Alle vijf dwergonderzeeërs
gingen verloren,... zoals deze, de I-24tou (HA-19)
Terwijl het spektakel en de destructie voornamelijk uit de
lucht kwam, waren ook de dwergonderzeeërs
actief. Zoals we eerder hebben gezien, wordt nu aangenomen dat de
I-16tou ook torpedo's heeft afgevuurd, waarschijnlijk
op de USS West Virginia en wellicht op de USS Oklahoma
(Er is enige discussie dat de torpedo afgevuurd op de USS West
Virginia, ook weleens de USS Arizona aan de onderzijde kon
hebben getroffen). Nadat de I-16tou de torpedo's had afgevuurd,
vertrok deze richting het kanaal naar open
zee. In ieder geval, dat zou de bedoeling
moeten zijn, ware het niet dat de I-16tou
gespot werd ter hoogte van Waipio Point door de sleepboot
YT-153 rond 08.59 uur. Hierop zou de
I-16tou over stuurboord zijn gegaan,
de westelijke kanaalarm in (West Loch).
Hierna loopt het spoor dood, al zou het mogelijk zijn
dat de onderzeeër daar ooit is gelokaliseerd, en zelfs (deels)
geborgen.
De West Loch met de gespeculeerde route van de dwergonderzeeër
I-16tou, (in de inzet, het wrak van LST-480)
(foto: Google Earth)
Tijdens voorbereidingen in 1944, in dit deel van het
kanaal, voor de invasie van Saipan, vond er een enorme
explosie plaats aan boord van de (Landing Ship Tank) LST-353, waarbij in totaal zes LST
werden vernietigd, inclusief de lading. In deze explosie kwamen
163 man om het leven en raakten er 396 gewond. De
ravage werd grotendeels opgeruimd, en men denkt nu, dat toen de onderzeeër
I-16tou ook geborgen is, maar toen niet als zodanig herkend, vanwege de verwoestingen.
Tegenwoordig ligt in de West Loch als herinnering aan deze ramp nog steeds een wrak van
één van de Landing Ship Tanks, de LST-480. Meer
hierover, zie ook http://i-16tou.com.
Hoe verging het de
andere dwergonderzeeërs?
De routes welke de
dwergonderzeeërs ondernamen (speculatief)
(foto: Google Earth)
Terwijl de I-16tou de uitgang naar open zee weer
trachtte te vinden, zochten de andere drie
overgebleven dwergonderzeeërs hun weg naar
doelwitten. Er wordt aangenomen dat de
I-18tou het al vroeg op gaf, en rond 07.00 uur
omkeerde nabij Reckoning Point, en weer het kanaal
uitvoer naar open zee. Zou de I-18tou
teleurgesteld zijn vertrokken vanwege het
feit dat er geen vliegdekschepen in de Pearl
Harbor lagen? Dat de bemanning het idee had, om terug te
keren en op zoek te gaan, of in hinderlaag te gaan
liggen tot er een vliegdekschip zich zou
aandienen? Hoe het ook zij, buiten de kust
werd ze ontdekt en met dieptebommen tot zinken
gebracht. De I-18tou werd op 13 juni 1960 gevonden,
met nog steeds de twee torpedo's aan boord, en ondanks dat het
hoofdluik gesloten was, werden er geen menselijke resten in het vaartuig gevonden.
Een jaar later, in juni 1961 werd de I-18tou overgedragen aan Japan.
In maart 1962, na een restauratie, aan met name de boeg, werd ko-hyoteki I-18tou
tentoongesteld in de marine academie van Eta Jima waar het zich nog steeds zou bevinden.
De plek waar I-18tou gevonden werd, Keehi Lagoon,
daar ligt nu een uitbreiding van de luchthaven van Honolulu.
