NEDERLANDSE SPITFIRES
NEDERLANDSE REGISTRATIE EN AFLOOP
De drie Nederlandse Spitfire TF IX tweezitters
Blauw: is van Nederland naar België----
Rood: is heden vliegwaardig
Groen: is in tentoonstelling of opgeslagen
SPITFIRE TYPE |
RAF
SERIAL |
ACCEPTATIE DOOR NEDERLAND |
OVERDRACHT AAN DE LUCHTMACHT |
REGISTRATIE IN NEDERLAND |
UITGESCHREVEN KONINKLIJK LUCHTM. |
OPMERKINGEN |
TF IX |
BS147 |
22-03-1948 |
23-03-1948 |
H-99 & 3W-22, PH-NFN |
22-09-1954 uit KLu naar Schreiner |
04-05-57 buikl., gr. na crash PH-NFO, scrapped |
TF IX |
BS247 |
17-03-1948 |
18-09-1947 |
H-98 |
07-05-1951 |
05-02-51 ground loop, scrapped |
LF IXc |
EN560 |
1946 ? |
13-07-1947 |
H-52 & H-118 |
12-03-1953 |
droeg nooit Klu regist. slechte conditie, scrapped |
LF IXc |
MH415 |
16-08-1946 |
13-07-1947 |
H-65 & H-108 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
08-04-53 naar België, B-12 / SM-40 (Australië) |
LF IXc |
MH424 |
05-09-1946 |
13-07-1947 |
H-53 & H-106 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
08-08-52 naar België, B-4 / SM-32 |
LF IXb |
MH434 |
26-07-1946 |
13-07-1947 |
H-68 & H-105 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
09-10-53 naar België, B-13 / SM-41 (Vlw. UK) |
LF IXb |
MH439 |
26-07-1946 |
13-07-1947 |
H-56 & H-120 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
03-10-52 naar België, B-5 / SM-33 |
LF IXc |
MH477 |
23-07-1946 |
31-07-1946 |
H-6 & 3W-6 |
09-10-1952 |
11-09-52 buiklanding, gebruikt voor onderdelen |
LF IXc |
MH485 |
16-10-1946 |
13-07-1947 |
H-51 & H-102 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
04-06-52 naar België, B-2 / SM-30 |
LF IX |
MH723 |
16-09-1946 |
26-09-1946 |
H-7 & 3W-7 |
04-06-1954 |
1954 decoy Leeuwarden, verbrand 1956 |
LF IXb |
MH725 |
1946 ? |
13-07-1947 |
H-63 & H-112 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
26-03-53 naar België, B-10 / SM-38 |
LF IXc |
MJ143 |
17-07-1946 |
17-07-1946 |
H-1 & 3W-1 |
Eigendom KLu |
bewaard gebleven in Soesterberg |
LF IXc |
MJ152 |
1946 ? |
24-04-1947 |
H-31 |
05-07-1950 |
06-04-50 botsing met H-24, scrapped |
LF IXc |
MJ271 |
11-11-1946 |
21-11-1946 |
H-8 & 3W-8 (TA-26) |
04-06-1954 |
Vliegwaardig, Goodwood Aerodrome |
LF IX |
MJ361 |
11-11-1946 |
25-11-1946 |
H-20 |
15-03-1948 |
Noodl. 25-07-47, G. Nijwening licht gew., scrapped |
LF IXc |
MJ469 |
1946 ? |
12-07-1946 |
H-9 & 3W-9 |
04-06-1954 |
1954 decoy Twenthe, scrapped 1960 |
Spitfires werden in hun geheel gereviseerd bij Fokker
Blauw: is van Nederland naar België----
Rood: is heden vliegwaardig----
Groen: is in tentoonstelling of opgeslagen
SPITFIRE TYPE |
RAF
SERIAL |
ACCEPTATIE DOOR NEDERLAND |
OVERDRACHT AAN LUCHTMACHT |
REGISTRATIE IN NEDERLAND |
UITGESCHREVEN KONINKLIJK LUCHTM. |
OPMERKINGEN |
LF IXc |
MJ479 |
25-06-1946 |
04-07-1946 |
H-10 & 3W-10 |
04-06-1954 |
na '53 gebruik spares, verbrand op Deelen '54 |
LF IXc |
MJ536 |
08-07-1946 |
13-07-1947 |
H-66 |
16-10-1948 |
16-10-48 crashed Semarang, pil. Thijssen okay |
LF IXc |
MJ580 |
