'TIGER' IN RESTAURATIE
Saumur, Frankrijk

- Musée des Blindés, Saumur, Frankrijk -

Restauratie 'Tiger' 114 in 2024!

In december 2022 is men in Saumur begonnen met de restauratie van de Pz.Kpfw.VI 'Tiger' I Ausf. E. Dit wordt gedaan in een aparte hoek van het museum, zodat de bezoeker het kan volgen. Het is de bedoeling dat de 'Tiger' weer geheel rijvaardig wordt. Na de 'Tiger' van het Tankmuseum in Bovington, Verenigd Koninkrijk, zou dit de tweede originele 'Tiger' zijn die rijvaardig is.

Een korte geschiedenis van de '114'

De Saumur Pz.Kpfw.VI 'Tiger' I Ausf. E is nummer 1,114 geproduceerde van de 1,345 stuks die gebouwd zouden worden. In mei 1944 werd de 'Tiger' ondergebracht bij de eerste compagnie van s.SS.pz.Abt.102. De 'Tiger' werd eerst voor trainingen gebruikt, onder meer in Nederland. Op 14 juni begon men met het transport van s.SS.pz.Abt.102 naar Frankrijk, het station van Versailles-Chantier. Hiervandaan werd de 200 km aangevangen naar de slagvelden van Normandië. De s.SS.pz.Abt.102 arriveerde op 7 juli 1944 ten zuiden van caen en werd direct in de strijd geworpen. De afstand van 200 km had de tol geëist onder de 45 'Tigers' en er waren slechts 27 operationeel, de rest vergde onderhoud en reparaties. Na hevige gevechten trok s.SS.pz.Abt.102 zich op 17 augustus 1944 terug naar Falaise. Vier 'Tigers', de 114, 124, 141 en de 241 vertrokken in de ochtend van 18 augustus richting Fresnay. '124' werd getroffen en raakte beschadigd. In de nacht verplaatste de eenheid richting Vignat. De '124' werd gesleept door '241', waarna '124' werd achtergelaten nabij Saint André. Onderwijl stonden de '114' en de '141' zonder brandstof. Besloten werd dat '241' terug zou keren met 200 liter vaten op het achterdek. Dwars door reeds door de Britten bezet gebied werd na een uur de stilgevallen 'Tigers' bereikt. In de vroege ochtend zette de groep van drie 'Tigers' zich weer in beweging maar kwamen al snel binnen bereik van Brits anti-tank geschut. '241' en '141' kwamen onder vuur te liggen waarbij de bemanning van de '241' allen gewond raakten en de 'Tiger' tot stilstand kwam. De '141' van commandant Alois Kalss wist weg te komen. Onderwijl gaf de laatste 'Tiger' de '114' vol gas om weg te komen en knalde op de '241', waarbij de reeds gewonde bemanning heen en weer werd gesmeten. Toch wisten ze te ontsnapten uit de '241', waarbij de commandant Untersturmführer Martin Schroif en zijn lader naar de Duitse linies wisten te komen, de andere drie vielen in handen van de Britten. Ook de bemanning van '114', onder commando van SS-Unterscharführer Arthur Glasgow, zaten vast onder het Britse vuur en verlieten hun tank en werden allen gevangen genomen. De twee uitgeschakelde 'Tigers' werden van de weg geschoven waar ze enkele maanden bleven staan.

