In de wereld van de Spitfire was het wellicht de grootste verrassing in jaren,…
een Spitfire ging in een trip maken rond de wereld, iets wat nooit eerder was gedaan. En de
Spitfire welke voor deze uitdaging werd uitgekozen, was de voormalige Nederlandse Spitfire LF.Mk IXc, MJ271.
Na jaren van tentoongesteld te zijn geweest, werd het in 2006 verkocht en opgeslagen in kratten op Duxford,
Engeland, maar het zou weer tot leven gebracht worden voor een 39.000 km lange onderneming in 2019,...
LF.Mk IXc,
MJ271
In het Nationaal Luchtvaart Themapark Aviadrome te
Lelystad, dat in de november 2003 geopend is, vond men tot 2006 de Spitfire
LF.Mk IXc, MJ271. Het toestel kwam op 15 februari 1944 in
dienst bij het No. 118 Squadron. Het vloog voornamelijk
escorte vluchten tot 8 maart bij dit squadron voor het naar
het No. 132 Squadron over ging. Hier vloog het de codering FF-P
vanaf Detling. Ze kreeg een gedeelde overwinning toegewezen op
26 april 1944 toen een Ju-34 werd vernietigd. Na 28
operationele missies ging het mis op 9 mei toen het toestel
een buiklanding maakte,... het landingsgestel zat nog netjes
in de vleugels! Voor de vergeetachtige Pilot Captain T.
Johnson betekende dit het einde van operationeel vliegen. Na
reparatie kwam het toestel in november 1944 terecht bij het
No. 401 Squadron. Vanaf Volkel vloog de MJ271 tien missies
voor het aan de grond bleef op 13 december nadat vervormingen
aan het plaatwerk werden geconstateerd.
LF.Mk IXc, MJ271 tijdens een
testvlucht voor de Nederlandse Luchtmacht,
1946
Na een revisie ging de MJ271 in opslag. Op 11 november 1946
werd de MJ271 testgevlogen door Luitenant Vijzelaar en
geaccepteerd. Op 25 november stak ze de Noorzee over en ging
naar de vliegbasis Twente als onderdeel van de JVS. In
augustus 1947 kreeg MJ271 de markering H-8. De eerste grote
revisie was bij Fokker op 14 juni 1949. De eerste testvluchten na deze revisie
werden gemaakt een jaar later, in oktober en november 1950 op
Schiphol. Na een testvlucht op 13 en 19 februari 1951 werd de
MJ271 weer geaccepteerd door de luchtmacht en terug gebracht
naar Twente. De camouflage was nu verdwenen en in de zomer werd
ze van de markering 3W-8 voorzien. Als onderdeel van het 322
Squadron ging de Spitfire mee met de verhuizing naar Soesterberg op 31
augustus 1952.
LF.Mk IXc, MJ271, 3W-8 op een
schilderij van Thijs Postma
Op 29 september 1953 werd de laatste vlucht met de MJ271
gemaakt en ging in opslag in de open lucht. Omdat tegen die
tijd niemand Spitfires wilde hebben werd onder andere MJ271
afgeschreven en ging als 'decoy' naar de vliegbasis Volkel. In
1956 werd het toestel 'gered' door het 313 Squadron toen het
nabij de barakken werd geplaatst met de markering TA-26 op de
neus en de naam 'Opa' op de romp.
De MJ271 'Opa' (TA-26) wordt van
het dak gehaald in Delfzijl (1973)
Op 6 januari 1959 werd de
MJ271 een museum object toen het naar Delfzijl vertrok. Maar
beroofd van vele onderdelen en een speelobject voor kinderen
waren een voorteken voor het verval van deze Spitfire. Na
verhuizing naar het dak van een gebouw, waarin een oorlogsmuseum was ondergebracht,
en enkele reparaties in
1962 was niet meer duidelijk welk serienummer deze Spitfire
droeg. Wederom kwam Harry van der Meer te hulp in 1971 die het
toestel als de MJ271 identificeerde.
De MJ271 toont haar Rolls-Royce Merlin
zoals ze in het Aviodome (Schiphol) stond
De conditie van de MJ271 was slecht en om verdere achteruitgang van het
toestel te voorkomen, werd besloten
dat met een goede restauratie het toestel behouden kon worden.
