DE GESCHIEDENIS VAN DE BAILEY BRUG
De Bailey brug dankt zijn naam aan zijn ontwerper, Donald
Bailey. Deze werkte als ambtenaar bij het British War Office.
In zijn vrije tijd bouwde hij aan modellen van bruggen en
toonde op een gegeven moment één van deze creaties aan zijn
superieuren. Het ontwerp werd positief beoordeeld en een
constructie op ware grote nam een aanvang.
Donald Coleman
Bailey met een model van zijn brug
In 1941 werd de
Bailey brug officieel als Standard Military Bridge in dienst
gesteld bij het Corps of Royal Engineers waarna deze voor het
eerst werd gebruikt in 1943 op Sicilië. De Amerikanen bouwden
de brug in licentie om hem voor eigen gebruik in te zetten. In
totaal produceerden de Britten en de Verenigde Staten 40 km
brug waarvoor 490.000 ton aan staal werd gebruikt.
Met
brugopgang en verankering (te vinden in Marckolsheim, Frankrijk)
De Nieuw-Zeelander A.M. Hamilton, de bedenker van de
Hamilton-Callender brug meende aanspraak op één van de
patenten te hebben en diende dit, met succes, in bij de Royal
Commision for Awards to Inventors. Maar een patent was niet
genoeg om de gehele brug te claimen, en Bailey zijn brug had
meer voordelen dan die van Hamilton. De Bailey brug werd zo
populair, dat deze tot op heden nog steeds gebouwd wordt en
waarvoor Bailey terecht geridderd werd. Als men oplet, dan kan
men nog verscheidene vinden door heel Europa heen.
Details van de Bailey
brug (Titele, Italië)
Een Bailey brug haar kracht zit hem in de simpele
assemblage. Het wordt in gedeeltes opgebouwd en kan door
menselijke spierkracht tot een brug 'geklonken' worden, er
zijn geen kranen voor nodig. De losse modules worden aan
elkaar gezet. De zijpanelen zijn drie meter lange stalen
U-balken met inwendige schoren ter versteviging. Er wordt een
dubbele rij 'brugleuningen' geplaatst op dwarsbalken waarover
het wegdek van hout wordt aangebracht.
De Bailey brug van Saint-Hilaire-Petitville heeft aan één kant een
voetgangerspad.
Aan een zijkant is het mogelijk een smalle uitbouw te maken waarover voetgangers kunnen gaan.
Als de overspanning te
groot wordt of er moeten zware lasten overheen, dan worden
extra zijpanelen boven de op de eerste rij gezet (zie
hieronder en bij de brug van Saint-Hilaire-Petitville).
Een
Bailey brug over de Rudavoi in de Italiaanse
Dolomieten
De eerste Bailey brug die in Frankrijk werd gebouwd was bij
Bénouville over het Caen kanaal. Hij lag enkele honderden
meters ten zuiden van de Pegasus brug. De brug werd op 8 juni,
1944 aangelegd om de bevoorrading tussen beide oevers sneller
te kunnen afhandelen en niet alleen afhankelijk te zijn van de
Pegasus en de, honderd meter verder gelegen, brug over de
Orne. Het was niet de eerst Bailey brug die werd aangelegd, op
Sicilië en het vaste land van Italië waren er al verscheidene
geplaatst (in totaal zouden er meer dan 3000 in Italië worden
aangebracht).
Detail van het
zijframe (bij het voormalige ‘Musée Août 44’ in Falaise, Frankrijk)
ALG met SMT, PHS en PSP
Zodra een bruggenhoofd gevormd was na de landingen in
Normandië op 6 juni, 1944, was het van belang vliegvelden te
creëren vanwaar jagers en jachbommenwerpers konden opereren om
de troepen te beschermen en ondersteunen. Met de eerste golven
landingstroepen kwamen ook de engineers (genie) aan land.
Eerste taak was het opruimen van obstakels en het slaan van
bruggen daar waar nodig. Vaak onder vijandelijk vuur begonnen
de engineers met de aanleg van zogenaamde ALG (Advanced
Landing Grounds).
