NEDERLANDSE
MUSTANGS
Van de P-51D werden er 7956 geproduceerd en van de P-51K
1500 stuks, hiervan vonden 281 P-51D's en 594 'P-51K's' hun
weg via Lend-Lease naar de RAF, waar het als Mustang IV dienst
deed. Ook Nederland kocht 41 P-51D/K's aan, waarvan er 40
werden geleverd (10 P-51K's en 30 P-51D's). De Nederlandse
P-51 vloog bij het Militaire Luchtvaart-Koninklijke Nederlands
Indisch Leger (ML-KNIL), bij het 121 en 122 Squadron. Op en onder de vleugels, en achter de
vleugel op de romp werd een Nederlandse vlag gevoerd. Op 1 januari 1948 werd de vlag vervangen
voor de bekende luchtmacht rozet.
Een P-51D met de Nederlandse vlag achter op de romp
Op 21
juli 1947 begon de 1ste Politionele Aktie en de beide
squadrons werden ingezet. 121 Squadron kwam in actie tegen
verschillende vliegvelden op West-Java en schakelde in een
opmerkelijke actie kustgeschut uit op het eiland Noesa
Kembangan. 122 Squadron gaf onder andere dekking bij de
amphibische landingen bij Koeala Perboeanang en de verdere
opmars. Op 4 augustus 1947 werden onder druk van de Verenigde
Naties en de VS de acties opgeschort (al werden wel vluchten
ondernomen om de bezette gebieden onder controle te houden. Na
de 1ste Politionele Aktie werd het 121 Squadron opgeheven.
De P-51D N3-615 van het 121 Squadron, Medan ML-KNIL 1946
Twee Mustangs, de H-315 en de H-325, werden overgedragen
aan de Photo Verkennings Afdeling (PVA). Onder de vleugels
werden fotocontainers aangebracht om foto's van het gebied te
nemen van de Republiek. Vanwege dat de 2de Politionele Aktie
aanstaande was, werd 121 Squadron weer geaktiveerd. Op 19
december 1948 werd de eerste aktie uitgevoerd op het vliegveld
Magoewo, bij Djokjakarta. Na een raket beschieting, beschermde
het squadron vervolgens de luchtlandigstroepen die het
vliegveld innamen. Op 8 januari 1948 werd het 121 Squadron op
Tjililitan weer ontbonden. ook 122 Squadron werd veelvuldig
ingezet, maar de onafhankelijkheid zat er aan te komen. Op 29
mei 1949 werd door het 122 nog een grote actie uitgevoerd bij
Medan.
Mustang onderhoud op Tjililitan (Batavia)
In februari 1949 kreeg ook het 120 Squadron de beschikking
over de P-51. de oude afgeleefde P-40N toestellen werden
ingeruild voor de vrijgekomen kisten van het 121 Squadron. Het
122 Squadron verloor op 10 oktober 1949 twee P-51, de H-322 en
de H-331 toen deze verdwenen met hun piloten. Op 10 december
dook een P-51 van het 120 Squadron bij Bandoeng in de grond.
In december 1949 werden ook alle gevechtsoperaties stilgelegd,
en werden 23 Mustangs overgedragen aan de luchtmacht van
Indonesië, de AURI.
Eén van de twee Mustangs wordt uit de
Technische Hogeschool te Delft getakeld
Ook vonden twee Mustangs, de P-51K-10-NT 44-12149 en de 44-12125,
hun weg naar de Legerluchtmacht in Nederland. Deze werden als
surplus uit de dump in Europa verkregen om te worden gebruikt
voor de technische opleidingen. Als zodanig hebben deze kisten, die slechts enkele vlieguren hadden,
nooit gevlogen. Maar de P-51K-10-NT 44-12125, een voormalige USAAF 82nd Fighter Squadron,
78th Fighter Group (MX-U) Mustang, is bewaard gebleven en staat
nu in het Nationaal Militaire Museum in de 'kleuren' van de
H-307.
P-51K, 44-12125, bewaard
gebleven in het Nationaal Militair Museum
Naast het exemplaar in het NMM, zijn er drie vliegwaardige
Mustangs geregistreerd in Nederland.
VLIEGENDE MUSTANGS
IN NEDERLAND
P-51D-30NA, 44-74425, PH-PSI
Naast het exemplaar in het MLM, zijn er drie vliegwaardige
Mustangs geregistreerd in Nederland.
P-51D-30NA, 44-74425
vloog tussen 8 november 1950 tot 29 april 1958 bij de RCAF als
9591. Vervolgens ging het tussen de jaren 50 en 60 door de
handen van negen private ondernemingen. In handen van Harold
'Bubba' Beal uit Tennesse raakte het toestel in 1972
beschadigd tijdens een landing.
