6th Airborne
Division (In de Tweede Wereldoorlog)
In mei 1943 wordt de 6th Airborne
Division opgericht onder leiding van Major-General
R.N.'Windy' Gale. Het bestaat dan uit de 3rd Parachute
Brigade (de Britten gebruiken 'brigade' in plaats van
het door Amerikanen gebruikte 'regiment'), de 5th
Parachute Brigade en de Airlanding Brigade. Verder
worden toegevoegd de 22nd Independent Parachute Company
(pathfinders), 6th Airborne Armoured Recc. Regiment
(lichte tanks), de 53rd Airlanding Light Regiment Royal
Artillery (75mm kanonnen), drie anti-tank en
anti-vliegtuig batterijen en Royal Engineers.
Klokken worden gelijk gezet,....
6 JUNI 1944, D-DAY
Hebben de Amerikaanse Airborne Divisions
de westelijke sector op het schiereiland Cotentin, de
Britse 6th Airborne Division krijgt de meest oostelijke
flank, van het landingsgebied in Normandië als doel. De
eerste parachutisten die landen, ten oosten van de Orne,
krijgen als opdracht mee om de LZ voor de zwevers
veilig te stellen en te ontdoen van obstakels, zoals
'Rommels Asperges', de hoge stokken die overal in de
velden zijn opgericht. De taak wordt verdeeld tussen de
3rd en 5th Parachute Brigade.
Een standbeeld voor Brigadier
James Hill is te vinden in het Pegasus museum
Het 3rd Airborne Brigade Group staat onder
leiding van Brigadier James Hill en bevat onderdelen van
de 8th en 9th Parachute Battalion en de 1st Canadian
Parachute Battalion. Hun specifieke opdracht luidt:
-
Vernietig de Batterij van
Merville anderhalf uur voor de hoofdmacht
arriveert.
-
Vernietig een aantal bruggen nabij
Varaville, Robehomme, Bures en Troarn over de Dives,
om te voorkomen dat Duitse troepen via de oostflanken
versterkingen kunnen aanvoeren.
De 5th Parachute Brigade Group, onder
leiding van Brigadier J.H.N.Poett, bestaat uit de 7th,
12th en 13th Parachute Battalions en D Company van de
Oxfordshire and Buckinghamshire Light Infantry. Deze
troepen hebben de volgende doelen:
-
Verover de bruggen over de Orne en het
Caen kanaal. Deze commando eenheid, bestaande uit D Company
onderleiding van Major John Howard,
zal worden
binnengevlogen met 6 Horsa zweefvliegtuigen
-
Na verovering van deze bruggen, ontdoe
de omgeving van obstakels die de hoofdmacht kan
hinderen. Maar vooral luidt de opdracht: 'Hold, until
relieved'
Een Horsa zwever wordt
in gereedheid gebracht voor de oversteek
De eerste groep die landt die nacht van de
5de op de 6de juni zijn de Pathfinders 22nd Independent
Parachute Company. Hun taak de DZ en LZ voor de
hoofdmacht te markeren. De eerste Britse geallieerde
bevrijder die die nacht landt, is Lieutenant de Latour.
Op 20 juni zal deze officier, toen kapitein, omkomen.
Zijn graf is te vinden op de CWGC (Commonwealth War
Grave Cemetery) van Ranville.
De Horsa zwevers bij Pegasus brug
Gelijk met de landing van de Pathfinders
vliegen de zes Horsa's,
van de Oxs and Bucks, nabij hun LZ, tussen het gebied
van de Orne en het Caen kanaal. Glider 3, gevlogen door Staff Sergeant Barkway, breekt
tijdens de landing waarbij het eerste geallieerde slachtoffer valt tijdens D-Day in Normandë, Lance-Corporal Fred Greenhalgh verdrinkt jammerlijk.
Pegasus brug
valt in handen van de Britten iets na middernacht, 6 juni 1944
Pegasus
Binnen 10 minuten is de meest beroemde
brug van Operatie Overlord in handen van het 6th Airborne Division.
Naar het wapen van de divisie, het vliegende paard uit de
Griekse mythologie, zal de brug voortaan de naam 'Pegasus'
dragen. (Wat eigenlijk een verkeerde naam is. Als
codenaam had de brug, zodra deze in handen zou zijn van
de 6th Airborne, de naam 'HAM' en de brug over de rivier
de Orne 'JAM'. De brug 'JAM', ligt tweehonderd
meter naar het oosten en draagt nu de naam
'Horsa'.)
De zes pelotons in de eerste Horsa zwevers die even na middernacht landden bij de Orne en bij
het Caen kanaal, waren van cruciaal belang. Als de operatie niet zo vlekkeloos was verlopen en als
de Duitsers de kleine groep para’s van D Company hadden weten te verdrijven van de bruggen, dan was
het niet ondenkbaar geweest dat de rest van de 6th Airborne Division als ratten in de val zaten en
het zelfde gebeuren als de onfortuinlijke 1st Airborne Division die in september 1944 bij Oosterbeek
tijdens Market-Garden geheel omsingeld raakten
en slechts met een klein deel konden ontsnappen aan totale vernietiging.
Batterij van
Merville
Batterij van
Merville, de kazematten staan in de vierkanten
Niet alleen is er een commando actie van para's bij de bruggen over de
Orne en het Caen kanaal, ook bij de Batterij van Merville
breekt de strijd los tussen de 9th Para Battalion en de
verdedigende Duitsers. Alleen was dit veel later dan gepland. Er waren 600 man opgestegen om de
Batterij van Merville in te nemen. Maar tijdens de sprong, rond 00.20 uur op 6 juni,
raakten de meesten verspreidt over vele kilometers.
