A. Dead Man's Corner, B.
Kerkje Angoville-au-Plain, C. HQ General Taylor (101st AB),
D. 1ste Verbandpost, E.
Mon. Gen. Pratt, F. Brécourt Manor, G.
Mon. Lt. Dick Winters H. Utah Beach Museum,
I. Leclerc Monument, J. Mon. Iron Mike
Vanaf Ste-Marie-du-Mont is het iets meer dan 4 kilometer naar het UTAH Beach
Museum. Na uw stop bij het 'Leadership Monument' voor Dick Winters, komt u een kilometer verder wederom een
monument tegen, een gestileerd standbeeld van een Deense zeeman,...
Nadat op 9 april 1940 Denemarken bezet werd door de Duitsers, voeren er nog talrijke Deense schepen
op zee die niet wilden of konden terugkeren naar hun havens. Veel van deze schepen zochten hun heil
in ondermeer Britse havens. Een groot deel van de bemanningen besloot zich aan te sluiten bij het
Geallieerde leger. Tussen 1940-'45 waren er rond de 6000 Deense zeelieden in Geallieerde dienst (hiervan
zouden ongeveer 1000 in de strijd omkomen).
Het monument voor de Deense zeelieden die tijdens D-Day actief waren
Tijdens Operation 'Overlord' waren er meer dan dertig Deens schepen aanwezig in de
vloot welke op 6 juni 1944 actief waren, waarvan 24 onder de Danneborg (Deense vlag) voeren. Meer dan 800
Deense zeelieden waren betrokken bij de landingen in Normandië. Om dit feit te herdenken is op de route, aan de D 913,
richting het Utah Beach Museum een monument geplaatst.
6 JUNI 1944, 06.30 UUR
OBJECT: UTAH BEACH
Vijfhonderd meter voor u bij het museum aan de 'Exit 2' komt, is een afslag naar La Madelèine,
waar een bezoek aan het kapelletje
aldaar eventueel mogelijk is. Hier werd vrij snel na de strijd een dienst gehouden door de Amerikanen.
Ga nu naar het strand en het museumgebied van UTAH Beach.
De kapel van La Madelèine, Toen &
Nu
HET UTAH BEACH MUSEUM:
Het UTAH Beach Museum is rond een Duitse bunker gebouwd (Blockhaus
W5). Trek minstens een uur uit om dit buitengewoon aardige museum te bezoeken.
Na een grote verbouwing, waarbij een vleugel werd toegevoegd, werd het museum in juni 2011 weer geopend.
In de nieuwe vleugel is een B-26 Marauder bommenwerper te bewonderen. De LCVP die vroeger langzaam buiten
lag te vergaan, is nu naar binnen gebracht. Ook één van de twee LVT landingsvaartuigen, die geheel verrot
waren, is zo goed en kwaad als dat nog ging gerestaureerd.
Meer over het UTAH Beach Museum en het verhaal over de B-26 Marauder
KLIK HIER
Het UTAH Beach Museum,... zeer de moeite waard
Bij de strandopgang staat kilometerpaal '00' (zo'n zelfde,
ook met een 'nul' nummer, staat voor het stadhuis van
Ste-Mère-Église). Hier begint de 4th Division Liberty Highway.
Deze loopt door Frankrijk door naar Nederland. In de buurt van
kilometerpaal '00' staat een uit staal opgetrokken op schaal gebouwde
LCVP waaruit drie soldaten stormen. Deze bronzen beelden zijn zeer goed getroffen.
De voorste draagt het standaard geweer de M1 Garand, de middelste heeft een licht
machinegeweer, de BAR, en de achterste is bewapend met het Thompson machinepistool.
Zoals de beelden geplaatst zijn, geeft het de indruk dat ze onderweg zijn naar het restaurant tegenover het museum.
Het restaurant is ook rond een bunker gebouwd. Ten tijde dat de bunker werd gebouwd,
was het nog geen restaurant maar een opslag voor de lokale vissers.
De bunker is geheel gerestaureerd en is af en toe open voor publiek waar het dan als internetcafè gebruikt kan worden.
klik op de foto voor een detail
In de vroege morgen van 6 juni 1944 stuurde Leutnant Arthur Jahnke
een Duitse patrouille uit om te zien wat al dat lawaai
van die vliegtuigen betekende. Een half uur later kwam de
patrouille terug en verrastte Jahnke met 17 Amerikaanse
gevangenen! De gevangen lieten niets los en er was geen tijd
voor verdere ondervraging want de hel brak los omdat het
marinegeschut het inleidende bombardement op de fortificaties
liet vallen. Het 5cm, 7,5cm en 8,8cm geschut werd hierbij
vernietigd. De Duitse troepen die niet gedood of gewond waren
liepen verdwaasd rond.
Sinds 27 september,
2008 is er een nieuw monument op UTAH Beach,
om de inzet van de Amerikaanse marine te herdenken
Onder leiding van General Roosevelt
bestormde het 1st en 2nd Battalion, 8th Infantry Regiment,
van de 4th Division Utah Beach. Door een foutje en de
stroming kwamen ze enkele kilometers zuidelijker uit, wat een
geluk was, hier was de verdediging zwakker. Jahnke en zijn
troepen werden onder de voet gelopen en gevangen genomen. Aan
het eind van de dag waren hier al 23.000 man geland en 1700
voertuigen op het strand gelost.
VERVOLG DE KUSTWEG NOORDWAARTS:
De volgende afslag is 'EXIT 3". Rond 07.30 uur lag hier een
gedeelte van het 3rd Battalion, 502nd PIR (Parachute Infantry Regiment), van
het 101st Airborne Division.
