Wilde en getemde
Mustangs
De P-51 Mustang kan gezien worden als het beste jachtvliegtuig dat de Amerikanen produceerden tijdens de oorlog.
De cockpit was ruim bemeten, de vliegeigenschappen bijna perfect, en als escortejager bij de bommenwerpers was er
geen betere te wensen. De P-51 behoefde weinig aanpassingen, ook vanwege dat het compleet uit de fabriek rolde.
De ontwikkeling was laat in de oorlog en kon profiteren van de gebreken die andere jachtvliegtuigen hadden aangetoond.
Anders dan bijvoorbeeld de Britse Spitfire (die zelfs een marineversie kende), had de P-51 slechts één rol, en dat
was als jager fungeren. Er waren wel enkele andere rollen weggelegd voor de machine, zoals duikbommenwerper en als
fotoverkenner, maar als jager was ze geboren.
Lieutenant Colonel Wallace Hopkins, van VIII Fighter Command,
in P-51D 'Ferocious Frankie' laat zijn bommen vallen
De P-51D, meestal alleen bewapend met haar zes .50 machinegeweren,
was soms uitgerust met extra bewapening, zoals bommen en raketten. In Europa vlogen enige tijd
Mustangs met drie geclusterde Bazooka buizen rond, onder elke vleugel een setje.
Fraaie opname van de P-51D-10-NA, 44-14886, met Bazooka lanceerbuizen
Later kwamen
de 5" 'High Velocity Aircraft Rockets' (HVAR). Deze kwamen
laat in de oorlog naar Europa en werden pas in het voorjaar van 1945 gebruikt. Een P-51D kon 10 raketten in totaal
onder haar vleugels vervoeren, of zes stuks en twee bommen. Tijdens de oorlog in Korea, in de jaren vijftig van
de vorige eeuw, vlogen P-51D's met raketten en napalm onder de vleugels.
Een P-51D, in Korea, met raketten en napalm onder de vleugels
Als een jachtpiloot vijf vijandelijke bevestigde overwinningen had behaald, dan bereikte hij de status van 'Ace'.
Degene met de meeste overwinningen, die voornamelijk met de P-51 Mustang werden gemaakt, was George Preddy die
meer dan 25 vijandelijke toestellen wist neer te halen. Hieronder volgt een korte lijst van vliegers
die voornamelijk met de P-51 de meeste overwinningen boekten.
P-51 MUSTANG ACES
Hier en daar staat
achter de totale score tussen haakjes welke daarvan het aantal overwinningen zijn met de P-51 Mustang.
PILOOT |
SCORE (P-51) |
EENHEID |
NAAM TOESTEL |
George E. Preddy |
26.83 (23.83) |
352FG |
Cripes A' Mighty |
John C. Meyer |
24 (21) |
352FG |
Petie 3rd |
John J. Voll |
21 |
31FG |
American Beauty |
Ray S. Wetmore |
21.25 (17) |
359FG |
Daddy's Girl |
Dominic Gentile |
21.83 (16.5) |
4FG |
Shangri-La |
Leonard 'Kit' Carson |
18.5 |
357FG |
Nooky Booky IV |
Glenn T. Eagleston |
18.5 |
354FG |
Feeble Eagle |
James S. Varnell Jr. |
17 |
52FG |
Little Eva III |
John B. England |
17.5 |
357FG |
U've Had It |
John F. Thornell Jr. |
17.3 (11) |
352FG |
Patty Ann II |
John T. Godfrey |
16.33 (13.83) |
4FG |
Reggie's Reply |
Robert W. Foy |
15 |
357FG |
Reluctant Rebel /
Little Shrimp |
George
Preddy (26.8) in P-51D-5-NA, 44-13321/HO-P 'Cripes A' Mighty 3rd'
PILOOT |
SCORE (P-51) |
EENHEID |
NAAM TOESTEL |
Clarence 'Bud' Anderson |
16.25 |
357FG |
Old Crow |
Ralph 'Kid' Hofer |
15 (13) |
4FG |
