Links: Fl.Sgt. George 'Screwball' Beurling
Onderweg naar de Franse kust
kolkt rook uit de motor van de Spitfire van Sharp. Deze moet daarop een buiklanding maken op
een Franse strand. Beurling bedacht zich geen moment en laat zijn landinggestel en flaps
zakken. Voorzichtig zet hij de Spitfire op het strand neer en stopt zijn kist naast de Spitfire
van Sharp. Deze is weggevlucht maar komt nu terug gerend. Onderwijl gooit Beurling zijn parachute
uit de stoel het strand op. Sharp neemt plaats in de kuip van de stoel en Beurling gaat op zijn
schoot zitten. Tijd voor de veiligheidsriem is er niet. Terwijl Beurling met moeite zijn zware
vliegtuig van het strand tracht te krijgen, proberen Van Arkel en Watts het vijandelijke vuur af
te leiden door in de omgeving rond te vliegen. Brandstof tekort dwong Beurling een noodlanding te
maken op het strand bij Dungeness. Waarschijnlijk is dit deel het gevaarlijkste van de gehele
onderneming geweest; Beurling kon geen driepuntslanding maken (de stick kon niet ver genoeg naar
achteren) en het gevaar voor over de kop te slaan was erg groot, verder bleek de Spitfire uit te
rollen door een mijnenveld! De enige schade was een gekneusde pols voor Sharp opgelopen tijdens
de buiklanding en een achter gebleven Spitfire.
Nadat Van Arkel drie Bf 109’s op zijn naam had verhuisde hij naar het 167 Squadron.
Bij dit squadron weet hij korte tijd later een Focke Wulf Fw 190 op zijn naam te zetten.
Bij het 167 Sqn werd in 1943 voornamelijk escorte gedaan voor bommenwerpers. Eigenlijk
waren de Spitfires Mk Vb daar niet geschikt voor. Dit waren toestellen voor lage hoogte,
en voor escorte was hoogte nodig. Twee escortes voor Ventura bommenwerpers met als doel
de hoogovens van IJmuiden gingen goed. Maar de derde was een drama. Op deze dag werden ze
opgewacht door veertig Luftwaffe jagers. Van de twaalf Ventura bommenwerpers wist er maar
één Engeland te bereiken, de lucht hing vol rook, vuur en brokstukken van de slachting.
Op 12 juni 1943 wordt het 167 omgedoopt tot het No. 322 (Dutch) Squadron en vertrekt het naar
de omgeving van Liverpool waar niets te beleven valt. In december wordt het 322 squadron verplaatst
naar Hawkinge bij Folkstone. In het voorjaar krijgt het squadron de beschikking over de
Spitfire Mk XIV en wordt weer verplaatst, nu naar Hartford-Bridge met het doel tot het onderscheppen van
Duitse verkenningsvliegtuigen.
F/O Van Arkel trouwt op 5 april 1944 met de Engelse WAAF Anne Haliwell
In juni 1944 komen de eerste V1’s naar Engeland. Het 322 weet er in
zes weken 121 neer te halen waarvan Van Arkel er 10 voor zijn rekening neemt. In augustus worden
de Mk XIV weer ingeruild voor de verbeterde Mk IX waarmee dagelijks naar Frankrijk wordt gevlogen
op zoek naar doelen. Door Flak verliest het squadron op 1 september verschillende vliegers.
Na een missie richting Arnhem wordt de kist van Van Arkel getroffen en moet hij een noodlanding
maken, samen met zijn vleugelman, op een vliegveldje in België. Terwijl ze naast hun toestellen staan
komt een pastoor vertellen dat de Britten terug getrokken zijn en dat het vliegveldje in Duitse handen
dreigt te vallen. Van Arkel en zijn metgezel brengen de nacht door in Peer. Gelukkig blijkt de volgende
dag dat de Britten weer de baas zijn van het vliegveld. Op 5 oktober 1944 wordt het Vliegerkruis No.30
toegewezen aan Van Arkel. Op 3 januari gaat het 322 naar Woensdrecht als onderdeel van de 2nd TAF met
de Spitfire Mk XVI waarmee (duik)bommenwerper missies worden gevlogen.
Villa Ruiterberg te Doorn, doelwit en tragedie op 28 januari 1945,...
Op 28 januari 1945 vindt zich er
tragedie plaats als het gronddoel, de Villa Ruiterberg te Doorn aangevallen wordt. De villa, in gebruik
door de Duitse bezetter zal door het 322- en 66 Squadron met bommen worden bestookt. Kees Kooy vloog deze
dag achter Fl.Lt. Jan van Arkel. Bij nadering op lage hoogte wiep van Arkel zijn bommen, waarbij één te
vroeg explodeerde. De scherven sloegen in de Spitfire van Kooy waarop deze neerstortte. Kooy was kansloos
om te ontsnappen en zou de eerste Nederlandse gevechtspiloot worden die bij de luchtoperaties vanaf
Nederlands grondgebied omkwam.
Van Arkel zegt hier jaren later over: ‘Het was erg koud en overal lag sneeuw. De hele wing was al
over het doel geweest, het was al een behoorlijk rokende puinhoop. Ik zat bij de laatste sectie van
vier Spits. Kooij vloog even achter me toen we op het kasteel afdoken. Een van mijn bommen ontplofte
te vroeg. Ik kreeg zelf nog een geweldige opdonder, maar Kooy vloog er recht in.’
Op 5 oktober 1944 wordt bij Koninklijk Besluit
het Vliegerkruis toegekend aan Flight Lieutenant Jan van Arkel. In maart 1945 zijn de oorlogsmissies
voorbij voor Van Arkel en vertrekt hij naar de Fighter Leader School in Engeland.
50 jaar Koninklijke Luchtmacht, juni 1963, Van Arkel poseert op
Vliegbasis Eindhoven bij Spitfire LF Mk IXc, MK959
Na de oorlog blijft Van Arkel bij de Nederlandse luchtmacht. Vanaf 20 mei 1948 is hij kapitein-vlieger
om op 16 augustus 1952 gepromoveerd te worden tot majoor. In 1954 wordt hij Ridder in de Orde van Oranje
Nassau. op 1 september 1956 wordt Van Arkel luitenant-kolonel, en zal onder andere het commando voeren over het 323 Squadron.
Met de rang van kolonel (op 1 november 1964)zal Van Arkel in 1974 de
luchtmacht te verlaten.
Vader Jan met de zoon, majoor-vlieger J.van Arkel jr, commandant 322 squadron
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zegt men soms, in het geval van de Van Arkel's gaat dit op. Jan van Arkel
zijn zoon wordt ook gevechtspiloot en wordt later op de vliegbasis Leeuwarden commandant van het voormalige squadron van
zijn vader, het No. 322 Squadron. Waarmee de
cirkel rond is,... Kolonel-Vlieger b.d. Jan van Arkel overlijdt op 23 februari 2011.
Deel van de rouwadvertentie over het heengaan van Jan van Arkel
(met dank aan Majoor P.T. Bezem)
GA TERUG