Uitzicht op de U-Boot bunker
vanuit de 'sluisbunker'
Een rondje
Saint-Nazaire
Op de komende pagina’s wordt een tour gemaakt langs
objecten die als stille getuigen uit de Tweede Wereldoorlog
nog steeds in en rond Saint-Nazaire te vinden zijn. De tour
start bij het grote droogdok, ‘Forme Ecluse Joubert’, van
St-Nazaire om te eindigen bij
de enorme U-Boot bunker. Daarna is het de stad uit op zoek
naar andere interessante overblijfselen die herinneren aan de
donkere dagen van 1940-’45.
Droogdok ‘Forme
Ecluse Joubert’
Tijdens ons eerste bezoek in 2005 was het
Droogdok ‘Forme Ecluse Joubert’ nog helemaal toegankelijk. Bij ons laatste
bezoek in 2016 was het met hekken afgesloten en alleen toegankelijk met
een pasje. Toch wil ik u niet onthouden wat wij in 2005 nog konden bekijken.
Om het gebied te vinden raad ik een navigatiesysteem aan waarin u de
Avenue de la Prise d'Eau invoert.
De route vanaf de Avenue de la Prise d'Eau (rechtsonder)
(Foto: Google Earth)
Het caisson Forme Ecluse Joubert, in de volksmond
beter bekend als het ‘Normandië-dok’, waar de
Campbeltown zich in boorde, is een goed beginpunt om de
haven van Saint-Nazaire te onderzoeken. Van de eigenlijke
commando raid van 28 maart, 1942 zijn nagenoeg geen sporen
meer te vinden. Door de omvang en toegankelijkheid van het
havengebied is wel een goed overzicht te krijgen van de
locaties waar het één en ander zich heeft afgespeeld.
Het droogdok gezien vanaf het
zuidelijke caisson
Bij mijn eigen naspeuringen vond ik naast het zuidelijke
caisson van het grote droogdok tussen de keien bij laag water
nog verschillende stukken verwrongen staal van de ontplofte
Campbeltown.
Als u op de Avenue de la Prise d'Eau arriveert, rij deze uit, ga rechtsaf.
Het lijkt alsof u een brug over gaat steken, maar dit is feitelijk de noordelijke
caisson-schuifdeur van het droogdok Forme Ecluse Joubert.
Het noordelijke caisson is goed te
bezichtigen, ook hoe deze via het windwerkgebouw in en uit het
dok geschoven kan worden. Het zuidelijke caisson is niet
meer bereikbaar voor de loslopende wandelaar, maar wel goed zichtbaar
vanaf de Sluisbunker.
De schade veroorzaakt door Operation 'Chariot', op 28 maart,
1942 was zo enorm, dat het droogdok pas weer in 1948 in
bedrijf kon.
De zuidelijke caisson-schuifdeur waarop
op 28 maart 1942 de Campbeltown zich in vast ramde
- De Sluisbunker -
Nu het was gebleken dat sluizen kwetsbaar waren, werd door
de Duitsers besloten naast de oude oostelijke sluis een
overdekte sluisbunker te bouwen. De bouw werd ter hand genomen
in 1943 en opgeleverd in begin 1944. Het werd een enorm
gevaarte van 155 meter lengte en
25 meter breed, met een maximale hoogte van 14 meter.
De 14 meter hoge Sluisbunker
U kunt via een trap of met een lift gratis genieten van het
uitzicht. Op de westelijke zijde, met uitzicht op de binnenhaven, waren
verhogingen aangebracht waarop vier stuks 4cm Flak 28 Bofors
luchtdoelgeschut stond opgesteld. Vanaf dit punt heeft u een
geweldig uitzicht op de U-Boot bunker aan de overzijde van de
binnenhaven. Kijkt u vanaf dit punt naar links, dan ziet u aan
het einde van de binnenhaven de hefbrug bij de zuidelijke
sluis waar zo hachelijk om gestreden werd. Loopt u nu naar de
andere zijde van de sluisbunker, dan heeft u een uitzicht over
het caisson van het grote droogdok waar de Campbeltown
zich op vast ramde.
Voorbeeld van één 4cm Flak 28 Bofors kanon
(er stonder er vier op het dak van de Sluisbunker)
Opvallend op dit punt is de stalen geschuts-uitkijkkoepel
die hier op het dak staat. Het ziet er uit alsof het zo uit de Maginot Linie
is gesloopt, maar het is wel degelijk Duits. Dit is een Model 40P8, de
grootste koepel uit de Duitse fortificaties. Vallende in de klasse A
constructies, heeft de wand een dikte van 44cm aan staal! Met een gewicht van 147 ton, is het de
enige door de Duitsers geplaatste 40P8 koepel.
