De Bruggen over de
Merderet
Stilte rond de zwaarbevochten
brug van La Fière
Verlaat Ste-Mère-Eglise in westelijk
richting, via de D15 (Picauville/Etienville).
Onder de N13 door, bij de Y-splitsing rechts
aan houden. Na drie kilometer komt u bij de
brug van La Fière over de rivier de Merderet.
Parkeer uw auto rechts op de parkeerplaats. Hier is het
herdenkingsmonument voor de paratroopers van de
82nd Airborne Division. Uitkijkende naar vijandelijke troepen, staart een standbeeld
van een paratrooper, 'Iron Mike' over de groene
vlaktes.
'Iron Mike' houdt standvastig en onverzettelijk de wacht
Voor de ontstaan geschiedenis van 'Iron Mike' KLIK HIER
Op deze plek hadden zo'n 500 para's
zich rond het middaguur van de 6de juni
verzameld. Verschillende zware gevechten vonden gedurende drie
dagen hier plaats. Maar de para's van de
505th en 507th PIR lieten geen Duitsers
door.
Tot op de dag van vandaag is de schuttersput bewaard
gebleven van Lt. General James Gavin, de Assistant
Divisional Commander. Deze schuttersput ligt aan
de D15, honderd meter terug in de bocht die
u net doorkwam. General Gavin nam 75 man mee
richting een andere brug over de Merderet bij Chef-du-Pont,
enkele kilometers ten zuiden van hier. Deze
kleine eenheid liep vast in een hardnekkige
Duitse tegenstand. (Hoe dat verder afliep
bij die brug, wordt verteld als u uw route vervolgt).
Hoog water rond de Merderet
(voorgrond), de landerijen onder water,...
Bij de brug van La Fière, hadden Bazooka schutter Lenold
Peterson en lader Marcus Heim zich ingegraven aan de
linkerzijde van de brug, achter een telegraafpaal. Aan de
andere zijde van de brug lag een ander Bazooka team, John
Bolderson en Gordon Pryne. En zo lagen deze teams van de
505th anti tank eenheid aan de oostzijde te wachten op
de tegenaanval die beslist zou komen. Er was ondersteuning
van geweerschutters en een .30 machinegeweer bij de
boerderij links van het eerste Bazooka team. Tevens was er
in de achterhoede een 57mm kanon beschikbaar. Er waren al
een paar lichte aanvallen geweest, maar die waren gemakkelijk
afgeslagen. In de middag, rond 17.00 uur kon men het
gerommel horen van naderende tanks. Peterson en Heim
kwamen uit hun schuttersput en namen een positie in op de
brug, om een ruim schootsveld te hebben, waarbij ze zelf
groot gevaar te lopen uitgeschakeld te worden.
Een voorbeeld hoe een Bazooka
team samenwerkte
Zodra de eerste tank in beeld kwam, waar Panzer Grenadiers
naast en achter optrokken, schoot Peterson de eerste raket
af, waarop Heim direct herlaadde. De tanks die zij onder
vuur namen waren lichte, door de Duitsers buitgemaakte Franse tanks, twee Renaults R35 en een Hotchkiss tank, nu ondergebracht bij
Panzer Ersatz und Ausbildungs Abteilung 100. Het eerste schot
was raak en de tank schoof de kant van de weg in, maar de
koepel draaide nog en bleef vuren. Hierop rende Private
Joseph C. Fitt de brug over, beklom de tank en smeet een
granaat door het luik van de koepel naar binnen. De
granaat schakelde het laatste verzet van deze tank uit.
Fitt maakte dat hij weer weg kwam, want een tweede tank
kwam eraan. De tweede tank, een Renault R35, duwde de eerste iets meer aan de
kant en probeerde door te zetten maar werd ook door
Peterson en Heim uitgeschakeld. Maar Heim was bijna door
de raketten heen en Peterson vroeg aan Heim om te kijken
of Bolderson nog voldoende had. Heim vertrok snel naar het
andere Bazooka team, maar hij vond hun positie verlaten, op
een omgekomen paratrooper na, en een doorzeefde Bazooka
lanceerbuis. Maar er lagen voldoende granaatraketten en
keerde snel terug bij Peterson.
Op de voorgrond twee R35 tanks, op de achtergrond een Hotchkiss
ten westen van de brug over de Merderet bij La Fière,... de Duitsers kwamen er niet over!
Ondanks het moordende Duitse vuur dat links en rechts
over de brug vloog, bleven de mannen ongedeerd, en deze
wisten de derde tank ook uit te schakelen. Hierop trokken
de Duitsers zich terug op Cauquigny, maar het bleef nog
twee dagen mortieren, artillerie granaten en
machinegeweervuur regenen op de Amerikaanse stelling
achter de brug. Maar de Duitsers kwamen er niet over!
