Duitse tanks waren niet
altijd onoverwinnelijk,... een 'Tiger' is aan de kant gezet
Inleiding
Het staat buiten kijf dat de Duitse tanks
buitengewone wapens waren. Dik pantser en zwaar geschut
deden de Geallieerde tanks op hun grondvesten trillen.
De schrik zat er zo in bij de tankbemanningen dat bijna iedere
Duitse tank voor een Tiger tank werd aangezien. Cijfers
tonen aan dat er in juni 1944 'slechts' 62 van dit type
zich in Normandië bevonden (samen met 26 Königstigers)
en de rest bestond voor het merendeel uit de
Panzerkampfwagen IV (ook niet te onderschatten) en de
formidabele Pz.Kpfw.V 'Panther'.
Er zijn boekenkasten vol geschreven over de Duitse tanks en pantservoertuigen.
Op de komende pagina's is het slechts een beknopte samenvatting van Duitse 'Panzers'
wat ik presenteer, de tijd en ruimte ontbreekt om er al te diep op te gaan.
Een propaganda foto van een Panzerkampfwagen I Ausf A
Toen Hitler in 1935 zich niet langer aan het Verdrag
van Versailles wenste te houden werd opdracht gegeven
het 'Panzerwaffe' uit te breiden. In het najaar van
1935 vertoonde hij tijdens een wapenschouw zijn tanks
aan het Duitse volk. Deze bestond toen nog voornamelijk
uit de Panzerkampfwagen I Ausf A (Pz.Kpfw.IA), waar Duitsland
toen zo'n 300 van bezat. Het aantal zou in de jaren erna uitgroeien tot
1659 stuks. De 5,5ton zware tanks waren slechts uitgerust met twee 7,92 mm MG13 machinegeweren.
Om de toekomstige tankers op te leiden waren er 445 van deze tanks als trainer gebouwd.
Het waren maar licht bepantserde tanks, dit liep van 7mm tot 13mm op de meest kwetsbare plekken, zoals de voorzijde.
Een Sd.Kfz.265 Panzerbefehlswagen tijdens een veldtocht
Op 15 oktober 1935 werden de
eerste drie Panzerdivisione opgericht. Om de nodige
gevechtservaring op te doen gingen tussen 1936/37 vier
tank bataljons naar Spanje als onderdeel van het Kondor
Legion.
Om de manschappen te leiden op het slagveld werden er 190 Sd.Kfz.265 Panzerbefehlswagens
gebouwd welke als basis de Pz.Kpfw.IA hadden. De koepel was verwijderd en vervangen door een
vaste behuizing waardoor meer ruimte in het voertuig gecreëerd werd. Deze kleine
Panzerbefehlswagen waren slechts bewapend met een 7,92 mm MG13 machinegeweer.
Erich von Manstein
en Heinz Guderian
Bedenkers van de Panzer legers en de Blitz Krieg strategie
Iedere Duitse tank die eind jaren dertig werd
ontwikkeld kreeg in eerste instantie een 'VK' (Versuchs
Konstruktion) aanduiding. Hierachter stonden vier
cijfers, de eerste 2 waren het prototypenummer en de
volgende het aanmaaknummer (bijvoorbeeld voor de latere Pz.Kpfw.VI; VK.4501). Ging
de tank in productie dan kreeg het een
Sonderkraftfahrzeug nummer toegewezen (bv. Sd.Kfz.181).
De type aanduiding werd aangegeven in Romeinse cijfers
en modificaties (Ausfürung) werden met een letter
aangegeven (bijvoorbeeld voor de 'Tiger' zag het er dan
zo uit: Pz.Kpfw.VI Tiger Ausf.E, Sd.Kfz.181).
Een Pz.Kpfw.II Ausf L
Luchs, (VK1303) Sd.Kfz.123
Panzerkampfwagen
III Sd.Kfz.141
Waren de Pz.Kpfw.I en II eerder lichte
pantservoertuigen, de PanzerKampfwagen III was duidelijk een
tank. De onwikkeling begon in 1936. De Ausf A tot D
waren in feite prototypen. Hier vielen vooral bij de Ausf A de vijf grote loopwielen op.
De Ausf C en Ausf D zou zelfs uitgerust worden met acht loopwielen (later ook toegepast bij de Pz.Kpfw.IV).
Vanaf de Ausf E werd dit gestandaardiseerd naar zes loopwielen.