Zodoende werd het op 4 april 1973 naar Den Haag
overgebracht waar het onder handen zou worden genomen op de
Anthony Fokker School. Toen het museum van Delfzijl in 1976
haar deuren sloot, werd besloten dat het luchtvaart museum bij Schiphol
de gelukkige eigenaar zou worden van MJ271. Begin 1978 nam
het Aviodome de restauratie over in hun eigen
restauratiewerkplaat. Op 12 januari 1982 was de restauratie
gereed en werd de MJ271 als de H-53, 'MH424' onthuld als
eerbetoon aan de Luchtmachtmensen die dienst deden in
Indonesië.
De MJ271 'verkleed' als de H-53
'MH424'.
Na sluiting van het Aviodome bij Schiphol werd de collectie vliegtuigen overgebracht
naar het nieuwe Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome te Lelystad. Uiteraard kwam ook de Spitfire mee
en kreeg een eigen zaal waar ze mooi uitgelicht stond te glimmen van trots. Helaas bleek het
van korte duur. Het Aviodrome kwam in financiële problemen en er werd besloten om Spitfire MJ271 van de hand te doen.
Spitfire MJ271 werd verkocht in de zomer van 2006
met het plan het toestel op Duxford weer luchtwaardig te maken. Het werd uit elkaar genomen en
in een container opgeslagen. In 2014 werd het weer eens te voorschijn gehaald, en toen
bleek de kist door vocht aangetast, inclusief de luchtwaardige propeller. Er werd een koper gezocht,
maar pas in 2016 diende een koper zich aan. Spitfire MJ271 zou nu eindelijk weer luchtwaardig worden gemaakt.
LF.Mk IXc, MJ271, ('MH424') H-53 inspireerde nogmaals Thijs Postma
MJ271 werd aangekocht door Boultbee Flight Academy en ter restauratie aangeboden
bij Aircraft Restoration Company (ARC) op Duxford. Men zou verwachten dat de machine wederom in een camouflage
uitvoering naar buiten zou rollen, maar Boultbee had andere plannen, deze Spitfire zou geheel zonder 'schilderwerk',
en geheel in hoogglanzende aluminium worden uitgevoerd. Doel was om de Spitfire de wereld rond te sturen,
op eigen kracht!
LF.Mk IXc, MJ271, G-IRTY maakt de eerste vlucht na restauratie
(Foto: https://www.flyer.co.uk/)
Op 27 juni 2019 maakte de 'Silver Spitfire' de eerste vlucht, na restauratie.
Met de registratie G-ITRY begon op 5 september 2019 de lange
vlucht rond de wereld vanaf het vliegveld van Goodwood. De Spitfire zou gevlogen
worden door de twee eigenaars van De Boultbee Flight Academy,
welke gevestigd is op Goodwood, West-Sussex, in Engeland.
De langste vlucht in het gehele traject rond de wereld zou
van Koeweit naar Jordanië zijn; 679,2 mijl (1000 km) op 9 november.
Verwacht werd dat de Spitfire op 4 december weer terug zou moeten zijn in Engeland, maar dit werd een
dag later.
Lelystad, 4 december 2019; de beide piloten Matt Jones en Steve Brooks
poseren op MJ271, zij vlogen het toestel rond de wereld
Op 5 december 2019 was de Spitfire weer terug op Goodwood na een zeer geslaagde onderneming, welke meer dan 43,450 km
lang was. De voorgenomen route was hier en daar iets aangepast, zoals de voorgenomen route over Frankrijk werd
niet gedaan. De laatste stop voor de terugkeer naar Engeland was op het vliegveld van lelystad, ooit de plek waar
het toestel in de tentoonstelling stond.
Voor een verslag (voorlopig slechts in het Engels) van
'The Longest Flight' KLIK HIER
LF Mk. XVIe, TB885
In 2008 doken er opeens op forums vragen op over een gevonden wrak van een
Spitfire die begraven was geweest in een 'fire dump'. Het scheen al in 1982 opgegraven te zijn
en ondergebracht bij het Lashenden Air Warfare Museum, Sevenoaks. In 1991 verhuisden de resten
naar Shoreham Aircraft Museum, Shoreham. Onderzoek wees uit dat het de LF Mk. XVIe, TB885
was,... een Spitfire welke ooit bij RAF (Dutch) 322 Squadron had gevlogen.
Op deze foto is TB885 op de firedump te zien in oktober 1958
(Foto: Mark12, via https://forum.keypublishing.com)
Restauratie TB885
TB885 werd aan de No. 322 (Dutch) Squadron geleverd op 29 maart 1945. Op 13
oktober 1945 werd het weer uitgefasseerd bij het 322 Squadron en werd opgeslagen op RAF Kenley.
