De
doorzetters
In totaal zou aan Bomber Command bemanningen 19 VC's
worden uitgereikt, waarvan 9 postuum.
Er werden aan 9 bemanningsleden van Lancasters Victoria Cross's
uitgereikt. Naast voorgaande vliegers, John Dering Nettleton en Bill Reid volgen hieronder,
in iets beknoptere bewoordingen, ook de andere indrukwekkende verhalen hoe moedige mannen, vaak jongens nog,
zich zonder aarzelen inzetten om hun collega's en Lancaster te redden en daarvoor het Victoria Cross mochten
ontvangen.
Een Lancaster van 106
Squadron wordt van 1000 ponder bommen voorzien
(de met krijt opgeschreven tekst zou kunnen verwijzen naar de 'Anvil' No.43 ontsteker, en de '1' eronder dat het geen vertraging heeft en explodeert bij impact)
Sergeant Norman Cyril
Jackson VC
Norman Jackson is als boordwerktuigkundige werkzaam in
Lancaster ME669, van het 106 Squadron, in de nacht van 26 op
27 april 1944 tijdens een missie naar Schweinfurt. Onderweg
wordt de Lancaster aangevallen door een Duitse jager waarop de
stuurboord vleugel vlam vat. Tijdens de aanval raakt Jackson
gewond, maar hij verbijt zich en zonder verder nadenken grijpt
hij een brandblusser en gespt een parachute aan.
Sergeant
Norman Jackson VC
In de
turbulente lucht worstelt hij zich uit de cockpit en kruipt op
de bovenzijde van de romp. Maar zijn parachute opent zich en
vult de cockpit met wapperende lappen. Hij glijd uit en valt
van de romp, hij weet zich op miraculeuze wijze vast te
grijpen aan een luchtinlaat in de vleugel. Maar hij kan geen
goede grip vinden en slaat over de vleugel heen, de parachute
brandend en verscheurt achter zich aan slepend. De
gezagvoerder geeft opdracht aan de rest van de bemanning het
toestel te verlaten.
Ondertussen 'landt' Jackson met een klapperende parachute
en aanzienlijke verwondingen. Hij zal later gevangen genomen
worden. Pas als de overige bemanningsleden gerepatrieerd
worden komt het hele verhaal aan het licht, waarop Jackson
zijn Victoria Cross ontvangt.
Flight Sergeant
George Thompson VC
Flight Sergeant
George Thompson VC
Lancaster I, PD377 (WS-U) van het No. 9 Squadron, 5 Group die een bombardementsvlucht
uitvoert op het Dortmund-Ems kanaal, wordt op 1 januari 1945
door een granaat getroffen. De brand die daarop ontstaat
veroorzaakt enorme rookontwikkeling. Marconist/luchtschutter
George Thompson ziet dat de schutter in de rugkoepel
bewusteloos is. Ondanks de exploderende munitie en vuur weet
hij de schutter te bevrijden. Met zijn blote handen dooft hij
het vuur dat aan de kleding vreet van de schutter. Thompson
loopt zelf hierdoor brandwonden op aan handen, gezicht en
benen. Als hij door de Lancaster naar achteren kijkt ziet hij
dat de staartschutter ook beknelt zit achter het vuur. Gewond
als Thomson zelf is weet hij de staartschutter te bevrijden.
Deze is ook bewusteloos en zijn kleding brand ook. Weer slaat
Thomson met zijn blote handen het vuur uit! De Lancaster maakt
een noodlanding, maar breekt doormidden. Hierbij komt de
rugschutter om het leven, maar de staartschutter overleeft het
drama en heeft zijn leven te danken aan zijn moedige kameraad.
Thomspon, herstellende van zijn verwondingen, krijgt
longontsteking wat zijn verzwakte lichaam fataal wordt, hij
overlijdt op 23 januari 1945 in Eindhoven.
Niet lang daarna ontvangt hij postuum het Victoria Cross.
