Nog wat losse 'dingetjes'
Spitfire Mk VD met de nieuwe Rolls-Royce Camelot
Eén van de meest ambiteuse projecten was waarschijnlijk de ontwikkeling van de Camelot motor door Rolls-Royce
voor de Spitfire F Mk VD. In principe waren dit twee op elkaar geplaatste Merlin motoren, waarvan
de bovenste ondersteboven geplaatst was. Deze 24 cilinder motor met een vermogen van rond de 3500 pk moest
de Spitfire een snelheid geven van minstens 870 km per uur.
De Rolls-Royce Camelot AB
In het eerste ontwerp was de spinner van enorme afmeting en zaten de uitlaten van de Camelot
op de verkeerde plek (zie de tekening bovenaan). Later bleek de oplossing eenvoudiger te liggen door een
standaard spinner te gebruiken waardoor een extra koeling verkregen werd onder de spinner.
Spitfire Mk VE tijdens een testvlucht
Tevens was in het eerste ontwerp nog geen goede rekening gehouden met de enorme krachten van het vermogen
die op het toestel zouden worden los gelaten (in latere beschrijvingen
wordt wel melding gemaakt om een contra-roterende propeller te gaan gebruiken). Het uiteindelijke prototype werd
de Mk VE dat voor het eerst vloog begin april 1942.
Na enkele proefvluchten werd het project afgeblazen, vanwege de koelproblemen (de radiatoren werden te groot),
en de storinggevoeligheid. De enige Mk VE werd gesloopt in het najaar van 1944. Van de Mk VE zijn enkele foto's
in mijn bezit, waarvan de hierboven afgebeelde de 'beste' is. Meer over dit project, zie lager op deze pagina,...
Dit gelooft u toch niet meer?
Het begon ooit met bovenstaande hersenspinsel,… 'Wat als,..?'
Er kwamen steeds maar nieuwe ideeën bij waarbij de Spitfire aan veranderingen onderhevig waren.
Hoe verder het project vorderde, de ontwerpen werden steeds krankzinniger. Dus ik moet bekennen,...
de voorgaande pagina is geheel en al tot stand gekomen in het hoofd van uw webmaster.
Mocht u het nog niet zelf hebben geconcludeerd, ik moet u dan teleurstellen,… maar,…:
ALLE GEHEIME PROJECTEN
DIE IK U VOORSCHOTELDE ZIJN VERZINSELS.
(inclusief de Rolls-Royce Titan Mk 16 en Camelot)
Er is een feit boven water gekomen, waarvan ik niet wist ten tijde dat ik bovenstaande
uitspraak deed aangaande het verzinsel de Rolls-Royce Camelot,... Pas in 2016 hoorde ik van het
idee dat Roll Royce technici het plan hadden om twee Merlin motoren min of meer op elkaar te plaatsen
en deze de Merlin H te noemen. Was ik bescheiden met mijn ‘krachten’ van deze motor,
(‘mijn’ Camelot) van ‘slechts’ 3500 pk, bij Rolls-Royce dacht men 3700 tot 4000 pk.
Meer dan de tekentafel en een mock-up kwam het niet.
Ingehaald door feiten,... geen
Camelot, maar een Merlin H (hieronder een mock-up)
(Bron: Rolls-Royce Merlin Manual: An Insight Into
the Design, Construction and Use of the Rolls-Royce
Merlin Engine (Owners Workshop Manual), Ian Craighead
Voor de goede orde ga ik wel nog even de feiten van de fictie scheiden. Want de ontwerpen die ik laat zien
zijn fictie, maar er staan wel feiten in de tekst die naar waarheid zijn,... Van de meeste toestellen geef ik geen
feit-fictie, daar dit duidelijk is dat dit totaal verzonnen is.
Spitfire met luchtinlaat onder de romp; FEIT:
De NA-37 is het prototype van de P-51 Mustang. Martin-Baker heeft daadwerkelijk
samengewerkt met Vickers om de munitieaanvoer in de Spitfire te verbeteren en pantser achter de piloot zijn stoel te maken.
FICTIE: Er is nooit een Spitfire uitgerust met de luchtinlaat onder de romp als bij de P-51 Mustang. Er is nooit een
Spitfire gebruikt door Martin-Baker als testbed voor schietstoelen.
Spitfire met rugkoepel: FEIT: De Boulton-Paul Defiant is natuurlijk een bestaand toestel geweest.
FICTIE: De foto van de Mk.21, TM379 met de rugkoepel is natuurlijk een 'fake'. (Er is beslist een specificatie F9/35 geweest
met het idee om een Spitfire met een op afstandbestuurbare koepel uit te rusten, maar dit werd
in 1936 als onuitvoerbaar van tafel gehaald).