I-18tou wordt in 1960 aan
land gebracht
De dwergonderzeeër I-24tou was het toegangskanaal
binnengekomen richting Pearl Harbor, toen de
USS Helm haar opmerkte. Om 08.18 uur
werd deze waarneming doorgezonden naar het
marine hoofdkwartier, maar daarna werd geen verdere
waarneming meer gedaan. Overal werden seinvlaggen
gewapperd om aan te geven dat er een
onderzeeër gesignaleerd was. Waarschijnlijk
hebben de twee bemanningsleden in de
I-24tou opgemerkt dat ze gespot waren, en ze besloten
terug te keren naar open zee. Eenmaal het
kanaal uit, gingen ze over bakboord en
volgden de kust. Ter hoogte van Bellows, bij
Waimanalo, liep de onderzeeër aan de grond.
I-24tou (HA-19)
aangespoeld ter hoogte van Bellows
De bemanning, Sakamaki en Inagaki trokken hun werkkleding
uit en zetten de automatische vernietiging in
werking, een bom achterin bij de batterijen.
Beide mannen sprongen vervolgens over
boord, maar de branding en de vermoeidheid van de mannen
werd Inagaki fataal, hij verdronk. Sakamaki werd
buiten kennis op het strand gevonden door
Amerikaanse militairen. De mini onderzeeër
viel zonder schade in Amerikaanse handen, en
Sakamaki werd de eerst Japanse gevangene voor de Amerikanen,
en hij bleef de rest van de oorlog in
gevangenschap, en keerde pas na 30 jaar kort
terug in Japan, al die tijd durfde hij uit
schaamte niet terug naar zijn vaderland. Hij was
levend in handen gevallen en zijn onderzeeër onbeschadigd
in handen van de vijand (de bom was niet
afgegaan). Op een gedenkteken waar de
onderzeeër aan de grond liep staat een
monumentje waarop de I-24tou als No.19 staat
aangegeven.
De toren van de I-22tou met zware gevechtschade
De I-22tou zou ook weleens helemaal rond Ford Island
gevaren kunnen hebben. Een kwartiertje na
de waarneming door de USS Helm, werd
er een dwergonderzeeër waargenomen ten
zuiden van Pearl City. De eerste die het vuur opende op de
onderzeeër was de USS Tangier, die zes
schoten met luchtafweer erop afgaf. De
onderzeeër vuurde een torpedo af richting de
USS Curtiss (AV-4), maar miste, en de torpedo
raakte een droogdok. Waarop de USS Curtiss ook het
vuur opende en volgens het actie rapport
zou het om 08.40 uur tweemaal de toren van de
onderzeeër hebben getroffen (wat later bevestigd
werd na de berging van de I-22tou). Ondanks dat de onderzeeër nu
onder vuur lag van twee schepen, besloot de
bemanning van de I-22tou haar laatste
torpedo af te vuren op de torpedobootjager USS
Monaghan (DD-354), ook deze miste, en trof de kade
in het noorden van de haven. De USS
Monaghan zat om 08.43 uur op
ramkoers, en een lichte dreun was voelbaar toen het de
onderzeeër raakt, vervolgens werden er enkele
dieptebommen opgeworpen, welke het einde
betekende voor de I-22tou en haar
bemanning, Naoji Iwasa en Naokichi Sasaki. Op 21 december 1941 werde de I-22tou
geborgen. In de krappe toren bleek één van de bemanningsleden vast geklemd door de verkreukelde metaaldelen na
de aanvaring met de USS Monaghan waardoor het tweede bemanningslid opgesloten zat. De lichamen zijn na bevrijding
geborgen en op een lokale begraafplaats ter aarde besteld.
- Schuldig,...?!