Lancaster I, PD377 (WS-U) van 9 Squadron
Pilot Officer Andrew Mynarski
VC
Mynarski was rugkoepelschutter op Lancaster Mk X, KB726, (VR-A) van RCAF 419 'Moose' Squadron. In de nacht
van 12 op 13 juni 1944 wordt de Lancaster zwaar aangeschoten door een Junkers 88. De piloot, Flying Officer
Art de Breyne geeft opdracht aan de bemanning het toestel te verlaten.
Lancasters
van RCAF 419 'Moose' Squadron
Als Mynarski uit de bommenwerper
wil springen ziet hij dat staartschutter P.O. Pat Brophy opgesloten zit in zijn staartkoepel. Mynarski
baant zich een weg door de vlammen en gebruikt een bijl om de vastzittende koepel vriuj te maken. Als dit
niet lukt probeert hij het zijn handen, terwijl zijn kleding in brand staat. Maar hij krijgt het niet voor elkaar,
en Brophy geeft aan dat Mynarski eruit moet. Deze geeft nog een laatste saluut en springt dan door de
ontsnappingsluik. Maar de parachute is deerlijk verbrand en Mynarski komt hard neer. De brandwonden en zware val
blijken fataal, en korte tijd later overlijdt hij in een Duits hospitaal.
Een staartkoepel in een Lancaster
en P.O. Andrew Mynarski VC
Als Lancaster KB626 uiteindelijk neerstort
en uitelkaar wordt gerukt, wordt de staartkoepel een reddingscapsule voor opgesloten Brophy. De klap rukt de
koepel open en Brophy wordt eruit geworpen maar overleeft de crash. Met drie anderen wordt Brophy opgenomen
door het Franse verzet. De andere bemanningsleden worden gevangen genomen door de Duitsers. Alleen Mynarski
blijkt omgekomen. Als Brophy na de oorlog terugkeert in Engeland, wordt zijn vergeefse heldendaad duidelijk, en
wordt deze postuum erkent met het VC.
Squadron Leader Ian W.
Bazalgette VC
Op 4 augustus 1944 vloog 25 jarige Squadron Leader Ian Willoughby Bazalgette in Lancaster ND811 (F2-T), van
het 635 'Pathfinder' Squadron als Master Bomber zijn 58ste missie naar de V1 opslaggrotten nabij
Trossy St. Maximin, Frankrijk. Aangezien het een daglicht operatie was, kwam de bommenwerper onder
goed geplaatst anti-afweervuur. Het Duiste afweervuur wist de twee stuurboord motoren te treffen.
Ondanks dat de twee motoren in brand stonden, zette 'Baz' door en wierp de bommen op het doel.
Nadat de bommen gedropt waren raakte het toestel in een duikvlucht waaruit Bazalgette het met moeite wist
te redden, waarop de binnenmotor aan de bakboordvleugel stil viel. 'Baz' gaf opdracht aan zijn bemanning
het toestel te verlaten. Nadat vier man eruit gesprongen waren, probeerde hij het toestel een noodlanding
te laten uitvoeren nabij Senantes. Maar de landing was erg ruw en de Lancaster explodeerde waarbij
Bazalgette en de laatste twee aan boord, de gewonde F/L Ivan Hibbert DFC en F/S Vernon Leeder omkwamen.
Squadron Leaders Ian 'Baz' Bazalgette VC
en Anthony Palmer VC
Squadron Leader Anthony M.
Palmer VC
In januari 1941 had Robert Anthony Maurice Palmer zijn eerste missie gevlogen en nam later deel aan de
eerste 'Thousand Bomber Raid' naar Keulen in 1942. Ook zou Palmer één van de eerste zijn die
de 1800 kilo zware 'Cookie' bom zou werpen. Squadron Leader Anthony M. Palmer was 24 jaar toen
hij eind 1944 zijn 110de missie had gevlogen. Als
onderdeel van het Royal Air Force Volunteer Reserve Squadron was Palmer ondergebracht bij het
109 Squadron. Op 23 december 1944 vloog Palmer zijn 111de missie als Bomber Master met 26 andere Lancasters
en 3 Mosquito's naar het rangeergebied Gremberg in Duitsland. Vanaf het begin ging het al niet naar wens.