De stalen geschuts-uitkijkkoepel op de
sluisbunker
In de sluisbunker, onderdeel van het Éco Museum, is nu een
Franse onderzeeboot te bezichtigen. Deze duikboot, de S-637
Espadon (Zwaardvis) werd in 1958 te water geladen en volbracht als
eerste Franse onderzeeër een non-stop tocht onder de Noordpool
door. Sinds 26 juni, 1987 is de boot te bezoeken.
De Espadon in
operationele dienst (1971 in Calais)
Met een hoofdtelefoon wordt er uitleg gegeven over de
krappe binnenzijde en haar functie (fotograferen is helaas
niet toegestaan). Volgens de folders kan men 'wel 2 uur' zich
vermaken, maar met een klein half uur is het voor menigeen voldoende.
In 2005 hadden aan de binnenzijde van de sluisbunker
de duiven vrij spel en veroorzaakten grote hoeveelheden mest en
stank. Nu is het afgesloten doormiddel van een grote glazen wand.
Wil men de Espadon zien liggen, dan moet men nu echt een
kaartje kopen (€ 12.50, kind € 8).
De Espadon in
de sluisbunker
Via een brug in de sluisbunker en de draaibrug over de oude
oostelijke sluis kunt u nu verder de haven rond. De oude sluis
is nog volop in gebruik en er is daarvoor een potsierlijke, op
een schippersbrug gelijkende, bedieningsruimte tegen de
sluisbunker gebouwd.
De Sluisbunker met de moderne bedieningsruimte voor de sluiswachter
Bent u de sluis voorbij, aan de
linkerzijde is meer tentoonstellingsruimte van het Éco Museum.
Rij tweehonderd meter door en ga linksaf. Honderd-vijftig
meter verder kunt u de strekdam, bekend als ‘The Old Mole’,
bezichtigen die zo zwaar verdedigd werd door de Duitsers. Van
de twee geschutsopstellingen die ooit op de strekdam stonden,
is nu geen spoor meer te vinden. Keer nu terug en ga richting
de hefbrug en steek hier over. Ga rechtdoor en de eerste weg
linksaf. Aan het einde van deze weg is ‘Place du Commando’.
Hier kunt u het herinneringmonument bezoeken dat is opgericht
naar aanleiding van Operation Chariot.
’They achieved much having
dared all’
Een gedenksteen bevat alle omgekomen Britse militairen die
omkwamen op 28 maart, 1942. Opvallend is het restant van de
Campbeltown, het 12 ponder kanon. Verder is er een
gedenknaald met een plaquette met onder andere de tekst;
’They achieved much having dared all’
Staande voor het oorlogsmonument kunt u nu linksaf
richting de krachtcentrale, één van de weinige gebouwen die de
oorlog in dit gebied heeft doorstaan. Het is een
karakteristiek gebouw met een hoge rode schoorsteen. Vlak voor
u de éénrichting draaibrug overgaat, die u over de zuidelijke sluis brengt,
ga even rechtsaf. U komt
bij de aanlooppier uit waar de krijgsgevangenen van de ML 306
tijdelijk werden ondergebracht.
U-Boot U-553 keert terug van zee door de zuidelijke sluis, Toen en Nu
Ga vervolgens de draaibrug over. Ga rechtdoor de Rue Hyppolyte Durand in tot voorbij het krachtstation. Hier stond ooit een fraai exemplaar van een luchtdoelgeschutbunker aan de achterzijde van de krachtcentrale. Ik heb deze nog kunnen vastleggen in 2005 (zie de foto hieronder), maar deze bunker is later toch ten prooi gevallen aan de slopershamer,...
Deze luchtdoelgeschutsbunker lag achter het krachtstation
Verder de Rue Hyppolyte Durand in en neem de eerste straat rechts, Avenue du Quai des Marées. Hier is een luchtdoelgeschutsbunker te vinden in goede staat (zoals er hier en daar meer verscholen liggen in het havengebied).
Zoals reeds eerder aangegeven, de laatste jaren zijn meer en meer kleinere bunkers ten prooi gevallen aan de slopershamer.
Deze bunker ligt aan het einde van de Avenue du Quai des Marées
Na dit bezoek
kunt u terug keren over de draaibrug en rechtsaf gaan. Volg de
zuidelijke sluis richting de grote hefbrug. Dit was de sluis
waar de meeste U-Boten gebruik van maakten vanwege dat er
meerderen tegelijk konden sluizen op hetzelfde moment.
Om te zien waar deze U-Boten ondergebracht werden, ga bij
de hefbrug linksaf en bij de eerste afslag rechtsaf. U kunt
parkeren op het enorme parkeerterrein aan de achterzijde van
het bunkercomplex.
KLIK HIERONDER
voor de pagina over
de U-Boot Bunker
|