De Square Mesh Track (SMT) wordt
uitgerold
In snel tempo werd de grond geëgaliseerd waarover
zogenaamde Square Mesh Track (SMT) werd uitgerold. Het door de
Britten ontwikkelde SMT bestond uit een zwaar metalen gaas
(ruitvorm van 8 x 8 cm) op grote rollen.
SMT vind men hier en daar nog
terug in Normandië als afrastering, zoals hier nabij
Quinéville
De eerste vliegvelden in Normandië werden op deze manier
aangelegd. Latere ALG's werden aangelegd met Prefabricated
Hessian (Burlap) Surfacing (PHS of PBS). Dit bestond uit, met
asfalt, geïmpregneerde jute van 100 meter in lengte met een
breedte van ongeveer een meter.
De aanleg van Prefabricated
Hessian (Burlap) Surfacing (PHS of PBS)
Met de PHS/PBS werden stofwolken,
gecreëerd door de propellers van de vliegtuigen, voorkomen.
Het was niet ongebruikelijk om over de PHS de SMT uit te
rollen, 'the best of both worlds'.
PSP; Pierced Steel
Planking (of 'Perforated Steel Plating')
Vlak voor dat Amerika bij de Tweede Wereldoorlog betrokken
raakte, ontwikkelden men daar de PSP, oftewel; Pierced Steel
Planking (ook wel genoemd 'Perforated Steel Plating'). Een
andere bijnaam die in gebruik raakte voor de PSP was 'Marsden
Matting', een verbastering van Marston, een vliegveld in
Georgia, VS waar het voor het eerst werd gebruikt. Een stalen
PSP was 3 meter lang en 40 centimeter breed platen waren
voorzien van 3 rijen ronde gaten (29 in de lengte, 64mm in
doorsnee), waardoor de sterkte bewaard bleef maar toch licht
genoeg was om gemakkelijk mee te werken. Aan de zijkanten
waren haken en ogen aangebracht zodat iedere plaat aan elkaar
gehaakt kon worden.
Met 2000 ton aan PSP (60.000 stuks) kon in 175 uur door 100
man een landingsbaan gelegd worden van 1.5 km lengte, met een
breedte van 50 meter. In juli 1944 werden de eerste PSP's
aangevoerd in Normandië. Maar al snel bleek dat de aanvoer
achterbleef bij de snelle voortgang om ALG's aan te leggen. De
platen die werden aangevoerd werden daarna vooral gebruikt om
standplaatsen voor de vliegtuigen te maken. Ook werden veel
platen gebruikt rond tijdelijke kampementen voor het leger.
Nadat veel Duitse vliegvelden in geallieerde handen vielen,
bleek dat het repareren van vernielde banen en standplaatsen
sneller werkte dan het aanleggen van nieuwe banen. Toch bleef
de PSP een populaire oplossing die niet alleen gebruikt werd
voor het aanleggen van vliegvelden. Er konden simpele
bruggetjes uit gebouwd worden, kooiconstructies, afrasteringen
en zelfs stoelen werden uit PSP 'gevouwen'.
PSP als extra bepansering voor Australische
Matilda tanks in Balikpapan, Borneo
Op 15 september 1944 hadden de Amerikanen 80 vliegvelden
aangelegd en de Britten 76. Het PHS verdween al snel uit de
oorlogsgebieden. Tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw
kon men nog wel eens een stuk afrastering vinden gemaakt uit
SMT, maar is nu schaars geworden. Wat men nog wel in Normandië
kan vinden is PSP. Na de oorlog werden achtergebleven platen
dankbaar in gebruik genomen door plaatselijke boeren om als
hekwerken te dienen om hun vee achter te houden. De PSP is een
opvallende herinnering uit de recente geschiedenis, ze steken
mooi roestbruin af tegen de groene achtergrond.
De PSP wordt nu door boeren
gebruikt als hekwerk
GA TERUG
|