Donderdag 4 oktober.
Vandaag ging de zwarte map mee (de vorige dagen werd
gebruik gemaakt van een rode map),… want we gingen naar Omaha
Beach. Om de mensen een beetje wakker te schudden op het
vroege uur van vertrek, ging de speelfilm ‘Saving Private Ryan’ in de DVD
speler van de bus. Het werd akelig stil in de bus toen de
afschrikwekkende beelden uit het scherm sprongen. Na een dikke
twintig minuten stopte ik de film, de schokkende landingscène
was voorbij. Ik gaf een korte introductie naar onze eerste
stop, Wn 61, Fox Green, onderaan Colleville-sur-Mer.
Gebruikmakende van de geluidinstallatie die Dirk mee had, was
de uitleg aan het strand voor een ieder duidelijk te volgen.
Uitleg ter
hoogte van Fox Green, Omaha Beach
(Foto:
Maurits Tesser)
Onderwijl had Ingrid de koffie al weer klaar. En na een
bakkie, vertrokken veel per voet richting Wn 62 en de American
Cemetery. Voor de zekerheid had een ieder het paspoort mee,
aangezien de Amerikanen nog wel eens paranoïde willen zijn. De
rest van het gezelschap steeg weer in de bus, en liet zich
naar boven rijden, naar het parkeerterrein van de American
Cemetery.
Op de Amerikaanse begraafplaats volgde een klein groepje
mij, om de graven te bezoeken van Medal of Honor ontvangers,
General Rooseveld, en T/S Frank D. Peregory. Tijdgebrek hield
ons tegen om ook het graf van 1st Lt. Jimmie Monteith te
bezoeken. Voor velen was een pracht van een bijkomstigheid het
over scheren van enkele A-10 Thunderbolt II’s
tankbusters. Een ieder was erg onder de indruk van deze plek
van bezinning, zeker omdat het ook direct aan Omaha Beach is
gelegen.
De American
Cemetery,...
(Foto: René
van Saaze)
Terwijl de A-10 tankbusters nogmaals over de begraafplaats
vlogen, stegen wij weer in de bus. Via St.-Laurent-sur-Mer,
gingen we langs het plaatselijke Omaha museum. Tijdgebrek
hield ons ook hier tegen om dit te bezoeken. Wel werd een
korte stop gemaakt bij het grote monument en het er achter
liggende opvallende ‘schepen’ monument ‘Les Braves’. Langs de
boulevard legde ik het één en ander uit over Operation
Aquatint, een commando actie uit 1942 (onderwijl ook de eerste
Amerikaanse begraafplaats aanwijzende). Terwijl ik zo zat te
kwebbelen, kwam Gérard Urselman naast mij zitten, en vertelde
aan de medereizigers over een soortgelijke actie bij Wassenaar
waarbij Kieffer het leven liet.
Vierville-sur-Mer, Adrie, Philip, John en Pieter
(Foto: Els en
Adrie Smit)
Bij Vierville-sur-Mer iedereen weer de bus uit. Met behulp
van de geluidinstallatie van Dirk daar weer uitleg over de
hachelijk zaken die zich hier afspeelden. Hoe de soldaten van
de 29th Infantry Division werden afgeslacht, hoe een Ranger
bataljon hier de steile wand beklom om het ‘versterkte huis’
in te nemen, over de ‘sper-ballonen’, de Mulberry haven die
hier lag, hoe de betonnen muur tussen de klif en de kazemat
werd geslecht, etc. Er was even tijd en ruimte voor de nodige
foto’s, zoals van de kazematten hier en de stukken ‘whale’
(lospieren) die hier geplaatst is. Toen de bus uit
Vierville-sur-Mer vertrok gaf ik aan om eens op de tijd te
letten hoelang we er over zouden doen om Point du Hoc te
bereiken,... bijna 10 minuten niemandsland. Een enorm gat dat
overbrugd moest worden na D-Day om versterkingen aan te voeren
naar de belegerde Rangers op de klif van Pointe du Hoc.
Verschillende mensen hadden mij al vanaf dag één gevraagd
wanneer we nu naar die hoge klif gingen waar die soldaten
tegen op klommen,… Dat ging vanmiddag gebeuren.
De groepsfoto
bij Grandcamp-Maisy
(Foto: Pieter
Jutte met het toestel van Maurits Tesser)
De lunch werd genoten in Grandcamp-Maisy. Na de lunch was
de eerste stop bij het grote chromen monument in het parkje
dat herinnerd aan T/S Frank Peregory. De prachtige blauwe
lucht, de schitterende zon in het glimmende metaal vroeg
gewoon om een foto,… een groepsfoto! Vervolgens een paar
kilometer weer terug naar Pointe du Hoc. Iedereen was onder de
indruk van de enorme gaten die de bommen hadden achtergelaten
in het landschap. Het uiteen gespatte beton, het verwrongen
staal, de staaldraden van de betonbewapening die in verwarring
naar de hemel graaide,… het maakt de mens stil. Aan kleine
groepjes gaf ik uitleg en beantwoordde vragen. Bij één van de
laatste bunkers, was de groep bijna weer compleet en vertelde
ik dat dit de plek was waar de ‘bitte, bitte’ Duitsers werden
neergeschoten in de film ‘The Longest Day’.
