KLIK HIER voor de inleiding over de Duitse tanks
Het geweldige kanon, de 8,8cm PaK 43/3 L/71 vond onder ander
een plaatsje in de Jagdpanther. Deze tankvernietiger begon
zijn leven als de 8,8cm Pak 43/3 auf Panzerjäger
Panther (Sd.Kfz.173) maar op Hitler's persoonlijke
suggestie werd dit in februari 1944 de Jagdpanther.
Meer dan
indrukwekkend, de Jagdpanther (een eerste productie
machine, let op de dubbele periscoop voor de bestuurder,
werd later slechts één, zie de foto hieronder)
De Jagdpanther bezat geen koepel, maar het kanon stak uit
de schuine voorzijde en kon 11 graden naar beide zijden
gericht worden. Bij de eerste versie waren er twee periscopen voor de chauffeur, welke
later teruggebracht werd tot één (waarbij bij eerdere geproduceerde modellen de buitenste werd dicht gelast).
Ook werd de rand later rond het kanon, op het frontpantser, zwaarder uitgevoerd.
De eerste serie van de jagdpanther was uitgerust met het uit één deel bestaande 8,8cm Pak 43/2 kanon, maar werd vervangen
in oktober 1944 voor het ui twee delen bestaande 8,8cm Pak 43/3, het kanon kreeg een simpelere terugslag installatie, welke
het kanon een verbetering opleverde.
Een vroege productie Jagdpanther, maar wel al uitgerust
het met 8,8cm Pak 43/3
(de 'zimmeritt' bedekt de dichtgelaste buitenste periscoop van de chauffeur)
In plaats van de vijf bemanningsleden voor de
Panther V zaten in de Jagdpanther zes man.
Buiten de commandant waren er de bestuurder, een
radioman/boordschutter, kanonschutter en twee beladers voor
het kanon. Er werden er (gelukkig voor de Geallieerden) 'maar'
384 van geleverd.
Een op 15 maart 1945 door Canadese troepen
uitgeschakelde Jagdpanther, welke behoorde tot de schwere Heeres Panzerjäger Abteilung 655
(Let op de enorme schrik aanjagende 8,8cm granaat onder de loop, de dichtgelaste
buitenste pericoop van de chauffeur, en de zwaardere krans op het frontpanster rond het kanon)
In Normandië was één bataljon, het s.Pz.Jg.Abt. 654, rond
Les Loges in de Britse sector actief. Op 30 juli wisten 3
Jagdpanthers binnen enkele ogenblikken 10
Churchill tanks uit te schakelen. Andere geallieerde
tanks namen de terug trekkende Jagdpanthers onder vuur.
Enige tijd later werden er twee van terug gevonden, zwaar
beschadigd en verlaten. Van de andere was geen spoor.
Zo zagen de Geallieerden de Jagdpanther het liefst,
uitgeschakeld langs de kant van de weg (let op de treffer in het frontpantser, de tracks en de afketser rechts)
Er zijn in de wereld nog een aantal Jagdpanthers bewaard gebleven. Zes stuks staan
in tentoonstellingen, zoals in één in het Tank Museum van Saumur, Frankrijk, het Technik Museum, Sinsheim,
Duitsland, twee in Engeland, één in Bovington (Tank Museum) en in het Imperial War Museum, Duxford.
Ook is er één te vinden in Zwitserland, in Thun en in het Kubinka Tank Museum, Rusland. Eén staat in
opslag van het Center for Military History Museum Support Center, Anniston, Alabama, VS. En in
de Wheatcroft Collection zijn zoveel onderdelen aanwezig dat hieruit een compleet exemplaar gebowud kan worden.
De
Jagdpanther die in het tank Museum van Saumur is te vinden
Ook zijn er enkele die gerestaureerd zijn tot rijdende Jagdpanthers. In Duitsland zijn er twee in rijvaardige conditie, één
in het Tank Museum van Munster (Deutsches Panzermuseum), en de andere is in Koblenz te vinden in de Wehrtechnische Studiensammlung (WTS).
De Weald Foundation heeft ook een rijvaardig exemplaar en er is een restauratie gestart in 2019 om een tweede Jagdpanther
rijvaardig te maken.
De rijvaardige
Jagdpanther Ausf G2 van de Weald Foundation
(foto: www.udachnyj-enot.com.ua)
Ook is er minstens één rijvaardige replica van een Jagdpanther. Deze is opgebouwd op het chassis van een Russische T-55 tank.
