MACHTIG MOOIE
(MILITAIRE) MUSEA

Wehrtechnischen Studiensammlung, Koblenz

Het staat niet als museum aangemerkt, maar als Militair Technische Studie Verzameling, de 'Wehrtechnischen Studiensammlung' (WTS), in de Duitse stad Koblenz. Na enkele jaren gesloten te zijn geweest, mede door de Corona pandemie, ging de verzameling op 19 juni 2023 weer open voor het publiek. Het parkeren is gratis op een plein bij de opvallende witte gebouwen, waar het gras tussen de stenen omhoog schiet. Laat u niet afschrikken door de 'entree', want het ziet er erg rommelig uit. En ja, de rommeligheid zet zich voort achter de toegangsdeur,...

De entree tot het WTS waar de gebouwen onderhoud nodig hebben,...

Het adres van de verzameling is: Wehrtechnische Studiensammlung (WTS Koblenz), Mayener Straße 85-87 56070 Koblenz. Het is dagelijks geopend van 09:30 uur tot 16:30 uur (behalve op Vastenavond Maandag, Goede Vrijdag, Kerstdagen en Oudejaars- en Nieuwjaars Dag). De entreekosten bedragen slechts € 3,- per persoon. Zorg voor muntgeld, daar deze in het toegangsdraaihek geworpen moet worden. Er is een geldwissel automaat welke euro biljetten accepteert. Men wordt geacht zich te legitimeren, vaak is één legitimatie voldoende, ook al bent u met meerdere personen. Uw legitimatie (paspoort of rijbewijs) krijgt u terug als u de uitgereikte pas, die u op uw kleren draagt, weer inlevert. Laten we maar naar binnen gaan,...

We starten deze reportage door bij binnenkomst rechtsaf te gaan,
naar de grote voertuigen hal,...

Het eerst object dat u ziet is een Leopard I welke doormidden is gezaagd
(en dan valt op hoe dun het pantser aan de achterzijde van de koepel is)

De bodemplaat en het motorcompartiment heeft ook een dun pantser,...

Kijk eens naar de dikte van de koepel bij deze Russische T55
(Klik voor een close-up op de foto)

De oudste tank, een Renault FT-17

Voor velen wellicht het hoogtepunt van de verzameling,...
De Pz.Kpfw.V Ausf G, Panther

De aangebrachte 'Zimmerit', een pasta tegen kleef- en magnetische mijnen

Let op de infra-rood schijnwerper op de koepel

De achterzijde van de Panther
(Klik op de foto voor een blik door het achterluik van de koepel)

Ook deze Kanonenjagdpanzer 90 is opengezaagd,...
(klik op de foto voor een blik naar binnen)

Een opvallende verschijning, Versuchsträger 1 (VT 1-2) met 2 X 120mm kanon

Het prototype van de Kampfpanzer 70

De Schwerer Achtrad-Panzerspähwagen Type GS (SdKfz 231)

Een verzameling voor studie, de banden waren massief rubber tegen lek raken

Prototype Kpz Leopard 2

Vliegtuigen en helikopters ontbreken ook niet in de verzameling
... zoals een Russische zware aanvals helikopter, de MiL Mi-24 (Hind),...

Close-up van de wapens van de MiL Mi-24

Foto-verkenner containers van de 'Aufklärungsgeschwader 51'
(tegenwoordig opererende onder 'Taktisches Luftwaffengeschwader')

Een MiG-27 'Flogger' met rechts de staart van een F-104 Starfighter

Deze CCV F-104G Starfighter werd gebruikt als testtoestel
(achter de cockpit is nog net de extra stabilo te zien)

Hierboven staat een opmerkelijke F-104G Starfighter. Het werd gebruikt om het CCV (Control Configured Vehicle) programma te testen. Hiertoe werd een extra stabilo halverwege op de romp geplaatst. De besturing was een experimentele ‘Fly-By-Wire’, systeem dat voor de toekomstige Eurofighter was bedoeld. Om de F-104 stabiel te houden werd de staart verzwaard.

De extra 'bulten' voor het 'Fly-By-Wire' systeem op de rug zijn opengewerkt

Tijdens de 45 minuten, in juni 1977, dat de Starfighter getest werd door Nils Meister, bleek de instabiele jet goed te reageren op de computer aansturing. Na 176 testvluchten kwam er in 1984 een einde aan het testprogramma. Tegenwoordig is het geheel normaal dat straaljagers en verkeersvliegtuigen uitgerust zijn met ‘Fly-By-Wire’ om instabiliteit van een toestel te corrigeren.

Achter dit open staande luik zit de RAT (Ram Air Turbine).
Mocht een elektrisch systeem van de F-104G uitvallen, dan kan
de RAT uitgeklapt worden om spanning op te wekken
(klik op de foto voor een blik erachter)

Achter de F-104 hangt deze experimentele VSTOL VAK 191 B

De VFW VAK 191B was een experimenteel Duits vertical (short) take-off and landing (VSTOL) van begin jaren zeventig. De VAK 191, wat staat voor Vertikalstartendes Aufklärungs- und Kampfflugzeug (Verticaal startende Verkenner en Aanvals vliegtuig). Het werd ontworpen door de Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW) bestaande uit Focke-Wulf, Weser Flugzeugbau en Fokker. Later stapte ook Italië in het project, vanwege de opvolging voor de Fiat G.91, maar trok zich ook weer deels eruit terug, ze bleven betrokken bij de productie van onderdelen van de VAK 191. Het toestel leek erg op de Britse Harrier, met dit verschil, de VAK 191 was ontworpen voor Mach 1 snelheden.