Een Pz.Kpfw.III Ausf A met
de vijf grote loopwielen
De Pz.Kpfw.III Ausf B met
met de acht loopwielen
Na vele wijzigingen aan de
motor, ophanging en overbrenging ging in 1939 de
productie van start met de Ausf D en E. In eerste
instantie geleverd met een 3,7cm kanon werd tijdens
de eerste proefnemingen al snel duidelijk dat dit te
licht geschut was. De motor, een Maybach HL 120 met een vermogen van 300pk, bleek wel afdoende.
Deze bleek trouwens zo goed te bevallen dat die later ook gebruikt zou worden voor de Panzerkampfwagen IV.
Een Pz.Kpfw.III Ausf F in het Tank museum te Saumur, Frankrijk
Reeds in 1939 werd de Ausf F besteld met een 5cm KwK kanon. Maar de
ervaringen in Polen lieten al zien dat de bewapening te licht was, net als de bepantsering.
In 1942 werd de Pz.Kpfw.III Ausf G geintroduceerd
met het 5cm kanon in een aangepaste koepel. Dit 5cm KwK (Kampfwagen Kanone) 38L/42 was naar
de mening van Heinz Guderian (oprichter van het Duitse Panzer
leger) en Hitler van te kort kaliber (42) en wenste een
5cm KwK 39L/60. Ausf G was ook de eerste versie die de zogenaamde 'Rommelkiste'
(extra opslagruimte) achter aan
de koepel kreeg. Prototypes van de Ausf G/H werden uitgerust met de overlappende wielen (Schachtellaufwerk)
die later standaard werden op de
Panther en Tiger. Ausf H was nagenoeg indentiek aan de 'G' versie. Grootste verschil
was dat latere modellen van de 'H' een 39L/60 kanon kregen.
Pz.Kpfw.III Ausf J, 23. Panzer Division in Rusland
Uit de Ausf H ontstond de Ausf J die eind 1941 verscheen. De eerste modellen waren nog uitgerust
met het 5cm KwK 38 L/42, maar latere modellen kregen het
standaard 5cm 39 Lang 60 kanon. Ausf J kreeg als eerste de 'Kugelblende 50',
het machinegeweer in een bal in de frontplaat.
Van de succesvolle Ausf J werden tot juli 1942 2616 gebouwd.
Het gewicht was onderwijl opgelopen
van 19 naar 22 ton, ook vanwege de dikkere bepantsering
van 30mm naar 50 mm.
Pz.Kpfw.III Ausf L bewaard gebleven in Bovington, Engeland
Bij de Ausf L werd de bepantsering aan de voorzijde van de koepel verzwaard van 30 naar 57mm,
waarbij ook het kanonmasker meer naar voren kwam.
Ook werd de productie vereenvoudigd. De kleine kijksleuven aan de koepel vervielen. Ausf L was de eerste die
een speciaal statief op de koepel kreeg voor
een machinegeweer tegen vliegtuigen. Van de Ausf L werden er 653 gebouwd.
Een Pz.Kpfw.III Ausf M heeft zich verdekt opgesteld,...
Als in Rusland blijkt dat de Pz.Kpfw.III geen partij
is voor de Russische T-34 wordt de productie in augustus
1943 gestaakt met de laatste modellen, Ausf M en Ausf N. De Ausf M (250 gebouwd) wordt voorzien
van Schürzen (schortbeplating tegen raketten, zoals van de bazooka). Ook was deze versie
verbeterd om te kunnen waden tot 130cm tegen de 90cm van de vorige modellen. De laatste versie, Ausf N was een
serie van 663 stuks. Deze werden voorzien van het 7,5cm KwK 37 L/24 kanon. Ausf N stond ook bekend als de Sturmpanzer III.
Pz.Kpfw.III Ausf N
Een nieuw concept met de Pz.Kpfw.III was bedacht in 1940. Om een invasie van grondtroepen over water (met name
werd dan aan Engeland gedacht), tanksteun te kunnen leveren, werden 168 Pz.Kpfw.III omgebouwd tot Tauchpanzer (duik-tank).
Het ombouwen van Ausf. F, G en H's vond plaats in Pullos, waarvan de laatste op 10 augustus
1940 werd geleverd. Vier secties van vrijwilligers begonnen met trainen op het eiland Syll.
De tanks waren waterdicht gemaakt, waarbij de ring tussen de koepel en de romp werd
afgesloten met een opblaasbare rubberen ring. Lucht werd aangezogen via een slang aan een
snorkel welke verbonden was aan een vlot dat de tank meesleepte. Op het vlot was tevens een
antenne voor radioverkeer aangebracht.
