- Luftfahrttechnisches Museum Rechlin -
Niet echt voor de hand liggend, is het Luftfahrttechnisches Museum nabij Rechlin. Toch is het één van de belangrijkste museums aangaande de geschiedenis van de Duitse vliegtuig ontwikkelingen voor het Derde Rijk. Dit was ooit één van de belangrijkste testcentrums voor de Luftwaffe. Rond 1940 werkten hier 4000 mannen en vrouwen aan verschillende projecten, van snelle schroefjagers, tot de eerste door straalmotoren aangedreven vliegtuigen. Ook buitgemaakte Geallieerde vliegtuigen werden met enige regelmaat hier onderworpen aan uitgebreid onderzoek. In 1945 trok de Russische luchtmacht de voormalige Duitse basis binnen om pas in 1993 weer te vertrekken. Net als in Berlijn, was er een hoge muur tussen de stad Rechlin en dit vliegveld opgetrokken. In voormalige nu gerestaureerde gebouwen en een nieuw opgetrokken hal is nu het museum gevestigd. Van april tot oktober is het museum dagelijks geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Februari tot en met maart is het museum tot 16.00 uur open (op vrijdags tot 15.00 uur). De toegangsprijs bedraagt; volwassenen (16+) € 9, kinderen € 4. Er is ook een gezinskaartje voor € 24 (2 tot 5 kinderen met ouders). Heeft u een hond, deze is welkom, maar deze moet een euro betalen!
Voor uw navigatie, dit is het adres: Luftfahrttechnisches Museum Rechlin, Am Claassee 1, D-17248 Rechlin
Op de rotonde staat dit opmerkelijke kunstwerk,...
Net binnen de poort, dit opvallende monument,...
In dit soort voormalige Luftwaffe gebouwen is deels de collectie ondergebracht
Onze tour begint in dit gebouw,...
Een Fokker VII was het eerste toestel dat uitvoerig getest werd op Rechlin vanaf oktober 1918 door 'Flieger-Versuchs- und Lehranstalt am Müritzsee'
Met beton gevulde 500 kilo zware oefenbommen in 2019 op het veld gevonden
Persoonlijke zaken vullen de vitrines, dit zijn objecten van de voormalige brandweercommandant van Rechlin en Lärz, Franz Lau
Zeer indrukwekkend is de motoren en onderdelen hal,... dit is een Daimler-Benz DB610, een dubbele V-12, 24 cilinder (twee gekoppelde DB605 motoren)
De achterzijde van de Daimler-Benz DB610 (gebruikt in de Heinkel He 177 Greif)
De motoren van de Heinkel He 177 Greif draaien warm voor een missie
De BMW 801-TS 14 cilinder dubbele stermotor van de (waarschijnlijk) Focke Wulf Fw 190 A-9 van I./JG11 die op 2 mei 1945 een noodlanding maakte
De achterzijde van de BMW 801-TS
Er is veel aandacht voor de beroemdste Duitse testpilote, Hanna Reitsch
Hier vliegt Flugkapitän Reitsch in 1938 in de helikopter Focke Wulf Fw-61
De met orginele onderdelen reconstructie van een Focke Fulf Fw-189 Uhu romp
De opvallende roterende geschutsopstelling achterin de Fw-189
Een nagebouwde Focke Wulf TA 154 (net als de Mosquito uit hout opgebouwd)
Een originele Messerschmitt Bf 109G uit de collectie van het Militärhistorisches Museum Gatow-Berlin
Een reconstructie van de cockpitsectie van de Arado Ar 234 Blitz
En een reconstructie van de cockpitsectie van een Junkers Ju 388
Het moge onderhand duidelijk zijn, veel vliegtuigen zijn reconstructies
Bij de reconstructie van deze Messerschmitt Me 262 zijn vele originele (soms wrak) stukken gebruikt,...
... en dan blijven fraaie details bewaard,...
Deze Heinkel He 162A-1 Volksjäger is een statische replica
De He 162 was een met straalmotor aangedreven jager die, grotendeels uit hout was opgebouwd, eenvoudig te vliegen zou zijn door iedere beginnende piloot, vandaar de bijnaam Volksjäger
Deze (op zijn kop) liggende motor is een Merlin van Handley Page Halifax die op 30 juni 1942 werd neergehaald waarbij zes bemanningsleden omkwamen
Links een detail van de Merlin motor, en een landingsgestel van Lancaster JB727
Een bemande V1, een Fi 103 R-IV Reichenberggerät (en wrakdelen hieronder)
Twee ruimtes zijn ingericht ter herinnering aan de Russische aanwezigheid hier
Op het buitenterrein meer Russisch spul, zoals deze Suchoi Su-22 UM3K
De beroemde en beruchte MiL Mi-24 aanvals helikopter
Ook buiten (en in een hal) aandacht voor de maritieme geschiedenis
U gaat nu vervolgens deze hal binnen en start geheel rechts!
De start van de luchtvaart in al haar facetten,...
In een andere hal deze DFS 230, een aanvals zwever voor Fallschirmjäger
Een wrak van een Iljushin Il 2 Sturmowik
Door de omvang, zeer lastig te fotograferen de reconstructie van Gotha P-60C
Alleen bestaande op papier, nagebouwd met de vier MK 108 30 mm kanonen (Schräge Musik)
Een fantastische reconstructie van een Dornier Do 335 Pfeil
Vanaf het museum terrein zijn nog sporen te zien van 'vroeger',...
Tot zover een fotoalbum over dit zeer facinerende museum op historisch grondgebied. Ik heb nog veel meer foto's genomen, zeker van het buitenterrein wat het maritieme deel behelst (waar ook binnen ruim aandacht voor is). Maar er moesten keuzes gemaakt worden. Ook zijn er veel meer straaljagers van Russische makelij zoals de MiG 23ML, de MiG 21MF etc. Bent u in de buurt, het is een dikke aanrader,...
Voor de website van het Luftfahrttechnischen Museum Rechlin: KLIK HIER
GA TERUG
|