Het Victoria Cross
voor F/Lt. David Lord
Als Operatie Market Garden op dinsdag 19 september, twee
dagen na het begin om de brug bij Arnhem te pakken, verlegen
zit om bevoorrading, wordt onder andere Dakota III, KG347, van
het 271 Squadron ingezet. Piloot is Flight Lieutenant David S.
Lord die een ruime ervaring heeft in bevoorrading droppings,
in het Midden Oosten, India en Normandië. Voor zijn inzet
over Burma had hij het DFC ontvangen.
Flight Lieutenant
David S. Lord DFC VC en het Victoria Cross
Tijdens de briefing wordt de piloten verteld dat door het
slechte weer er geen jachtvliegtuig bescherming zal zijn en
dat er op 300 meter hoogte gedropt dient te worden om accuraat
te zijn,... en dat de Duitse luchtafweer nu ingeschoten is!
Even na 13.00 uur stijgt de KG347 met nog zestien andere
Dakota's het vliegveld Down Ampney en zet koers naar Dropping
Zone 'V' ten noordwesten van Arnhem. Als lading heeft KG374
acht munitie containers aan boord. De dikke bewolking over de
Noordzee gaat over op een dichte mist en navigator F/O Harry
King moet zijn koers uitrekenen, omdat hij de kustlijn niet
kan zien. Ondanks het niet al te beste weer weten de mannen aan boord dat de bevoorrading
vanuit de lucht de enige mogelijkheid is om de para's op de grond bij te staan en het nog even
langer vol moeten zien te houden tot deze ontzet kunnen worden.
Britse para's bergen de broodnodige bevoorradingpaketten
Tegen drie uur verteld King aan Lord dat ze nu nabij de
Rijn zijn. KG374 zakt door de bewolking en nadert Nijmegen en
verderop ligt de Rijn. Vliegend op 500 meter hoogte wordt het
toestel omgeven door luchtafweer. Binnen een paar minuten
wordt de stuurboord motor getroffen. Stukken metaal slaan door
de dunne huid van het toestel maar niemand van de acht
bemanningsleden raakt gewond. Maar de C-47 is in problemen,
vlammen en rook sloegen van de motor over de vleugel. Het was
nog vier minuten naar de DZ. Met de vleugel nu geheel in
vlammen wordt de DZ bereikt. Als King zijn positie verlaat om
te helpen met het naar buiten duwen van de containers blijken
de rollers beschadigd door de beschietingen. Met de hand
worden zes containers naar buiten gewerkt. Omdat er nog twee
aan boord zijn besluit Lord een tweede 'going in' te maken.
Dakota III, KG374
YS-DM, 271 Squadron (detail van schilderij door Gary Eason)
Onwetend van het feit dat de DZ in handen is van de
Duitsers draait Lord de Dakota. Ondanks het moordende
grondvuur wacht de bemanning op het groene licht en duwt de
laatste twee containers naar buiten. Lord geeft daarop het
teken aan de mannen dat ze het toestel moeten verlaten. King
helpt de anderen met het omsjorren van hun parachute en staat
in de deuropening als de brandstof in de rechtervleugel
explodeert. King wordt naar buiten gesmeten door de
plotselinge beweging van de Dakota. In een reflectie trekt hij
aan de parachute ring. Terwijl hij snel naar de aarde zweeft,
stort KG374 in een nabijgelegen veld neer waarbij de andere
zeven bemanningsleden omkomen:
F/Lt. David S.A. Lord, piloot (30 jaar)
F/O Richard E.H. Medhurst, copiloot, (19)
F/O Alexander F. Ballantyne, radio bediener, (25)
Dvr. Leonard S. Harper, (29)
Cpl. Philip E. Nixon, (29)
Dvr. James Ricketts, (27)
Dvr. Arthur Rowbotham, (28)
King weet aansluiting te vinden
het 10th Battalion Parachute Regiment. Maar de volgende dag
moeten hij en 61 anderen zich overgeven aan de Duitse troepen.
King verdwijnt voor 10 maanden in het Stalag Luft I, voor hij
op 13 mei 1945 weer in Engeland is. King gaat op verzoek van
het Air Ministry terug naar Arnhem om KG374 aan te wijzen en
de slachtoffers te identificeren.
Ter nagedachtenis aan David Lord en zijn bemanning
vloog de Dakota ZA947 van de Battle of Britain Memorial Flight in jaren negentig van de vorige eeuw
als Dakota III, KG374 'YS-DM', van 271 Squadron
Op 13 november 1945 wordt aan Lord als enige van het
Transport Command postuum, de hoogste onderscheiding voor
heldenmoed binnen het Britse Koningrijk, het Victoria Cross
uitgereikt en de Nederlandse regering beloond Harry King met
het Nederlandse Bronzen Kruis. In 1974 wordt in de kerk All
Saints in Down Amptey een 'glas in lood' onthuld als
nagedachtenis aan het 271 Squadron en aan David Lord en zijn
bemanning (zie foto hieronder).
Klik op de foto voor een vergroting van het gehele raam
(Foto: Kay Ransom)
Hieronder staat de tekst van oorkonde bij de toekenning van het Victoria Cross:
Air Ministry, 13th November, 1945.
The KING has been graciously pleased to confer the VICTORIA CROSS on the undermentioned
officer in recognition of most conspicuous bravery:—
Flight Lieutenant David Samuel Anthony LORD, D.F.C. (49149), R.A.F., 271 Sqn. (deceased).
Flight Lieutenant Lord was pilot and captain of a Dakota aircraft detailed to drop supplies
at Arnhem on the afternoon of the 19th September, 1944. Our airborne troops had been
surrounded and were being pressed into a small area defended by a large number of
anti-aircraft guns. Air crews were warned that intense opposition would be met over
the dropping zone. To ensure accuracy they were ordered to fly at 900 feet when dropping
their containers.
While flying at 1,500 feet near Arnhem the starboard wing of Flight Lieutenant Lord’s
aircraft was twice hit by anti-aircraft fire. The starboard engine was set on fire.
He would have been justified in leaving the main stream of supply aircraft and continuing
at the same height or even abandoning his aircraft. But on learning that his crew were
uninjured and that the dropping zone would be reached in three minutes he said he would
complete his mission, as the troops were in dire need of supplies.
By now the starboard engine was burning furiously. Flight Lieutenant Lord came down to
900 feet, where he was singled out for the concentrated fire of all the anti-aircraft
guns. On reaching the dropping zone he kept the aircraft on a straight, and level
course while supplies were dropped. At the end of the run, he was told that two containers remained.
Although he must have known that the collapse of the starboard wing could not be long
delayed, Flight Lieutenant Lord circled, rejoined the stream of aircraft and made a
second run to drop the remaining supplies. These manoeuvres took eight minutes in all,
the aircraft being continuously under heavy anti-aircraft fire.
His task completed, Flight Lieutenant Lord ordered his crew to abandon the Dakota,
making no attempt himself to leave the aircraft, which was down to 500 feet.
A few seconds later, the starboard wing collapsed and the aircraft fell in flames.
There was only one survivor, who was flung out while assisting other members of the
crew to put on their parachutes.
By continuing his mission in a damaged and burning aircraft, descending to drop the
supplies accurately, returning to the dropping zone a second time and, finally, remaining
at the controls to give his crew a chance of escape, Flight Lieutenant Lord displayed
supreme valour and self-sacrifice.
Fourth Supplement van The London Gazette, 13 november 1945
Klik hieronder om terug te keren naar
Market-Garden en 'A Bridge Too
Far'
GA TERUG
|