Opvallende missies
met de Lancaster
Verschillende operaties zijn memorabel met de Lancaster in
de Tweede Wereldoorlog. Voor veel mensen staan de missies met
het 617 Squadron te boek als de meest dramatische. Dat heeft
natuurlijk ook te maken met de, terechte, mythevorming die
rond de 'Dam Busters' opgebouwd is. Iedereen heeft wel eens
gehoord van de spectaculaire raid in 1943 op de Roerdammen,
hetzij een boek erover gelezen, een documentaire gezien of
misschien wel de speelfilm, of wellicht mijn speciale pagina erover
geraadpleegd. Niet alleen was het 617 Squadron betrokken bij
bovenstaande missie, ook ander gespecialiseerde opdrachten
werden door dit squadron uitgevoerd, zoals het werpen van ultra zware bommen tijdens
precisiebombardementen, waaronder die op de 'Tirpitz'.
Een Lancaster bemanning
checked hun toestel voor vertrek
Enkele missies worden hieronder
aangehaald van het 617 en andere squadrons die met de
Lancaster vlogen en haar bemanningen. Want niet alleen is deze
pagina opgedragen aan de Lancaster, maar vooral ook aan al die
jonge mannen die dagelijks en in diepe duisternis haar
opdrachten uitvoerden. Om deze verhalen te illustreren heb ik
gekozen deze te vertellen aan de hand van een aantal
uitgereikte Victoria Crosses.
Squadron Leader J.D.
Nettleton VC
Op 3 maart 1942 begint de operationele carrière van de
Lancaster bij het 44 Squadron met het leggen van mijnen in de
Duitse Bocht bij Helgoland. De eerste bombardementsmissie is
een week later, op 10 maart als twee Lancasters van het 44
sqn. met een lading brandbommen naar Essen vliegen.
Lancasters van het 44 Squadron
tijdens een oefenvlucht
Voor april 1942 is een roekeloze lage aanval bij daglicht gepland op de MAN dieselmotoren fabriek in Augsburg. Hiervoor worden het 44 en 97 Squadron geselecteerd waarbij Squadron Leader John Dering Nettleton de leiding heeft van één van de twee uit zes Lancasters. Er wordt voor de missie flink geoefend in het laag vliegen. Nettleton vliegt tijdens de oefeningen met een van het 97 Squadron geleende Lancaster B Mk I, de L7578 waar de squadron letters van het 44ste worden opgeschilderd, 'KM-B'. Maar tijdens de missie op 17 april 1942 zal Nettleton Lancaster R5508 vliegen waarop wederom 'KM-B' is aangebracht.
Lancaster L7578 waarmee J.D. Nettleton oefende voor de missie op 17 april 1942
Zodra de groep van Nettleton het vijandelijke gebied binnen vliegt, wordt deze aangevallen door Duitse jachtvliegtuigen. Vier Lancasters
worden, voordat ze het doel hebben bereikt, neergeschoten. Maar Nettleton zet door met de twee overgebleven toestellen en weet,
ondanks intens luchtafweer, laag vliegend over de daken het doel te bereiken en zijn bommen te droppen. De tweede
overgebleven Lancaster moet een noodlanding maken, maar Sqn.Ldr. Nettleton weet zijn zwaar gehavende toestel naar de
basis terug te brengen. Van de twaalf ingezette toestellen keren er slechts vijf terug op hun basis. John Dering Nettleton zal voor zijn inzet het Victoria Cross ontvangen. Helaas zal Nettleton een jaar later tijdens een missie naar Turijn op 13 juli 1943 omkomen.
Links, het
Victoria Cross, rechts, John Dering Nettleton
Hierna zullen er nagenoeg geen missies meer bij daglicht
gevlogen worden door de Lancaster. RAF Bomber Command legt
zich toe op de nachtelijke missies en de Amerikanen nemen de
missies tijdens daglicht voor hun (duurbetaalde) rekening. Maar sommige missies vragen precisiebombardementen, en dan is vaak daglicht essentieel, dus RAF Bomber Command ontkwam niet altijd aan nachtelijke missies.
Lancaster PA474 van de Battle of Britain Memorial Flight met de code letters van Squadron Leader Nettleton
De vliegwaardige Lancaster PA474 van de Battle of Britain Memorial Flight vloog vanaf 1965 tot 1979 met de code letters
'KM-B' ter herinnering aan de Lancaster die Squadron Leader Nettleton vloog op 17 april 1942 en hem het Victoria Cross opleverde.
Flt Lt William 'Bill'
Reid VC
Een ander Victoria Cross dat verkregen werd met de Lancaster
is de memorabele vlucht van Flt Lt Bill Reid. Na zijn
opleiding in Canada en de Verenigde Staten krijgt hij zijn
wings op 19 juni 1942. Terug in Engeland krijgt hij een
opleiding tot bommenwerpervlieger. Vervolgens leidt Reid
andere jonge mannen op tot piloot op de Wellington
bommenwerper. Zijn eerste operationele vlucht in een Lancaster
maakt hij op 30 augustus 1943 met het 9 Squadron naar Munchen
Gladbach. In september van dat jaar komt Reid bij het 61
Squadron terecht.