Ook de Spitfire met de 'ballturret', de geschutskoepel onder de romp, de zogenaamde 'Firefort', is verzonnen.
De 'Firecat':
FEIT: Er bestonden daadwerkelijk Spitfires op drijvers, maar alleen met dubbele drijvers onder de vleugels. FICTIE:
Er zijn nooit Spitfires gebouwd met slechts één drijver onder de romp en twee kleine drijvers aan de uiteinden van de
vleugels.
Spitfires met andere motoren:
FEIT: De Duitsers hebben tijdens de oorlog daadwerkelijk een DB-605A1 aan een Spitfire Mk Vb gehangen, en er met succes
testvluchten mee uitgevoerd. En ja, de eerste Bf 109 jagers waren uitgerust met Rolls-Royce Kestrel motoren.
FICTIE: Er is aan Britse zijde (zover ik weet) nooit een Spitfire uitgerust geweest met een Duitse motor.
Ook dat er ooit een Napier Sabre als krachtbron aan de Spitfire is gemonteerd is niet waar.
De Rolls-Royce 'Titan' en 'Camelot' motoren:
FEIT: Er waren dus wel degelijk plannen voor een dubbele uitvoering van twaalf cilinder Rolls-Royce motoren, de
Merlin H(zie hoger op
deze pagina). FICTIE:
Maar de 'Titan' en de 'Camelot' zijn pure verzinsels. Ook om de 'Titan' dus bij een Spitfire nachtjager, waar de
vliegers naast elkaar zouden zitten, in te bouwen, ook dat toestel is aan mijn geest ontsproten,... Ook de Spitfire NF Mk XXVB, SL666
is slechts een verzonnen enigma,...
Ook de laatste aanvullingen van de VTOL Spitfire, de 'Spitanker' en de Spitfire met de oliekoeler aan de zijkant daar is geen bewijs van dat
er maar iemand bij Vickers-Supermarine daar aan gedacht heeft,... gelukkig maar, zou ik zeggen.
Ik hoop toch dat u een aangename tijd hebt doorgebracht op de 'geheime projecten' pagina.
De tekeningen zijn een jaar of tien geleden ontstaan en ik wilde er toch eens iets mee doen.
Nu, na het serieuze brengen van verschillende (wel ware) Spitfire feiten, was het tijd om de
boog even te laten ontspannen.
Mocht u zich beledigd voelen door voorgaande pagina (en het maar tijd verprutsen hebben
gevonden, want u had in die tijd de afwas kunnen doen, de hond uitlaten of die boekenkast
eens herinrichten),… dan mijn oprechte excuses.
Geïnspireerd op de A-10, natuurlijk een onmogelijk project, ook voor mij!
RESPONS,...
Sinds deze pagina’s online staan is er veel commentaar geweest, waarvan de meeste erg positief. Eén van deze
reacties kwam in maart 2013 van Ole A. Hoel uit Noorwegen. Hij gaf aan dat de ‘Twin Spitfire’ een project zou
kunnen zijn dat goed had kunnen werken. Ole had hetzelfde idee eens gehad en er een model van gemaakt door twee
Spitfire modellen aan elkaar te koppelen. Hij gaf de ‘Twin’ een camouflagepatroon als die gedragen werd door de
Mosquitos van het Noorse No.333 Squadron. De enige verandering die Ole aanbracht was een doorlopende stabilisator
zoals bij de Twin Mustang. Ole gaf verder aan dat de ‘Firefort’ niet eens zo gek was, want Supermarine zou plannen
hebben gehad om een Defiant type jager te ontwikkelen, waarbij een schutter achter de piloot een rugkoepel op afstand
bediende. Ole is nu bezig een type ‘Firefort’ te bouwen.
Het model van de 'Twin Spitfire'
gebouwd door Ole A. Hoel
Op 11 mei 2015 kreeg ik deze mail van Ian Ratliff:
Hi.
First I would like to say what a great website you did about the spitfires.
I'm just wondering if you had anymore info on the following.
Mk AT-10, T-900 & Mk99 Twin.
Thank you.
Ian.
Het model van de 'T900' welke Ian Ratliff bouwde
Ian vroeg dus om meer informatie aangaande drie verzonnen Spitfire varianten. Hij had dus de laatste pagina
nooit gelezen, en was er met boter en suiker ingestonken. Ik moest Ian dus teleurstellen, maar hij
vatte het meer dan sportief op, en hij besloot toch een poging te wagen om één van de varianten te bouwen.
Op 29 mei kreeg ik het resultaat te zien, en kreeg toestemming van Ian om het met u te delen.
Nogmaals de 'T900' van modelbouwer Ian Ratliff
GA TERUG
|