Op 10 juli 1944 kregen de Bazooka schutter Lenold Peterson
en lader Marcus Heim uit handen van Lieutenant General Omar
Bradley het Distinguished Service Cross uitgereikt tijdens een
ceremonie op de binnenplaats van het Château de Brocqueboeuf.
Private Joe Fitt, die een granaat in de koepel had gegooid van
de eerste tank, sneuvelde op 13 juni 1944 nabij Picauville en
werd postuum de Silver Star toegekend.
10 juli, 1944, Lt.Gen. Omar
Bradley spelt het DSC bij Lt.Col. Ben Vandervoort
op, Bazooka schutter Lenold Peterson en lader Marcus
Heim staan uiterst rechts
Steek de Merderet over en ga verder in westelijke richting
over de D 15. Na 400 meter bereikt u de Église Saint-Ferréol van Cauquigny.
1. 'Iron Mike', 2. Lt.Col. Timmes boomgaard,
3. monument 507th PIR, 4.monument Pfc. Charles N. DeGlopper
Dit was 'objective No.1' voor Lt.Col J. Timmes, commandant van de 507th PIR, 82nd Airborne Division.
In de vroege ochtend had hij slechts een handjevol manschappen bij zich kunnen verzamelen waarmee hij
naar Cauquigny optrok. Ze groeven zich een kilometer ten noorden van het gehucht (hamlet) Heutes in.
Twee man, Lt. Levy en Lt. Kormylo werden naar Cauquigny gestuurd, samen met een tiental manschappen
van de 508th PIR, om 'de deur op slot te doen'. Rond 15.30 uur hoorde de kleine gevechtsgroep
het onmiskenbare gekraak van naderende tanks vanaf Pont-l'Abbe en Picauville en het
knallen van vuurwapens werd intenser.
Dit waren dus de drie Duitse tanks die korte tijd later uitgeschakeld zouden worden nabij de brug over de Merderet. De kleine groep para's bij Cauquigny raakten in een vuurgevecht met de tanks en van de Panzer Ersatz und Ausbildungs Abteilung 100 en de ondersteunende troepen van het Grenadier Regiment 1057.
De Église Saint-Ferréol van Cauquigny
De Para's verdedigden zich goed mogelijk en wisten verschillende
Duitsers uit te schakelen. Maar vanwege dat hun gevechtsgroep te klein was en er een
tekort aan munitie was, werd teruggetrokken naar de boomgaard, waarmee de Duitsers de weg naar brug van La Fière aan de westzijde in handen kreeg. In de boomgaard had Lt.Col. Timmens intussen
zo'n 120 manschappen verzameld die zich ingegraven hadden. Vanuit dit bruggenhoofd kon wellicht een tangbeweging gemaakt worden om de Duitsers in te sluiten, maar dan zouden er versterkingen bij moeten komen.
Lt. Marr van G Company, 507th PIR stak het moeras gebied en de Merderet over om versterkingen te zoeken.
Col. Harry Lewis en General James Gavin gaven opdracht aan Major Teddy Sanford van het
325th Glider Infantry Regiment om twee companies te vormen, B- en C Company. Deze manschappen werden door
Lt. Marr naar de boomgaard van Lt. Col. Timmes gebracht.
1st Lt. Lewis Levy en 2nd Joseph Lt. Kormylo, 507th PIR na de gevechten
In de nacht van 8 op 9 juni zou met de twee companies van 325th GIR getracht worden om de Duitsers in een tang te nemen.
B Company zou vanuit het noorden
naar Cauquigny oprukken waarbij met een omtrekkende beweging C Company rond Amfreville richting Picauville zou trekken.
Er ontstond een enorm vuurgevecht waarbij verschillende para's het slachtoffer werden, waarop B Company zich terugtrok.
C Company raakte verstrikt in een Duitse hinderlaag, zo'n 500 meter ten zuiden van Cauquigny. Het was rond 04.30 uur in de
nacht dat Pfc. Charles N. DeGlopper van 325th GIR van C Company gewond raakte en vervolgens op de D 15 zich bloot gaf aan
de Duitsers en zijn BAR machinegeweer leegschoot op de Duitse stelling. Helaas moest DeGlopper zijn inzet met
de dood bekopen. Zijn kameraden wisten onder zijn dekkingsvuur terug te trekken naar de boomgaard van Lt.Col. Timmes.
Helaas moesten de para's de omgekomen DeGlopper achterlaten (zie lager op deze pagina).
Het monument bij de kapel van Cauquigny en het glas-in-lood raam
Na ongeveer een kilometer bij de
Y-splitsing rechts aanhouden de D 126 op richting Amfreville.
Aan de rechterzijde verschijnt
dan het monument ter nagedachtenis aan de landing
van de para's van de 507th PIR van de 82nd Airborne
Division. Het 507th PIR. kwam hier het
dichtst op haar DZ terecht. Het was wel over
een enorme afstand, 50 km tussen noord en zuid!
