De M4A3E4
- Tønder, Denemarken -
In de zomer van 2017 ondekte ik via via het bestaan van een M4A3E4 in Denemarken.
Dit type Sherman was mij voor het eerst opgevallen in de speelfilm ‘Kelly's Heroes’ . De lengte van het kanon in de 'standaard' koepel
riep toch wel enige vragen op. In eerste instantie dacht ik aan een Hollywood aanpassing, maar
snuffelen in de literatuur over deze variant bracht heel wat aan het licht,... En daarom was het van belang
om zo'n exemplaar eens van nabij te bekijken, zo gezegd, zo gedaan,...
De M4A3E4
gefotografeerd in Tønder, Denemarken
Hoe zit dat met deze
76mm in de 'standaard' Sherman koepel?
Na de oorlog, in 1949,
richtte de Verenigde Staten het zogenaamde
'Mutual Defense Assistance Program' (MDAP) in. Het idee erachter was om Geallieerde landen,
en landen die potentieel tot de Geallieerden zouden gaan behoren, te voorzien van materieel
om hun verdediging op orde te brengen om de dreiging van achter het 'IJzeren Gordijn'
tegen te gaan. En zo werden vliegtuigen, vrachtwagens, kanonnen en tanks etc. verscheept naar
landen die hun legers wilden inrichten. Onder deze tanks waren ook Sherman tanks,... waaronder de M4A3E4 en de M4A3E6.
Hierop is goed te zien
hoe het lange kanon in de standaard koepel steekt
Voor de aanpassingen voor de export M4A3 Sherman met het 76mm kanon had het Ordnance Committee
order 34436 uitgegeven waarin gesteld werd dat uitsluitend door Fisher gebouwde M4A3(75)W Shermans met VVSS gebruikt
mochten worden. Maar het blijkt dat ook een aantal M4A3(105) met VVSS door Chlysler geproduceerde Shermans omgebouwd zijn.
Beide type kleine koepels werden gebruikt, te onderscheiden aan de achterzijde, waarbij de zogenaamde 'high bustle'
(D78461) aan de achterzijde hoger vrijdraaide (om over de luiken aan de voorzijde te kunnen draaien)
en waarbij de bovenzijde bijna vlak doorliep, en de 'low bustle' (D50878) die aan de achterzijde veel dieper
stak en schuin afliep.
Links de zogenaamde 'high bustle'
en rechts de 'low bustle'
Er waren twee variaties waarin het 76mm kanon in een standaard kleine koepel was
ondergebracht, de M4A1E6, en de M4A3E4 (de M4A1E5 wasin 1943 een testmodel geweest, bestaande uit zeventien
stuks, voor een ander type motor). Aangezien het Amerikaanse leger na de oorlog zoveel mogelijk met de
M4A3(76) met de HVSS opereerde, bedacht men een oplossing om de vele opgeslagen Shermans met VVSS om te bouwen tot
export versies. Had de M4A3 een 'Wet Stowage' voor de granaten, dit werd verwijderd. Ook de radio werd verplaats
naar de rechterzijde, om de krappe ruimte van de koepel iets meer lucht te geven.
Zoek de verschillen,...
Hierboven de standaard M4A3(76)W met de grote koepel
Hieronder de M4A3E4 met de kleine koepel maar wel met het 76mm kanon
De koepel is gegoten bij de Union Steel Casting.
Het logo op de koepel (serienummer '2/3282') van de Union Steel Casting,
te zien naast het 'low bustle' D50878
nummer, is te herkennen aan de letter
'U' in een 'Kentucky Keystone'. Dezelfde vorm werd ook gebruikt in de
'batch' door de 28th (Keystone) Infantry Division, ook bekend onder
de naam; 'Bloody Bucket' (de vorm lijkt op een emmer). Tevens zijn op de foto
hieronder draadeinden te zien die op de koepel zijn gelast. Dit waren steunpunten
om stukken reserve tracks op te bevestigen (zie enkele originele foto's lager op deze pagina).
