VERKORTE TOUR
DOOR NORMANDIË
(voor als u alleen de hoogtepunten wilt bezoeken)

Het meest indrukwekkende monument voor de omgekomen Duitse soldaat is de begraafplaats nabij het dorp La Cambe, 5 kilometer ten zuiden van Grandcamp-Maisy (23 kilometer vanaf Bayeux aan de N13 richting Carentan). Vanaf Grandcamp-Maisy kunt u twee routes nemen. De eerste is via de D199A (waarbij u langs het monument komt voor de ALG A-3), rechtsaf de D199 en volg de borden naar La Cambe. Of u volgt de D514 vanaf Grandcamp-Maisy tot aan de grote rotonde van Osmanville. Hier kunt u kiezen via de snelweg N13 of de b-weg D613. Voor de D613, neem de derde afslag op de rotonde en volg deze weg om na zes kilometer rechtsaf te gaan naar de Duitse begraafplaats van La Cambe.

Dit was origineel een gecombineerde begraafplaats voor Amerikaanse en Duitse doden. In 1947 werden de Amerikaanse soldaten gerepatrieerd of her-begraven te St-Laurent. Het jaar daarop brachten Britse en Franse Oorlogsgraf organisaties Duitse doden naar La Cambe en de andere vijf begraafplaatsen. Het Deutsche Kriegsgräberfürsorge werd opgericht om de graven te onderhouden. Dit werk wordt uitgevoerd door Duitse schoolkinderen en studenten.

Binnen op het veld staan verspreid kleine groepjes van zwarte kruisen. Dit symboliseert voor de Duitser 'kameraadschap in de dood'. Hier liggen meer dan 21.200 doden, waaronder 296 in een massagraf (een heuvel midden op het terrein). Sober en grof en daardoor des te indringender zal deze begraafplaats bij de bezoeker een gevoel achterlaten van; 'DIT NOOIT MEER'.

Twee omgekomen Duitsers begraven op La Cambe

Wellicht het meest bezochte graf op La Cambe is dat van de tankcommandant Michael Wittmann. Deze tank-aas werd in één klap beroemd door zijn solo-actie op 13 juni 1944 tegen een Britse eenheid in het stadje Villers-Bocage. Op 8 augustus 1944 kwam Wittmann en zijn bemanning in een Tiger tank om het leven, waarna deze aan de kant van de weg waar ze sneuvelden, bij Gaumesnil, werden begraven. In 1983 werden de stoffelijke resten weer gevonden en herbegraven in la Cambe, in vak 47, rij 3 en graf 120. Ondanks dat dit de laatste rustplaats zou moeten zijn, blijkt het tegendeel het geval,... de grafsteen van Wittmann is al verschillende malen ontvreemd.

Wellicht de bekendste gesneuvelde Duitser op La Cambe, Michael Wittmann

In totaal verloren de Duitsers in Normandië 450.000 man: waarvan 240.000 gedood of gewond (210.000 Duitsers werden gevangen genomen). Een offer dat tot nadenken stemt.

Voor het hele verhaal van Wittmann
KLIK HIER

Voor meer informatie rond de Duitse begraafplaats(en)

Voordat we Carentan en UTAH Beach gaan bezoeken moet ik u op een museum wijzen dat meer dan de moeite waard is, het Normandy Victory Museum in Catz. Komende vanaf de richting Bayeux, kunt u via de N13 (afslag St. Hilaire-Petitville, Carentan, D 974 en op de rotonde richting Catz) of via een rustige aangename route. Vanaf de N13-E46 neemt u de afslag 'Insigny-sur-Mer' D197A en op de rotonde de tweede afslag door Insigny-sur-Mer heen. U rijdt in principe recht door dit stadje heen en volgt de D 613. Als u de brug over de Vire bereikt, wordt de D 613 de D 974 en die leidt u naar het,...:

Normandy Victory Museum

Na het ter ziele gaan van het 'Normandy Tank Museum, A10' in 2016, verrees er uit het as een nieuw museum. In het voorjaar van 2017 werd op deze plek het 'Normandy Victory Museum' geopend.