In Franse bezit, de '114' in Nantes na een rit van 300 km vanuit Normandië

Begin januari 1945 vielen de twee, door de Duitsers verlaten 'Tigers' bij Brieux, in handen van het Franse verzet. De beste van de twee, de '114' (de Saumur 'Tiger' I) zou worden opgeknapt om de strijd aan te gaan tegen de voormalige eigenaars,... Samen met andere buitgemaakte Duitse tanks werd de '114' overgebracht naar Argentan. De reparaties duurden een maand en verschillende onderdelen, van de andere 'Tiger', de '241', om de '114' weer gevechtsklaar te maken. De Fransen gaven de '114' de naam Bretagne. Samen met twee Panthers en elf Panzer IV opereerde '114' in Bretagne. Niet echt in gevechtshandelingen, maar vooral als demoraliserend effect op de Duitsers. Bij Saint-Gildas gaven de Duitsers zich over zonder een schot te lossen toen ze de kolonne Franse 'ex-Duitse' tanks zagen aankomen. In september werd '114' met andere Duitse tanks op de trein gezet naar Duitsland. Hier kreeg '114' de nieuwe naam, Colmar en kon het testen beginnen in een Frans-Duitse samenwerking.

'114' Colmar in augustus 1946, gereed voor de terugkeer naar Frankrijk

In augustus 1946 keerde de '114' terug naar Frankrijk, en opgeslagen in Satory. In 1968 werd '114' toegevoegd aan de collectie van Musée des Blindés in Saumur. In de jaren erna werd de 'Tiger' aan de buitenzijde gerestaureerd, zoals de verdwenen zimmerit werd weer aangebracht en later kreeg het het nummer 221 op de koepel (welke uiteraard '114' behoort te zijn). En nu is de grote restauratie aangevangen,...

De jarenlang vermiste spatborden zijn reeds aangebracht

Het eerste dat gedaan werd, de koepel uit de romp gehaald,...

Een uniek kijkje in de koepel,...

Het roemruchte KwK36 88mm kanon,...
(Klik op de foto's voor een vergroting)

De '114' heeft een mondingrem van het eerste type, welke groter is dan die van bijvoorbeeld de 'Tiger' bij Vimoutiers. Het mondingrem type 2 van de Vimoutiers 'Tiger', de '113' het broertje van de '114', is dezelfde welke ook de 'Tiger' II (Köningstiger) zou krijgen. De mondingrem reduceert de terugslag met maar liefst 70% tijdens het afschieten. Het gewicht van alleen de mondingrem is 57 kg.

De 'Tiger' bij Vimoutiers

De enorme rupsbanden,... een breedte van 725mm

Goed te zien waar de eerste restauraties reeds hebben plaats gevonden

De dubbele uitlaat met de zware beugels gereed voor montage

Aan de voorzijde is een kleine 'deuk' te zien, veroorzaakt toen de '114' tegen
Tiger' '241' opbotste op 19 augustus 1944. Hierbij raakte de 'Tiger één
van de zware beschermbeugels van de uitlaat van '241'.

Om de dikte van het front-pantser te tonen is deze uitsnede erbij geplaatst

Eén van de motorroosters,... (onderaan, de tankdop)

Saumur is in het bezit van een set 'Transport Raupenketten' Kgs 63/520/13 (52cm)

De achterzijde van de koepel,...

In de '114' zat als voortdrijving een door BMW gebouwde Maybach HL230 P45.
Als voorbeeld van dit type, staat er een Maybach HL230 P30
welke onder andere in de 'Tiger' II stond.
Let op het stuurtje aan de versnellingsbak,...
(klik voor vergroting op de foto's)

De 'zimmerit' tegen magnetische mijnen,...

Na de restauratie zou de Tiger '114' er zo moeten uitzien

En nog eenmaal een blik op de 'Tiger' 114
en we wensen de restaurateurs heel veel succes,...!

Een belangrijke bron voor de geschiedenis van de 'Tiger' van Saumur, was het boek, Le Tigre De Saumur, La Résurrection Du Fauve, door Max Stein. Het is samengesteld door Musée de Blindes zelf en gaat geheel over de op handen zijnde restauratie. Het is tevens handig tweetalig (Frans en Engels). ISBN 9 782958 862404, en het boek met 103 pagina's kost u € 19,90.

Le Tigre De Saumur, La Résurrection Du Fauve, door Max Stein

GA TERUG