PzKpfw III omgebouwd tot 'Tauchpanzer'
De tanks werden te water gelaten via schepen met een
neerklappende klep aan de voorzijde (een concept welke later door de Geallieerden met succes
werd gebruikt tijdens de invasies in 1943 en 1944 in Europa en het Verre Oosten). De Pz.Kpfw.III Tauchpanzer kon
tot een diepte van 15 meter opereren. Met het vervallen van de invasie op Engeland, werden
drie secties toegevoegd aan 18 Panzer Division, en de rest aan 6 Panzer Regiment, 3 Panzer
Division. Op 22 juni 1941 werd de Tauchpanzer gebruikt bij het oversteken van de rivier de
Bug bij Patulin.
De Pz.Kpfw.III 'Tauchpanzer' in de testfase
Aan het einde van de productie waren 6260 Pz.Kpfw.III's
in verschillende uitvoeringen gebouwd. Na 1943
bleef de Pz.Kpfw.III componenten leveren om het
Sturmgeschütz III te produceren. In juni 1944 waren in
het gebied van Normandië slecht zes Pz.Kpfw.III in
actie.
Sturmgeschütz III Sd.Kfz.142
Het was iets waar de Duitsers patent op leken te hebben, de tankjager. De tank zonder koepel,
maar met een krachtig kanon. De tankjager of aanvalstank was een goedkopere oplossing en snellere
manier van bouwen dan de tanks met een koepel. Waren wellicht de Jagdpanther en Hetzer 38 de bekendste
onder de koepelloze tanks, er was nog een belangrijke variant, de Sturmgeschütz III, beter bekend als de Stug III (en
de latere opvolger, de Stug IV).
Motorproblemen bij deze
Stug III Ausf A?
Aanvalstanks zouden op voorstel van kolonel Erich von Manstein, in 1935, toegevoegd moeten worden aan infanterie
eenheden. Een aanvalskanon op rupsbanden moest de infanterie ondersteunen door machinegeweer nesten uit te schakelen,
als anti-tank kanon te fungeren en voor het opruimen van andere obstakels. In 1936 werd aan Daimler-Benz
AG opdracht gegeven om zo'n voertuig te ontwikkelen. Deze waren reeds in de ontwikkeling en productie van
de Panzerkampfwagen III verwikkeld en gebruikten dit chassis als basis om er een 7,5cm kanon met korte loop,
de 'StuK' (Sturmkanone), in onder te brengen. De prototypes werden uitvoerig getest en werden nog tot in
1942 als trainingsvoertuigen gebruikt.
Een
Stug III Ausf B van Sturmgeschütz-Abteilung 192 in Frankrijk
De eerste productie Sturmgeschütz was gebaseerd op de Panzerkampfwagen III Ausf F en werd bij Alkett
gebouwd als de 'Gepanzerter Selbstfahrlafette fur Sturmgeschütz 7,5cm kanone Ausf A-E / Sd.Kfz.142'.
Het frontpantser was van 30mm naar 50mm gebracht en de ontsnappingsluiken aan de zijkant waren vervallen.
Er werden van de Stug III Ausf A dertig geproduceerd tussen januari en mei 1940. Deze zagen actie tijdens
de campagne in Frankrijk. In deze periode waren de Stug III ondergebracht in zogenaamde Sturmartillerie
Batteries (later Sturmgeschütz Abteilungen). De Ausf A werd opgevolgd door de Ausf B, C, D en E. Iedere
nieuwe uitvoeringen had veranderingen en verbeteringen, maar het kanon bleef hetzelfde, de korte 7,5cm StuK 37 L/24.
In totaal liepen er 822 van de band van de Ausf A tot de laatste Ausf E in maart 1942 werd geproduceerd.
Een Stug III Ausf E
Verschillende vroege modellen keerden terug naar de fabriek om vernieuwingen te krijgen waardoor deze weer
gestandaardiseerd werden. Had de standaard Panzerkampfwagen III een interne 7.92mm MG34 machinegeweer aan
stuurboordzijde, deze was vervallen bij de eerste modellen van de Sturmgeschütz. Deze zou weer terug keren
in Ausf E versie.
In maart 1942 verscheen de nieuwste versie van de Sturmgeschütz in de vorm van Ausf F. Dit was
de eerste echte tankjager met het langere 7,5cm StuK 40 L/43 kanon en 31 stuks met de nog langere L/48.
In totaal werden van de Ausf F 359 geproduceerd. Deze kreeg een subversie, de Ausf F/8 die specifiek
alleen de L/48 als kanon kreeg. Hiervan werden 334 gebouwd.
Een
Stug III Ausf F met Sturmkanone 40 L/43
De laatste uitvoering was de Stug III Ausf G
(de F, F/8 en G werden ook wel als Stug III(40) aangeduid in verband met het gevoerde 7,5cm StuK 40 kanon).
