M10, Tank
Destroyer
Aangezien het al snel duidelijk werd dat het kanon
van de M4 Sherman ontoereikend was tegen Duitse tanks,
werd een onderstel van een M4A2 als basis gebruikt om
een speciaal voor dat doel te ontwikkelen 'tank
vernietiger' te produceren. De romp werd afgeplat en de
rompzijden werden schuin geplaats om eventuele treffers
van vijandelijke tanks af te buigen. De bepantsering kon
hierdoor iets dunner uitgevoerd worden om gewicht te
kunnen besparen. De eerste M10 'Tank Destroyer' liep
halverwege 1942 van de produktieband.
Een M10 breekt door de
bocage, de beruchte heggen, van Normandië
Uitgerust met een 76.2mm M1A1 kanon was ze goed
opgewassen tegen de Panzer IV, maar de zwaardere Duitse
tanks bleken toch een moeilijk uit te schakelen doelwit
voor de M10. De standaard munitie die in juni 1944
gebruikt werd, de M61 APC, was niet geschikt om een
Tiger I frontaal uit te schakelen en de Panther was over
een afstand van meer dan 500 meter nagenoeg
ondoordringbaar. In Amerikaanse dienst stond de M10 ook
bekend als de 'Wolverine' of 'Slugger'. De bestuurder
zat net als in de Sherman tank aan bakboordzijde, maar
de bijrijder/rompschutter was vervallen. In de open
koepel bevonden zich een schutter, lader en de
commandant. Een vijfde man werd gebruikt als hulp van de
lader en schutter. Naast het kanon bestond de bewapening
verder uit een .50 machinegeweer. De zes cilinder GM
6064 dieselmotor van 410 pk gaf de M10 een snelheid van
tegen de 50 km/u.
M10 met het
kanon naar rechts gedraaid (zodat de bestuurder uit het
luik kan kijken)
Deze M10 behoort toe aan de B Company, 703rd TD Bn, 3rd Armored Division
De bestuurder reed tijdens acties altijd op
periscoop. De koepel en het kanon draaide namelijk direct
over het luik van de chauffeur. Tijdens verplaatsing
werd de koepel ongeveer 30º naar stuurboord gedraaid
zodat de bestuurder met zijn hoofd uit het luik kon
rijden.
Bij Fort Hackenberg
(onderdeel Maginot Linie), staat deze M10
M10A1, Tank
Destroyer
Naast de M10 op het M4A2 chassis werd ook een variant
gebouwd op het M4A3 chassis. Deze uitvoering met een
Ford GAA benzinemotor kreeg als aanduiding, de M10A1. In
totaal werden er door Grand Blanc Arsenal tussen
september 1942 en december 1943, 4993 M10's
geproduceerd. Ford produceerde tussen november 1942 en
september 1943, 1038 stuks van de M10A1. In september
1943 liep er bij Grand Blanc Arsenal naast de productie
van de M10 ook een serie van de M10A1 van de band. Deze
produceerden tot december 1943, 675 stuks. Hiermee kwam
het totaal aan gebouwde M10 varianten op 6706 stuks.
In de 'Bastogne Barracks'
staat deze 'Achilles'
(voorheen bij Mémorial du Mardasson)
Mk Ic en Mk IIc
'Achilles'
De M10 zag ook actie in Britse dienst, waar het
bekend stond als de Mk Ic. In 1944 werd het 76.2mm
kanon vervangen door de betere 17-pounder (hetzelfde
kanon als in de Sherman Firefly) en werd de
naam Mk IIc 'Achilles' verbonden aan deze 'tank
destroyer'. Op afstand is duidelijk te zien om welk type
het gaat, de standaard M10 had een 'schone' loop aan het
kanon, terwijl de 17-pounder een mondingsrem bezat met
direct daarachter een balansgewicht. De mondingsrem
diende om gassen af te voeren direct nadat de granaat de
loop had verlaten waardoor zich minder terugloop
aandiende.
De M10
'Achilles' in La Roche, onder de mondingsrem en het
balansgewicht.
Er zijn nog verschillende M10's te bewonderen in
Europa. In Normandië staat een M10 bij het 'Slag om
Normandië Museum' in Bayeux. Een andere M10 in
Frankrijk is te vinden nabij het Fort Hackenberg, onderdeel
van de Maginot Linie. In de Belgische Ardennen zijn er
twee te zien, één nabij het Mémorial du Mardasson,
nabij Bastogne, en één in het plaatsje La Roche-en-Ardenne (beide
een Mk IIc, Achilles).
De M10 bij het
museum in Bayeux.
Voor de M36 Jackson, kunt u nu op ONDERSTAANDE MkIIc 'ACHILLES' KLIKKEN
|