Flt Lt
William 'Bill' Reid VC
Op 3 november 1943 vliegt Bill Reid met Lancaster Mk III,
LM360 'QR-O' een missie naar Dusseldorf. Op 21.000 voet hoogte
(7 km) wordt de Lancaster onder vuur genomen door een Me 110
nachtjager. Het glas van de cockpit spat uiteen en Reid raakt
gewond aan het hoofd. Het bloed dat over zijn gezicht stroomt
bevriest al snel op de groote hoogte. Ondanks zijn
verwondingen vliegt Reid door naar zijn doel. Een FW 190
verschijnt plotseling en schiet over de hele lengte de
Lancaster vol kogels. Bijna de gehele bemanning raakt gewond
en Reid wordt opnieuw getroffen. Met een kapot kompas en een
gewonde navigator vliegt de kreupele Lancaster verder. Over
Dusseldorf worden de bommen gelost. Omdat zijn schouders
verzwakken slaat Reid zijn armen om de besturing heen en met
zijn handen ineen tracht hij koers te houden. Twee andere
bemanningsleden helpen Reid in de vliegende storm die door
alle gaten giert. Over de Noordzee vallen plots alle motoren
stil. Flight Engineer Norris, licht in zijn hoofd van de
verwondingen had vergeten de brandstof kranen om te zetten.
Als dit probleem is verholpen blijken de hydraulische systemen
uitgevallen. De bomdeuren willen zelfs niet sluiten. Als de
bommenwerper begint te dalen begint het bloed weer te stromen.
Bill Reid zakt regelmatig weg door het bloedverlies en
verzwakt snel. Reid besluit het eerste de beste vliegveld aan
te doen. Met de hand wordt het landingsgestel neer gelaten.
Als de Lancaster op de landingbaan gezet wordt begeeft het
landinggestel het en schuift de bommenwerper 60 meter over het beton.
Ze zijn 'geland' op de basis Shipham, Norfolk, thuisbasis van
de 44th Bombardment Group, USAAF. Navigator Jeffries is dan aan
zijn verwondingen bezweken en radiobediener Mann zal
vierentwintig uur later ook overlijden. Bill Reid ontvangt
voor betoonde moed het Victoria Cross.
De zwaar
gehavende Lancaster LM360, 'QR-O'
Bill Reid wordt na zijn genezing bij het 617 Squadron ondergebracht.
Zijn eerste vlucht met een Lancaster is op 12 februari 1944, en blijkt geen overweldigend succes,
de Lancaster breekt tijdens de landing doormidden.
Zijn eerste missies vliegt hij weer op 18 en 20 mei 1944,
naar respectievelijk de rangeergebieden van Parijs en La
Chappele. Op 8 juni 1944 maakt Reid zijn eerste 'Tallboy'
missie.
Een 'Tallboy'
verlaat een Lancaster
De Tallboy was een 6000 kg zware, zogenaamde 'Earthquake'
bom. Het was een projectiel ontworpen door Barnes Wallis, de
ook verantwoordelijk was voor de bouw van de 'Upkeep' bommen die de dammen
braken van het Roergebied in mei 1943. De Tallboy drong met
enorme snelheid diep de aarde binnen om daar voor een kleine
aardbeving te zorgen.
De spoorwegtunnel
van Saumur in 1944 na het bombardement
De raid op 8 juni bracht Reid naar de tunnel nabij Saumur,
Frankrijk. Om de oprukkende Duitse panzer versterkingen
richting Normandië te vertragen moesten de toevoerkanalen
vernietigd worden, waaronder deze tunnel. Vier Lancasters van
83 Squadron zorgden voor de verlichting door zware toortsen te
droppen en 3 Mosquitoes markeerden het doel. Waarop 25
Lancasters van het 617 Squadron hun Tallboys met groot succes
op het doel gooiden. Alle Lancasters keerden veilig terug op
hun basis.
De spoorwegtunnel
van Saumur in 2008, geen spoor van schade meer te vinden
(dit punt is te vinden aan de Rue de Tunnel in Saumur)
Ook Reid keerde veilig terug. Maar na een aantal
geslaagde missie gaat het dan toch weer mis op 31 juli 1944. Tijdens een gezamenlijke raid
van het 617 en 9 Squadron naar het opslagterrein van Rilly La
Montagne, waar V-wapens opgeslagen zouden liggen, wordt Reid
zijn Lancaster tijdens het bombarderen getroffen door een bom
van een hoger vliegende Lancaster.
25 april 1945, bommenluiken open over
de kustbatterij op het eiland Wangerooge
(Op deze wijze werd de Lancaster van Bill Reid getroffen door een 'eigen'
bom)
Reid geeft opdracht aan allemaal het neerstortende toestel
te verlaten en weet zelf met moeite te ontsnappen. De Duisters
die hem gevangen nemen zijn verbaasd over deze jonge piloot
met zijn 'Kruis met diamant en zwaard' en hij wordt met de
nodige respect behandeld. Na gevangenschap in Stalag III en
Stalag IV wordt hij in mei 1945 bevrijd. In 1946 verlaat Reid
de RAF. Op 28 november, 2001 overlijdt Bill Reid op 79 jarige leeftijd.
Het slachtoffer
van de Tallboy, de Tirpitz, wordt geïnspecteerd voor de sloop
De tunnel van Saumur is niet de enige samenwerking tussen
het 617 en 9 Squadron, ook de aanval op het Duitse slagschip
'Tirpitz', dat in een Noors fjord lag, werd door deze twee
squadrons uitgevoerd. Hier werd ook met Tallboys een geslaagde
aanval ondernomen op 12 november 1944. Ook werd de Tallboy met
redelijk succes ingezet tegen de V2 installatie bij Eperlecques en de V2 stelling in aanbouw bij Wizernes.
Voor het vervolg over
de Lancaster en haar bemanning, KLIK HIERONDER
|