisch werkt, deze wordt straks weer origineel met 'stangen' bedient.

Het fraaie en nog schone motorcompartiment
(het rode 'toetertje' is van de brandblus installatie)

Het '.30 machinegeweer' heeft nu ook een hoesje ontvangen

(Met dank aan Stef)


- ACTE DE PRESÉNCE -

Ginkelse heide, 20 september 2014
(Foto: Willem Hoek)

Onderwijl deed, en doet de M50 mee aan verschillende evenementen, en is ze ondermeer te bewonderen gewesst op de Ginkelse Heide tijdens de 'Marget-Garden' herdenkingen van september 2014.

(Foto: Sindorf Trading, 't Harde)

Een hoofdrol was weggelegd tijdens de 'Final Push' herdenkingen in april 2015 in noordoost Nederland. Hier 'speelde' de M50 de rol van een Sherman tank van The Fort Garry Horse, een Canadees pantser regiment, welke werd uitgeschakeld door een Pantzerfaust aan de Paterswoldeweg 188 in Groningen. Tijdens deze shermutseling in april 1945 kwam Fred Butterworth om het leven.

Tijdens de 'Final Push' herdenkingen in april 2015
(Foto: 'Nothing is what it seems')

De M50 'speelt' de Sherman van Fred Buttersworth
(Foto: Alfred Rober Saak)

Voor een kort film fragment van de M50 in de Paterwoldeweg:
KLIK HIER

Van bovenstaande foto's en (filmfragment) kan ik geen contactgegevens vinden.
Mochten de eigenaren bezwaar maken tegen publikatie alhier,
dan graag even contact opnemen met mij; Pieter Jutte
KLIK HIER

Tijdens 'Santa Fe' in Overloon (21 juni 2015) kon het publiek de tank bewonderen
(Foto: Leon Theelen)

De M50 dendert onder de Bailey brug door tijdens 'Santa Fe'
(Foto: Leon Theelen)

De M50 haalde zelfs de Franse pers, toen ze verscheen in het magazine
'Tank & Militairy Vehicles', No.26, in een reportage over 'Santa Fe'
(Foto: Arnaud Beinat, 'Tank & Militairy Vehicles')