SS-Hauptsturmführer
Otto Skorzeny
Otto Skorzeny, werd op 12 juni 1908 geboren in Wenen,
Oostenrijk. Hier bezocht hij later ook de Universiteit. In die
periode sloot hij zich aan bij een schermvereniging. Tijdens één van de
duels liep hij in 1928 een zogenaamde Schmisse ('ere-wond') op
dat een litteken achterliet
op de linkerzijde van zijn gezicht (jaren later zou hem dit, door de Amerikanen, de
bijnaam 'Scarface' opleveren). Na zijn opleiding startte hij een bedrijfje waar hij als
ingenieur aan werk was. In 1931 werd hij
lid van de Oostenrijkse tak van de Nazi
Partij en sloot hij zich, als fanatiek aanhanger van Hitler,
aan bij de SA. Toen in 1939 Duitsland Polen binnenviel, liet Skorzeny
zijn constructie bedrijf voor wat het was, en meldde zich vrijwillig bij de
Leibstandarte SS, Hitlers lijfwacht. Als Fähnrich werd hij overgeplaatst
naar de 2. SS-Panzer-Division 'Das Reich', om zich te bewijzen voor hij de
rang van officier zou ontvangen.
2. SS-Panzer-Division 'Das Reich' tijdens een veldtocht
Kort nadat Duitsland Nederland was binnengevallen, zat enige tijd later Skorzeny
in het bezette land in een café. Zijn blik viel op een portret van Prins Bernhard dat aan de muur
hing. Skorzeny zag Berhard als een verrader die de SS had verruild voor een vlucht naar
Engeland. Hij verzocht aan de café eigenaar om het portret van de muur te halen,
welke de man weigerde. Terstond pakte Skorzeny zijn pistool en schoot het van
de muur. Dit bleef niet zonder gevolgen, de bevordering tot Oberleutnant die
hem was toegezegd werd terug gedraaid. Maar Skorzeny had geen tijd om zich
daar al te druk over te maken. De 2e ‘Das Reich’ Division trok verder door
Europa, de Balkan Campagne, Hongarije en Roemenië om vervolgens in 1941
Rusland binnen te trekken. Hier raakte Skorzeny in de winter van 1941
gewond en belandde in december, met een vers Eiserne Kreuz omhangen in Wenen.
In januari 1942 keerde Skorzeny terug in Berlijn om ingedeeld te worden
in het depot van de Leibstandarte. In de zomer van 1942 werd Skorzeny
uitgenodigd op het hoofdkwartier van de SS. Hier kreeg hij te horen dat
ze mensen zochten om een commando eenheid te vormen, welke niet alleen
sabotage en kleinschalige operaties moesten ondernemen, maar ook angst
en paniek veroorzaken. Hierbij werd met een schuin oog gekeken hoe de
Britten dit hadden aangepakt.
Op 18 april 1943 werd SS-Hauptsturmführer (Reserve) Otto Skorzeny commandant van de eerste
commando eenheid, de Friedenthaler Jagdverbände, vernoemd naar de standplaats, iets ten noorden
van Berlijn. Skorzeny had één compagnie soldaten tot zijn beschikking die geleid werd door
een Nederlandse vrijwillige SS Hauptmann. De bewapening was nihil, en ook de rest was een
samengeraapte uitrusting. Als steun en toeverlaat trok Skorzeny een oude studiegenoot
uit Wenen aan, die hij aanstelde als zijn adjudant Hauptman Karl Radl. Tevens begon hij manschappen te ronselen
bij het SS-Fallschirmjägerbataljon en vrijwilligers bij de Waffen-SS, tot hij voldoende
had om twee bataljons te vullen. Toen Skorzeny vernam dat in Nederland de Gestapo via
contraspionage de Britten in de luren legden, het zogenaamde 'England Spiel',
door hun spionnen en droppings te onderscheppen,
besloot Skorzeny om daar gebruik van te maken. Onder valse voorwendselen dropten de RAF
‘op verzoek van de Nederlandse ondergrondse’ vervolgens wapens en uniformen waarmee de
Duitse commando’s uitgerust konden worden. Ook wist Skorzeny via deze weg springstof, radio’s en Stenguns met
geluiddemper te bemachtigen. Iets waar Hitler niets van wilde weten, alleen Duits gefabriceerde wapens waren
in zijn ogen superieur.