-
Admiral Husband E. Kimmel en
Martin Balsam, die hem
vertolkte
Op het vlak van ‘verantwoordelijk’ houden van de slachting
over Oahu, en met name Pearl Harbor, werd 4
sterren Admiral Husband E. Kimmel
aangewezen. Zijn voorganger, Admiral James
Otto Richardson, had fel geprotesteerd tegen de verplaatsing
van de Pacific vloot van San Diego naar de
haven van Pearl Harbor. Zo’n geconcentreerde
vloot was een pracht van een doelwit. Maar
zijn protest werd afgewezen, en vanwege zijn
openbare protest werd Richardson vervangen door Kimmel in
februari 1941. Op 18 februari schreef Kimmel al
aan de Chief Naval Operations (ADM Harold
R. Stark) dat hij een verrassingaanval op
Pearl niet ondenkbaar achtte, en hij zou
praktische stappen ondernemen om schade te beperken en een
aanvaller af te slaan. Maar 7 december 1941
bleek het tegendeel te bewijzen, de schade
was enorm, en de vijand waren minimale
verliezen toegebracht.
Kimmel zag vanaf de linkerzijde
de teloorgang van zijn vloot,...
(KLIK op de foto voor een vergroting)
In ‘Tora! Tora! Tora!’ wordt het goed in beeld gebracht hoe
Kimmel, gespeeld door Martin Balsam, eerst
vanuit zijn tuin, aan de oostzijde van de
haven, de aanval gadeslaat op zijn vloot,
en vervolgens door het raam van zijn kantoor op de
duikboot basis. Een verdwaalde kogel slaat door de ruit
en treft zonder kracht Kimmel het witte
tenue van de admiraal, om vervolgens
onschuldig aan zijn voeten te vallen. Hierop
zou Kimmel gemompeld hebben ‘It would have been merciful had
it killed me,…’ (‘Het zou genadig zijn
geweest, als deze mij gedood had,…’).
Kimmel werd 10 dagen na de aanval van zijn
positie ontheven, terwijl hij druk doende was een tegenaanval
voor te bereiden. Admiral Chester William
Nimitz zou Kimmel vervangen. In de
Amerikaanse marine is het traditie om de
schepen de naam te geven van een medewerker die zich in
bepaalde diensten heeft bewezen, zoals bijvoorbeeld
de USS Miller naar de zwarte kok die
zich verdienstelijk maakte aan boord van de
USS West Virginia tijdens de Japanse
aanval op Pearl Harbor. Er is geen schip of ander
vaartuig naar Husband Kimmel vernoemd,... (er is wel een
USS Charles J. Kimmel, maar dat is
geen familie).
General Walter Short en
vertolker in ‘Tora! Tora! Tora!’; Jason Robards
Ook Army Lieutenant General Walter Short kreeg schuld in de
schoenen geschoven, en werd ontheven van
zijn taak (hij had opdracht gegeven om de
vliegtuigen bij elkaar te plaatsen op de
vliegvelden om een beter overzicht tegen sabotage te
hebben).Tevens werd Short in rang terug geplaatst, en
werd permanent Major General Walter Short
(zijn commissie tot 'Lieutenant General' had
hij kort daarvoor ook nog maar tijdelijk
gekregen). Op 28 februari 1942, verliet Short
teleurgesteld het leger, en ging bij Ford Motor Company
werken. In 1946 ging Short met pensioen, en
overleed in 1949 aan een hart stilstand.
Het zou tot 1999 duren eer Kimmel en Short werden
'vrijgesproken' van schuldig te zijn aan de verliezen
op Oahu en Pearl Harbor. Tijdens de Clinton
adminstratie werd verzocht om de beide
generaals weer in hun oude rang terug te
plaatsen, maar tot op heden is dat niet gebeurd.
In Japan was natuurlijk de euforie
overweldigend over de onverhoedse aanval en
overwinning. Maar Yamamoto wist dat het een
lange en zware strijd zou gaan worden, en hij was beslist
niet zeker van de zaak dat Japan de
eindoverwinning ook zou halen. Direct na de
aanval zou hij al gezegd hebben; (wat in
‘Tora! Tora! Tora!’ als slotakkoord wordt opgevoerd),...
'We have aroused a sleeping giant, and filled
him with a terrible resolve' (Wij hebben een
slapende reus wakker geschud, en hem gevoed
met een enorme wilskracht').