Een M4 Sherman tank met een 'hedge-row cutter'

Rond het parkeerterrein zijn verschillende voertuigen opgesteld, waaronder grote machines om grond te verplaatsen en uit te vlakken tot een vliegveld. Hoe toepasselijk, want dit museum is geplaatst op de voormalige Advanced Landing Ground A-10. Verder is één van de grote blikvangers een levengroot model van een P-47 Thunderbolt jachtbommenwerper. Bij nadere beschouwing blijkt deze geheel uit hout opgebouwd.

Bij binnenkomst is er een opstelling van 'apparaten' waarmee men virueel kan vliegen, dan wel rijden (10 minuten voor 25€). In 2020 bedroeg de entree 9€ voor volwassenen (kinderen tot 17 jaar; 6€, onder de 7 gratis). De gehele opzet is dat dit een museum is dat van plan is te blijven. In het museum zijn een aantal grote diorama's ingericht waarin de gebruikelijke poppen in uniform rond voertuigen of geschut staat. Wellicht het fraaiste diorama is een op schaal gebouwde geschutsbunker. Wat gelijk opvalt is dat er niet de gebruikelijke, bij andere musea, oorlogsjaren muziek uit luidsprekers klinkt.

Eén van de fraaie diorama's
Wat hier in dit museum velen zullen aanspreken, is dat men (replica) wapens kan hanteren, zoals een Stengun, een M1 karabijn, een MP 40 of een StG 44 Sturmgewehr. Ook het passen van verschillende helmen kan in dit museum. Er is een kleine bioscoopzaal waarin houten keukenstoelen stonden en waarvan de geluidsinstallatie erg onder de maat is.

Neem plaats in een Jeep,...

Wat ook aardig is, is dat bezoekers in een echte Jeep kunnen plaats nemen voor een fotomoment (klik op de foto hierboven). Het laaste stuk van het museum is ingeruimd met vitrines van bodemvonsten, recent zelfs uit dit jaar. Dit loopt van helmen tot zelfs een vlammenwerper.

Er heerst een ontspannen sfeer met uitermate vriendelijke mensen 'achter de kassa'. Er is een aardige winkel, maar niet met echt spectaculaire zaken die uitstijgen met de andere musea. Het Victory Museum doet dus enigsinds denken aan het 'opslag depot' Overlord Museum in Colleville-sur-Mer, maar daar mogen ze wel eens een lachje produceren naar de bezoeker,... Verder is er nog ruimte om tijdelijke tentoonstellingen in het Victory Museum te tonen, waardoor bezoekers genegen zijn terug te keren.

Voor meer informatie aangaande het Normandy Victory Museum

Vervolg uw route naar de Cotentin en richting UTAH Beach.
Eerste stop, Carentan,...

Deze route brengt u naar Utah Beach, via Carentan en eindigt in Ste-Mère-Église. Volgt u de route zoals op voorgaande pagina's is aangegeven, dan arriveert u in Carentan vanuit het oosten over de D 974 (u komt dan door Saint-Hilaire-Petitville). U kunt ook via de autoweg N 13, richting Cherbourg, als u bijvoorbeeld vanuit richting Bayeux vertrekt (half uur rijden).

CARENTAN VALT,...

Dat Carentan één van de belangrijkste punten is om in te nemen mag duidelijk zijn. Deze stad ligt op het kruispunt naar de aansluiting richting Insigny-sur-Mer en Omaha Beach. Slechts via een smalle corridor vanuit het noorden kon Carentan aangevallen worden door de paratroopers van het 101st Airborne Division.

Voor meer informatie voor de strijd om Carentan

'Dead Man's Corner' met aan de achterzijde de 'D-Day Experience'

'Dead Man's Corner'

Voor de 101st Airborne Division was Carentan één van de hoofddoelen. Daar de verdediging optimaal was in Carentan door de Duitsers, wachtten de paratroopers op steun van tanks. De D 913 was de enige weg vanaf Exit 2, via St.-Marie-du-Mont richting Carentan die stevig in handen was van de Amerikanen. Op 7 juni kwam de eerste tank, een M5 Stuart, van de 70th Armored Battalion (D Company, tank 12) de paratroopers van de 101st Airborne Division te hulp nabij de Y-splitsing van de D 913 met de D 270 naar St. Côme-du-Mont. Volgens de ooggetuige Donald R. Burgett in zijn boek 'Currahee' brak de tank door de bocage en reed achter een heg op en neer om de indruk te geven dat er meer dan één tank was. Toen de tank al zijn munitie had verschoten draaide hij de weg op. Een Duitse 88mm trof de tank waarop de gehele bemanning omkwam. De commandant, 1e Luitenant Walter T. Anderson uit Minnesota, zou nog dagen nadien uit de tankkoepel hebben gehangen. Voor de Amerikanen zou deze plek tijdens de gevechten 'Dead Man's Corner' worden genoemd.