General Schellenberg zette druk op Skorzeny om zo snel
mogelijk in actie te komen
Iemand die ook grote potentie in de commando’s van Skorzeny zag was SS-General
Walter Schellenberg, die deel uitmaakte van de Reichssicherheitshauptamt op Amt III
(Sicherheitsdienst). Hij drong aan bij Skorzeny snel in actie te komen om indruk
te maken op Hitler.
Er werden enkele acties voorbereid, zoals het afsnijden van een Geallieerde bevoorradingsroute
door Perzië naar Rusland, en een commando actie diep in de Oeral
(de laatste in opdacht van Reichsführer-SS Heinrich Himmler zelf). Maar beide acties
liepen reeds in de voorbereidingen op niets uit. Na maanden trainen, maar nog geen
actie, kwam op 25 juli 1943 een bevel van Hitler dat Skorzeny zich moest melden in
de Wolfsschanze, in Pruisen. Hier kreeg hij te horen dat de Italiaanse fascistische
dictator Benito Mussolini gevangen was gezet door de Italianen zelf op een geheime
locatie, en bevrijd diende te worden. Skorzeny zou bijgestaan worden door General
Kurt Student, de man achter de succesvolle Duitse paratroepers, de Fallschirmjäger.
Generaal Kurt Student en Bennito Mussolini
Het bevrijden van Mussolini was één ding, maar dan moest Skorzeny eerst wel weten waar deze werd
vastgehouden. Veel tegenstrijdige berichten waren Skorzeny steeds een stap voor. Mussolini was via het
eiland Ponza, naar Sardinië gebracht per kruiser (die Hitler wilde laten enteren door Skorzeny), maar
Skorzeny holde eigenlijk achter de feiten aan. De Duce Mussolini werd vervolgens overgebracht naar
een kleine eiland enkele kilometers ten noorden van Sardinië, en in een villa ondergebracht bij de
versterkte haven La Maddalena. Om Mussolini te bevrijden besloot Skorzeny zijn parachutisten in te
zetten. Hij vertrok op 18 augustus 1943 vanaf Sardinië in een Heinkel He 111 bommenwerper om zijn
parachutisten te instrueren. Onderweg naar het vaste land werd de bommenwerper neergeschoten door
Geallieerde jagers. Het toestel stortte in zee waarbij Skorzeny drie ribben brak, maar ze werden
door een Italiaans Flak-schip opgepikt. Twee dagen later ontmoette Skorzeny Radl weer en
vernam dat Admiraal Canaris aan Hitler had wijs gemaakt dat Mussolini naar Elba was gebracht.
Maar Skorzeny zijn overtuigende woorden wisten Hitler te verzekeren dat Mussolini nog steeds
in de versterkte haven La Maddalena zat. Met goedkeuring van Student en Hitler werden de
plannen gemaakt door Skorzeny. Hitler drukte Skorzeny op het hart, dat als de missie mislukte,
hij er alleen voor stond, want Italië was nog steeds een bondgenoot, en Hitler zou alles ontkennen,
en Skorzeny zou alle schuld krijgen van eigen handelen. Maar, vlak voor de missie gestart zou worden,
werd Mussolini weer verplaatst naar onbekende bestemming. De Duitse inlichtingen dienst
onderschepte korte tijd later een bericht,..;
‘Veiligheidsmaatregelen rondom Gran Sasso voltooid’. Het was niet veel, maar Skorzeny voelde
dat hij daar, in dat rots massief moest gaan zoeken. En hij vermoedde dat het Hotel Albergo
Rifugio (het huidige Hotel CampoI Imperatore) de enige locatie kon zijn waar Mussolini werd
vastgehouden. Na een verkenning vanuit de lucht werd besloten om op 12 september
Unternehmen (operatie) 'Eiche' met twaalf DSF-230 zweefvliegtuigen in te zetten.
