6 JUNI 1944, 07.25 UUR SECTOREN VAN
DE BRITTEN EN HET GEMENEBEST: 'SWORD', 'JUNO' EN 'GOLD'
SECTOR 'JUNO BEACH' 6 JUNI 1944,
07.45 UUR
De Canadese 3rd Division (15.000 man) en 9.000
ondersteunende Britse troepen werd de sector 'JUNO'
toegewezen. De sector begon bij St-Aubin-sur-Mer en liep tot
aan La Rivière (Ver-sur-Mer). Na het inleidende bombardement, eerst door de
Britse en later door de Amerikaanse luchtmacht, namen 11
marineschepen de kustlijn onder vuur. Ondanks het verzet van
de Duitsers wisten de Canadezen het grootse stuk grondgebied
te bezetten van alle eenheden die die dag landden (tot bijna
10 kilometer het land in). Helaas kon geen aansluiting gemaakt
worden met de sector 'SWORD'.
Hier is de grens van SWORD met JUNO Beach. Dit was het gat
waar in de avond van de 6de juni onderdelen van de 21. Panzer Divsion zich wurmden en de defensie op
zich wilden nemen. Maar de geallieerde eenheden wisten die nacht de Duitse eenheid te omcirkelen. Toch wisten zo'n 70 tanks zich terug te trekken voor de omsingeling compleet was. De volgende dag werden de restanten die in de val zaten uitgeschakeld mede dankzij een landing van de 46th RM (Royal Marines) Commando op 7 juni om 09.00 uur.
Bij het cafe 'Madame Leroy' in Saint-Martin-de-Fresnay staat in juni 1944 een Pz.Kpfw.IV Ausf.B van de 21. Panzer Division
Terwijl de 21. Panzer Division druk doende was om de aansluiting tussen Sword- en Juno Beach open te houden, trok de 12. SS Panzer Division 'Hitler Jugend' noordwaarts richting Caen. Deze eenheid zou later verantwoordelijk worden gehouden voor verschillende oorlogsmisdaden tegenover Canadese soldaten (zij vermoordden zeker 156 Canadezen terwijl
deze krijgsgevangen waren). Deze link brengt u naar Abbaye d'Ardenne waar 20
onfortuinlijke Canadese soldaten werden omgebracht.
LUC-SUR-MER/PETIT
ENFER
In Luc-sur-Mer gaat u via de D83 zuidwaarts richting Douvre-La-Déliverande. Daar aangekomen, sla linksaf de D35 op naar Cresserons. Ga hier rechtsaf de D221 op om in het centrum van het dorp de D222 naar Plumetot te nemen. In het centrum, bij de kerk, staat een opvallend monument.
Het Spitfire monument voor het ALG B10
Het monument ter herinnering aan het tijdelijke vliegveld (Advanced Landing Ground) ALG B10 dat hier in de buurt lag, werd onthuld 75 jaar na de invasie. Het markeert de terugkeer van de Polen op het vastland van Europa met hun 131 Wing, bestaande uit het 302, 308 en 317 Squadron welke met Spitfires opereerden. Vanaf het B10 vliegveld, ten noorden van Plumetot, was de Poolse Wing operatief van 3 augustus tot 6 september 1944.
DOUVRES RADAR STATION: 6 T/M 17 JUNI
1944
Het Würzburg radar station van Douvres ligt in het gat
tussen SWORD en JUNO, tussen de plaatsjes
Douvres-La-Déliverande en het westelijke Basley en
Bény-sur-Mer aan de D 83 (route de Bény). Hier is een klein museum gevestigd
en met als hoogtepunt een Würzburg radar. Het is
geopend in de maanden juli, augustus.
De radarpost werd
destijds bemand door 200 man Luftwaffe personeel. Het was de
taak van het North Shore (New Brunswick) Regiment om de post
in te nemen. In de vroege morgen van de 7de juni om 07.00 uur
werd de aanval ingezet. De verdediging was hardnekkig. Aan het
eind van die middag werd het North Shore terug getrokken en
het 5th Battalion Black Watch (51st Highland Division) ingezet
maar deze kon ook geen doorbraak forceren. General Dempsey,
commandant van het 2de Britse Leger, gaf opdracht om de
radarpost met alle middelen te proberen uit te schakelen. De
Duitsers konden vanuit deze post alle bewegingen van het
Britse leger bekijken en door rapporteren. De 51st Highland
Division werd de volgende dag weer ingezet met hulp van het
80th Assault Squadron RE, weer zonder succes.