De M4A3E4 van Tønder heeft geen 'High Bustle' koepel, en om toch vrij
over de scharnierpunten van de luiken aan de
voorzijde te kunnen draaien, zijn aan de achterzijde van de koepel met een
snijbrander de laagste hoekpunten 'afgesneden'.
De hoekpunten van de koepel 'afgesneden' met een snijbrander
om vrij over de scharnierpunten van de luiken te kunnen draaien (onder)
Achter het rotor schild van het
76mm kanon, ligt het standaard kanonschild E5721, welke
ook gebruikt werd voor het 75mm kanon (zie de M4A1 van het Nationaal Militair Museum, Soesterberg).
Deze werd geproduceerd bij National Roll & Foundry, Avonmore, Pennsylvania (herkenbaar aan de letter 'V')
Het standaard 76mm kanon werd gebruikt, de M1A1, M1A1C of de M1A2 in een M34A1 kanonophanging,
maar de laatste kreeg de aanduiding M34A1E1 wanneer het gebruikt
werd voor de bovengenoemde export varianten (M4A1E6 en de M4A3E4). Deze export 76mm kanonnen hadden ook
geen mondingsrem, welke normaal op latere modellen standaard aanwezig was. Het 76mm kanon
stak niet alleen in de kleinere 75mm (of 105mm) koepel, maar maakte ook gebruik van het 75mm rotor schild (D68454) en het
75mm kanonschild (E5721), beide gefabriceerd door National Roll & Foundry, Avonmore, Pennsylvania (herkenbaar aan de letter 'V').
Het rotor schild (D68454) van het
76mm kanon ontbeert de '8' in het nummer (vergeten mee te gieten?)
Op de foto hierboven is is aan de onderzijde de vervoersklamp te zien voor het kanon.
Bij de M4A3E4 was ook aan de achterzijde een vervoersklamp aangebracht. Dit was vrij uniek voor de
Sherman tank. De enige die dit ook hadden waren de naoorlogse Israëlische Sherman tanks,
zoals de M50. Hieronder is de monding van het 76mm kanon te zien.
De vervoersklamp achterop de M4A3E4 Sherman,
plus het gebruik ervan (onder)
Deze Sherman ziet er ondanks haar roestige uitstraling zeer goed uit. Toch zitten er aan de
voorzijde enkele vreemde beschadigingen. Het lijkt erop dat er enkele malen met een licht kaliber
kanon of anti-tankwapen op de voorzijde is gevuurd.
Schietbaan schade?
De 'Pistolport' (D5289) in de koepel is dichtgelast,
wat niet in alle gevallen bij de M4A3E4 werd gedaan (zie onder)
Het onmiskenbare achterdek van een M4A3 Sherman tank
Originele in Amerika opgebrachte teksten zijn nog leesbaar.
Dit is de plek voor de spade op het achterdek ('Shovel' in het Deens: 'Skovl')
Aan Denemarken werden acht M4A3E4 Sherman tanks geleverd. Hiervan zijn er naar
alle waarschijnlijkheid 6 bewaard gebleven.
De hierboven behandelde M4A3E4 is te vinden in Tønder, in het 'Zeppelin Museum'.
Het had ooit het US serienummer:
57644 en als US registratienummer 30 111205. In Denemarken ontving het serienummer:
CP5328 en het registratienummer: 13915. Het was tank '3' in het arsenaal.
Een andere bewaard gebleven en gerestaureerde M4A3E4 (de '6') is in de tentoonstelling te zien van het
Pansermuseet in Oksbøl. Er is ook een exemplaar ('2') te vinden in
de Jutland Dragoons barracks, Holstebro, maar deze is niet voor het publiek
toegankelijk (was in 2017 ook verwijderd). M4A3E4 nummer '4' schijnt de
Sherman te zijn die in Jüterbog, Duitsland te vinden is. Ook ander landen die gebruik hebben
gemaakt van de M4A3E4, zoals het voormalige Joegoslavië, Portugal, Pakistan, India en Slowakije, hebben
nog exemplaren in musea, op schietbanen, monumenten en andere plekken bewaard.
Klik
hieronder om naar de M4A4 Sherman tank te gaan
|