Introductie
De storinggevoelige Hawker Typhoon had zijn
slagkracht bewezen en een verbeterde opvolger was wenselijk.
Er werd een nieuwe dunnere vleugel ontworpen die een
elliptisch vorm kreeg. De oorspronkelijke spanwijdte van de Typhoon 13.10
m werd afgeknot tot 12.50m (zie de tekening hieronder).
De radiatoren voor de Napier Sabre
motor werden in de vleugelvoorrand aangebracht wat ten koste
ging van de brandstof tanks in de toch al dunne vleugel. De
romp werd met 53 centimeter verlengd waardoor extra
brandstofruimte werd gecreëerd. Wel moest hierdoor een groter
kielvlak aangebracht worden.
Van de nieuwe jager, in eerste
instantie Typhoon II genoemd, werden twee prototypen
gebouwd, de HM595 en de HM599. Ondanks dat het toestel in
grote lijnen erg leek op de oude Typhoon werd in januari 1942
besloten de nieuwe jager de Tempest te noemen. Er
werden vijf extra prototypes besteld, namelijk de: LA594;
gecancelde Typoon Mk II, met Centaurus motor HM595: Tempest
Mk V, met Sabre motor, gelijkende op de Typhoon HM599:
Tempest Mk I, Sabre IV en vleugelradiatoren LA602 &
LA607: Tempest Mk II, met Centaurus motoren LA610: Tempest
III, met Griffon IIB motor LA614: Tempest IV, met Griffon
61
De Hawker Tempest
De LA594 werd niet gebouwd en de LA610 en LA614 werden
doorgesluisd naar het latere F.2/43 programma. De eerste dat
als prototype voor de Tempest V opgebouwd werd, was de HM595
die zeer dicht bij de oude Typhoon bleef, alleen de vleugel
was nieuw. Met haar ‘autodeur’ in de cockpit, vloog ze voor
het eerst op 2 september 1942. Hawker had ondertussen een
contract voor 400 Tempest Mk I’s in de order pocket. Er werden
verbeteringen aangebracht zoals een druppelcockpit en werd het
kielvlak verlengd.
Prototype Tempest Mk I, HM599
tijdens een testvlucht (foto via Ton van
Geldrop)
De HM599, het echte prototype van de Tempest Mk I voorzien
van de Sabre IV, maakte haar eerste vlucht op 24 februari
1943. De prestaties waren geweldig met de snelheid van 750
km/u., maar het Air Ministry vond de radiators aan de
voorzijde van de vleugel erg kwetsbaar voor grondvuur. Een
ander probleem voor de nieuwe Tempest was het gebrek aan Sabre
IV leveranties. Dit noopte Camm om de HM595 verder als Tempest
V te produceren.
Late versies van de Tempest in
produktie
Vanaf 21 juni 1943 begon de productie van de Tempest V op
gang te komen. De eerste 100 toestellen waren voorzien van de
Hispano Mk II kanonnen (bekend als de Tempest V Series 1),
daarna werd de Hispano Mk V gebruikt waarvan de monding binnen
de voorrand van de vleugel lagen. In totaal werden 800 Mk V’s
afgeleverd waarvan de eerste machines onder de Newchurch Wing
(No.3, 486 en 56 Squadron) werden gestationeerd vanaf begin
1944, geleid door R.P. Beaumont. Later zou de Wing nog
uitgebreid worden met No.501, 80 en 274 Squadron.
Tempest Mk V Series 2 toestellen
van het 501 Squadron
De Tempest Mk V was verantwoordelijk voor één derde van de
vernietigde V-1’s die naar Engeland werden geschoten. Van de
1771 vliegende bommen die tussen 13 juni en 5 september 1944
werden vernietigd, werden 638 stuks verschalkt door de
Tempest. Met extra brandstoftanks konden ze tot viereneenhalf
uur in de lucht blijven. Op een hoogte van 3000 meter wachtte
de piloot dan op zijn prooi, die gewoonlijk op een hoogte van
300 meter tot 2400 meter aan kwam brommen. In duikvlucht was
de Tempest snel op zijn doel om deze te kunnen uitschakelen
met haar boordkanonnen.
Tempest Mk V, JN766 uit de eerste
produktie serie behoorde tot het 486 Squadron
Niet alleen werd er met de enorme kinradiator gevlogen als de Sabre motor was aangebracht.
Als experiment werd er ook een prototype gebouwd met een Sabre II van de Tempest (NV768) en
uitgerust met een grote ronde radiator direct achter de spinner van de propeller. Ondanks dat
het toestel een fraaiere gestroomlijnde vorm kreeg (en op de Tempest II leek), werd de met
de Sabre uitgeruste Tempest, alleen met de kinradiator geproduceerd.