'We have aroused a sleeping
giant, and filled him with a terrible
resolve'
(Wij hebben een
slapende reus wakker geschud, en hem gevoed met een
enorme wilskracht')
- EPILOOG -
En zo kwam er een einde aan de onverhoedse aanval op Pearl Harbor, dat veel meer was dan alleen
op het havengebied. Daarom is de titel van de speelfilm ook zo goed gekozen; 'Tora! Tora! Tora!'.
Er is nog een speelfilm (uit 2001) welke wel onder de simpele titel 'Pearl Harbor' werd uitgebracht,
maar zelfs nog verder uitwijdt dan alleen over 'de aanval', zoals de Slag om Engeland en de bomaanval op Tokyo
onder Doolittle. Deze laatste rolprent is slechts opgehangen aan de aanval op Pearl Harbor, maar
draait vooral om de strijd tussen twee vrienden om één meisje,... Wellicht is dat ook de oorzaak
dat 'Tora! Tora! Tora!' in de bioscopen flopte. Het was misschien teveel een docu-drama waarin karakters
weinig ruimte kregen om uitgediept te worden. Er was geen ruimte voor een 'romantisch intermezzo'.
De start van de oorlog tussen Amerika en Japan was een mannen aangelegenheid, en er was weinig ruimte
om vrouwen een rol in de film te geven. In het Japanse deel zijn enkele geisha’s te zien die enthousiast
naar de bemanningen van vliegtuigen zwaaien die aan het oefenen zijn. Aan Amerikaanse zijde was dan daar
de scène met het lestoestel van Cornelia Fort, wat eerder als een ‘komisch intermezzo’ werd gebracht.
De grootste rol voor een actrice, was voor Leora Dana als de vrouw van Lt. Commander Alvin Kramer (Wesley Addy).
Lt. Commander Alvin Kramer (Wesley Addy)
en zijn vrouw (Leora Dana)
Lt. Commander Kramer kreeg in de vroege morgen van 7 december 1941 de gecodeerde laatste pagina, van
13 voorgaande pagina’s, onder ogen, welke Japan naar hun ambassade in Washington had gestuurd. Hierin
stond dat de onderhandelingen tussen Amerika en Japan als mislukt werden beschouwd. Verder stonden er
instructies in om de code apparatuur te vernietigen. Tussen de regels kon men opmaken dat Japan de oorlog
ging verklaren aan Amerika. In 'Tora! Tora! Tora!' zien we vervolgens dat Kramer, met zijn vrouw achter
het stuur van hun auto door Washington rijden om de President en Army Chief of Staff General George C.
Marshall hiervan op de hoogte te brengen. Uiteindelijk lukt het om Marshall te verwittigen. Deze besluit
contact op te nemen met Major General Walter Short op Hawaii, maar niet via de telefoon, maar via
telegramverkeer, waardoor dit bericht pas uren na de aanval op Pearl Harbor daar binnenkomt,…
Dus misschien geen ‘liefde’ in 'Tora! Tora! Tora!', maar heel accuraat, of in ieder geval zo
accuraat als de makers konden proppen in 144 minuten film.
'Tora! Tora! Tora!' de meest spectaculaire film allertijden?
(nou nee, dat niet,... maar wel goed)
(KLIK op de foto voor een vergroting)
De film, die op 23 september 1970 in première ging, had 25 miljoen dollar gekost, maar werd gezien als een
flop in Amerika, waar toch bijna 30 miljoen aan de kassa van de bioscoop werd teruggehaald. Maar in Japan was
'Tora! Tora! Tora!' een succes, en ook in Europa draaide de film vrij succesvol in de bioscopen.
'Tora! Tora! Tora!' werd genomineerd voor Oscars in de categorie: Best Art Direction, Best Cinematography,
Best Film Editing, Best Sound en Best Special Effects. Alleen de laatste werd verguld met een Oscar beeldje,
voor Best Effects (L.B. Abbott, A.D. Flowers).