De Duitse
begraafplaats bij La Cambe
Laatste stop van de dag was de Duitse begraafplaats bij La
Cambe. Het zou slechts een korte stop worden, maar we waren
goed in de tijd, dus was er ruimte om het graf van Wittmann te
bezoeken waar ik nogmaals een korte lezing gaf over deze
Duitse tanker. Het was prachtig weer, dus Dirk wilde graag
weer een mooie route terug. Dat kon, en zo reden we over
Balleroy en Tilly-sur-Seulles op ons Hotel aan.
Vrijdag 5 oktober.
De laatste dag van de rondreis door Normandië. Het vertrek
was wederom om 09.00 uur. Deze ochtend ging het tweede deel
van ‘Band of Brothers’ in de DVD speler. In deze aflevering,
‘Day of Days’ gaf goed weer hoe de para’s die nacht sprongen
en de eerste gevechten aangingen met de Duitsers. Met het
binnenrijden van Carentan was de aflevering precies afgelopen.
Ik wees de mensen even snel op de ‘Paratrooper’, de garage
waar men legervoertuigen kan kopen. In Carentan werd niet
gestopt, maar wel in Angoville-au-Plain. In het kleine kerkje
waar de twee ‘medics’ hun werk hadden verricht, wees ik de
aanwezigen op de bloedvlek op één van de banken. De twee
herinnering glas-in-lood ramen werden door menigeen op de foto
genomen.
Het kerkje
van Angoville-au-Plain
(Foto: Philip
Vancampo)
Via Ste-Marie-du-Mont ging het over Exit-2 richting Utah
Beach Museum. De grote van de bus verhinderde dat we een stop
konden maken bij het monument van Brécourt-Manor dat er aan
herinnerd hoe Lt. Dick Winters met zijn kleine groep
manschappen hier enkele kanonnen tot zwijgen bracht. Maar bij
het recentelijk onthulde beeld van Dick Winters werd even snel
een fotostop gemaakt. Het was jammer van het weer deze dag,
harde wind en af en toe een vies regentje.
Bij het Utah Beach Museum werd een kop koffie genuttigd en
vervolgens het museum bezocht. De film aldaar maakte veel
indruk. Bij de B-26 Marauder probeerde ik zoveel mogelijk
uitleg te geven (dit mede vanwege dat er later een vraag over
gesteld zou worden in een quiz). De indruk was dat een ieder
het een zeer goed museum vond, mede omdat het rond een
voormalige bunker (W5) was gebouwd. De regen hield wel in dat
ik geen uitleg buiten kon geven. Eén van de voorbereide borden
zou werkeloos blijven. Ook een stop bij het Leclerc monument
viel door het slechte weer in het water. Door de landerijen
loodste ik Dirk naar de kazematten van 'Batterie d'Crisbecq'.
Hier werd alleen een fotostop gemaakt en zowaar ‘piekte’ er
een zonnetje langs de wolken. Het was een korte rit naar de
batterij van Azeville. Hier hadden we een afspraak lopen voor
een bezoek aan de tunnels die de kazematten verbinden. Voor
sommigen was de elektronische gids, een telefoonapparaat aan
het oor, niet eenvoudig, maar de tunnels waren indrukwekkend.
Buiten gekomen keek men de ogen uit hoe een granaat van het
slagschip Nevada een granaat door een complete kazemat had
geschoten zonder te zijn ontploft.
In de tunnels
van Azeville Batterie
(Foto: Estrellita 'Omaha'
Vancampo-Cruz)
Vervolgens was het op Ste-Mère-Eglise aan. Hieraan gekomen
reden we eerst even door, naar de brug over de Merderet. De
regen was onderhand nagenoeg gepasseerd. Maar de dreigende
lucht bleek bij Iron Mike, het monument aan de Merderet rivier
voor de 82nd Airborne Division een extra dimensie te geven.
Ook het feit dat de landerijen, net als op 6 juni 1944, onder
water stonden droeg bij aan de dramatiek. Een Amerikaan op
leeftijd had ze niet allemaal op een rijtje en stond zogenaamd
een mitrailleur af te schieten over de rivier. Hij wenst ons
nog veel ‘plezier’,…
Bij de brug
over de Merderet rivier,...
Laatste stop van onze rondtour was in Ste-Mère-Eglise. Ook
zo’n plek wat tot de verbeelding sprak van menige reisgenoot,…
‘wanneer zien we de kerk waar ‘die parachutist’ aan hangt?’ Op
het grote plein zwermde men uit. De ene ging naar het Airborne
Museum, de andere de kerk in, en anderen zochten naar
souvenirs of een kroegje ter afsluiting van een lange, maar
geslaagde rondreis.
Natuurlijk
moest de meest gefotografeerde parachutist op de
foto,... (de pop die John Steel uitbeeld aan de kerktoren
van St-Mère-Eglise)
(Foto: René
van Saaze)
Tegen het einde van het diner, gaf Gérard een pracht van
een dankspeech aan het adres van Dirk, Ingrid en ‘De Gids’.