Op 11 juni probeerde het 48th RM Commando de radarpost in
te nemen. Maar de aanval werd niet doorgezet. Pas op 17 juni
werd met hulp van het 22nd Dragoon, 41st RM Commando en het
26th Assault Squadron RE de aanval echt ingezet. Met het
inzetten van vier vlegel tanks, om de mijnen op te ruimen, en
12 AVRE tanks, om de bunkers met mortieren te beschieten, werd
eindelijk na een kort maar heftig gevecht de radarpost
ingenomen. Acht tanks werden beschadigd en vier afgeschreven.
Er waren 'slechts' 12 slachtoffers gevallen, maar het had wel
11 dagen geduurd voor men de post had uitgeschakeld.
Eén van de drie, in Duitsland, veiliggestelde Würzburg
Riese radars in Douvres
Voor en tijdens de strijd werd de Würzburg Riese radar zwaar beschadigd en de restanten afgevoerd.
De Fransen wisten na de oorlog drie min of meer complete Würzburg radars in Duitsland te bemachtigen, waarvan
twee werden geschonken aan Yves Rocard, een wetenschapper die veel betekend had in het ondergrondse verzetwerk
voor de Geallieerde landingen in het zuiden van Frankrijk. Een derde Würzburg ging naar een observatorium
bij Bordeaux (waar deze nog steeds is). Rocard, werkzaam aan de Sorbonne, plaatste de twee Würzburg radars
in een marine testcentrum bij Marcoussis (in de Essone, bij Montlhéry). Hier werkte hij met radioastronomie
maar ook met raketgeleide systemen. In 1957 werden de beide Würzburg overgebracht naar Nançay (in de Loiret bij Orléans)
waar een groot astronomisch complex werd gebouwd. Geplaatst op rails konden ze meebewegen op de draaing van de Aarde.
In 1991 accepteerde het observatorium van Nançay dat één van de twee overgebracht werd naar Douvres-la-Délivrande,
waar het Caen Memorial het Radar Museum wilde bouwen op de oude restanten van het voormalige radarstation.
De beweegbare draagbeugels voor de parabool antenne waren verdwenen, maar kopieën konden aan de hand van originele
tekeningen worden nagemaakt. De controle ruimte was geheel gestript, maar borden met uitleg konden nu een plaats vinden
op de kale wanden.
Na de storm in het voorjaar van 2016
In het voorjaar van 2016, tijdens een heftige storm, brak de schotel
van de Würzburg radar uit de beugels. Was er eerst sprake van dat
het binnen enkele weken weer hersteld zou worden,
in september 2016 lag het nog steeds verloren in het gras,....
Het wachten was op de verzekering. Maar iedere dag dat de schotel
langer in het vochtige gras lag zou deze er niet beter op worden.
Pas in mei 2017 werd getracht de schotel weer in de draagarmen geplaatst.
Maar tot op heden (september 2017) staat de schotel wel rechtop (exact zoals deze
na de oorlog erbij stond, zie foto hieronder), maar hangt nog steeds niet in de beugels,...
In september 2020 werd mij verteld dat de benodigde 150.000 euro binnen was en dat binnen
afzienbare tijd de restauratie ter hand zou worden genomen (waarop de woordvoerder zijn vingers kruisde).
Na de
oorlog kwam de plaatselijke bevolking
de vernietigde Würzburg radar bewonderen
Oude tijden herleven,... maar zal de Würzburg ooit weer hersteld worden
in de oude glorie?
