De LST, LCT en de
LCI
Een Landing Ship, Tank (LST)
en een aantal LCVP's trotseren de golven
Voorwoord
Het vervoeren van manschappen over water is al eeuwen oud.
Maar het is nog maar sinds kort, de jaren veertig van de
vorige eeuw, dat men de voordelen zag om zonder havens de
lading op een strand te zetten. Dit was voor de verdedigende
partij een extra probleem. Niet alleen moest men de havens van
verdediging voorzien, maar waar moest de verdediging komen
langs stranden? De gedachte van het afzetten voor goederen en
personeel op stranden leidde tot de ontwikkeling van speciale
platbodem vaartuigen.
Een Landing Craft, Tank (LCT) en LST-325
lossen tanks op het strand
Hieronder volgt een korte uiteenzetting over verschillende
typen landingsvaartuigen die ingezet werden om D-Day, en andere landingen in de wereld, tot een
geslaagde amfibische operatie te brengen. Want zonder de
ontwikkeling van deze vaartuigen waren de Geallieerde landingen helemaal niet
mogelijk geweest.
Landing Ship, Tank
(LST)
Een Landing Ship, Tank (LST)
ontdoet zich van haar lading
Toen 1940 naar het einde liep werd het gevaar voor een
Duitse invasie op de Britse kust minder. Het Verenigd
Koninkrijk begon in die periode met het onderzoek naar ideeën
om zelf een landingsvloot op te zetten. Met de plannen
uitgewerkt vertrok een team naar Amerika met het verzoek onder
de 'Lend-Lease' verdragen een Landing Ship Tank (LST) en een
Landing Craft Tank (LCT) te bouwen. Van elk type wilden ze 200
stuks. De Amerikanen waren eerst iets terughoudend, maar
besloten niet alleen LST's voor de Britten te bouwen maar ook
voor hun eigen inventaris. Het ontwerp van de Britten werd
door John Niedermair van het Bureau of Ships herontworpen in
november 1941. Het voorgestelde ballastsysteem werd opnieuw
aangepast. Als het schip op zee was kon het water innemen voor
meer stabiliteit en als het een landingsoperatie uitvoerde
werden de tanks leeg gepompt om een platbodem te creëren.
Een Britse Sherman tank
verlaat een Amerikaanse LST
De
Britten zelf produceerden zo'n 20 LST's. Ze waren iets langer
dan de Amerikaanse versie en de motoren waren stoom
aangedreven. Dit gaf de Britse LST's een snelheid van 13
knopen tegen de 11 knopen van de Amerikaanse versie die diesel
motoren hadden. De schepen waren door de geringe diepgang
traag en log en daardoor moeilijk te hanteren, en vormden een
gemakkelijk doelwit. De bemanningen die op deze typen voeren
noemden de LST de 'Long Slow Target'. De Amerikanen bouwden
1051 LST's waarvan 113 naar de Britten gingen.
Ex-USS-LST 755 tot 2010 in de vaart in
China als ROC Chung Hai LST 201 (let op de LCVP landingsboten in de davids)
De Landing Ship Tank werd speciaal ontwikkeld om direct op
een strand enorme hoeveelheden voertuigen en goederen te
kunnen lossen. Als het eenmaal op het strand geschoven was,
dan openden zich twee verticaal opgehangen deuren zich. In de
davids konden lichte aanvals landingsboten worden gehangen
(zie foto boven). Op het dek was voldoende ruimte om een
Landing Craft Tank (LCT) te stouwen. Benedendeks was ruimte
voor 20 Sherman tanks, Op het bovenste dek was ruimte voor
lichtere voertuigen. In de eerste versies was een lift
ingebouwd die de voertuigen van het bovendek naar het onderdek
brachten. Latere modellen gebruikten een schuin geplaatste
interne loopplank die direct naar de boeg liep voor het lossen
van het bovendek.
LCT 971 aan boord van LST 731
Landing Craft, Tank
(LCT)
De Landing Craft Tank (LCT) was ook een landingsvaartuig
ontworpen door de Britten en verder vervolmaakt door de
Amerikanen. Zoals het type aanduiding al aangeeft was het
vaartuig speciaal ontworpen, in eerste instantie, als
vervoerder van 5 tot 6 tanks naar het strand.
LCT's tijdens oefeningen aan de Engelse kust
Deze vaartuigen waren onder andere verantwoordelijk voor
het uitzetten van de DD tanks tijdens D-Day. In de
ruwe zee gebeurde het nogal eens dat de landingsklep verloren
ging. Deze werd dan achter de LCT aangesleept. De LCT werd in
verschillende uitvoeringen geleverd. De meest gebruikte waren
de Mk IV en de Mk V tijdens D-Day. Een tiental ging op 6 juni
1944 verloren tijdens de landingen.