Iedereen van de groep had de achterzijde van een ansichtkaart
gesigneerd als dank voor bewezen diensten (hiermee hoopten de
meesten waarschijnlijk een wit voetje te halen als de quiz van
de volgende dag zou worden gehouden?). Ook graaide Gérard diep
in zijn broekzakken naar een zeer aardige souvenir dat hij
opgeraapt had bij de kerk van Ste-Mère-Eglise,… een stukje
leidsteen van het dak van de kerk. Ook Dirk kreeg een
fragmentje. Vervolgens nam Philip het woord en vertelde in het
kort over zijn band met Strijdbewijs en dat men eens op de
Facebook pagina moest kijken van Strijdbewijs. Als dank gaf
Philip mij een mok en een lekkere doos chocolade! Dirk en
Ingrid konden ook niet achterblijven om Opa en Omaha Vancampo
een knuffel te geven voor hun nieuwe kleinkind, Manon.
De
gesigneerde kaart,...
Zaterdag 6 oktober.
Deze dag stond geheel in het teken van de terugreis. Om de
mensen wat af te leiden van de lange zit, had ik een quiz in
elkaar gezet. Er waren 32 meerkeuze vragen te beantwoorden.
Verschillende mensen in de bus dachten tot dat moment dat ik
ze voor de gek had gehouden, als ik hen erop wees dat, na een
bepaalde uitleg, dat daar geen, of wel, een vraag over zou
worden gesteld in de quiz. Ondanks dat verscheidene van te
voren hadden aangegeven niet te willen deelnemen aan de quiz,
bleek een ieder toch fanatiek aan de slag te gaan,…
waarschijnlijk ingegeven door de prachtige prijzen die in het
verschiet lagen.
Voor: De
'kantinedienst' (cadi), Ingrid en 'gezagvoerder' kapitein Dirk
Achter: 'Verbindingsofficier' Pieter en zijn assistente
Corry
(Foto:
Maurits Tesser)
Na de koffiestop waren de quiz-formulieren nagekeken.
Opvallend was dat, op één na, iedereen de eerste vraag fout
had (wat was de codenaam voor de Pegagus Bridge voor de
eenheid van John Howard: 'Ham', 'Jam' of 'Spam'?... het goede
antwoord was 'Ham'). Maar over het algemeen had men goed
geluisterd, en waren er gemiddeld zo'n 15 fout van de 32
vragen. Na het uitreiken van verschillende prijzen was het
tijd om de eerste prijs bekend te maken,... Het bleek René van
Saaze te zijn. met 'slechts' 7 fout! Nogmaals van harte
gefeliciteerd!
We liepen nog eenmaal de vragen en antwoorden door, om
duidelijkheid te verschaffen bij de oplossingen. Hierna was
het mijn beurt om iedereen te bedanken voor de inschrijving,
de aandacht en vooral de gezelligheid. Ook Ingrid, de motor achter Ideetours®, en Dirk
kregen de nodige veren, want hun inzet was tomeloos geweest.
Als laatste moest natuurlijk Corry een bedankje hebben, want
zonder haar bereidwillendheid om altijd maar naar 'dat'
Normandië te gaan, had ik nooit die kennis kunnen opdoen, en
kunnen verspreiden via www.strijdbewijs.nl, en wat nu zelfs
resulteerde in deze rondreis.
Walter,
'onze' leukste Brabander,... hield hij nu van ...PSV, of
van Ajax,...?? (Tot onze afschuw moesten wij in 2013 vernemen dat Walter
overleden was aan een hersentumor)
(Foto: René
van Saaze)
Onderweg werd nog een paar malen gestopt om reizigers uit
België en ten zuiden van Utrecht weer los te laten. De laatste
grote stop was in Haarzuilens, waar we in het wapen van
Haarzuilens een heerlijke maaltijd kregen voorgeschoteld.
Aangezien dit niet officieel in het pakket zat, was al op de
heenweg gevraagd of men hier aan mee wilde doen. Ondanks de
paar extra Euro's die dit ging kosten, wilde de rest in de bus
graag deze stop maken. Na dit laatste 'wapenfeit' was het
terug naar Andijk waar we rond de klok van 21.00 uur weer
aankwamen. Al met al,... een meer dan geslaagde onderneming.
Ook al waren er in het begin waarschijnlijk reizgers die zich
afvroegen waar ze aan begonnen waren, kon een ieder terug
kijken op een indrukwekkende ervaring.
Ik kan alleen maar zeggen,... beste mensen, bedankt dat
jullie mij deze kans hebben geboden om met jullie die plek te
bezoeken, Normandië, waar de bevrijding van het westen van
Europa in 1944 begon. En zoals ik toen mijn 'speech' ook
afsloot,... 'respecteer de vrijheid!'
Voor diegene onder U die ook eens de quiz wil spelen:
KLIK HIER VOOR DE VRAGENLIJST
Klik op onderstaand logo's voor
terugkeer naar de Index-pagina
of voor informatie aangaande reizen met ideetours.
GA TERUG
|