13-10-1948 |
14-10-1948 |
H-35 & 3W-5 |
10-07-1952 |
17-05-52 buikl., pil. J.Breman okay, onderd. gebruikt |
LF IXc |
MJ614 |
26-09-1946 |
01-10-1946 |
H-2 |
06-11-1950 |
08-1950 crashed, pil. Jan Welte omgekomen |
LF IXc |
MJ642 |
12-09-1946 |
31-10-1946 |
H-11 & 3W-11 |
04-06-1954 |
1954 decoy Twenthe, scrapped 1958 |
LF IXc |
MJ714 |
26-07-1946 |
13-07-1947 |
H-67 & H-117 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
29-01-53 naar België, B-7 / SM-5 |
LF IXc |
MJ828 |
1946 ? |
13-06-1947 |
H-30 & 3W-2, PH-NFR |
04-06-1954 uit KLu naar Schreiner |
augustus 1957 verkocht en scrapped |
LF IXc |
MJ893 |
26-07-1946 |
13-07-1947 |
H-69 & H-110 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
29-01-53 naar België, B-14 / SM-42 |
LF IX |
MJ953 |
1946 ? |
30-07-1946 |
H-12 |
18-08-1948 |
26-07-48 crashed, Van der Meulen oké, scrapped |
LF IXc |
MJ957 |
13-06-1947 |
10-10-1948 |
H-24 & 3W-12 |
04-06-1954 |
07-54 decoy Leeuwarden, scrapped 1956 |
LF IXc |
MK121 |
1946 ? |
26-09-1946 |
H-18 |
15-03-1948 |
na buiklanding 1947 opgeslagen & scrapped |
LF IXc |
MK128 |
1946 ? |
01-10-1946 |
H-3 |
10-07-1951 |
25-04-51 crashed, gebruikt voor onderdelen |
LF IXc |
MK188 |
15-07-1948 |
14-08-1948 |
H-23 & 3W-13 |
17-04-1953 |
crashed 25-02-53, pil. H.v.d. Roer okay, scrapped |
25-3-1953; noodlanding van MK188, 3W-13 (H-25) in de buurt van Apeldoorn
(reserve 1st Lt.-vlieger H.A.V. van der Roer was ongedeerd, toestel gesloopt)
Blauw: is van Nederland naar België----
Rood: is heden vliegwaardig----
Groen: is in tentoonstelling of opgeslagen
SPITFIRE TYPE |
RAF
SERIAL |
ACCEPTATIE DOOR NEDERLAND |
OVERDRACHT AAN LUCHTMACHT |
REGISTRATIE IN NEDERLAND |
UITGESCHREVEN KONINKLIJK LUCHTM. |
OPMERKINGEN |
LF IXc |
MK202 |
16-05-1947 |
13-06-1947 |
H-32 |
27-06-1950 |
09-06-49 crashed, pil. H.Folmer gewond, scrapped |
LF IXc |
MK205 |
29-09-1946 |
13-07-1947 |
H-52 & H-101 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
26-06-52 naar België, B-3 / SM-31 |
LF IXc |
MK230 |
13-08-1946 |
13-07-1947 |
H-58 & H-114 |
12-03-1953 |
voor België, maar slechte cond. scrapped |
FR IXc |
MK249 |
1946 ? |
30-07-1946 |
H-21 |
27-06-1950 |
crashed 29-08-'49, Lt. de Jong gewond, scrapped |
LF IX |
MK297 |
27-09-1946 |
13-07-1947 |
H-55 & H-116 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
16-06-52 naar België, B-15 / SM-43 |
LF IXc |
MK403 |
03-05-1948 |
21-05-1948 |
H-29 |
12-03-1953 |
2 jaar gevlogen, scrapped in 1953 |
LF IXc |
MK475 |
12-04-1948 |
04-05-1948 |
H-28 & 3W-14, PH-NFO |
22-09-1954 uit KLu naar Schreiner |
04-06-57 crashed, pil. B. de Geus okay, scrapped |
LF IXc |
MK606 |
1946 ? |
13-07-1947 |
H-50 & H-111 |
12-03-1953 |
Verkocht aan België, slechte conditie; scrapped |
LF IXc |
MK630 |
04-07-1946 |
12-07-1946 |
H-19 & 3W-19 |
04-06-1954 |
vernietigd op Volkel door napalm, 29-05-1957 |
LF IX |
MK632 |
1946 ? |
30-07-1946 |
H-13 |
18-08-1950 |
crashed 30-03-1949, afgeschreven 18-08-1950 |
TF IX |
MK715 |
09-03-1948 |