Ten noorden van hier kwam de 508th PIR neer over een
afstand van 'slechts' 9 kilometer. Hier
hadden de Duitsers alles onder water gezet,
de smalle rivier de Merderet leek hier wel een
groot meer. Verschillende onfortuinlijke paratroopers
verdronken in dit gebied.
'THE BEGINNING' Monument voor de 507th PIR, 82nd Airborne
Division
Keer terug naar de D 15. Ga op de
Y-splitsing rechts af. Na een kilometer komt u
aan de rechterkant een monument tegen, opgericht ter herinnering
aan de zelf opoffering van Pfc. Charles N. DeGlopper.
Leden van de 325th Glider Infantry Regiment kwamen de
troepen bij de Merderet versterken. Op het punt
waar u nu bent, werd op 9 juni de eerste
Medal of Honor van de Tweede Wereldoorlog
verkregen voor een paratrooper van de 82nd
Airborne. Pfc. Charles N. DeGlopper, 325th GIR, Company C gaf
zich met zijn enorme verschijning bloot aan
een Duitse overmacht, zodat zijn kameraden
weg konden komen naar de boomgaard van Lt.Col. Timmes
van waaruit de aanval was opgezet.
Pfc. Charles N. DeGlopper en het monument
Tijdens een patrouille in nacht was zijn peloton afgesneden
geraakt en lagen onder machinegeweer vuur van
de Duitsers. DeGlopper was al reeds gewond
toen hij tot zijn heldendaad overging.
Terwijl hij met zijn automatisch wapen, een BAR, op
de Duitsers schoot wisten de anderen van zijn peloton
door een gat in een heg weg te komen.
Verschillende malen werd DeGlopper geraakt,
maar bleef volharden en schakelde een groot
aantal Duitsers uit. Maar zijn strijd was hopeloos. DeGlopper
stierf in een kogelregen. Later vonden zijn
kameraden hem temidden van ontelbare hulzen,
wapens en dode Duitsers. Voor zijn inzet werd postuum de Medal
of Honor uitgereikt aan Pfc. Charles N. DeGlopper
Monument te
Picauville
Monument voor vijf C-47
toestellen welke in deze omgeving neerkwamen
Vervolg uw route over de D 15 zuidwaarts richting Pont
l'Abbé. Een paar kilometer komt u bij een Y-splitsing waar een
groot stenen kruis staat, hier gaat u links af, naar
Picauville (staat geen bewegwijzering!). Als u de kerk van
Picauville ziet verschijnen is dat uw oriëntatiepunt. Draai
het parkeerterrein bij de kerk op en aan de linkerzijde ziet
u dan het grote monument voor vier van de vijf gecrashte C-47
Dakota toestellen in deze omgeving waar paratroopers van de
101st Airborne in vervoerd werden.
De Pratt & Whitney motor van
C-47, 42-100819 (geborgen in 1986)
Het monument, welke opgericht is door de heer en mevrouw
Sehier, inwoners van Picauville, bevat enkele zwarte
plaquettes waarop vier bemanningen worden geëerd die in de
nacht van 6 juni 1944 rond 01.20 uur hun leven gaven om
paratroopers van de 101st Airborne Division naar hun
'dropzone' te brengen.
Een opvallend plexiglazen bak herbergt een Pratt &
Whitney 1830 radiaal motor welke afkomstig is van de C-47,
42-100819, (L4-O) van de 91st TCS, 439th Troop Carrier Group
en die op ongeveer 500 meter ten noordoosten van deze plek
crashte om 01.14 uur op 6 juni, na aangeschoten te zijn door
Duitse Flak. De gehele vierkoppige bemanning en zestien
paratroopers van 506th PIR, 1st Bat., 101st Airborne Division
kwamen om.
Een model van een C-47 staat
centraal op een sokkel in het monument)
Naast de motor, in de niet meer zo heldere plexiglazen bak,
is er linksachter het hoofd-monument een betonnen vorm van een
vliegtuig kielvlak neergezet, waarop herinneringsbordjes
hangen voor vijf gecrashte toestellen met de namen van de
omgekomenen aan boord van hun C-47.
Van de C-47, 42-100876 (3B-R), behorende tot 93rd Troop
Carrier Squadron, 439th Troop Car. Group, kwam de gehele
bemanning om. De eerste piloot van het toestel, 2nd Lt. Marvin
F. Muir ontving postuum het Distinguished Service Cross
vanwege het feit dat hij het toestel, dat in brand stond, lang
genoeg in de lucht te houden tot alle paratroopers behorende
tot de 506th PIr, 2nd Bat., 'D' Company, 101st Airborne
Division uit de C-47 gesprongen waren.
