Dornier Museum, Friedrichshafen
De kop boven deze fotopagina klopt in dit geval niet echt, het is een prachtig museum, maar persoonlijk vind ik het net geen 'machtig' museum. Toch, mocht u in de buurt van Friedrichshafen zijn, kunt u met een gerust hart er een bezoek brengen. Laat u niet afschrikken door hun website of folder, want die doet geen recht aan dit museum. Op de site en in de folder wordt gesuggereerd dat het ook een museum is speciaal voor kinderen, en dat is niet echt het geval, al wordt er rekening gehouden met erg jonge kinderen (er is een speelhoekje).
Vanaf de parkeerplaats was opeens de 'blimp' te zien van 'zeppelinflug.de'
Het adres van het Dornier Museum is: Claude-Dornier-Platz 1, 88046, Friedrichshafen, direct naast het vliegveld. Er is een ruime parkeerplaats waar u een uitrij-munt voor ontvangt (kosten € 3,50). De toegangsprijzen (2023) zijn; volwassenen; € 12,50 (combi-kaart met Zeppelin Museum; € 22,50), Gepensioneerden € 11,50 (bewijs gevraagd), kinderen van 6 tot 16; € 7,00, en er is ook nog een familie kaart € 29,50 (2 volwassenen en kinderen tot en met 16 jaar, combi-kaart met Zeppelin Museum; € 50,00). Er zijn 'lockers' waar een euro ingaat en die krijgt u terug na gebruik. Wij besloten na de aanschaf van de tickets, eerst naar de buiten opgestelde vliegtuigen te gaan,...
Onder de vleugels van een Breguet Atlantic staat deze Fiat G.91R/3
De Breguet BR.1150 Atlantic, waarvoor Dornier onderdelen voor produceerde
(de 'Atlantic' kan men van binnen bezoeken,...)
De cockpit van de 'Atlantic', let op de positie van de waarnemer, onderin (Klik op de foto voor het bovenste instrumenten paneel)
Als u terugkeert naar de uitgang, achterin (hierboven), ziet u bij een waarnemers positie de onderstaande belangrijke handeling bij een landing op het water,...
Een blik in het wapenruim van de 'Atlantic',...
Tegenover de 'Atlantic' de reconstructie van het kantoor van Claude Dornier
In het kantoor atributen toegeschreven aan Dornier, en uiteraard zijn portret
Dornier Do 28 Skyservant, een werkpaard verkocht aan 30 landen
Dornier Do 228 Polar (#4), verzorgde vanaf 1985 samen met #2, vluchten naar onderzoekcentra op de Noord-en Zuid-Pool. In 2005 maakte #4 een harde landing en de zware schade maakte een einde aan de operationele vluchten
Op de eerste verdiepeing van het museum, de ontwikkeling van met name vliegboten door Dornier
Omdat er geen vroege vliegboten bewaard zijn gebleven, zijn het vooral foto's, tekeningen en vitrines vol grote modellen zoals deze beroemde Dornier Do X,...
De Do X was het grootse watervliegtuig van zijn tijd en maakte een wereldreis van drie jaar welke in 1930 begon. Tijdens een bombardement aan het einde van de Tweede Wereledoorlog werd de Do X in een museum verwoest
In de Do X vlogen de mensen aan boord in luxe (een decor)
Het logboek van Horst Merz, vliegenier van o.a. de Do X, is bewaard gebleven (Klik voor een vergroting)
Een zeekaart met Do X gegevens uit 1931
Een Dornier Do 217 bommenwerper,...
Dit deel van een Do 217 E-2 is bewaard gebleven
(Klik op de foto voor het handboek van de Do 217 K-1)
In een vitrine kast bewaard gebleven segmenten van vliegtuigen, zoals dit stuk van een Do Wal 1422 uit 1924
Op deze wazige foto een stuk van het instrumentenpaneel van de Do 335
(Klik op de foto voor een afbeelding van het toestel)
Verderop in de tentoonstelling komt u nog een DB 603 motor tegen die ook in de Do 335 werd gebruikt,...(Klik op de foto voor een detail)
In de volgende zaal slechts vitrines vol schaalmodellen
Er is ook een deel over de ruimtevaart waar Dornier bijdragen aan levert. Links een stukje Space Shuttle rechts een educatiehoek voor kinderen
De IPS, een infrarood telescoop, ontwikkeld door Dornier, welke voor het eerst in 1985 met de Space Shuttle meeging (Klik voor een ander aanzicht)
De Dornier Wal, had een deel van het instrumentarium op de neus!
Een fraai gerestaureerde LaSalle 340, Sedan
Dit is een voor het Dornier Museum nieuw gebouwde Merkur (1926-1927) (Klik voor op de foto voor een blik aan de binnenkant, let op, geen stoelriemen)
Een Bell UH-1D Iroquois (ex-SAR) met een blik in de cockpit (onder)
Een vreemde eend in het museum:
Een 'Messerschmitt Bf 109G-2'
Deze Bf 109 is uitgeleend door de Airbus Group, en zou eind 2022 weer terugkeren, maar in juni 2023 stond hij nog steeds in het Dornier Museum
Oorspronkelijk was dit een Hispano Aviación HA-1109-K1LBuchón C.4J. In de Spaanse luchtmacht vloog het als C.4 K-21. Na een crash in 1958 werd het in een speeltuin geplaatst. In 1968 werd het toestel verkocht om als achtergrond dienst te doen in de speelfilm 'Battle of Britain'
Het is nu gerestaureerd tot een Bf 109G-2, met een DB 605A motor voor, het Musée Aerocopia, Blagnac, Frankrijk
De cockpit van de Bf 109G-2 (Klik op de foto voor een vergroting)
De DB 605A Motor van de Bf 109G (Klik op de foto voor een detail)
Buiten staat deze ex-Spaanse SAR Dornier Do 24 ATT
Uit de samenwerking tussen Dornier en Dassault ontstond de Alpha Jet In het museum het eerste prototype (aan de andere kant Franse kentekens)
Boven de schietstoel, onder een afschermkap op de neus,...
Bij de entree staat, een Dornier Delta II (boven), en een Delta IIe (onder)
Deze tweezitters werden ontwikkeld begin jaren 70 van de vorige eeuw, maar er was geen belangstelling voor
Tot slot van ons bezoek, aandacht voor de Do 31 E1 VTOL Experimental
Deze steilstarter was een toestel bestemd voor (troepen)transport
De eerste vlucht werd gemaakt op 10 februari 1967, maar na 59 vlieguren in 101 testvluchten werd de ontwikkeling gestopt
En zo komen we aan het einde van een fotoverslag van het Dornier Museum Friedrichshafen. Er is in de grote tentoonstellingshal ruimte voor meer vliegtuigen. De verrassing in 2023 was de Messerschmitt Bf 109, die in de nabije toekomst weer verhuizen zal. Maar er is zoveel meer te zien aan historie, dus, bent u in de buurt van Friedrichshafen, pik beslist dit museum mee. Er is een aardige souvenirshop en ook de catering is prima.
Voor de website van het Dornier Museum Friedrichshafen': KLIK HIER
GA TERUG
|