Het VTOL uitlaat systeem lijkt heel erg op die van de Harrier
(klik op de foto voor de RB 193-12 straalmotor)

De Rolls-Royce/MAN Turbo RB.193-12 straalmotor werd gekozen om de VAK 191B zijn vermogen te geven voor steil starten en kruisvlucht. Ook werden er twee Rolls-Royce RB162-81F-08 turbojets geïnstalleerd voor het ‘steil-starten’. Er werden drie protypen gebouwd waarmee 91 testvluchten werden uitgevoerd tussen 1970-1971 (waarvan in 1972 de eerste steil-start). Ook dienden de VAK 191 prototypen voor het testen van ‘Fly-By-Wire’ systemen voor de Panavia Tornado.

Ter voorbereiding van het VSTOL programma werd dit zogenaamde
'vliegend ledikant' SG Schwebegestell 1262 gebouwd

Het achterste VTOL uitlaat systeem van de Schwebegestell 1262
(klik op de foto voor de plaats van de piloot)

In een vitrine hangen verschillende intrumenten panelen
zoals deze uit een Messerschmitt Bf 109

Er staan weinig van Amerikaanse makelij voertuigen in de verzameling.
Dit is één van de weinigen, een Multiple Gun Motor Carriage M16 A1,
gebouwd bij Bowen and McLaughlin tussen 1951-1953

Een Zugkrafwagen 8 T met 2cm Flak-vierling
(Klik op de foto voor de 'Flak-vierling'

Zwaar geschut in alle soorten en maten,...

Het Duitse artillerie kanon, 21cm K38

... en ook alles dicht opeen gezet

Het zwaarste geschut in de verzameling, het 24cm Kanone 3

Geen verzameling is compleet zonder een 'Goliath'
(een op afstand bestuurbare met explosieve lading gevulde minitank)

Het prototype van de Mörserkampfsystem Wiesel 2 met 120mm mortier
(Klik op de foto voor een blik in de chauffeurs positie)

In de marine-afdeling een Nederlands scheepsgeschut vuurgeleiding systeem
(oorspronkelijk Brits, de 'Admirality Fire Controle Clock Mk 1')
(Klik op de foto voor een detail)

Kleinst U-Boot Typ XXVII 'Seehund' voor twee man

Verschillende soorten torpedo's en zeemijnen
(Klik op de foto voor een detail binnenzijde)

Uiteraard ontbreken scheepsmotoren niet in deze verzameling
(Klik op de foto voor een hele grote joekel,...)

De raket motor van een A4 (V2), kleuren geven aan hoe de vloeistoffen lopen
De rode leidingen voor de alcohol/water, en de blauwe voor vloeibare zuurstof

Via de afdeling 'raketten', nabij het grootste vliegtuig in de verzameling,
de Nord N-2501 Noratlas, trekken we langs de vliegtuig motoren,...

... Van radiaal motoren tot en met de geschiedenis van de straalmotoren

... EN WE GAAN NAAR DE VOLGENDE ZAAL,...

Rechts ziet u een lichtschakelaar, om de verhouding weer te geven
hoe groot deze 60cm granaat is voor de Mörser 'Karl' Gerät !

Een 38cm granaat (zoals gebruikt op de 'Bismarck' en 'Tirpitz'),
en nee, geen bloempotten, maar mondingremmen van schietbuizen

Op de eerste verdieping (er zijn er drie!) nog meer zalen met geschut!

In een andere zaal op de eerste verdieping vitrines vol machinegeweren

En niet alleen Duits, dit is de Japanse tweeloops MG 89 gebouwd door Nagoya

Vroege exemplaren van het machinegeweer, de Gatlin Guns (voorgrond uit 1883)

Uiteraard ook veel uniformstukken van ondergoed tot hoofdbescherming

Zalen vol technische apparatuur voor de liefhebber van elektronika

Handvuurwapens voeren de boventoon in de verzameling op de derde verdieping.
Zoals deze Colt M1873 'Peacemaker' (waarvan 358.000 geproduceerd werden)
(Klik op de foto voor een Heckler & Koch HK 5A welke door de geheime dienst
werd gebruikte ter bescherming van hoogwaardigheidsbekleders)

Een M1 karabijn met het infra-rood Type US 1101 'sniperscope' (1957)

Als u de WTS Koblenz verlaat, let even op deze groene dingen bij de entree
Het linker object is een replica van een Upkeep stuiterbom, zoals gebruikt
voor het verwoesten van de Möhne dam en de Eder dam in mei 1943.
Rechts staat een HC 4000 Lb bom welke in 2011 werd geborgen in Koblenz, waar-
voor, tijdens het demonteren, 45.000 mensen tijdelijk hun huis moesten verlaten.

En zo komen we aan het einde van een zeer klein fotoverslag van de verzameling van de Wehrtechnische Studiensammlung (WTS Koblenz). De indrukwekkende verzameling aan voertuigen, tanks, vliegtuigen en motoren, raketten, experimentele objecten en de enorme hoeveelheid aan (hand)vuurwapens is zeer indrukwekkend. In eerste instantie dacht ik dat alleen de grote hallen bij binnenkomst de verzameling bevatten, maar er bleken dus nog drie verdiepingen daarboven te zijn! Het was zoveel dat bij de zomerse temperaturen in juni 2023, van rond de 35 graden, ik moet bekennen dat we de laatste zalen vluchtig hebben bekeken. Als we weer in de buurt komen, zal ik zeker daar weer aantreden,...

Uw reporter raadt u aan deze verzameling te bezoeken,..!

Voor de website van de 'Wehrtechnische Studiensammlung (WTS Koblenz)':
KLIK HIER

GA TERUG