Op een betonnen 'kielvlak van
een vliegtuig' staan de namen van de omgekomenen
Van C-47, 42-3073477, (IB-P) die om 01.20 uur crashte 500
meter ten zuiden van Picauville, overleefde de bemanning het
ook niet en van de 17 paratroopers, van 501st PIR, 101st
Airborne kwamen de meeste om (of raakten vermist), slechts één
overleefde de ramp ongeschonden, en twee raakten gewond.
Van C-47, 42-2407777, (IB-J) kwam ook de gehele vierkoppige
bemanning om, samen met de zeventien paratroopers van 501st
PIR, welke behoorden tot 'G' Company, net als de para's uit
C-47, 42-3073477.
Van de C-47, 43-15146, kwam de gehele bemanning om. Het
toestel was op een her-bevoorrading vlucht toen het getroffen
werd en neerstortte op 7 juni, er waren geen paratroopers aan
boord. Het kwam neer, juist ten noorden van het gehucht
Gueutteville.
Positiekaart waar de C-47's rond
Picauville crashten
Zoals uit bovenstaande blijkt hadden vier van vijf van de
C-47, die hier gecrasht zijn in de vroege uren van 6 juni
1944, allemaal paratroopers van de 101st Airborne Division aan
boord. Ze kwamen neer ten zuidoosten van dropzone 'N' van de
508th PIR, 82nd Airborne, en werden allen aangeschoten door
Flak. De C-47's lagen op de route richting Hiesville en ten
zuiden van Vierville, waar hun dropzones lagen
(respectievelijk 'C' en 'D'), C maar zouden hun doel niet halen.
U kunt doorrijden naar
Etienville/Pont L'Abbé en via de D70 naar
Chef-du-Pont, of een kilometer terug rijden en dan
rechtsaf gaan bij Caponnet en naar Le Feirage gaan en
de D70 linksaf naar Chef-du-Pont nemen.
Besluit u het laatste, let dan op het blauwe
bordje, met de tekst 'Hill 30', op een
boerderij.
Een groep para's van het 508th PIR had als opdracht de brug
over de Douve bij Pont l'Abbe in te nemen.
Maar een Duits bataljon bij dit stadje dacht
daar anders over en wist de groep tegen te
houden. De overmacht was zo groot, dat de
para's besloten terug te trekken. Maar er was geen goede route
terug en zo namen ze intrek in en rond deze
boerderij die op een lichte verhoging lag
(Hill 30). Verscheidene dagen vochten de
Duitsers met enorme inzet tegen de paratroopers. Ondanks de
felle oppositie van de Duitse 91ste Divisie en
het 1057de Regiment, wisten de para's, onder
leiding van Lt. Col Thomas J.B.Shanley,
stand te houden. Deze storende groep para's waren
mede beslissend in de overwinning die uiteindelijk werd
verkregen rond dit gebied.
Vlak voor u Chef-du-Pont binnenrijdt
stopt u rechts direct nadat u 'Pont du
Capitaine Creek' bent overgestoken.
De strijd rond deze brug was ook een felle, geleverd tussen
de Duitsers en mannen van 507th PIR, 82nd
Airborne. Generaal Ridgeway, de divisie
commandant, arriveerde bij de brug van la
Fière en verorderde dat er meer troepen naar die brug kwamen.
Hierdoor bleef maar een peloton over voor
Captain Roy Creek om deze brug, waar u nu
bent, te verdedigen. Door een toeval landde
hier in de buurt een zweeftoestel met een anti-tank
kanon. Captain Creek wist met dit wapen de Duitsers op
afstand te houden, maar kon verder weinig
meer uitrichten dan zijn positie behouden.
De oude 'Pont du
Capitaine Roy Creek', en Creek in 2000 bij
de brug
De brug draagt sinds 2000 de naam van Captain Creek, die,
mede dankzij de steun van twee compagnieën
van de 508th PIR, met een kleine groep deze
brug wist te behouden. Op het gedenkteken bij de
brug staat naast de 507th, ook de 508th PIR vermeld. Roy
Creek verliet in 1967 als kolonel het Amerikaanse leger,
en overleed op 10 oktober 2016 (98).
Dit is de afsluitende episode van de strijd om het eerste bruggenhoofd.
De Amerikanen bouwden snel hun hoofdmacht uit om door te stoten richting
Barneville-Carteret aan de westkant van de Cotentin om dit af te sluiten,
om vervolgens naar Cherbourg op te trekken,...
U kunt nu hier vandaan naar de UITBRAAK CHERBOURG
Of, u kunt nu terugkeren naar de Homepage van www.strijdbewijs.nl (KLIK HIERONDER)
Terug
VOOR CONTACT MET AUTEUR PIETER JUTTE KLIK HIER
© www.strijdbewijs.nl 2001-2020
|