Deze is in de TV serie 'Band of Brothers' enkele malen in beeld. Maar dit zijn zulke snel gedraaide shots, dat het slechts de
echte kenner opvalt dat er iets niet klopt aan deze Jagdpanther. De periscoop voor de chauffeur ontbreekt, en daarvoor
in de plaats is een een kijksleuf lager op het frontpantser aangebracht waardoor de chauffeur direct naar voren kan kijken.
De replica
Jagdpanther in een aflevering van de TV serie 'Band of Brothers'
(hieronder zoals de opbouw over de T-55 is geplaatst)
Pz.Kpfw.VI, Tiger
II Sd.Kfz.182 'Königstiger'
De laatste belangrijke zware tank die door de Duitsers werd
ontwikkeld was de Tiger II, Ausf B of de meer populaire
benaming Königstiger. Eind 1943 kwam de tank in
productie en werd als eerste beproefd aan het oostfront in mei
1944. Na de landingen van de geallieerden in Normandië werd de
Königstiger ingezet in het westen.
De
Königstiger in Saumur heeft een Henschel
koepel
De Tiger II was eigenlijk een nieuw ontwerp, en had
maar weinig van doen met het originele ontwerp van de
Tiger tank, hij had meer te danken aan de
Panther tank. De opdracht voor de Tiger II kwam
naar aanleiding dat er zwaarder pantser en geschut gewenst was
tegen de T-34. Porsche en Henschel dienden beide weer
ontwerpen in, waarbij Porsche hun mislukte ontwerp nieuw leven
in blies. Henschel was op dat moment bezig met de ontwikkeling
van de Panther II. Er werd besloten zoveel mogelijk
gebruik te maken van die ontwikkeling en die te verwerken in
het oorspronkelijke ontwerp van de Tiger.
Deze
Königstiger (met de Porsche koepel) werd bij Chateaudun
in Frankrijk achtergelaten in de nacht van 17 augustus
1944
De tank van Porsche werd niet verder ontwikkeld, maar de
koepel werd wel geproduceerd (50 van deze koepels werden op de
eerste Henschel Königstigers geplaatst). Zoals men van Porsche kon verwachten,
is de vormgeving van de de koepel door dit bedrijf zeer fraai te noemen. De volgende 434
gebouwde Königstigers kregen echter de eenvoudiger koepel aangemeten
die door Henschel zelf was ontwikkeld. Een bewaard gebleven Königstiger met Porsche koepel
is te vinden in het tank Museum te Bovington in Engeland.
De bewaard
gebleven Königstiger in Bovington, Engeland
De Königstiger was de meest spectaculaire Duitse
tank ooit ontwikkeld. Het beste van de Panther was erin
verwerkt, zoals de aflopende bepantsering. Het kanon was een
enorme 8,8mcm L/71, een verbeterd en verlengd kanon van de
originele Tiger. Was de Königstiger nog
sporadisch in actie in Normandië, tijdens het Ardennen
Offensief in december 1944 werden verscheidende ingezet.
De
Königstiger in La Gleize, België
Ondanks hun enorme vuurkracht bleek, net als bij de
Tiger I, de Königstiger door het zware gewicht
(68 ton) en afmeting een lastig te bedienen voertuig over
smalle weggetjes en bruggetjes. De bewegingsvrijheid was het
grootste struikelblok van de Königstiger. Het waren als
zodanig makkelijke doelen voor de geallieerde vliegtuigen,
terwijl de geallieerde tanks door hun grotere bewegelijkheid
en afmeting (en grotere aantallen) lastiger waren uit te
schakelen.
De stuurinrichting van de
Königstiger en haar krachtbron, een Maybach HL230 P30 (700
PK) (in Saumur)
(Klik op de foto voor een vergroting)
Brengt u een bezoek aan het noorden van de Ardennen, bezoek
dan eens La Gleiz in België. Hier is één van de laatste
Königstigers te zien bij het 'December Historical Museum 1944'
. In het tankmuseum te Saumur in Frankrijk is zelfs nog een
rijdende Königstiger te bewonderen. En zoals hierboven al eerder aangegeven, ook het Tankmuseum
van Bovington is de eigenaar van een Königstiger (welke in 2020 tijdelijk in het Nationaal Militair Museum
in Soesterberg was ondergebracht).
De
Königstiger in het Tankmuseum van
Saumur, Frankrijk
Jagdtiger VI Sd.Kfz.
