Na het overdragen van La Rosière aan het 2nd Devon Regiment, vertrok
47 Cdo RM om 19.45 uur uit die omgeving om verder westwaarts te trekken richting Mont
Cavalier (Point 72). Slechts enkele volgden paden en weggetjes, maar de meeste trokken
dwars door de weilanden. Mont Cavalier was een heuvel welke aan de D 6 lag, de weg
die de zuidkant van Port-en-Bessin binnenliep. De heuvel, door de Geallieerden aangeduid
als Point 72, bleek niet door Duitsers bezet. Ondanks de vermoeide tocht naar deze plek,
moesten de commando’s zich eerst strategisch positioneren en zich ingraven. Aan de
noordoostzijde van de heuvel, was een kruispunt, de D 100 van Commes en het gehucht
Escures binnen. Hier ontdekten de commando’s een bunker die als Duitse eerste hulppost
werd gebruikt. De Duitsers die er waren werden snel gevangen genomen, en de bunker werd
daarna als eerste Regimental Aid Post (RAP) in gebruik genomen. Een Duitse medische marine
officier sneerde dat snel de rollen weer omgedraaid zouden worden als de sterke Duitse
troepen vanuit Fosse Soucy (minder dan een kilometer zuidelijker) zouden oprukken.
Mont Cavalier (Point 72),
niet hoog, maar wel een goed uitzicht op het doel,... Port-en-Bessin
Terwijl verschillende commando’s zo goed als het ging een ontbijt maakten zagen ze
een vreemde optocht van marcherende Duitse soldaten die zich meldden bij de ziekenboeg.
Ze werden direct gevangen genomen. De Bren Carriers met de extra munitie waren nooit
aangekomen, en men moest het doen met wat men bij zich had. Colonel Phillips stuurde
de Duitse medische officier naar Port-en-Bessin met de mededeling dat men zich beter
kon over geven. De Duitser kwam niet terug, maar ze wisten nu wel aldaar dat er een
grote groep Britse commando’s klaar stonden om het gevecht aan te gaan. Het gevecht
zou worden ondersteund door scheepsgeschut van de HMS Emerald welke halverwege
de middag de oostelijke en westelijk heuvelrug naast de haven zou beschieten.
Mocht u de route volgen van de commando’s,
en u komt vanaf de D 100 (vanaf Commes), neem dan de eerste afslag die u Escures binnen
leidt. Aan de rechterzijde, nu verdwenen, of in ieder geval niet te zien voor de voorbijganger,
stond de RAP bunker. Volg deze weg, die naar links afbuigt, door het dorpje. Bij het kruispunt
met de D 6, ga linksaf. LET OP,… aan de linkerzijde van de D 6 staat wederom een monument voor
de 47 Cdo RM. Wilt u een foto maken, wees op uw hoede, het verkeer kan hier verraderlijk snel rijden.
Het monument voor 47 Cdo RM in Escures
aan de D 6
Rij een stukje verder, en ga de kleine ‘afbuiging’ aan de linkerzijde in (daar staat
een oude rode Engelse telefooncel). Hiervandaan heeft u een goeduitzicht over de D 6 richting
Port-en-Bessin. Het grote huis aan de linkerzijde is het voormalige huis van het hoofd Douane.
Als u nu weer verder rijdt, ga de D 6 weer op, en ga daarna gelijk weer linksaf, aan de
rechterhoek staat het voormalige café Chez Charlotte.Voltooi de ronde nogmaals door Escures
en ga daarna de D 6 op naar Port-en-Bessin (rechtsaf).
De D 6 richting Port-en-Bessin, links het huis van de
voormalige douane beamte. Aan de rechterzijde, ter hoogte van de gele
borden, staat het monument
De beveiliging van Mont Cavalier was in handen van Y Troop, en
een klein overgebleven deel van Q Troop (dat tijdens de landing veel mannen had verloren)
die in Escures zaten. Het was een gevaarlijk punt om het hoofd boven het maaiveld te steken.
Hier en daar zaten Duitse sluipschutters, die verscheidene slachtoffers maakten, waaronder
de uitbater Msr Lehérissier, van het café Chez Charlotte. Hij trachtte twee gewonde commando’s
naar binnen te halen toen hij dodelijk werd getroffen.
HMS Emerald (D66) welke een bombardement uitvoerde op
de heuvels rond Port-en-Bessin
De aanval op Port-en-Bessin zou worden uitgevoerd door A, B en X Troop. Het wachten was op het
scheepsbombardement op de westerse en oostelijk heuvel, naast de havenmond. Deze werd door de HMS
Emerald in de vroege middag van 7 juni uitgevoerd. Haar 6 inch (15.24cm) geschut zou achteraf te licht blijken
om de betonnen constructies enige schade te berokkenen. Na het bombardement kwamen de 2nd Tactical Air Force
Hawker Typhoons
met hun raketten de Duitsers bestoken in hun stellingen. Als laatste schoot de artillerie met
rookgranaten. Helaas, zoals later zou blijken, was er nagenoeg geen schade aan de Duitse stellingen.
