NAAR MERVILLE, WAAR WE DE BATTERIJ
ALDAAR BEZOEKEN. SAMEN MET DE 'PEGASUS BRIDGE' EEN STRATEGISCHE DOEL VOOR DE 6TH
AIRBORNE DIVISION.
Keer terug naar de D514 en neem de afslag richting Merville/Franceville.
U passeert nu één van de belangrijkste
LZ's (Landing Zone) voor de zwevers. De meeste zwevers kwamen rechts van de D514 aan de grond richting het
oosten en noorden.
Vanaf Ranville kunt u nu weer de D514 op,
noordwaarts richting Merville-Franceville.
Maar wellicht een aanrader is om een kleine omweg te nemen voor u naar Merville gaat.
Dit kan eventueel via het alleraardigst
stadje Amfréville. Verlaat Ranville vanuit het zuidoosten, en neem de D233 (route de Bréville).
Na 750 meter slaat u linksaf de D37B op
naar Amfréville. U gaat nu door een gebied waar aan de linkerzijde van de D37B de meeste zweefvliegtuigen neerkwamen,
voor de 6th Airborne Division. Dit gebied stond bekend als LZ 'N' (Landing Zone 'N').
Horsa zwevers op Landing Zone 'N'
De complete titel ten tijde voor Lovat was; Brigadier Simon Christopher Joseph Fraser,
15th Lord Lovat en 4th Baron Lovat, maar voor zijn naaste omgeving was hij Shimi Lovat.
In april 1942 had Major Lovat met 150 man een
commandoactie ondernomen op het kustplaatje Hardelot, in Frankrijk. Als lieutenant-colonel was Lovat betrokken bij de
Dieppe Raid (Operation Jubilee) op 19 Augustus 1942. Was Lovat met zijn No.4 Commando, onderdeel van
de 1st Special Service Brigade, succesvol (ze vernietigden een batterij van
zes 150mm kanonnen), de operatie was voor de rest een deceptie.
En nu was Brigadier Lovat, die nu het commando had over de 1st Special Service Brigade,
op 6 juni 1944 geland op Sword Beach en waren afgemarcheerd naar Bénouville,
naar de bruggen over het Caen kanaal en de rivier de Orne.
Als strategisch punt kwam Ranville onder zwaar vuur van de Duitsers
te liggen, en nadat Lord Lovat Pegasus brug in de middag had bereikt, werd deze met zijn manschappen doorgestuurd
om Ranville te ontlasten van de druk. Brigadier Lovat bleef met zijn manschappen kort in Ranville en trok
verder naar Amfréville.
één van de monumenten in Amfréville en Lord Lovat
Centraal in Amfréville staat een imposante kerk op een groot grasveld. Verschillende wegen kwamen in dit
stadje samen en was daardoor een belangrijk knooppunt voor de strijdende partijen.
Maar Lovat en zijn troepen zouden ook maar kort verblijven in Amfréville,
Bréville werd het volgende in te nemen en te verdedigende doel. Na een zware strijd op 8 juni rond Bréville
moest Lord Lovat en zijn eenheid terug trekken op Amfréville en gingen voor de nacht in de kerk.
Op 12 juni stond Lord Lovat met andere offieren een artillerie bombardement te observeren,
uitgevoerd door de 51st Highland Division, toen een granaat totaal verkeerd neerkwam en tussen de officieren landde.
Lovat raakte hierbij zwaar gewond. Naast de gewonde Lovat, kwam Lt.Col. A. P. Johnston, Co. 12th Parachute Battalion,
om het leven en raakte ook Brigadier Hugh Kindersley zwaar gewond. Lovat en Kindersley zouden geheel genezen van hun
verwondingen.
Vanuit Amfréville kunt u nu weer de D514 op, noordwaarts richting Merville-Franceville.
Van de Orne monding tot aan Houlgate oostwaarts was BAND Beach gepland om troepen vanuit zee te laten landen.
Maar dit landingsgebied werd geschrapt uit het uiteindelijke plan. Dat de Duitsers hier ook een eventuele landing
verwachtten ziet men aan de vele zware complexen die in dit gebied gebouwd zijn.
