Als u hierboven klikt, gaat
u naar een fotopagina over de B-25H
De eerste vlucht van de B-25H, de 43-4105, was op 13 juli
1943. Vanaf februari 1944 werden de eerste H’s ingezet in het
zuidwesten van de Stille Oceaan. Er werden testen met een
B-25H gedaan om in plaats van het kanon, vanuit twee buizen
raketten af te vuren.
De PBJ-1H, 43-35277 is geland op de USS
Shangri-La en wordt
weer gereed gemaakt voor een start vanaf het vlieggdek
Ook de US Navy ontving 248 B-25H’s als de PBJ-1H. Eén van
deze toestellen, 43-35277, werd voorzien van een vanghaak,
waarmee deklandingen en lanceringen werden getest op de USS Shangri-La op 15
november 1944.
- NA-98X 'Super
Strafer' -
NA-98X 'Super
Strafer' (B-25H, 43-4406)
B-25H, 43-4406 werd uitgerust met twee Pratt & Whitney
R-2800-51 Double Wasp motoren die 2000 pk produceerden. Het
toestel viel gelijk op door de propellerspinners en de
rechthoekige vleugeltips. Haalde de B-25G 447 km/u, deze B-25,
de NA-98X, haalde met gemak 560 km/u!
NA-98X 'Super
Strafer', let op de spinners op de propellers.
Tijdens een testvlucht, op 24 april 1944, werden de
buitenste vleugels afgerukt waarop de NA-98X neerstortte.
Beide testvliegers kwamen om het leven en het project werd
stopgezet. De ervaringen opgedaan werden verwerkt in de B-25J
met de acht .50 machinegeweren in de dichte neus.
- B-25J (Mitchell III)
-
B-25J-1-NC, 43-3889
Met de B-25J, de Mitchell III, werd
weer terug gegrepen op de ‘oude’ glazen neus voor de
bommenrichter waarvan 3590 stuks gebouwd zouden worden. In pricipe was de B-25J een B-25H waarvan het neusgeschut, inclusief kanon vervallen was. De bommenrichter en de tweede piloot keerden terug zodat de bemanning uit zes man bestond. De productie in Kansas City van de B-25D werd gestopt in december 1943 ter faveure van deze nieuwe Mitchell.
Twee B-25J-1-NC bommenwerpers van het 488th BS 340th BG,
12AF over Italië
800 B-25J’s werden uitgerust om als 'Strafer' dienst te doen, maar dan zonder het 75mm kanon. De B-25J 'Strafer' werd voorzien
van (weer) een dichte neus waarin acht .50 machinegeweren
waren ondergebracht. Hiermee kwam het totaal op 18 .50’s
machinegeweren! Op 14 december 1943 vloog de eerste B-25J die
direct geaccepteerd werd door het leger. In augustus 1945 werd
de laatste B-25J afgeleverd. Het zou de laatste uit de B-25 serie worden met
4390 gebouwde B-25J's (waarvan dus 800 'Strafers'), inclusief 72 die buiten het contract in gebruik
werden genomen.
Wapenonderhoud aan een B-25J 'Strafer'
Hieronder is de B-25J-5-NC Mitchell ’Ruthless Ruth’, 43-28014 in actie te zien tegen de Kustverdediger
No. 134 ‘Tokai Maru’ van de Japanse marine. De B-25J behoorde tot het 499th Bomb Squadron (‘Bats Outa Hell’),
345th Bomb Group (‘Air Apaches’), 5th Air Force en werd tijdens deze actie gevlogen door Lieutenant Louie A.
Mikell. Op 6 april 1945 was het Japanse konvooi HOMO-03, dat de dag van vertrek op 5 april uit haven van Hong
Kong had verlaten, richting Shanghai, al aangevallen door verschillende bommenwerpers en jachtvliegtuigen van
de Amerikanen, wederom onderschept door 24 B-25 van de 345th BG. Zoals de foto toont, miste Lt. Mikell zijn
doel op een haartje. Toch wisten andere B-25’s de ‘Tokai Maru’ te raken waarop het schip omsloeg over stuurboord
en zonk.
B-25J-5-NC Mitchell ’Ruthless Ruth’, 43-28014
in actie tegen de ‘Tokai Maru’
Het merendeel van de ‘Tokai Maru’ bemanning wist zich in veiligheid te brengen.