De Tempest NV768 met de experimentele
spinnerradiator voor de Sabre II
Op 28 juni 1943 ging de LA602, het prototype van de Tempest
II, voor het eerst de lucht in. Mede dankzij het bestuderen
van een buitgemaakte Fw 190A-3, werd voor het eerst efficiënt
een stermotor in een Brits ontwerp ingebouwd. Door het gebrek
aan Centaurus motoren werd de LA602 vooral gebruikt om de
verschillende types motoren van Bristol te testen. De eerste
30 productie Tempest II toestellen verlieten het vliegveld van
de Bristol fabriek bij Weston-super-Mare vanaf 4 oktober 1944.
Voordeel van de Centaurus motor was vooral dat het een stuk
stiller in de cockpit was en de prestaties waren beter.
Een Hawker Tempest Mk
II, MW742
De Tempest bleek een formidabel wapen en als het met raketten was uitgerust,
verspreide het grote ravage. In het begin waren de raketten, net als bij de Typhoon,
aan rails bevestigd. Piloten klaagden met regelmaat dat de rails de luchtstromingen langs
het toestel verstoorden. Hierop werden later (na de oorlog) de raketten aan valhaken gehangen.
Met het afvuren werden de raketten tegelijk ontstoken en losgekoppeld.
Tempest II met raketten aan rails, en onder aan de valhakken
Was de Tempest II met de Centaurus motor wellicht de beste versie, ook de met een Sabre motor uitgeruste versie van de
Tempest werd verder geproduceerd, waarvan de Tempest VI de beste was met een Sabre V. De Mk VI was te onderscheiden van de Mk V door de radiatoren in de vleugelwortel bij de eerste (welke bij de Mk IV niet werden geaccepteerd door Air Ministry). Toch werden er slechts 142 van de
Tempest VI gebouwd omdat de oorlog ten einde liep. De laatste
Britse Mk VI werd pas eind 1953 uit dienst genomen die tot dan
als doelsleper werd gebruikt vanaf Sylt, West-Duitsland.
Een Tempest Mk VI
Hieronder is een foto afgebeeld van een Tempest VI van No.8 Squadron welke tussen april 1947
en maart 1949 ingezet werd om het Aden Protectoraad te handhaven. In deze periode kwamen 2 vliegers om het leven, en
een derde werd neergeschoten. Op onderstaande foto, in de silverkleurige Tempest VI,
is 8 Squadron Squadron Leader Frank Jensen de piloot. De silverkleurige machine (NX131) was later in gebruik
tijdens het Protectoraad toen het squadron Italiaanse kolonisten moest beschermen in Somaliland. De kolonisten
werden bedreigd door de oorspronkelijke inwoners die genoeg hadden van de Italiaanse inmenging.
Een Tempest Mk VI van No.8 Squadron
(let op de radiatoren in de vleugels)
Was de vroege versie van de Tempest duidelijk een toestel
dat in de jaren dertig haar oorsprong had, de volgende
generatie werd voorzien van alle laatste moderne
ontwikkelingen. In september 1942 werd de zogenaamde
Tempest Light Fighter (TLF) voorgesteld met een vleugel
zonder middenstuk en een kortere spanwijdte. Camm stelde drie
prototypen voor, uitgerust met de P.1018 (Sabre IV), de P.1019
(Griffon 61) en de P.1020 (Centaurus IV). Via specificatie
F.2/43, dat een ‘High Performance Fighter’ beschreef, diende
Hawker haar nieuwe jager aan. Ook de marinestaf kreeg voor
haar specificatie N.7/43 van Hawker de TLF voorgesteld als
dekjager voor vliegdekschepen. De RAF bestelde vanaf de
tekentafel 200 stuks, net als de Fleet Air Arm die hetzelfde
aantal bestelde.
Het N.7/43 ontwerp zou uiteindelijk leiden tot de
Sea Fury (klik hier)
Onderstaande gegevens hebben betrekking op de Hawker
Tempest Mk V
Fabrikant |
Hawker Aircraft
Co. Ltd. |
Gebruik |
jachtbommenwerper |
Motor |
Napier Sabre II
24 cilinder H-motor |
Vermogen |
2180 pk |
Spanwijdte |
12,50 m |
Vleugeloppervlakte |
28,06 m² |
Lengte |
10,26 m |
Hoogte |
5,16 m |
Klimvermogen |
914 m/per min.
|
Plafond |
11.100 m |
Gewicht |
leeg |
4195 kg |
Geladen |
6123 kg |
Snelheid
max. |
702 km/u op 5640
m |
Bereik |
zonder externe
brandstoftanks; 1320 km, met tanks: 2500 km |
Bewapening |
4 x Hispano Mk V
20mm kanonnen, 2 x bommen 454 kg of 8 raketten |
Bemanning |
1 |
Eerste
vlucht |
2 september 1942
(Mk V), 24 februari 1943 (Mk I), 28 juni 1943 (Mk
II) |
Aantal
gebouwd |
800+ Mk V, 764
Mk II, 142 Mk VI |
BRONNEN
Klik hieronder om naar de homepage te gaan
OF GA TERUG
|