De commando eenheden vertrokken om 15.00 uur vanuit hun posities rond Mont Cavalier, maar kwamen
direct onder vuur vanaf Fosse Soucy. X Troop haar eerste object was een wapen opslag aan de zuidkant
van Port-en-Bessin, links van het kruispunt met de D 6 en de D 514.
Port-en-Bessin, gezien vanuit zee:
1. Mont Cavalier (Point 72), 2. Musée de Epaves sous-marines de Débarquement,
3. D 6 (richting Bayeux), 4. 2de RAP, 5. Duitse wapen opslag
De medische staf besloot al snel na het vertrek van de commando’s om hun eerste Regimental Aid Post te
verplaatsen en dichter op Port-en-Bessin te brengen. De eerste bleef in gebruik onder toezicht van Q en Y
Troop. De tweede werd een anderhalve kilometer ten noorden van de Escures bunker ingericht,
langs de D 6. Een medische officier die op verkenning achter A en B Troop aanging, verwachtte
dat X Troop haar doel al had bereikt, de overrompeling van de wapen opslag, 500 meter verder. Maar dat was niet het geval,
de Britse officier stond opeens op enkele meters van de nog steeds door Duitsers bezette wapen opslag. Op dat
moment kwam X Troop uit hun positie gestormd. Schreeuwende, met de bajonetten op het geweer, schoten de commando's
voorwaarts, dit boezemde voldoende angst in, en de aanwezige Duitsers besloten zich zonder slag of stoot over te geven.
X Troop had gewacht tot A en B Troop voorbij de Duitse wapen opslag waren geslopen, en hadden toen de aanval, met succes,
ingezet.
Een kilometer ten zuiden van Port-en-Bessin, aan de D 6 Musée de Epaves
sous-marines de Débarquement
Na Uw vertrek vanaf de hoogte Mont Cavalier over de D 6 richting Port-en-Bessin komt u na een 500
het 'Musée de Epaves sous-marines de Débarquement', aan de rechterzijde van de weg, tegen. In dit museum
vindt u een verscheidenheid aan uit zee geborgen artefacten, waaronder een DD tank, Dozer tank (hierboven) en een Stuart tank. Het museum is redelijk in verval, maar herbergt voldoende interessante zaken om even een stop voor te maken.
De gele lijn is de route van A Troop,
naar het doelwit in het rode vierkant
A Troop had als doelwit, de hoger gelegen Duitse verdediging op de westelijke heuvelrug, en B Troop zou
richting de haven gaan, om deze onder controle te krijgen om vervolgens de oostelijke heuvel in te nemen.
Beide eenheden waren Port-en-Bessin binnen geleid door de Franse politieman Henri Georges Gouget,
welke ze door greppels langs de wegen gidste. Aan het begin van de haven kwamen de commando’s onder
mortiervuur te liggen waarbij een marineman en een onderofficier sneuvelden. A Troop trok over de Rue
Nationale, door de Rue Trversière, een klein stukje rechts door de Rue du Nord, om linksaf te slaan,
de Rue du Phare in. Deze route leidde rechtstreeks naar de Duitse stelling, boven op de heuvel.
Rue du Phare, direct na het huis met de twee dakkapellen was de
prikkeldraad versperring
Bij het laatste huis aan de Rue de Phare, waar de weg de verder liep in de begroeide heuvel,
was een dikke prikkeldraad versperring opgeworpen. De enige manier om deze te slechten was er Bangalore
torpedobuizen onder te schuiven. Gedekt door twee Bren schutters, gingen een luitenant, een korporaal en
een commando naar voren. De Bangalore werd tot ontploffing gebracht waarvan de luchtdruk de luitenant
deed omverblazen. Maar het obstakel was open, en de mannen van A Troop renden naar voren.
Er wordt aangeraden deze route niet per auto te maken, want het is alleen toegankelijk
voor bewoners (bestemmingsverkeer). Wees voorbereid op een stevige klim naar boven (niet geschikt voor hartpatienten).
U krijgt zo wel zeer veel respect voor de commando's die hier naar boven gingen. Deze hadden al twee dagen van gevechten,
weinig slaap en constant op de hoede zijn achter de rug. En dan met de nodige bepakking deze weg beklimmen,...
Klik hieronder voor de
verdere strijd om Port-en-Bessin
GA
TERUG
|