(Foto: Marcel Slomp)
ST-AUBIN-SUR-MER
St-Aubin-sur-Mer, Toen en
Nu
Na het bezoek aan de radar keert u
terug richting de kust, naar St-Aubin-sur-Mer. Maak even een
stop bij de kleine kazemat waarin nog steeds het L/60 5cm KwK
opgesteld staat en welke een onderdeel was van Wn27. Het kanon was in staat in 15 tot 20 schoten
per minuut af te geven. Aan één kant van de kazemat kunt u nog steeds
de schade zien die een Petard mortier vanaf een AVRE tank
veroorzaakt heeft.
Hieronder een facinerende foto te zien welke genomen is vanaf bovenstaande kleine kazemat.
Op het strand ligt een P-47 Thunderbolt jachtbommenwerper
die een noodlanding bij St-Aubin-sur-Mer heeft gemaakt. Rechts daarvan staan een uitgeschakelde
Duplex Drive Sherman tank, het canvas scherm hangt in flarden aan de tank. Dit canvas scherm stelde
de tank in staat om 'zwemmende' naar de kust te komen. Meer over deze 'DD' tanks wordt later op de komende
pagina's behandeld (klik op de foto voor een vergroting).
St-Aubin-sur-Mer, Toen en
Nu
BERNIÈRES, 08.15 UUR
Dit was het object voor de Queens Own Rifles of Canada van
het 8th Canadian Brigade Group. Hier vielen de meeste Canadese
slachtoffers. Vanuit hun betonnen bunkers hadden de Duitsers
een vrij schietgebied. De landing hier was om 08.15 uur zonder
tank ondersteuning en 200 meter te oostelijk en direct in
front van Widerstandnest 28. De eerste golf Canadezen
verloor de helft van hun manschappen. Dankzij een
kanonneerboot, die bijna het strand op kwam, werden de
Duitsers tot zwijgen gebracht.
Het
eerste bevrijde huis van Bernières, Toen en
Nu.
Toen 10 minuten later de volgende golf het strand bereikte,
het Regiment de La Chaudière, waren alleen nog Duitse sluipschutters
actief. Eén hardnekkige geschutsbunker werd door een
bulldozer van achteren 'aangevallen' en vol geschoven met zand.
Wat de bewoners van Bernières verbaasde was dat de
'Tommies' Frans spraken! Het was een franstalig Canadees
regiment.
Bij 'het eerste bevrijde huis' staat het monument dat
herinnert aan de landing door de Canadezen. Ongeveer 250 meter
naar het oosten staat een Duitse bunker met meer (aangetaste)
herinnering plaquettes.
Krijgsgevangen Duitsers
worden verzameld bij het station van Bernières
(rechtsachter is nog juist 'het eerste bevrijde huis' te zien)
Vervolgens worden de
krijgsgevangenen via het strand naar de schepen gebracht om naar Engeland overgebracht te worden
Vanuit Bernières-sur-Mer is het een korte rit over
de D79A zuidwaarts om de Canadese begraafplaats te bezoeken. Na
drie kilometer op de D79A ga rechts de D35 op, richting Reviers. Na anderhalve
kilometer vindt u dan de rustplaats voor 2044 omgekomen Canadezen, de meesten van de Canadian 3rd Division.
Het
Canadese oorlogskerkhof nabij Reviers, aan de D35
De Canadezen richtten al direct een begraafplaats in om hun omgekomen manschappen ter aarde te bestellen. Op D-Day waren er 359 omgekomen die of op de tijdelijke begraafplaats van Bény-sur-Mer of die van Reviers werden begraven. Gedurende 1945 werden de slachtoffers herbegraven op deze begraafplaats van Bernières-sur-Mer. Naast de 2044 Canadezen liggen hier ook vier met de Britse en één met Franse nationaliteit. Nog steeds hebben negentien omgekomen slachtoffers nog geen naam op hun grafsteen,... Daarom is onderstaande tekst op het witte marmer zeker ook voor hen van toepassing,...
Na dit bezoek vervolgt u uw tocht langs Juno Beach, door naar
Courseules-sur-Mer te gaan. Ik adviseer een kilometer terug te rijden over
de D35, en dan linksaf de D79 naar Courseules-sur-Mer te nemen.
Voor
het vervolg van JUNO Beach,
KLIK op onderstaand monument dat te vinden is bij het Centre Juno Beach
|