Tijdens
een bezoek aan het Aerospace Museum, Cosford vond ik daar een
uniek toestel in haar collectie. Het was een tweemotorige
jager met aan beide zijden achter de vleugel een draaibaar
kanon. Het bleek om een Duits toestel te gaan, dat na de
oorlog door de Britten uitvoerig werd getest, de Messerschmitt
Me 410.
De Me 410A 1/U2 Hornisse in het Aerospace Museum te Cosford
De
Me 410 Hornisse (Horzel) was de laatste van de tweemotorige
jachtbommenwerpers ontworpen door Messerschmitt. Nadat
gebleken was de Me 210 niet aan de verwachtingen voldeed, werd
het toestel als basis gebruikt voor de opvolging. De
motorgondels werden verlengd voor de Daimler-Benz DB603A
motoren, alsmede de romp werd iets verlengd, plus de
spanwijdte vergroot ten opzichte van de Me 210. Het eerste
prototype was gereed aan het einde van 1942. Er werden maar
liefst twintig toestellen gebouwd om mee te testen. Veel van
deze toestellen waren verbouwde Me 210’s. De bewapening was
gelijk gebleven aan die van de Me 210. Opvallend waren de twee
op afstand bestuurbare 13mm MG 131 mitrailleurs. Verder waren
er twee 7,9mm MG 17 machinegeweren in de rompneus en twee 20mm
MG 157/20 kanonnen ingebouwd.
Detail van de 13mm MG 131 mitrailleur achter de
vleugel
Eind april 1943 waren er 48 toestellen
afgeleverd in twee versies, de Me 410 A-1 jachtbommenwerper en
de Me 410 A-2 zware jager. Ook werd er een nachtjager variant
ontwikkeld, de Me 410-D. Er werd in dit type een Liechtenstein
C-1 of SN-2 onderscheppingradar aangebracht, vlamdempers voor
de uitlaten, en vier 30mm MK108 kanonnen ingebouwd. Ook waren
er twee 30mm kanonnen in de ‘Schräge Musik’ stand aangebracht.
Samen met nog twee 20 kanonnen in de romp was dit toestel een
formidabel wapen. Toch kwam dit ontwerp niet verder dan de
tekentafel en wat proefnemingen. Maar het leidde wel tot een
andere nachtjager, de Me 410 A-2/U2.
Een Me 410 A-2/U2 (op een bouwdoos van Hobby)
De Me 410 A-2/U2 was
uitgerust met als hoofdbewapening een krachtig 50mm BK 5 kanon
in de neus van het toestel. Verder waren er de twee, ook naar
voren gerichte, 20mm kanonnen en twee 7,9mm machinegeweren
aanwezig en de twee 13mm mitrailleurs achter de vleugels. Het
50mm kanon was enorm krachtig en kon met gemak met één schot
een viermotorige bommenwerper uitschakelen vanaf 1000 meter.
Maar het kanon, dat 36 schoten kon afgeven, was onbetrouwbaar
omdat het regelmatig vastliep.
Een Me 410 A-2/U2 draait weg van een B-17 Flying
Fortress
Ondanks dat het toestel niet van groot
belang was in de luchtoorlog waren er de kleine successen.
Zoals die van Hauptmann Puttkammer, van de II./KG15 eenheid,
die in één nacht vijf zware bommenwerpers boven Brits
grondgebied wist te vernietigen. Het weinige succes van de Me
410 A-2/U2 werd ook veroorzaakt door het feit dat veel van
deze toestellen geen radar hadden. Maar er waren ook enkele
nachtjagers die uitgerust waren met het GM-1 radarsysteem om
achter de snelle Britse Mosquito te jagen, met weinig succes
trouwens.
De roterende zesloops lanceerinrichting voor 210mm
raketten
In april 1944 werd de A-serie vervangen door
de B-serie op de productielijn. Deze B-1 en B-2,
respectievelijk de jachtbommenwerper en de zware jager, werden
uitgerust met de Daimler-Benz DB 603G motoren als voornaamste
verbetering. In deze versie werd ook een variant met een
lanceerinrichting gebouwd voor 210mm raketten in een zesloopse
configuratie. Maar tijdens proeven bleek het nagenoeg
onbruikbaar, of de zaak liep vast, of er brak brand uit in de
romp.
In september 1944 kwam er een einde aan de productie die
meer dan 1150 Me 410’s had opgeleverd. In Hongarije werden 108
gebouwd. De multi-role van het toestel, jachtvliegtuig,
bommenwerper, nachtjager, torpedobommenwerper (de B-5) en
verkenner, ging verloren aan het einde van de oorlog. De Me
410 werd toen alleen nog ingezet als jachtvliegtuig tegen de
massale bommenwerperformaties van de Amerikanen.
De 13mm MG 131 mitrailleur zonder de stroomlijnkap
De
Cosford Messerschmitt Me 410A 1/U2 Hornisse met het
constructienummer; No. 420430 is gebouwd in 1943 in de
hoofdfabriek van Messerschmitt in Augsburg, Beieren. Het werd
ingedeeld in het Zerstorer Geschwader 26 (ZG26) ‘Horst Wessel’
en zag dienst in de Balkan en Italië. In april 1945 werd het
intact gevonden in Vaerlose, Denemarken en met drie anderen
overgebracht naar Farnborough voor evaluatie (in totaal werden zes
buitgemaakte Me 410's voor testen gebruikt door de Britten). Het is de
enige Me 410 die nog geheel compleet te bewonderen valt.
Verder is er nog een Me 410 in onttakelde toestand opgeslagen.
De RAF test een Me 410, een Mosquito vertoond een opvallende gelijkenis
Fabrikant |
Bayerische
Flugzeugwerke |
Ontwerper |
olv. Willy
Messerschmitt |
Gebruik |
tweepersoons jachtbommerwerper, zware jager |
Motor |
2 x Daimler-Benz DB603
|
Vermogen |
DB 603A; 1780 pk, DB 603G;
1900 pk |
Spanwijdte |
16,38 m |
Lengte |
12,47 m |
Hoogte |
4,27 m |
Gewicht |
leeg |
6100 kg |
Geladen |
10.650 kg |
Snelheid
max. |
624 km/u |
Plafond |
9000 m |
Bereik |
2000 km |
Bewapening |
2 x 7.9mm MG 17 machinegeweren, 4 x
20mm MG 157/20 kanonnen, 2 x 13mm MG 131 machinegeweren, 1000
kg bommen |
Bemanning |
2 |
Eerste
vlucht |
Eerste vlucht: eind 1942 |
Aantal
gebouwd |
1150 plus 108 in Hongarije |
BRONNEN
Klik op 'Top 50' voor mijn
persoonlijke 'best of' militaire vliegtuigen lijst.
|