Ook een andere Kustverdediger, de
No. 1 werd tot zinken gebracht. Een torpedobootjager, de 'Amatsukaze', wist zich in eerste instantie aan de
grond te laten lopen, maar schoof terug de zee in en zonk alsnog. Eén B-25 ging verloren op deze missie. De
kist gevlogen door Captain Albin V. Johnson stortte in zee tijdens de aanval, waarbij de gehele bemanning omkwam.
De kleurige nose-art van de 'Air Apaches'
345th Bomb Group
inspireert menig kunstenaar,
zoals Roy Grinnell
Hieronder is de B-25J-27-NC 'Sunday Punch' te zien. ‘Sunday Punch’opereerde in het
zogenaamde CBI (China-Burma-India) theater bij de 81st. Bomb Squadron (The Battering Rams),
12th Bomb Group (The Earth Quakers), 10th Air Force. De naam ‘Sunday Punch’ kwam van
de werknemers van de K-25 fabriek in Oak Ridge, Tennessee. Deze 80.000 werknemers offerden
twee zondag overwerk betalingen op aan het betalen van deze bommenwerper (250.000 dollar).
De zogenaamde
‘Sunday punch’was de zondag overwerk knop die op de tijdklok werd ingedrukt.
Op 18 maart 1945 verliet het toestel de K-25 fabriek, op dat moment het grootste gebouw ter
wereld (er werd ondermeer gewerkt aan de eerste atoombom). Dit toestel, samen met
andere B-25’s maakte één van de langste vluchten B-25 missies, bijna 3000 km, om
het vliegveld van Ban Takli Airfield, bij Bangkok, Thailand, aan te vallen.
Voor een groot gedeelte was 1st. Lt. Tom Evans piloot op ‘Sunday Punch’. Uitgerust
met 18 machinegeweren, bediende Evans er 12 van. Na de
oorlog werd ‘Sunday Punch’overgedragen aan China en verdween vervolgens uit het beeld.
Boven; B-25J-32 'Sunday Punch', 82nd
Bomb Squadron, 12th Bomb Group
Onder: de gerestaureerde B-25J-30-NC, 44-86698 met
dezelfde nose-art (van 2001-2012).
Vanwege de opvallende nose-art van ‘Sunday Punch’ was het een kwestie
van tijd dat deze beschildering zou terugkeren op een gerestaureerde vliegwaardige B-25.
B-25J-30-NC, 44-86698 stond via verschillende
omzwervingen tentoongesteld in de jaren tachtig van de vorige eeuw in het SST
Aviation Museum in Kissimmee, Florida. In Augustus 1982 werd ze verkocht aan G and
M Aircraft of St. Albert, Alberta en vertrok naar Canada. Met de registratie C-GUNO
opereerde 44-86698 als ‘Tanker #3’ en ‘Tanker #338’ als 'fire-bomber' tegen bosbranden.
B-25J-30-NC, 44-86698 als ‘Tanker #338’
(Later als de 'Sunday Punch' gerestaureerd)
Klik voor 'copyright-disclaimer'
Na tien jaar werk als air-tanker
was het de laatste B-25 die in 1992 nog tegen bosbranden
werd ingezet. In oktober 1998 kochten Lyn Hunt, Steve Penning, en Bill Manly
van Aerocrafters in Santa Rosa, California, haar. Met de nieuwe registratie N325N
werd het toestel uitgerust met de 12 machinegeweer neus configuratie.
Kunstenaar Don Ricci werd gevraagd om de opvallende neusbeschildering van
‘Sunday Punch’ aan te brengen. Tot 2012 vloog B-25J-30-NC, 44-86698 rond
in deze kleuren tot het toestel werd overgenomen door Fagen Fighters WWII
Museum en uitgerust werd met een glazen neus en de naam ‘Paper Doll’ kreeg.
PBJ-1J's van de
Amerikaanse marine (let op de radar op de vleugeltip)
De RAF ontving 376 B-25J (Mitchell Mk III) bommenwerpers (uitsluitend met de 'glazen neus'.
Ook de Amerikaanse marine ontving de B-25J als de PBJ-1J
Mitchells. Deze werden voorzien van radar in de
stuurboordvleugel, al werden vaak plaatselijk de oude
neus-radars weer ingebouwd.
Klik hieronder op de
laatst gebouwde B-25J (4390 stuks)
voor de na-oorlgse B-25 en de speelfilms,...