186
Een variant op de Tiger II was de massieve
Jagdtiger. In termen van gewicht was dit het zwaarst
geproduceerde pantservoertuig van de Tweede Wereldoorlog. Het
bezat geen draaibare koepel, deze was als opbouw één geheel
met de romp. In de opbouw was ruimte voor 38 granaten voor het
12,8cm PaK 44 L/55 kanon, waarbij dit kanon het zwaarste
anti-tank geschut werd van de oorlog. Voor de bediening van de
Jagdtiger waren zes man nodig er waren twee man nodig
om het kanon te laden.
Met kinderen erop, lijkt de Jagdtiger een
vriendelijke reus,...
De ontwikkeling voor dit monster was begonnen in februari
1943 en op 20 oktober van dat jaar kon een houten mock-up
getoond worden aan Hitler. Er werden twee prototypes gebouwd
die te onderscheiden waren aan hun wielophanging, de Henschel
had negen wielen en de Porsche acht. In het begin werd als
aanduiding de Jagdpanzer VI gebruikt, maar later werd
dit veranderd in Jagdtiger Sd.Kfz.186. De productie
begon pas in juli 1944 en verliep traag omdat de
Panther voorrang had.
Een
Jagdtiger wordt onderzocht door Amerikaanse militairen
Henschel bouwde 74 stuks met de grotere wielen van 80cm en
Porsche 11 modellen van de Jagdtiger die de kleinere 70cm
wielen had. De beste taktiek voor een Jagdtiger was
zich verdekt op te stellen als een defensieve bunker. Want het
enorme gevaarte was net als de Tiger II een lastige
machine in de omgang. Het gewicht, rond de 70 ton, en de hoge
brandstofconsumptie van 5 liter op 1 km waren het grote
nadeel. Ook was de Jagdtiger erg storingsgevoelig.
Omdat het kanon gericht diende te worden door de gehele tank
te sturen werd er veel gevergd van de transmissie, ophanging
en besturing. Verschillende werden door de bemanningen
achtergelaten of gesaboteerd zodat ze niet in handen vielen
van de Geallieerden.
Een
Jagdtiger uitgeschakeld in april 1945 in Obernetphen
Van de 85 geproduceerde Jagdtigers konden twee
eenheden worden samengesteld die er mee opereerden, schwere
Panzerjager Abteilung 512 en 653. Van de s.Pz.Jag.Abt.512 zagen
voertuigen actie in Hongarije en later in de verdediging van
Duitsland. De Jagdtigers die ondergebracht waren in
s.Pz.Jag.Abt.653 deden voornamelijk dienst in het westelijke
front en de Ardennen. Naar verluid zouden ook enkele
Jagdtigers ondergebracht zijn bij het schwere SS Panzer
Abteilung (101) 501 rond april/mei 1945.
Deze
Jagdtiger wacht op de sloper,...
MATEN VAN DUITSE TANKS
Onderstaande tabel zet alles even op een rijtje van de meest populaire Duitse tanks.
Dit zijn alleen tanks, en niet de afgeleide types, zoals luchtafweer of bruggenleggers op het chassis
van de tanks. De lengtes zijn inclusief het kanon (wat voorbij de romp steekt). Bij de snelheid van de tanks
staat een dubbel getal, het eerste is de snelheid in het veld, en het tweede op verharde ondergrond, zoals bestrating.
TANKTYPE |
TOTAAL |
HOOGTE |
LENGTE |
BREEDTE |
GEWICHT |
SNELHEID |
Pz.Kpfw.IV Ausf.
J |
8748 |
2.68 m. |
7.02 m. |
3.18 m. |
25 ton |
24-38 km/u |
Jagdpanzer
38 Hetzer |
2.584 |
2.11 m. |
6.27 m. |
2.65 m. |
16 ton |
15-42
km/u |
Pz.Kpfw.VI Tiger |
1350 |
2.90 m. |
8.46 m. |
3.73 m. |
57 ton |
19-37 km/u |
Pz.Kpfw.V Panther |
4814 |
2.99 m. |
8,86 m. |
3.27 m. |
45 ton |
25-46 km/u |
Jagdpanzer
173 Jagdpanther |
384 |
2.72 m. |
10.10 m. |
3.27 m. |
45 ton |
25-46 km/u |
Pz.Kpfw.VI/II Königstiger |
492 |
3.10 m. |
10.28 m. |
3.75 m. |
68 ton |
17-41 km/u |
Sd.Kfz.186 Jagdtiger VI |
85 |
2.95-3.09 m. |
10.65 m. |
3.65 m. |
70.6 (Henschel) 68,8 (Porsche) |
17-38 km/u |
Vanaf hier naar De SdKfz 251 Schützenpanzerwagen
(SPW)
GA TERUG
|