De H 634 omgebouwd voor de horeca
Op de D 514 naar Merville, vanaf Ranville, ziet u op ongeveer een kilometer voor
u dit Merville bereikt aan de linkerkant in de bocht een (voormalig) 'uitgaanscentrum' welke gevestigd
is in een oude Duitse H 634 MG bunker. De bunker is wit geschilderd en draagt nu
de toepasselijke naam 'The Bunker' (na respectievelijk 'Le Surfer', geheten te
hebben tot 1997 en tot voor kort 'La Noche').
De H634 was voorzien van een gegoten ijzeren koepel met zes
schietsleuven van waaruit twee MG 34 machinegeweren vuur
afgaven (deze is na de oorlog verwijderd).
Deze mortier bunker staat op korte afstand van 'The Bunker'
Enkele honderden meters na het 'uitgaanscentrum' The Bunker neemt u de eerste weg links,
aangegeven als Base Nautique de Franceville. Rijd door naar het eerste parkeerterrein
bij het strand. Wandel de duinpan in langs de grote rechtsgelegen H 506 kazemat.
Stützpunkt 05 Franceville West
Wordt op de komende pagina's het
meest over de Widerstandneste (Wn) gesproken, nu wil
ik eerst uw aandacht vestigen op een Stützpunkt (Stp).
Was een Widerstandneste vooral bedoeld om een invasiemacht direct op het strand tegen
te houden, een Stützpunkt was (het woord zegt het al) een extra steunpunt.
In het geval van Stüzpunkt 05 Franceville West (Stp 05) was dit een
complex om eventuele doorbrekende tanks tegen te houden. Als
zodanig lag dit complex ongeveer 150 meter vanaf het strand achter in de duinen.
Een H 506 van
Panzerwerk van Stp 05
In deze sector zijn drie kazematten te vinden voor 4,7 cm
Skoda 36 kanonnen, waarvan twee ondergebracht zijn in Type H 506 kazematten.
Sla na de rechtsgelegen grote kazemat (zie foto hierboven) direct rechtsaf (loop niet door naar het strand).
Verderop, na zo'n honderd meter, ziet u dan de vuurgeleidingsbunker van de Merville batterij.
De vuurgeleidingsbunker
van de Merville batterij
In het voor-en naseizoen is het een zeer rustig gebied. Een handig oriëntatiepunt is in dit geval de vele 'heren'
die zich hier ophouden. Laat u niet afschrikken door af en toe een naakt heerschap tegen
te komen, want de kazematten zijn best wel de moeite waard. Als u het gebied bekijkt via Google Earth,
dan ziet u verschillende
bunkers liggen in het struiken overwoekerde terrein, waaronder een oud Frans fort, met Duitse aanpassingen.
6 JUNI 1944, 00.20 OBJECT: DE BATTERIJ VAN
MERVILLE.
In het centrum van Merville gaat u op de rotonde de eerste afslag rechts.
Even ten zuiden van Merville ligt het batterijen complex. De Geallieerden waren bang dat de 150mm kanonnen
van deze batterij de
invasievloot in gevaar zouden brengen. Het was de taak van
Lieutenant Colonel Terence Otway en zijn 9th Battalion, behorende tot de 3rd Airborne Brigade Group,
om dit object uit te schakelen.
Als inleiding voor de aanval, bestookten Lancaster bommenwerpers het complex even na middernacht,
maar helaas vielen de bommen naast het doel.
Zo zagen de commando's eruit (Fred Walker),
en Lt. Colonel Terence Otway
Vier uur nadat de parachutisten geland waren wist Otway met
150 man het complex te bereiken. Dit was slechts 25% van de
manschappen die gesprongen waren. De meeste mannen waren
hopeloos verdwaald of verkeerd terecht gekomen. De aanval
begon om 04.20 uur, die zeer heftig en bloederig was. Zeventig man
aan Britse zijde sneuvelden of raakten gewond. Van het Duitse
garnizoen werden 20 gevangen genomen, de rest werd gedood of
raakte gewond. Om 05.00 uur was alles voorbij. In de bunkers
stonden geen 150mm, maar 100mm Skoda kanonnen. Deze
werden uitgeschakeld. Nadat Otway zijn mannen had verplaatst
werd de batterij weer heroverd door de Duitsers. De volgende
dag werden de Duitsers weer verdreven na bittere gevechten
rond de kazematten en in de tunnels die de bunkers onderling
verbonden.