26-03-1948 |
3W-21 |
22-10-1951 |
20-09-51 cr., Tienhoven omg., instr. Sandberg oké. |
LF IXc |
MK732 |
22-04-1947 |
28-06-1948 |
H-25 & 3W-17 |
04-06-1954 |
Vliegwaardig in Nederland |
LF IXc |
MK901 |
1946 ? |
12-07-1946 |
H-14 |
09-04-1948 |
crashed, piloot Lt H.Fabius omgekomen |
LF IXc |
MK912 |
26-07-1946 |
13-07-1947 |
H-59 & H-119 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
16-06-53 naar België, B-1 / SM-29 (vl. Canada) |
LF IXc |
MK913 |
1947 ? |
13-06-1947 |
H-34 & 3W-18 |
04-06-1954 |
07-07-54 decoy Leeuwarden, verbrand 1956 |
LF IXc |
MK923 |
19-05-1947 |
13-07-1947 |
H-61 & H-104 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
31-04-52 naar België, B-9 / SM-37 |
LF IXc |
MK959 |
25-09-1946 |
26-09-1946 |
H-15 & 3W-15 |
04-06-1954 |
Vliegwaardig in Houston, Texas |
LF IXc |
MK962 |
1946 ? |
30-07-1946 |
H-4 & 3W-4 |
09-10-1952 |
zomer 1952 grounded, gebruikt voor onderdelen |
LF IXc |
MK993 |
16-08-1946 |
13-07-1947 |
H-62 & H-115 |
27-01-1949 |
27-01-49 crashed Semarang, pil. Noyons okay |
LF IXc |
MK998 |
1946 ? |
12-07-1946 |
H-16 |
06-10-1957 |
14-07-47 crashed, Sgt van Spaendonk oké, scrapped |
LF IX |
ML262 |
11-11-1946 |
25-11-1946 |
H-17 |
06-08-1948 |
Door onbekende oorzaak grounded, scrapped |
LF IXc |
NH188 |
17-05-1947 |
13-07-1947 |
H-64 & H-109 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
22-04-53 naar België, B-11 / SM-39 (Canada) |
LF IXc |
NH197 |
1946 |
13-06-1947 |
H-33 |
27-06-1950 |
18-11-49 crashed, pil. J.Huisstee omgekomen |
LF IXc |
NH212 |
14-04-1948 |
03-05-1948 |
H-22 & 3W-3 |
04-06-1954 |
decoy vanaf 10-9-45 Eindhoven, verbrandt 1956 |
LF IXc |
NH238 |
1946 ? |
13-07-1947 |
H-60 & H-103 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
05-11-52 naar België, B-8 / SM-36 (stored UK) |
LF IXb |
NH309 |
1946 ? |
13-07-1947 |
H-57 & H-113 |
31-04-1952 uit KLu naar België |
08-52 naar België, B-5 / SM-34 |
LF IXc |
PT669 |
1946 ? |
17-07-1946 |
H-5 |
27-06-1950 |
crashed, piloot Jaap Eden gewond, scrapped |
LF IXc |
PT873 |
09-06-1948 |
27-06-1948 |
H-26 |
06-11-1950 |
14-07-50 buiklanding, afgeschreven en scrapped |
LF IXc |
PT986 |
16-09-1948 |
01-10-1948 |
H-27 & 3W-16, PH-NFP |
13-07-1954 uit KLu naar Schreiner |
08-08-1957 officieel afgeschreven en scrapped |
Spitfire Mk XIVe, MT853, als 'schietschijf' op Schietkamp de Harskamp
INSTRUCTIE SPITFIRES in Engeland en Nederland
Vanaf september 1946 werden, minstens 8 van de RAF geleende, Spitfires gebruikt
op de Netherlands School of Technical Training in Langham, Engeland. Toen de school in november 1947 naar Deelen in Nederland
werd verplaatst werden de Spitfires teruggegeven aan de RAF.
SPITFIRE TYPE |
RAF
SERIAL |
INSTRUCTIENUM. AIRFRAME |
VERKREGEN DOOR NEDERLAND |
GESCHIEDENIS-OPMERKINGEN |
LF IX |
MH473 |
6142M |
10-10-1946 |
ex-485 sqn., ex-CFE (UX-C), Netherlands School
of Technical Training, Langham, UK |
F IX |
MH940 |
6146M |
03-10-1946 |
ex-331 sqn. (FN-D), ex-611 sqn., ex-312 sqn., ex-CFE.