Salem Representative |
Samuel J. Brown |
15.5 |
31FG |
Mad Max |
Don J. M. Blakeslee |
15.5 (7.5) |
4FG |
WD-C |
Richard A. Peterson |
15.5 |
357FG |
Hurry Home Honey |
William T. Whisner |
15.5 (14.5) |
352FG |
Moonbeam McSwine |
Don M. Beerbower |
15.5 |
354FG |
Bonnie "B" |
Bruce W. Carr |
15 |
354FG |
Angels Playmate |
Jack T. Bradley |
15 |
354FG |
Margie Maru |
Henry W. Brown |
14.2 |
355FG |
Hun Hunter from Texas |
Kenneth H. Dahlberg |
14 (11) |
354FG |
Shillelaugh |
Donald Bochkay |
13.83 |
357FG |
Speedball Alice |
Donald J. Strait |
13.5 (10.5) |
356FG |
Jersey Jerk |
Clarence 'Bud' Anderson (16.3) en
P-51D, 44-14450/B6-S 'Old Crow'
PILOOT |
SCORE |
EENHEID |
NAAM TOESTEL |
James L. Brooks |
13.5 |
31FG |
February |
Donald S. Bryan |
13.3 (7) |
352FG |
Little One III |
Glennon T. Moran |
13 (12) |
352FG |
Little Ann |
Clyde B. East |
13 |
10PRG |
Lil Margaret |
Robin Olds |
13 (8) |
479FG |
Scat VII |
George W. Gleason |
12 (9) |
479FG |
Hot Toddy |
Howard Hively |
12 (11) |
4FG |
The Deacon |
Norman C. Skogstad |
|
31FG |
(nog onbekend) |
Pierce W. McKennon |
12 (7.5) |
4FG |
Ridge Runner |
Nick Megura |
11.83 |
4FG |
Ill Wind |
Chuck Yeager |
11.5 |
357FG |
Glamorous Glen |
Hieronder wordt één zo'n ace iets verder uitgelicht,...
Het 357th Fighter Group was de eerste P-51 Mustang Group die
vanaf februari 1944 voor operationele acties werd ingezet over
Europa. Onder de piloten, van 363d Fighter Squadron, bevond zich een arrogante en
onverschrokken vlieger die enkele jaren later wereldberoemd
zou worden.
Chuck
Yeager
Chuck Yeager
met grondpersoneel en zijn P-51D ‘Glamorous Glen III’
Charles Elwood 'Chuck' Yeager, geboren op 13 februari 1923, vloog met zijn eenheid, op zijn
zevende operationele vlucht, naar Berlijn toen hij zijn eerste
Bf 109 verschalkte. Maar de volgende dag, 5 maart 1944, ging
het mis, drie FW 190's wisten Yeager zijn P-51B uit te
schakelen, waarop Yeager per parachute het toestel moest verlaten, en 50 km ten oosten
van Bordeaux, Frankrijk neerkwam. Hij maakte contact met het Franse
verzet en sloot zich enige tijd bij hen aan. Hij was niet
direct betrokken bij sabotage acties, maar hielp wel daar waar
mogelijk, zoals het scherpstellen van explosieven.
Op 30
maart 1944 stapte Yeager in Spanje het Amerikaanse consulaat binnen.
Hij bracht 6 weken in een hotel door voor hij geruild kon
worden tegen een hoeveelheid brandstof voor het Franco-regime.
Samen met zes anderen werd Yeager terug gebracht naar
Engeland. Normaal gesproken zou een piloot die neergeschoten
was over het vasteland van Europa en die teruggekeerd,
niet meer in actie komen over Europa. Dit om eventuele
gevangenschap door de Duitsers verraad zou kunnen opleveren
aan het verzet.
Rechts: Yeager,
in augustus 1944 met zijn ‘Glamorous Glen II’
Yeager diende een verzoek in bij generaal Eisenhower om
weer operationele missies te mogen maken. Wachtende op een
beslissing vloog Yeager trainingvluchten. Tijdens een training
werd er assistentie gevraagd om dekking te geven aan een
neergeschoten vlieger die in het Kanaal terecht was gekomen.