In mei 1943 werden 10 Stug III Ausf F/8 omgebouwd tot vlammenwerpers die de aanduiding Sturmgeschütz III (Fl)
kregen. Er werd mee getraind maar zouden later weer omgebouwd worden met het 7,5cm StuK 40 L/48 kanon.
Een
Stug III Ausf G
De Ausf G werd de meest geproduceerde Sturmgeschütz III met 7893 stuks (waarvan 338 aangepaste Panzerkampfwagen
III Ausf M's). Bij dit model werd ook, naast Alkett (Altmaerkische Kettenfabrik GmbH), MIAG
(Muehlenbau-und-Industrie AG) ingezet. MIAG produceerde vanaf maart 1943 3000 voertuigen. Om de bemanning
iets meer ruimte te geven was bij de Ausf G het dak iets verhoogd. Ook de cupola van de commandant werd
verbeterd met zeven periscopen. De lader kreeg een schild voor zijn machinegeweer boven op het dak.
Om het verschil tussen een Ausf F en G te zien, kunt u kijken naar het frontpantser. deze
ging van 50 naar 80mm en was van grote bouten voorzien. De latere modellen van de Ausf G kregen de
zogenaamde Saukopf (of 'Topfblende') als kanonmasker.
Een
Stug III Ausf G, met 'Saukopf', nabij Kursk
Sturmgeschütz eenheden werden gezien als elite eenheden en hadden een reputatie gevaarlijk te zijn,
en terecht. Het lage silhouet van de Stug III was een moeilijk doelwit en hun score tegen vijandelijke
tanks was hoog. In het voorjaar van 1944 hadden Stug III al 20.000 vijandelijke tanks uitgeschakeld.
Een kleine productie, 24 stuks, van de Stug III was de Sturm-Infanteriegeschütz 33. Dit type was
voorzien van een 15cm L/11.4 kanon. Twaalf van deze voertuigen zagen actie rond Stalingrad in handen
van Sturmgeschütz Abteilung 177 en 244. Alle twaalf gingen daar ook verloren. De andere 12 zagen dienst
bij de Sturm-Infanteriegeschütz-Batterie Lehr Abteilung XVII als trainingsvoertuigen (later ondergebracht
bij de 23ste Panzer Division.
De kracht van deze 10.5cm Sturmhaubitze 42 straalt ervan af,...
Nog een variant die uit de Sturmgeschütz III voortkwam, was de Sturmhaubitze 42. Deze was gebouwd op
een Ausf F en F/8 chassis met een 10,5cm StuH 42 L/28 (L/30) houwitser. Later werden er ook Ausf G chassis
gebruikt voor deze conversie. Bij Alkett werden er 1212 stuks van gebouwd. De StuH 42 werd ingezet als
ondersteuning voor de infanterie en de Stug IIIs.
Een 10.5cm Sturmhaubitze 42 (bewaard in het Tankmuseum, Saumur)
De Sturmgeschütz was ook een redelijk succesvol exportproduct. De Russen gebruikten veel buitgemaakte
Stug III en Panzerkampfwagen III. In het geval van buitgemaakt Pz.Kpfw.III werden de koepels verwijderd
en bij de Stug III de romp en kregen een nieuwe gelaste romp en werden voorzien van een 76,2mm kanon en
stonden bekend als de SU-76i (inostranny, 'buitenland'). Ook werden er varianten gebouwd met een 122 houwitser
(de SU-122i). Er werden als zodanig 201 SU-76i's geproduceerd. De ironie wilde dat de Duitsers enkele van
deze door de Russen buitgemaakte voertuigen terug veroverden en weer tegen de Russen inzetten.
Een
bewaard gebleven Stug III Ausf G in Sinsheim, Duitsland
Er waren ook vrijwillige exporten van de Sturmgeschütz: Bulgarije (55 Ausf G), Finland (59 Ausf G),
Hongarije (40 Ausf G), Italië (5 Ausf G), Roemenië (119 Ausf F/8 en G's) en Spanje(10 Ausf F/8 en G's).
Na de oorlog vonden enkele Stug III hun weg naar Syrië (28 stuks) waar ze dienst deden tot 1967. Ook
Noorwegen had er enkele in dienst, net als Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië.
Een uitgeschakelde Sturmgeschütz wordt door een Amerikaanse GI bekeken
Op de volgende pagina iets meer over de Panzerjägers, zoals de Marder serie.
KLIK DAARVOOR OP; 'Het vervolg van de Duitse tanks &
pantservoertuigen'
|