Over de Franse kust botsten twee Lancasters tegen elkaar waarbij de bemanningen omkwamen. Vanwege
dat er bewolking over het doel zou hangen, zou gebruik worden gemaakt door het 'Oboe' systeem. Maar
er bleek geen bewolking te zijn, en in daglicht was de formatie een makkelijk doelwit. De formatie werd
opgesplist en men zou individueel naar het doel vliegen en op zicht de bommen te werpen. Maar de order
bereikte Palmer in Lancaster PB371 niet, en deze hield zich aan zijn oorspronkelijke opdracht. Onderwijl
waren al twee
motoren in brand geraakt door Flak, maar Palmer hield koers en wist zijn bommen als markeerpunten
perfect te plaatsen. Even later raakte het toestel in een vrille en crashte, waarbij Palmer en
zijn bemanning, op één na, omkwam. Tijdens deze missie gingen vijf Lancasters en 1 Mosquito verloren.
Palmer ontving postuum het Victoria Cross.
Captain Edwin E.
Swales VC
Captain Edwin E.
Swales VC
Gestationeerd bij het 582 'Pathfinder' Squadron, maakte Captain Edwin Essery Swales op
23 februari 1945 zijn 43ste operationele vlucht als Master Bomber naar Pforzheim, Duitsland.
Na afloop van de missie op 23 december 1944, waarbij Sqn Ldr Anthony Palmer omkwam en postuum zijn
VC ontving, had Swales, als nummer twee Pathfinder, het Distinguished Flying Cross (DFC) ontvangen.
Tijdens de missie naar Pforzheim, moesten de Pathfinders het doel markeren voor in totaal
367 Lancasters en 13 Mosquito's.
Lancaster III, PB538 (60-M), 582 Squadron
In 22 minuten viel er bijna 2000 ton aan bommen, waarbij naast 83% aan verwoeste bebouwing ook
helaas 17.600 burgers zouden omkomen. Twaalf Lancasters zouden verloren gaan tijdens deze raid.
De Zuid-Afrikaan Captain Swales zijn Lancaster III, PB538 werd op de terugvlucht aangevallen door een
Me 110 die twee motoren wist uit te schakelen. Swales vermoedde al snel dat hij de basis in Engeland niet
zou halen, en zette koers naar Frankrijk. Zodra het kon gaf hij de order aan zijn bemanning
te springen. De laatste man had juist de lancaster verlaten toen Swales de macht verloor en het toestel
te pletter sloeg nabij Valenciennes, Noord-Frankrijk. Later werd Swales zijn lichaam gevonden, nog steeds
aan de besturing, hij werd 29 jaar. Postuum werd hem het VC uitgereikt.
Wing
Commander Leonard Cheshire VC DSO** DFC
Eén opvallende VC werd uitgereikt
aan Wing Commander Leonard Cheshire VC DSO** DFC Hij ontving
deze niet voor één specifieke actie, maar voor vier jaar inzet
tegen een meedogenloze oppositie die constant zijn
persoonlijke leiderschap naar boven bracht.
Wing
Commander Leonard Cheshire VC DSO** DFC.
Wing
Commander Guy Gibson, V.C., D.S.O*
Een aparte vermelding krijgt Wing Commander Guy Gibson, V.C., D.S.O* van het No. 617 Squadron, RAF.
Gibson ontving zijn Victoria Cross voor zijn inzet en moed tijdens Operation ‘Chastise’ op 15 mei 1943. Als u op zijn
naam klikt, dan gaat u naar de speciale pagina's gewijd aan deze missie.
Hoe een gehele Lancaster
bemanning een DFM ontvingen,... KLIK HIERONDER
|