'This is only the
beginning, they won't stop now'
Producer Ben S. Fisz, oud RAF-vlieger van Poolse afkomst,
die zijn laatste project, 'Heroes of Telemark' via de Rank
Organisation succesvol gedistribueerd zag worden, besloot
opnieuw hen een voorstel te doen. Hij benaderde Freddie Thomas
te Pinewood en deed hem een suggestie; om de 'Slag om
Engeland' op het witte doek te brengen. Rank bleek de rechten
te bezitten van het boek 'The Narrow Margin', van Derek Wood
en Derek Dempster. Dit boek en een kleine financiële basis
werden de aanzet tot een drie jaar durend gefrustreerd
project.
Hamish
Mahadie bij één van zijn 'gevonden' vliegtuigen
(Een Spaanse Buchon die de rol van de Duitse Bf 109 ging vervullen)
Vanaf het begin was besloten de film in kleur en in
widescreen te schieten. Dit betekende dat geen gebruik gemaakt
kon worden van oude oorlogsbeelden. Er moesten representatieve
toestellen gevonden worden. En Fisz nam met een handjevol geen
genoegen. Enter,… Hamish Mahaddie. Deze voormalige Group
Captain van de RAF was één van de grondleggers van de
Pathfinder Force van Bomber Command geweest. Na de oorlog
bleef Mahaddie bij de RAF en introduceerde de English Electric
Canberra bij RAF Bomber Command. Half jaren vijftig verzorgde
hij voor de speelfilm ‘The Dambusters’ de Lancasters. In 1959,
na zijn pensionering bij de RAF, werd hij de luchtvaart
vertegenwoordiger voor de filmindustrie. Hij raakte betrokken
bij onder ander ‘633 Squadron’, ‘Operation Crossbow’ en een
aantal James Bond films. En nu kwam zijn ‘finest hour’,
‘Battle of Britain’. Hij toog gelijk aan het werk om zijn
missie na twee jaar succesvol af te sluiten met een enorme
vloot aan Engelse en ‘Duitse’ vliegtuigen.
Spitfire Productions
Ltd
De kosten liepen snel op. Rank wilde meer zeggenschap, maar
Fisz weigerde, het was zijn plan en uitvoering. Het project
kwam moeizaam van de grond, de aangewezen regisseur, Lewis
Gilbert, kon niet langer wachten en ging naar een ander
project. Enter,… Harry Saltzman, één van de producers van
James Bond films, die door het succes van 007 geld te
investeren had. Er werd een nieuwe compagnie opgericht met de
toepasselijke naam ‘Spitfire Productions Ltd’. Saltzman bracht
ook Guy Hamilton als regisseur naar voren.
Harry Saltzman (links) met Robert Shaw
Op 23 september 1966 liet Rank weten uit het project te
stappen en zat Fisz zonder distributeur. In de periode dat
Fisz en Saltzman naar een andere studio op zoek gingen,
verdwenen de plannen in de kast en medewerkers naar andere
projecten. Alleen Mahaddie zette zijn zoektocht verder. Deze
had via het Ministry of Defence (MoD) 19 Spitfires en 3
Hurricanes weten te bemachtigen. Er mocht gebruik gemaakt
worden van RAF Henlow voor her-en ombouw van de toestellen.
Ook werd er personeel beschikbaar gesteld voor het onderhoud.
De RAF had nog nooit zoveel positieve aandacht gegeven aan een
speelfilm, Mahaddie zijn krediet leek voor de RAF
onuitputtelijk.
Harry Saltzman wist ondertussen United Artists (UA) te
overtuigen van zijn project. Vanwege zijn succes met James
Bond, die ook gedistribueerd werd door UA, wilden zij wel
tegemoet komen door niet alleen de distributie te verzorgen
maar ook de film financieel te steunen.
Harry Saltzman (links) met regisseur Guy Hamilton
Supermarine Spitfires
Mahaddie had dan wel een hele partij toestellen van de MoD,
maar sommigen waren in slechte staat van onderhoud door het
jarenlang buiten staan. Ook de verschillende uitvoeringen van
Spitfires maakten het er niet eenvoudiger op voor Mahaddie.
Vooral de Mk XVI, met hun lage rug, druppelcockpit en spits
richtingroer leek het totaal niet op de Mk I en II die in de
Slag om Engeland vlogen. Vaak ontbraken de wingtips die de
Spitfire haar karakteristieke elliptische vleugelvorm gaven.
Op RAF Henlow werden deze Mk VXI’s omgebouwd tot er een
kruising ontstond tussen een Mk V en Mk IX. Aldus ontstond de
zogenaamde Mark Addie als eerbetoon aan Mahaddie. Dit
type Spitfire kon helaas alleen maar gebruikt worden als
niet-vlieger. Voor achtergrondfuncties waren er nu voldoende
Spitfires voorhanden, en er zouden nog een aantal taxiënde,
uit hout opgebouwde, replica's gebouwd worden. Probleem bleef
het vinden van een aantal vliegende Spitfires.