In 1955, toen de Spitfire als oefenvliegtuig gebruikt werd door de brandweer,
ontdekten de makers van de Speelfilm 'Reach for the Sky' (over de legendarische
Douglas Bader, de Wing Commander zonder benen)
het toestel. Het zou in de film gebruikt worden in achtergrondshots, zogenaamde 'beeldvulling'.
In de jaren erna ging de kist snel achteruit en werd uiteindelijk rond 1960,
nadat de vleugels eraf gehakt waren, in een kuil gedumpt.
Kunnen we dit weer luchtwaardig maken,... yes we can!
De brokstukken kwamen dus decenia later weer boven de grond. Normaal gesproken zou het daarbij
gebleven zijn, tot iemand opperde dat deze 'pile of junk' weer luchtwaardig zou kunnen worden
gemaakt. Met de achtergrond dat de TB885 ooit in het Nederlands 322 Squadron heeft
gevlogen, kwam een Nederlandse koper naar voren. De restauratie werd ter hand genomen door
Biggin Hill Heritage Hangar. In oktober 2017 onthulde Jumbo Supermarkten eigenaar
Frits van Eerd, dat hij de gelukkige eigenaar was.
Verzamelde onderdelen
voor een 'nieuwe' TB885
In 2016 was TB885 weer zover opgebouwd dat het van belang werd toch een beslissing te nemen
over de codeletters die er ooit in 322 Squadron dienst op had gezeten. Het serienummer bleek nog leesbaar
na de berging, maar de rest was verdwenen. Dat de eerste letters '3W' waren, dat was duidelijk, maar
de identificatiecode letter, dat was een ander verhaal. Op forums gonsde de letter 'V', maar de achtergrond
hoe men daar aan kwam, bleef onduidelijk. Ook ik werd benanderd voor enig inzicht. Men neigde naar de 'X'
al was ook de 'E' een optie. Met 26 letters in het alfabet, is het lastig zoeken. Van enkele kisten waren de
letters bekend, maar er bleven genoeg letters over om te kiezen.
In 2016 voorspelde ik dat de TB885 er zo zou uit komen te zien
Met het uitkomen van het laatste boek
in 2016 van Harry van der Meer, 'Nederlandse Spitfires' leek het pleit beslecht, het boek geeft de letter
'V' aan als identificatieletter. En zo verschenen in 2017 de eerste foto's van TB885 met de codeletters '3W-V'.
(2017) De codeletters zijn aangebracht,... 3W-V,....
(Foto: County ZZ)
Frits van Eerd hoopte TB885 in 2019 luchtwaardig te hebben, en aan de wereld te tonen. Van Eerd was van plan om
zelf TB885 te gaan vliegen, en kreeg hiervoor een opleiding door de eigenaar van Biggin Hill Heritage Hangar,
Peter Monk (die TB885 ook aan Van Eerd verkocht). Monk wilde graag de restauratie doen, dat vond Van Eerd prima, maar
dan moest hij ook de Spitfire Mk I P9372 in de deal erbij doen die in schaarse onderdelen aanwezig was
bij Biggin Hill Heritage Hangar. Van Eerd schijnt een deal gemaakt te hebben met de Koninklijke Luchtmacht,
hij heeft TB885 aangeboden, al blijven de kosten voor Van Eerd. Een nobel idee, maar ook een idee dat gevaarlijk
kan uitpakken op de lange baan (zie MK732 op de volgende pagina).
Met dank aan aan de nieuwsbrief van de DDA
Sneller dan voorspeld werd, maakte TB885 haar eerste vlucht op 4 augustus 2018! Op 18 augustus maakte
ze haar publieke debuut tijdens het Biggin Hill Festival of Flight 2018. Op zaterdag 15 september
kwam TB855, samen met de tweezitter Spitfire LF VIII, MT818, voor een nachtje naar Nederland, waar
ze in een hangaar in Lelystad werd geplaatst. Na wat rondvluchten in de buurt vertrok TB885, samen met MT818, op zondag weer
naar Biggin Hill. Korte tijd later kwam TB885 permanent naar Nedrland waar het een plekje vond op Gilze-Rijen. TB885 vloog tot half 2020 met de Britse regstratie G-CKUE, maar kreeg vervolgens de Nederlandse registratie PH-FVE, een verwijzing naar de Stichting
Flying Vintage Everyday, en,... Frits van Eerd.