P-51D-30NA,
44-74425 met de registratie N11T (nog zonder racenummer
#8)
Met de registratie N11T ging het in handen van John Herlihy
racen onder nummer #8. In november 1974 raakte het weer
beschadigd. Er gingen vervolgens weer vier eigenaren door haar
cockpit tot ze weer beschadigd raakte in 1982. Na reparatie
mocht ze weer zes eigenaren beleven voor het in handen kwam
van Bob Pond (van Planes of Fame East). In 1994 stak het de
oceaan over en vliegt het sinds dat jaar als eigendom van Tom
van der Meulen met de Nederlandse registratie PH-PSI. Het is
opgeschilderd in de kleuren van 359 squadron, 356th Fighter
Group (OC-G) en draagt de naam ’Damn Yankee’.
P-51D-30NA,
44-74425 ’Damn Yankee’
(foto: Ulrich Grueschow)
P-51D, 44-72922, PH-VDF
P-51D, 44-72922 behoort sinds 2009 tot de collectie van
Jan Willem van der Flier en heeft de Nederlandse registratie
PH-VDF en is gestationeerd op de luchthaven van Antwerpen. Na
verschillende eigenaren kwam het in 1985 in handen van John
Dilley die het tot de racer 'Vendetta' ombouwde.
P-51D,
44-72922 omgebouwd tot de racer
'Vendetta'
In 1991 crashte de P-51 en werd overgenomen door Jim
Shuttleworth die hem ombouwde tot een TF-51D (tweezitter). Op
20 februari 2003 crashte het toestel waarbij Jim Shuttleworth
zijn leven verloor. Tegenwoordig draagt het weer de originele
kleuren en naam ‘Scat VII’ als in 1944 tijdens haar
stationering bij 434th Fighter squadron, 479th Fighter Group.
Het was het persoonlijk toestel van Major Robin Olds. Wat
opvalt aan dit toestel is het hoge kielvlak, wat lijkt op dat
van een Cavalier Mustang.
P-51D,
44-72822 ‘Scat VII’
(Foto: Ad
Meskens)
P-51D-30-NA, 44-74923, PH-JAT
P-51D-30-NA, 44-74923 kwam in 1995 in kratten in Nederland
aan vanuit Kissimmee, Florida, waar het in 1999 in handen komt
van ‘Vroege Vogels’ (Early Birds) op de luchthaven van
Lelystad. In 2004 wordt pas aangevangen met de restauratie.
Besloten wordt de Mustang de ‘Trusty Rusty’ te dopen,
naar het persoonlijke toestel van Capt. Robert P. Wink, van
het 364th Fighter Squadron, 357th Fighter Group.
Reno 1983, 44-74923 (N100D)
op de buik na een opgeblazen motor,..
Voor 44-74923 naar Nederland kwam had het toestel al een
lange geschiedenis achter de rug. Na haar dienst in de
Amerikaanse luchtmacht, werd het in 1956 afgestoten. Met de
registratie N5438V werd het ondergebracht bij Joe K. Hammer van
Hammer Cropdusters Inc, Sacramento, California. Na twee
andere eigenaren ging het toestel in 1969 naar El Salvador om
als FAS 410 dienst te gaan doen. Als wrak kwam het toestel in
1974 terug in de States en raakte via enkele nieuwe eigenaren
in de racerij van Reno. De Mustang (met de registratie N100D), nu in eigendom van
John Sandberg, werd tijdens de races in 1983 in Reno gevlogen door Chuck Hall. Tijdens een
race hield de Merlin motor ermee op, en moest het een buiklanding maken in
Lemon Valley. Het toestel raakte beschadigd, maar niemand raakte gewond.
P-51D
44-74923 als 'Miss Ashley' met racenummer
#38
N100D werd binnen enkele maanden weer vliegwaardig gemaakt door Fighter Rebuilders in Chino. Tussen 1987 en 1992
deed 44-74923 (nu met de registratie N345) als ‘Miss Ashley’
en met racenummer #38 mee aan de races. Na een nieuwe
registratie in 1994, N6395, kwam het via Shelly Levitz uit
Phoenix, Arizona, naar Kissimmee alvorens het verscheept zou
worden naar Nederland.
P-51D
44-74923 als C5-W 44-13578 ‘Trusty Rusty’
(Foto: Luuk
van Hooijdonk)
De restauratie ging niet snel, maar wel gestaag door. Zeven
jaar na aanvang van de restauratie kon men dan eindelijk in
maart 2011 de eerste motorproeven ondernemen. Het zou nog
een jaar duren eer de eerste vlucht na de restauratie gedaan
kon worden. Maar op 13 maart 2012 was het dan eindelijk zover en ging de 44-74923,
nu als 44-13578 ‘Trusty Rusty’, weer de lucht in,....
Het is een hele kunst om een P-51 luchtwaardig te maken,...
maar de P-51 Mustang kun je ook tot kunst maken,...
KLIK HIERONDER OP HET SCHILDERIJ VAN
EGBERT K.L. FRIEDL EN GA NAAR
DE VOLGENDE PAGINA
|