Een fraai borstbeeld van Major Otway staat
op het complex van Merville
Met slechts 150 man gaat Lieutenant-Colonel Otway de aanval in om 04.20 uur Dit gaat
gepaard met enorme verliezen. Zeventig
officieren en manschappen komen om het leven of raken
gewond. Het levert slechts 22 Duitse gevangenen op, de
rest wordt gedood.
Batterij van
Merville, tegenwoordig is het hier stil
Voor het hele verhaal van de slag om de batterij van Merville KLIK HIER
Paratrooper Fred Walker, één van de strijders
van 3rd Commando, 2nd Troop die vochten om de kazematten van Merville
De
bruggen
Als de eerste zweefvliegtuigen van de
hoofdmacht neerkomen, blijken er enkele bakens
verkeerd geplaatst te zijn. Toestellen die moeten landen
in DZ ‘K’, ten zuiden van Escoville, komen terecht in
DZ ’N’, iets ten noorden van Ranville. Het 8th Parachute
Battalion raakt in tweeën verdeelt. Op DZ ’N’ ondekt
Major J.C.A.Roseveare, commandant van de
3rd Para Sqn Royal Egineers, de fout en verzamelt ongeveer veertig
genisten en dertig paratroopers. Onder aanvoering van Roseveare,
in een jeep met aanhanger gevuld met springstof, en zes kleine
vrachtwagens, vertrekken de mannen naar de
bruggen van Bures en Troarn. Op de kruising van de D37
en D37B wordt een groepje parachutisten achtergelaten om een
verdediging op te zetten. Een aantal genisten wordt naar
de brug van Bures gestuurd om deze op te blazen (deze
springt om 09.00 uur in de ochtend van de 6de juni.) In
de jeep vervolgt Major Roseveare, met een andere
officier en zeven genisten, de D37 naar Troarn.
Voorbeeld van een 6th Airborne
jeep met aanhanger
(zoals Roseveare naar de brug van Troarn trok)
Bij de
(oude) kruising met de N875 loopt de jeep vast in een
prikkeldraad versperring. Een Duitse wacht vuurt een
schot af, maar kiest daarop het hazenpad. Na 20 minuten
weten de mannen eindelijk de jeep te bevrijden uit het
prikkeldraad. Op de N175 schieten ze terloops een Duits
soldaat van zijn fiets. Zodra het groepje Troarn
binnenscheurt,...‘the fun started’, aldus Roseveare. Uit
elke raam en deur lijken de mannen beschoten te worden.
De genisten schieten terug waarbij er één vanuit de
aanhanger met een Bren machinegeweer de straten
besproeit. De brug over de Dives aan de N175 naar Samson
wordt gevonden. De springstoffen worden geplaast en vijf
minuten later wordt een krater van 6 meter geslagen, het
is net 05.00 uur. De jeep wordt achtergelaten en de
mannen gaan te voet naar Mesnil dat bereikt wordt om
13.00 uur.
De brug nabij
St-Samson tegenwoordig
Aan het einde van de 6de juni zijn 4.800
manschappen geland van de 6th Airborne Division. ondanks
de slechte markering, het slechte weer en de chaos weten
toch ongeveer 3000 van deze manschappen hun objecten te
bereiken. De verliezen zijn enorm. Alleen al bij het 196
tellende Glider Pilot Regiment zijn er 71 slachtoffers
te betreuren. Maar de mannen weten de dunne frontlijn te
behouden.
Britse para's graven zich in om
een Duitse tegenaanval op te vangen
Als eindelijk in augustus de doorbraak rond Caen een
feit is en het Tweede Leger Normandië binnenstroomt
worden de verdedigende para’s van de 6th ingezet als
offensieve eenheid. Begin september wordt de 6th Airborne
teruggehaald naar Engeland. Na een constante strijd
sinds 5-6 juni was het aantal slachtoffers opgelopen tot 4457.
'Battle of the
Bulge' & 'Operation Varsity'
Als op 16 december 1944 het laatste grote Duitse
offensief, het Ardennen Offensief, tegen de Amerikaanse 12th Army Group wordt
ingezet, wordt vier dagen later de 6th Airborne
overgebracht naar België. In het noorden van de Ardennen
zullen ze ingezet worden tegen de Duitse opmars. Maar
als de divisie daar op 26 december aankomt is de aanval
al gestopt en trekken de Duitsers daar terug. De achtervolging wordt ingezet waarna
de stad Bure op de Duitsers wordt veroverd. Begin februari 1945 wordt de 6th Airborne terug
getrokken via Nederland. In
Engeland wordt de divisie gereed gemaakt voor een andere
luchtlanding.
Britse para's van de 6th zijn geland in Duitsland tijdens
‘Operation Varsity’
Tijdens ‘Operation Varsity’, voorjaar 1945,
springt de 6th Airborne Division samen met de
Amerikaanse 17th Airborne Division over de Rijn om daar
een bruggenhoofd te vormen voor de aanvallende
geallieerde landstrijdkrachten. De 3rd Parachute Brigade
vecht aan de linkerflank en stelt de omgeving veilig
voor eventuele Duitse tegenaanvallen.
Naar de 82nd Airborne
Division.
|