Een Centaur 95mm
nabij Hermanville-sur-Mer, duidelijk zijn de 'graadverdelingen' op
de toren te zien voor het richten van het geschut vanaf de
LCT(A)
Varianten waren onder andere de LCT(A), Armored. Bewapend
met twee Centaur 95mm houwitsers en één Sherman 75mm moesten
deze voor extra vuurkracht zorgen tijdens de landingen. Helaas
was door de wilde bewegingen van de LCT niet echt doelgericht
vuur uit te brengen en werden de deze tanks direct naar het
strand vervoerd en daar ingezet. Van de LCT(A)'s gingen die
dag 3 verloren.
LCT(A) 2008 brengt
Amerikaans soldaten naar Normandië op 7 juni, 1944, zonder
boegdeur! (verloren tijdens D-Day)
Ook was er de LCT(R), deze was uitgerust met raketten en
zorgden voor een enorme barrage aan vuurkracht. Voor deze
versie werd de Mk III aangepast met 1066 lanceerbuizen, in
salvo's van 24 werden deze raketten gelanceerd. Tijdens de
landingen op 6 juni, 1944, werden 36 LCT(R)'s ingezet.
Een LCT(R) vuurt haar
dodelijke lading richting het strand
Lopend van de Mk I tot de Mk V werden er in totaal 1569
gebouwd, waarvan de Mk IV met 731 de meeste geproduceerde en
van de Mk V werden 500 stuks geleverd.
Landing Craft, Infantry(Large) - LCI(L) -
LCI(L) 191 maakt een proefvaart
in een haven
De Landing Craft, Infantry, kortweg LCI(L), was een aanvalsschip uit de
tweede aanvalslinie. Wanneer het strand veiliggesteld was door
de eerste golf van aanvalsboten, zoals LCVP's en LCA's moesten
zo snel mogelijk grotere aantallen versterkingen op het strand
gebracht worden. De LCI was daarvoor ontwikkeld. Het schip
vervoerde 150 tot 200 man die via aan de zijkant geplaatste
loopbruggen het vaartuig verlieten.
Zoek de verschillen: Hierboven de
vroege versie, hieronder vanaf #354
Vanaf de LCI(L) 351 tot aan de #1098 werden er aanpassingen op het landingsvaartuig aangebracht.
Het meest in het oog springende was de ronde brug (dit voorkasteel was daarvoor rechthoekig). Voor de
brug was een uitbouw aangebracht waarop twee 20mm kanonnen stonden. De twee 20mm kanonnen die op
het achterschip stonden bij de vorige versie, waren ook bij deze nieuwe aanpassingen op de verder
naar achteren verlengde opbouw geplaatst (waarbij de centraal gelegen 20mm nu was vervallen). Bij
de #351 tot en met de #353 was het 20mm kanon voor op de plecht vervallen, maar keerde bij de
opvolgende nummers weer terug.
De Canadese HMC LCI(L) 118 onderweg naar Normandië
(Let op de lage brug)
Tijdens de landingen op 6 juni 1944 (D-Day) op de stranden van Normandië had
de Eastern Task Force de beschikking over 116 LCI(L)'s en de Western TF had 93 LCI(L)'s
tot haar beschikking. De Canadese Royal Navy
beschikte bijvoorbeeld op D-Day 30 LCI's in 10 flotille en deze
brachten 4600 man naar Normandië. De Canadese LCI(L) stonden bekend als de HMC LCI(L),
en waren verkregen via de Lend-Lease overeenkomst tussen de VS en de Britten. De Canadese
versie viel op door de ingekorte brug.
Voor de Amerikaanse sector Omaha Beach waren
33 LCI(L)'s beschikbaar, verdeeld over drie aanvalsgroepen. De Eerste Golf had
de beschikking over vijf stuks, de Tweede over 17 en de Derde over 11 LCI(L)'s.
Zeker vijf LCI(L)'s zouden op Omaha uitgeschakeld worden.
Twee LCI's liggen op het strand, links
de oude versie, rechts de verbeterde,...
De LCI was misschien niet de meest 'flitsende' aanvalsboot
tijdens de landingen. Dit kwam voornamelijk door de aan de
zijkant geplaatste loopbruggen. Het zag er misschien niet al
te heldhaftig uit, soldaten die moeizaam, soms met fietsen
beladen, struikelend deze schepen verlieten. Doordat het schip
aan de boeg de losklep ontbeerde was het niet mogelijk de boot
uit te 'stormen'. Bij latere versies werden soms boegdeuren
aangebracht. De Amerikaanse zeelieden van de LCI's gaven het
de bijnaam 'Lousy Civilian Idea'.
In de Amerikaanse marine stond de LCI ook bekend als
de 'Waterbug Navy', nadat een admiraal eens vanuit zijn
slagschip 'neerkeek' op deze aanvalsschepen. Maar deze
'waterkevers' brachten binnen korte tijd onder vijandelijk
vuur enorme aantallen manschappen naar het strand.