Onderhand zijn de kosten dubbel en dwars terug verdiend, vanwege de 'thuisbioscoop', eerst met de
video verkoop, later met de DVD. In Japan was een langere versie van de film uitgebracht, die in plaats van 144
minuten, 160 minuten was. Deze versie is nu ook wereldwijd op Blu-ray te verkrijgen. Dit extra stuk voegt niet veel toe,
en bestaat vooral uit een (niet plaatsgevonden) gesprek tussen Yamamoto en een hoge keizerlijk paleis medewerker,
over het feit dat keizer Hirohito tegen een oorlog met Amerika zou zijn, maar dat zijn handen gebonden
zijn door het Japanse kabinet.
In Amerika is een onderzoek geweest naar hoe de Amerikanen kennis nemen van de aanval op Pearl Harbor,
en dan blijkt 'Tora! Tora! Tora!' de belangrijkste bron te zijn. Daarom een extra pluim voor de makers
dat ze gezorgd hebben voor een zo’n accuraat mogelijke weergave.
You wanted confirmation, Captain, if 'Tora! Tora! Tora!' would be a ‘hit’?
Take a look! There's your confirmation!
Hoe goed is 'Tora! Tora! Tora!' nu eigenlijk? Op enkele dubieuze zaken na, een zeer goede film.
In ogenschouw genomen dat er nog geen CGI (Computer Generated Images) bestonden, en men aangewezen
was op echte vliegtuigen en nagebouwde schepen (of delen er van) en grote modellen, is de uiteindelijke
aanval op Oahu geweldig in beeld gebracht. Hoe historisch accuraat is 'Tora! Tora! Tora!'? De historie
is goed weergegeven, al zijn er enkele kleine aanmerkingen te maken op vooral de Japanse uitleg van zaken.
In een gesprek tussen admiraal Yamamoto en premier Konoye wordt gesuggereerd dat de keizer Hirohito zijn
handtekening om de aanval op Amerika goed te keuren slechts een formaliteit zou zijn, de verantwoording
lag bij het kabinet. Dit klopt niet. De keizer zijn macht was zo groot, dat hij het kabinet passeren kon
en dat hij de aanval op Pearl Harbor persoonlijk kon stoppen, aldus vastgelegd in de Meij constitutie
van 1889. In het extra stuk film voor de Japanse markt (en nu voor iedereen op Blu-ra) wordt hier extra
aandacht opgelegd, dat de keizer ‘geen oorlog wil, maar zijn handen gebonden door het kabinet’. Dit
klopt dus van geen kanten. Dat deze scène in de Japanse versie zit, zal komen door het feit dat men de
keizer in Japan als onschendbaar beschouwd en hem geen oorlogsmisdaden in de schoenen wil schuiven.
De DVD en de (verlengde) Blu-ray versie van 'Tora! Tora! Tora!'
Verder is er de veronderstelde vertraging van het aanbieden van 14 pagina’s aan de Secretary of State,
Cordell Hull, over dat Japan de onderhandelingen tussen Japan en Amerika als beëindigd ziet. Dit zou
komen door de trage ontcijfering van de codering en het op schrift stellen van de papieren op de Japanse
ambassade. Onderzoek door Professor Takeo Iguchi zou aantonen dat de vertraging moedwillig in de hand is
gewerkt door het Japanse leger. De laatste pagina van het document zou door hen zijn tegengehouden.
Mede hierdoor werd het document niet om 13.00 uur Washington tijd (07.30 uur Hawaii tijd*) aangeboden,
maar pas 80 minuten later (14.20 uur), toen de aanval ten einde liep over Oahu. (* de Hawaii tijd had
een verschil van een half uur, vanwege de tijdgrens). Wat ook feitelijk onjuist was in de film, de opmerkingen
(2x) dat het aangeboden document een ‘oorlogsverklaring’ aan Amerika zou zijn.
Op de volgende pagina,
nog wat extra informatie over de 'making of' van; 'Tora! Tora! Tora!'
KLIK
HIERONDER
|