HET MUSEUM: 'Klik hier voor een plattegrond'
In de eerste kazemat, de grootste van de batterij, (foto hierboven) wordt een indrukwekkende
geluid- en lichtshow opgevoerd. Als het lampje bij de ingang groen brandt kun je
de kazemat bezoeken. De 'show' bestaat uit twee delen. Het eerste segment is het
schieten van het geschut op de invasievloot. Rond een stuk geschut staan enkele
poppen die Duitse soldaten uitbeelden. De dreunen van het kanon komen goed over
en de rook die geproduceerd wordt maakt de sfeer extra sinister. Het tweede deel is de
aanval door de troepen onder leiding van Otway. Naast de show zijn in kleine ruimtes
diorama's ingericht om te tonen hoe de Duitse troepen in de kazemat leefden.
De afwerking rond de tobruk in de eerste kazemat
In de tweede kazemat wordt ingegaan op de troepen die de aanval uitvoerden op deze
batterij. Verschillende persoonlijke zaken, zoals documenten, foto's en onderscheidingen
zijn hier te vinden. Ook worden via kleine diorama's getoond hoe de Britse para's hier
hun werk deden.
De medailles van Lt. Colonel Terence Brandram Hastings Otway
Hier en daar ligt wel wat ontwricht beton, maar van extreem veel gevechtsschade is
weinig te vinden. Opvallend is juist hoe de kazematten zijn afgewerkt. De buitenzijde
heeft een 'pokdalig' uiterlijk gekregen als camouflage patroon. De grote commandobunker
is ontoegankelijk en staat met de basis in het water. Hier is nog wel duidelijke
gevechtsschade te vinden in de vorm van kogelgaten in het beton en granaat inslagen
rond de toegangsdeuren. De commandobunker was voorzien van een periscoop. Tijdens
de nachtelijke aanval blikte Stabsfeldwebel Buskotte er doorheen toen juist een Britse
paratroeper er op schoot en het onbruikbaar maakte.
Er staat een originele D-Day veteraan,
een C-47, bij het museum
Sinds juli 2008 is er bij de batterij een originele C-47 te vinden. Deze Dakota, de 43-15073,
bracht manschappen van de 501st PIR, 101st Airborne Division in de nacht van 5 op 6 juni, 1944, naar Frankrijk, waar ze
sprongen ten zuiden van Ste-Mčre-Eglise.
In september van dat jaar bracht ze manschappen van de 82nd Airborne naar Nederland voor Operation
Market-Garden. Op 27 december 1944 raakte ze zwaar beschadigd door Duits
afweervuur tijdens een vlucht naar Bastogne en de bemanning kwam met de schrik vrij.
De C-47, 43-15073 SNAFU met
rechts één van haar piloten; James P. Harper
Na de oorlog kwam ze via Tsjecho-Slowakije en een periode bij de Franse luchtmacht, in het voormalige
Joegoslavië terecht. Tijdens de gevechten rond de Balkan raakte ze gehavend door machinegeweervuur.
Maar ze kon worden gered van de slopershamer en staat nu als herinnering en ter nagedachtenis in volle
glorie bij het museum. U vraagt zich misschien af wat 'S.N.A.F.U.' betekent, dit staat voor 'Situation Normal, All Fouled Up',
of het oorspronkelijke 'States Normal, All Fucked Up'.
Het vertaalt sarcasties als 'De situatie is slecht, maar dat is normaal' (in het leger). Stond de C-47 na de restauratie jaren in weer en wind, tegenwoordig heeft het museum een hangaar waar de Dakota in onder gebracht kan worden.
U KUNT NU TERUGKEREN NAAR BENOUVILLE EN DE LANDINGSTRANDEN
EN VOLG DE BORDEN NAAR OUISTREHAM. Klik hieronder op:
BRITSE EN CANADESE SECTOR
'Sword, Juno and Gold'
|