Toen er een Ju-88 in zijn blikveld verscheen, besloot Yeager tegen
alle orders in, om de Junkers neer te halen. Hij gaf de film van de boordcamera aan een
andere piloot, zodat die de overwinning kon ‘claimen’, maar
Yeager kreeg evenzogoed een uitbrander.
Generaal Eisenhower verleende toestemming in de zomer van 1944
om Chuck Yeager weer in de strijd te werpen. Hij kreeg een
nieuwe P-51, die de naam ‘Glamorous Glen II’ kreeg, naar zijn vriendin.
Op 12 oktober 1944 leidde Lt. Yeager 357th FG een escorte voor een bombardementmissie naar Bremen.
Terwijl 362nd- en 364th Fighter Squadrons bij de B-24 bommenwerpers bleven, vloog Yeager
met het 363d FS een patrouille zo'n 100 km vooruit. Ten noordwesten van Hanover spotte
Yeager 22 Bf 109's, en met de veertien Mustangs in zijn patrouille gingen ze in de aanval. Toen
hij een Bf 109 in het vizier krijgt, schopte de Duitse
vlieger zijn toestel links de bocht om, en ramde pardoes daarbij zijn
vleugelman. Beide piloten konden gebruik maken van hun parachute.
Yeager kreeg de twee overwinningen toegevoegd, zonder een schot
te hebben gelost. In een direct daarop volgend luchtgevecht
wist Yeager nog drie Duitse jagers te verschalken. Waarmee Yeager een 'Ace in
a Day' werd.
Op 6 november wist Yeager zijn eerste Me 262 straaljager neer te schieten. Op deze dag
kwam Yeager nog drie Me 262 straaljagers tegen. Nadat hij bij twee schade had weten toe te brengen,
zag hij een derde de daling inzetten naar een Duits vliegveld. Yeager dook ernaar toe en
wist het toestel vanaf 400 meter te raken waarna deze in een bos neerstortte.
Chuck Yeager maakte zijn
laatste missie in januari 1945, en sloot zijn oorlog af met 11.5 overwinningen,
waaronder twee Me 262 straaljagers (waarvan één hem het DFC
opleverde).
P-51D, 44-14888, ‘Glamorous
Glen III’ van Chuck Yeager
Terug in de Verenigde Staten werd Yeager na enige tijd
testpiloot op Murdoc Field (het huidige Edwards) in
Californië. Hier gaat hij, op 14 oktober 1947, als eerste mens
officieel door de geluidsbarrière met de Bell X-1,
(die, net als zijn P-51's in de oorlog, de naam ‘Glamorous Glennis’ voerde).
Chuck Yeager
naast de Bell X-1 in 1947
Op 26 oktober 2002, als generaal Chuck Yeager 80 jaar is,
maakt hij zijn laatste militaire vlucht in een F-15D Eagle.
Hij vloog het toestel zelf nog eenmaal met de snelheid van
ander half maal het geluid om na een uur zijn militaire
vliegcarrière af te sluiten. Toch zou Yeager nog geruime tijd daarna blijven vliegen,
en als het kon met een P-51D Mustang. Hieronder is Yeager in 1983 te zien met een gerestaureerde P-51D geheel
opgeschilderd als de ‘Glamorous Glen III’. En dat het een taaie rakker is bewijst wel zijn leeftijd,
in 2020 als Yeager 97 jaar is, heeft hij zijn schietstoel dan verruilt voor een rolstoel, maar in de geest
nog even sterk als welleer,... Yeager leek onsterfelijk, maar toch overleed deze legendarische piloot op 7 december 2020 (toevallig op de National Pearl Harbor Remembrance Day).
Chuck Yeager
poseert vóór een P-51D gerestaureerd als de ‘Glamorous
Glen III’
(foto: Tom Zimberoff)
Glen III’
KLIK HIERONDER EN GA NAAR
DE VOLGENDE PAGINA
|