Skorzeny ontvangt laatste instructies van Kurt Student
kort voor vertrek naar Gran Sasso, om Mussolini te bevrijden
Radl haalde de pro-Duitse generaal Soletti op om de bewakers
van de Duce te laten zien dat het een actie was met Italiaanse ‘toestemming’, het kon betekenen
dat er geen onnodig bloed werd vergoten. Soletti ging in zwever nummer drie, waarin ook Skorzeny
vloog. Het vertrek moest uitgesteld vanwege dat de DSF-230 zwevers laat aankwamen en vervolgens
het vliegveld werd gebombardeerd (welke geen schade aanrichtte aan de zwevers). Direct bij de
start vielen de eerste twee zwevers al af, deze raakten beschadigd in bomkraters, en was Skorzeny
de leidende zwever. Vlak voor de landing op de Gran Sasso zag hij op de kronkelende weg naar boven
de grondtroepen naderen.
De DSF-230 zwevers zijn geland op de Gran Sasso
(dit is de LC + 1 - 8, de zwever waarin Skorzeny arriveerde)
De landing was hard, maar de beveiligers van Mussolini waren overrompeld
door de snelle actie, de commando’s renden en duwden de verbouwereerde Italianen gewoon aan de kant.
De laatste twee bewakers van Mussolini, Italiaanse officieren, twijfelden wat te doen, maar kozen
eieren voor hun geld bij het zien van de woest uitgeruste opgepompte commando’s. Terwijl de actie,
die nu vier minuten gaande was, landden er nog steeds zwevers. Vlak voor zwever #8 de landing zou
inzetten, ving een windvlaag het toestel en het smakte tegen de grond. De tien inzitten raakten
allen gewond. Na enkele krachttermen en bevelen van Skorzeny, dat alle verzet onnodig was,
verscheen een Italiaanse kolonel die, met een glas rode wijn voor Skorzeny, zich overgaf.
Skorzeny (links) met de bevrijde Mussolini (rechts Karl Radl)
Na het ontwapenen van alle beveiligers, werd door Skorzeny besloten dat Mussolini niet over
de weg kon worden afgevoerd, het risico Italiaanse soldaten tegen te komen was te groot. Er
was hier rekening mee gehouden, maar het vliegtuigje dat de Duce zou moeten meenemen was
beschadigd tijdens de landing. De enige mogelijkheid was nu nog het lichte verkenningsvliegtuigje,
de Fieseler Storch, van Hauptmann Gerlach. Ondanks protesten van Gerlach, vanwege dat het toestel
overbelast zou raken, eiste Skorzeny ook een plek op in het fragiele toestelletje. Maar het moest,
Skorzeny had de verantwoording en als er onderweg iets zou gebeuren met de Duce, dan zou hij er
bij zijn om het lot te delen.
Skorzeny en Mussolini zitten reeds in de Fieseler Storch SJ + LL
Terwijl paratroepers het vliegtuigje aan de staart vasthielden, gaf
Gerlach vol gas, en na een armzwaai van hem lieten de mannen de kist los, die naar voren schoot, knotste
over de keien en dook over de rand van het ravijn om aarzelend toch hoogte te winnen. Gerlach vloog naar
het militaire vliegveld Pratica di Mare, bij Rome, waarvandaan Mussolini met een He 111 nog dezelfde
dag naar Wenen werd overgebracht. Hauptmann Heinrich Gerlach zou voor zijn bijdrage het
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (Ridderkruis van het IJzeren Kruis) ontvangen.
De achtergebleven zwevers worden vernield, opgeblazen of in brand gestoken
De achtergebleven zwevers werden in brand gestoken. De binnengevlogen Fallschirmjäger
werden met vrachtwagens weer van de Gran Sasso terug gereden.
Enkele dagen na de operatie werd een deel gereconstrueerd voor film-en foto opnamen
door een propaganda eenheid. Fotografisch bewijs laat zien dat er minstens één zwever
werd neergelegd op de plek waar de Fieseler-Storch stond voor vertrek.
Hierdoor is het soms lastig te bepalen welke foto's echt
zijn en welke later zijn gemaakt. In ieder geval waar Skorzeny, Mussolini en de
Fieseler Storch op staan zijn echt.
Lieutenant-General Kurt Student bezoekt de Gran Sasso enkele dagen later
tijdens de propaganda filmopnames
Voor het vervolg over Skorzeny met
ondermeer de staatsgreep in Hongarije en het Ardennen Offensief
'KLIK HIERONDER'
Vlnr. Otto Skorzeny, Adrian von Fölkersam en SS-Obersturmführer Walter Girg
tijdens de staatsgreep op 16 oktober 1944 in Hongarije
GA TERUG
|