Een Mk XVI, (TE311),
met verhoogde rug, rond kielvlak en wingtips,... 'een Mark
Addie'
Spitfire Mk IIa, P7350 bleek in zo’n goede staat dat
besloten werd om dit toestel luchtwaardig te maken. Onderzoek
bracht aan het licht dat P7350 werkelijk mee had gedaan
tijdens de Slag om Engeland. Na schade opgelopen te hebben
gedurende een ‘dogfight’ met een Me 109 in oktober 1940, moest
P7350 een noodlanding maken. Mahaddie vond haar terug in het
museum van RAF Colerne. Het was de perfecte Spitfire voor de
film. Na een groot onderhoud was ze vliegwaardig.
Spitfire Mk IXb, MH434 in
Battle of Britain 'kleuren'
Niet alleen P7350 werd tot vliegende Spitfire
gerestaureerd, ook de in particulier bezit zijnde Mk Ia,
AR213, van Air Commondore Allen Wheeler werd onder handen
genomen en weer vliegwaardig gemaakt. Shuttleworth
Collection’s Spitfire Mk V, AR501 was ook beschikbaar als vliegend
exemplaar. Tim Davis zijn, nu beroemde, Mk IX, MH434 werd
overgenomen door Spitfire Productions Ltd. Een paar
tweezitters, Spitfire T9's, de MJ772 en TE308, werden van Tony Samuelson
gecontracteerd. Deze zouden dienst doen als trainer en als
cameraplatform om een ‘pilots-view’ te creëren. Rolls-Royce
bezat Mk XIV, RM698 en deze werd onder leasecontract gebracht.
Omdat deze een Griffon motor als krachtbron had, was ze alleen
in ‘long-shots’ te zien, dus ver weg.
Een Mk XVI Spitfire uitgevoerd als een Mk Ia
De zojuist door de, in Texas gebaseerde, Confederate Air
Force (CAF) aangeschafte Mk IXc, MK297 werd gecontracteerd.
Deze voormalige Britse, Nederlandse en Belgische luchtmacht Spitfire had al eerder
in een speelfilm opgetreden, namelijk 'The Longest
Day', samen met MH415 en MK923.
De MK297 is helaas in februari 1993 verloren gegaan tijdens een alles
verzengende vuurzee in een hangaar te Hamilton, Ontario, Canada.
Spitfire Mk IX,
MK297, in de 'kleuren' die ze droeg ten tijde van 'The Longest
Day'
Uit
Frankrijk werd uit opslag de Mk IXc, MH415 gehaald (nog in de
kleuren die ze droeg in haar rol voor 'The Longest Day') en
vliegwaardig gemaakt door Simpson’s Aero Services op RAF
Henlow. Spitfire MK923, in eigendom van de acteur Cliff Robertson, was niet beschikbaar,
want die werd op dat moment geheel gereviseerd.
RAF Henlow, een
Spitfire tijdens groot onderhoud
Samen met de, van de RAF afkomstige luchwaardige Spitfires, Mk Vb, AB910,
de PR Mk XIX’s PM631 en PS853, had Spitfire Productions Ltd de
beschikking over 12 luchtwaardige Spitfires. Zeven Spitfires
konden taxiëen (de meeste Mark Addies) en acht Spitfires
konden alleen statisch gebruikt worden. 27 Spitfires en een
aantal replica’s waren klaar om hun aandeel in ‘Battle of
Britain’ te geven.
Hawker Hurricanes
Hurricanes, die een belangrijker aandeel hadden in ‘The
Battle’ vanwege hun grotere aantallen dan de Spitfire, waren
moeilijker te vinden. De RAF had er drie, waarvan één
vliegende, LF363, die operationeel was bij de Battle of
Britain Flight (de latere Battle of Britain Memorial Flight).
Hawker Siddley vloog nog met de ‘Last of the Many’, PZ865, en
was beschikbaar voor Mahaddie.
Een Hurricane onder
restauratie
In Canada was ook een luchtwaardige Hurricane, de CF-SMI
(ex-RCAF 5377). Eigenaar Robert Diemert verkocht de Hurricane
aan Mahaddie. Aan boord van een C-130 Hercules kwam het
toestel naar Spitfire Productions Ltd. Tijdens het filmen zou
Diemert zelf de Hurricane vliegen. In Engeland kreeg het de civiele registratie G-AWLW, en werd
na de opnames verkocht aan Sir William Roberts (die ook de twee Spitfires T9's kocht).
Hurricane XII, 5377,
één van de drie luchtwaardig
(Foto: Robert J. Rudhall Collection)
De zesde Hurricane, Z7015 was in het bezit van de
Shuttleworth Collection. Deze unieke Sea Hurricane Ib werd
onder handen genomen om vliegwaardig te maken. Maar de
oververhitte radiator problemen werden niet op tijd opgelost.
Zodoende was het toestel alleen geschikt voor taxidoeleinden
(net als de RAF Hurricane, de Mk I, P2617). De andere van de
RAF, de Mk IIc, LF751 kon alleen voor statisch werk gebruikt
worden.
'Ace' en Battle of Britain adviseur,
Robert Stanfort-Tuck op een Hurricane
Het zou nog heel wat hoofdbrekens geven om een
geloofwaardige squadron Hurricanes op het doek te brengen.
Maar met hulp van een aantal replica's en verschillende codes
op de romp werd dit probleem acceptabel opgelost.
Klik hieronder om naar de volgende pagina te
gaan, voor het Luftwaffe aandeel in 'Battle of Britain'.
|