Eén van de drie R 655
bunkers (deze staat links van Exit-3)
Om 09.30 uur verscheen een grote groep Duitsers
opgedreven door de oprukkende invasie op het strand. In het
vuurgevecht sneuvelden hier 75 Duitsers. Utah Beach was ook de
landingplaats van General Patton's 3rd Army. Er liggen
verspreid nog zeer veel restanten van bunkers en kazematten
hier. In de weilanden achter de duinen zijn nog duidelijk de
kuilen van de bombardementen te zien.
Eén van de twee R 677 kazematten
van StP 9, Toen & Nu
Een bezoek waard,... of even uitstellen?
Vervolg uw route via de kustweg, de D 421. Het is een mooie toer met aan de
rechterkant de duinen, en links de weilanden. Na een kilometer komt een afslag naar rechts,
een smal weggetje leidt naar het strand. Op een tweehonderd meter naar rechts ligt
Stützpunkt 9. Er liggen hier enkele grote kazematten en bunkers, waarvan de twee R 677 kazematten
voor 8,8cm kanonnen het interessantst zijn. U kunt dit eventueel (voorlopig)
overslaan en bewaren voor een
volgende bezoek, want op 500 meter ligt een grote parkeerplaats, ook aan de D 421, bij het Leclerc Monument,
waar dichterbij ook een groot complex aan bunkers en kazematten ligt, Wn 10.
Bij het
Leclerc Monument staan een Sherman tank, een M8 Greyhound
en een Half-track
Het Leclerc Monument is opgericht naar aanleiding dat hier op 1 augustus 1944 de 2ème Division Blindée
(de Franse 2de Pantser Divisie) onder commando van Général Philippe Leclerc aan land kwam,...
een verlangen voor de Franse troepen om terug te keren naar
'la terre sacrée de France'. In het grote monument is een bronzen borstbeeld van Leclerc geplaatst.
Naast het enorme monument staat er als blikvanger
een Sherman tank. Ook staan er een M8 Greyhound en een M3 Half-track. In 2007 waren deze in zo'n slechte
staat door de zoute zeelucht, dat ze gerestaureerd moesten worden. Nu zijn ze zo goed en kwaad als dat ging na de
restauratie, weer terug geplaatst.
De bunkers van Wn 10, nabij het
Leclerc Monument
(klik op de foto voor een vergroting)
Achter het Monument
van Leclerc en zijn Vrije Fransen ligt op 50 meter naar het
noorden Wn 10. Het is beslist de moeite waard om naar deze zware betonnen
verdedigingswerken te wandelen. UTAH Beach is sowieso een geweldig strand
om te wandelen. Het is er over het algemeen erg rustig in deze hoek.
Hier ligt een grote R 612 kazemat voor verschillende kanonnen, zoals een 7,5cm, 10,5cm K331(f) of een
8cm FK30(f).
Links een 'nest' van drie Tobruks
Rechts een dubbele Tobruk voor een 8cm mortier en machinegeweer
(klik op de foto's voor een vergroting)
Om de site goed te bekijken kunt u bij de eerste twee kleine kazematten voor 4,7cm Skoda kanonnen
(waarvan de rechtse een aangepaste R676 is) over het duin wandelen naar achteren.
Hier ligt een 'nest' van drie Tobruks voor 5cm mortieren en machinegeweren.
Als u iets naar rechts kijkt ziet u de dubbele Bf.69 Tobruk pontificaal in het land staan. Deze Tobruk en andere bunkers
stonden ooit verzonken in de duinen, maar zijn door een boer uitgegraven. Vanuit dit type werd met een 8cm
mortier geschoten waarbij uit het andere gat een machinegeweer voor de verdediging van de Tobruk zorgde. Links van de
Bf.69 Tobruk staat een Vf2a schuilbunker die zwaar gescheurd en beschadigd is. Volg het pad door het gras en als het goed is komt
u dan tenslotte uit bij de R 612 kazemat (foto hieronder).
Een opvallend zwaar vergaan samengeklonken object ligt direct in het verlengde
van het Leclerc monument op het strand en bij laag water kan men zien dat het over enkele honderden
meters lang was (er liggen nog drie brokken in het verlengde). Dit zijn restanten van een 'lospier'.
Tijdens de landingen werden deze zogenaamde 'Rhino's' aangedreven door zware buitenboordmotoren. Op zee werden
er LST's en LCT's op aangesloten die hun lading erop losten, waarop de Rhino het naar de kust bracht.
Toen eenmaal het strand veilig gesteld was, werden er verschillende Rhino's aaneen gekoppeld, waardoor een
lange lospier ontstond. Vanwege het enorme getijde verschil waren deze pieren vaak enkele honderden meters lang.
Een Rhino als lospier in bedrijf,
hieronder een deel achter het Leclerc monument
Bij laag tij zijn ook nog op zo'n 500 meter uit de kust enkele roestig stukken ijzer te zien
die uit zee omhoog stekken. Dit zijn resten van afgezonken schepen die als golfbreker dienden,
de zogenaamde 'Gooseberry's'. Ook ligt in dit gebied nog een 'Beetle', een ponton voor
ondersteuning van een losbrug.
Een 'Beetle' ligt verloren
op UTAH Beach (de R 612 ligt er achter)
Op de volgende pagina gaan we terug
het achterland in van UTAH Beach
Klik op hieronder de restanten van de 'Gooseberry'
Terug
|