De onfortuinlijke Stuart tank nabij 'Dead Man's Corner'

Het paratrooper-museum is een doorgaand project. In 2015 werd in een grote hal achter het museum een simulator (het 'D-Day Experience') met een originele romp van een C-47 geopend waarin de bezoekers even het 'gevoel' kunnen ondergaan wat de paratrooper moet hebben gevoeld tijdens de hachelijke sprong in het duister boven Normandië. Sinds 2016 staat er als blikvanger een M5 Stuart tank voor de deur. Het museum is ondergebracht in een historisch huis. De inrichting is zeer smaakvol bedacht.

Een M5 Stuart tank staat als blikvanger voor 'Dead Man's Corner'

De Duitsers gebruikten het eerst als hoofdkwartier en later als eerstehulppost. Beneden is het museum dan ook als zodanig ingericht zoals het tijdens de eerste gevechten in juni 1944 eruit zou hebben gezien. Zodra u boven bent, krijgt u een idee dat u in een soort van C-47 transportvliegtuig bent. De decorinrichting is van hoogstaande kwaliteit. Ook de tentoongestelde zaken zijn zeer de moeite waard. In het achtergedeelte van het museum is de mogelijkheid om (prijzige) authentieke souvenirs te kopen.

Een Sherman tank staat voor de hal waarin de 'D-Day Experience' zich bevind

A. Dead Man's Corner, B. Kerkje Angoville-au-Plain, C. HQ General Taylor (101st AB),
D. 1ste Verbandpost, E. Mon. Gen. Pratt, F. Brécourt Manor, G. Mon. Lt. Dick Winters
H. Utah Beach Museum, I. Leclerc Monument, J. Mon. Iron Mike

Angoville-au-Plain

Een dorpje waar men meestal aan voorbij rijdt is Angoville-au-Plain. Het ligt tussen St-Côme-du-Mont en Vierville, richting Ste-Marie-du-Mont aan de D 913. Het is een dorpje van niks met als middelpunt een klein kerkje. Maar het lag in DZ-D, de meest zuidelijk drop-zone van de 1st en 2nd Battalion, 501st PIR. van de 101st Airborne Division. De eerste 48 uur na de sprong waren hier zware gevechten tussen de paratroopers en de Duitse Fallschirmjäger.

Het kerkje van Angoville-au-Plain aan het Place Toccoa,
(op de voorgrond het monument voor Wright en Moore)

In de 2nd Battalion waren twee medics, Robert E. Wright en Kenneth J. Moore die de kerk gebruikten als eerstehulppost. Dagenlang vochten ze om soldaten en burgers in leven te houden. Toch zouden minstens drie paratroopers sterven in de kerk. Op één van de achterste banken is nog steeds het hout doordrongen van bloed te vinden,… een vlek die blijft herinneren dat kostbaar leven hier verloren ging. De gevechten rond dit punt gingen op en neer. Op een gegeven moment kwamen zelfs enkele Duitsers de kerk in, maar verlieten deze na een snelle check. Wright en Moore hadden bepaalt dat iedereen in de kerk welkom was zolang ze hun wapens maar buiten lieten. De kerk, één van de oudste in deze omgeving, werd zwaar beschadigd in de strijd en alle middeleeuwse ramen waren gesneuveld. Pas in 2004 werd genoeg geld ingezameld om de kerk te restaureren. Twee glas-in-lood ramen zijn opgedragen aan de paratroopers waarvan één speciaal aan de medics Wright en Moore.

Robert E. Wright en Kenneth J. Moore
flankeren één van de twee glas-in-lood ramen

Voor meer in deze sector

Voor Ste-Marie-du-Mont en
richting UTAH Beach
klik hieronder

GA TERUG