(QE-21), Netherlands School of Tech. Training, Langham, UK |
F Mk 22 |
PK318 |
6255M |
31-01-1947 |
contra-rotating prop., Netherlands School of Technical Training,
Langham, UK, terug naar RAF op 11-11-1947 |
PR XIX |
PM633 |
6453M |
06-11-1946 |
Netherlands School of Technical Training, Langham,
UK, terug naar RAF op 17-12-1947 |
HF IXc |
TB920 |
6144M |
03-10-1946 |
ex-164 sqn., Netherlands School of Technical Training,
Langham, UK |
LF XVIe |
TD187 |
6224M |
13-12-1946 |
ex-416 sqn., ex-164 sqn., ex-1687 Flight (4E-X),
Netherlands School of Technical Training, Langham, UK |
HF IXc |
TD358 |
6145M |
03-10-1946 |
ex-164 sqn.,
Netherlands School of Technical Training, Langham, UK |
FR XIVe |
TZ197 |
? M |
03-10-1946 |
ex-61 OTU. (DE-G),
Netherlands School of Technical Training, Langham, UK |
Leerlingen bestuderen een PR XI op de LETS in Deelen, 1949
In onderstaande tabel staan de Spitfires die als instructie machine in Nederland waren.
De meeste hiervan stonden in de Netherlands School of Technical Training te Deelen (8 stuks). Er werd gezegd
dat deze Spitfires voor £25 verkocht werden aan Nederland!
SPITFIRE TYPE |
RAF
SERIAL |
VERKREGEN DOOR NEDERLAND |
GESCHIEDENIS-OPMERKINGEN |
F Mk VIIc |
EN506 |
1946 |
jaren verk.ident.(IX PL344), m. was EN506; 7-11-45 schade n. duikvlucht, CAT E2, scrap,
4-46 Tech.Sch.Delft (ond. gebr. rest. PL344) |
PR XI |
PL854 |
10-01-1946 |
geb.; 17-06-44, ex-16 sqn., Cat.E 14-08-45,
aankomst Rotterdam 10-01-46 voor Nautisch Instituut, HTS Haarlem 1974, scrapped 1976 |
PR XI |
PL912 |
10-07-1947 |
geb.; ex-16 sqn., 11-1945 opgeslagen, naar Twenthe 10-07-47, naar
Deelen 06-08-47, scrapped 1952 |
PR XI |
PL965 |
10-07-1947 |
naar Deelen op 06-08-47, 22-11-1960 verk. aan Nat. Oorlogs-
& Verzet Mus., Overloon, 13-03-87 omgeruild v. XIV NH649, vliegwaardig |
PR XI |
PL998 |
08-07-1947 |
ex-400 sqn., 10-1945 BAFO, 04-46 opgeslagen, 10-07-47 Twenthe,
06-08-47 Deelen tot 1952, scrapped |
PR XI |
PM133 |
10-07-1947 |
ex-400 sqn., 10-1945 BAFO, 04-46 opgeslagen, 10-07-47 Twenthe,
06-08-47 Deelen afgebroken voor onderdeelinstructie |
F XIVc |
RB155 |
31-07-1947 |
ex-350 sqn. (MN-C), oplag 151 RU BAFO (Duitsland),
31-07-47 Twenthe, 06-08-47 Deelen, daar verbrandt 1950 |
FR XIVe |
MT853 |
10-07-1947 |
ex-36 sqn, ex-26 sqn., 10-07-47 Twenthe, 06-08-47 Deelen,
1952 naar Harskamp, kapotgeschoten en scrapped 07-04-59 |
LF XVIe |
TD264 |
08-07-1947 |
ex-421 sqn, ex-416 sqn., ex-164 sqn., ex-63 sqn.,
08-07-47 Twenthe, 06-08-47 Deelen, 1952 afgeschreven, scrapped 1956 |
LF XVIe |
TD402 |
08-07-1947 |
aangeschaft als nieuw door Nederland, 10-07-47 Twenthe, 06-08-47 Deelen,
1952 afgeschreven en scrapped |
Alle bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit de naslagwerken;
Dutch Spitfires - Harry van der Meer - Airnews Nederland (1986)
Spitfire the History - Morgan & Shacklady - Key Publ. (1987)
Nederlandse Spitfires, in cijfers en letters - Harry van der Meer - Violaero (2016)
(Hierbij moet opgemerkt dat de drie elkaar op sommige punten tegenspreken,
en dan met name de aanschafdatums voor Nederland)
Klik op de MJ271 hieronder, ze (be)landde ooit
op een dak in Delfzijl, nu weer vliegwaardig,
en keer terug naar de home-page
| | |