LF Mk XVIe, TB885 tijdens de landing op Gilze-Rijen, mei 2020
(Foto: Cor van Gent)
T.9, MJ772
Op 25 augustus 2021 landde er een 'nieuwe' Spitfire in Nederland, de tweezitter T.9, MJ772. Ook deze bleek aangeschaft door Frits van Eerd (eigenaar van bovenstaande TB885), en oprichter van de Stichting
Flying Vintage Everyday. Oorspronkelijk was deze Spitfire
een LF Mk. IX (CBAF.7263) die in dienst was geweest bij het No.341 (Free French) Squadron 'Alsace'. In 1950 was het toestel omgebouwd tot tweezitter voor de Irish Air Corps met de registratie '159'. Als T.9 kwam het toestel op 5 juni 1950 in dienst als trainer.
MJ772 bij de Irish Air Corps met de registratie '159'
De Irish Air Corps stootte MJ772 af in 1963 en werd overgebracht naar Biggin Hill waar het werd opgeslagen. Het werd aangekocht door COGEA (Compagnie Générale d'Exploitation Aéronautica) Nouvelle uit Oostende, België, waar het op 1 april 1964 naar werd overgebracht en opgeslagen. Vervolgens kwam MJ772 in 1965 in handen van N.A.W. Samuelson uit Elstree. Het werd op 8 november 1966 geregistreerd als G-AVAV. Op Elstree werd het toestel weer opgebouwd en vloog voor het eerst weer in juli 1967. Zo was MJ772 mooi op tijd om van dienst te kunnen zijn voor de opnames van de speelfilm 'Battle of Britain', waar ze samen met een andere T.9, de TE308, als camera toestel fungeerde.
9 juli 1968, 'Connie' Edwards bij MJ777 na de buiklanding op Little Staughton
'Connie' Edwards, één van de piloten voor de speelfilm 'Battle of Britain', maakte op 9 juli 1968 met MJ777 een buiklanding op Little Staughton. De T.9 werd na restauratie voor £12.000 verkocht aan W.J.D. Roberts, uit Shoreham, die hem in het bezit had van 1969 tot 1971 waarna het in de Strathallan Collection in Auchterader, Schotland, kwam, waar het tot 1974 bleef. Vervolgens ging MJ772 naar de Verenigde Staten, aangekocht door Doug Champlin/Windward Aviation in 1974, met de nieuwe registratie 'N8R' om toegevoegd te worden in de collectie van het Champlin Fighter Museum in Mesa, Arizona in 1981. Maar tijdens de vlucht naar Mesa, kwam de tweezitter tijdens een noodlanding hard neer in Amarillo, Texas. Na restauratie vloog de Spitfire weer in oktober 1985. In Mesa werd vervolgens besloten om MJ772 om te bouwen tot een eenzitter. Hiertoe werd in 1992 de achterste cockpit verwijderd, maar werd de voorste cockpit gelaten zoals hij was. Hierdoor kreeg de Spitfire een vorm die niet geheel correct was, de voorste cockpit van de tweezitter is namelijk 35 centimeter (13.5 inch) naar voren geplaatst.
Omgebouwd tot eenzitter, de MJ777 van het Champlin Fighter Museum
Na sluiting van Champlin Fighter Museum in 2000, zou MJ772 naar het Boeing Museum Of Flight in Seattle, Washington, gaan, maar bleef in Mesa. Vervolgens werd MJ772 uitgeleend van 2004 tot 2010 aan het EAA Airventure Museum op Whittman Regional Airport, Oshkosh, Wisconsin. In augustus 2010 werd het toestel overgedaan aan Volker Schulke/Air Fighter Academy in Heringsdorf, Usedom in Duitsland met de nieuwe registratie D-FMKN. In september werd MJ772 overgebracht naar Bremgarten, Duitsland. Hier werd, bij Meier Motors, de restauratie ter hand genomen om er weer een T.9 van te maken. Op 17 maart 2012 maakte MJ772 weer als tweezitter de eerste vlucht. Helaas ging het op 3 mei 2012 mis toen het landinggestel weigerde en het toestel een buiklanding maakte. De volgende eigenaar werd, op 1 februari 2016, Warbird Experiences Ltd op Biggin Hill in Engeland waar het weer de oude Britse registratie ontving, G-AVAV,...
De T.9, MJ777 nu van Stichting
Flying Vintage Everyday
En nu is Spitfire T.9, MJ772 in Nederland, waar het hopelijk ook een certificaat krijgt om passagiers mee te nemen (uw schrijver heeft het al jarenlang op zijn bucketlist staan om eens met een Spitfire mee te gaan, en dat zou dan in Engeland moeten gebeuren, maar als het in Nederland kan, nog beter, de vrouw heeft beloofd te betalen, nu nog alleen verzilveren!).
Klik op de MK732 (H-25)
hieronder en u 'vliegt' naar de volgende pagina,...
|