Een LCI met een DUKW
van de 1st Armored Division op de voorgrond
Niet alleen waren deze schepen ingericht tot het lossen van
manschappen. Ook dit type vaartuig werd, net als de LCT,
uitgevoerd in verschillende varianten. Er was een LCI
(Demolition) die duikers vervoerde om obstakels onder water en
op de invasiestranden te verwijderen. Een LCI (Gun) was
voorzien van 40mm en 20mm kanonnen en raketten voor nabije
vuursteun aan de landingstroepen. De LCI (R) was met raketten
uitgerust. Hiervan waren verschillende uitvoeringen
ontwikkeld, waaronder één die 600 raketten kon verschieten. De
LCI(M) was een speciale LCI die uitgerust was met mortieren.
LCI(G) 67 op het
drooggevallen strand van Okinawa na een tyfoon
De LCI werd gebouwd in Amerika en was voorzien van twee
opstellingen van vier General Motors, 6 cilinder diesel
motoren. Deze brachten een kracht voort van 3600 pk. De LCI
was met zijn platte bodem niet ontworpen om grote
waterpartijen over te steken. Maar de oorlog besliste anders,
er was altijd haast, en de LCI voer van Amerika naar Europa en
Azië. Met zijn 48 meter 'speelde' de LCI een zeewaardige schip
en stak als zodanig zelf het Engelse Kanaal over beladen met
infanterie. Het schip was een speelbal van de golven, en menig
etensmaal van de soldaten en bemanning werd gedoneerd aan
Neptunus. Voor de manschappen die in de ruimen beneden in het schip
zaten was het zowiezo een zeer onaangename ervaring. De ruimen waren krap
bemeten in de ijzeren bak zonder patrijspoorten,
en men zal het gevoel 'als ratten in de val' vaak ervaren hebben,...
Dwarsdoorsnede van de LCI(L) met de indeling
De kwetsbare loopplanken die aan de voorplecht hingen om de LCI te kunnen verlaten,
bleek in de praktijk een zeer kwetsbaar geheel. Zeker als vijandelijk vuur de
loopplanken kapot schoten, of als de hele zaak vreselijk slingerde in de branding.
Bij een aantal werden de loopplanken verwijderd, en de aan de voorzijde werden
in de boeg dubbele deuren ingebouwd (een idee dat ook in gebruik was bij de Landing Ship Tank).
De loopplanken zijn vervallen, en de LCI
is van een boegdeur voorzien,...
Bij de meeste beschrijvingen van de LCI wordt de toevoeging (L)
gezet, om aan te geven dat het hier het type ‘Large’ betreft.
Zoals al eerder aangegeven waren er ook andere versies, zoals de
LCI(G), ‘Gun’, de LCI(M), ‘Mortar’ en de LCI(R), ‘Rocket’. Tevens
was er de versie LC(FF), het ‘Flotilla Flagship’. Maar als er een
‘Large’ versie was, dan zal er ook een ‘Smal’ versie zijn geweest.
Dit was een Brits ontworpen LCI, welke officieel bekend stond als
de Fairmile Type H landing craft, LCI(S). Het was geheel gebouwd
uit hout.
Onderstaande gegevens hebben betrekking op de LCI(L)
Scheepswerven |
Albina Engine Works,
Bethlehem-Hingham Shipyard,
Brown Shipbuilding,
Commercial Iron Works,
Consolidated Steel Corporation,
Defoe Shipbuilding Company,
Federal Shipbuilding and Drydock Company,
George Lawley & Sons,
New Jersey Shipbuilding,
New York Shipbuilding |
Lengte |
48.31 m |
Breedte |
7.09 m |
Waterverplaatsing |
234 long tons (238 t) standaard,
389 long tons (395 t) beladen |
Kiel diepte |
1.63 m (voor), 1.80 m (achter) |
Motoren |
4 x Detroit diesel 6051 quad-71,
(in twee gekoppelde blokken), 2 schroeven |
Vermogen |
1600 pk (1,193 kW) |
Snelheid
max. |
16 knopen (30 km/u) |
Actieradius |
7400 km bij 12 knopen (22 km/u) |
Bemanning |
3 officieren en 21 matrozen |
Manschappen |
180, latere versies 210 |
Bewapening |
4 × Oerlikon
20mm kanonnen (1 op plecht, 1 midscheeps, 2 achterop),
Latere versies (vanaf #354) 5 x Oerlikon 1 op plecht, 4 midscheeps |
Aantal
gebouwd |
923 |
Voor een vervolg over
de landingsvaartuigen, klim aan boord van de LCVP en KLIK HIER
, of op onderstaande LCVP.
|