Van NA-40 tot
NA-62
In 1938 werd door de United States Army Air Corps
specificatie 98-102 uitgeschreven die vroeg naar een
middelzware, tweemotorige aanvalsbommenwerper. North American
Aviation (NAA) ontwierp daarop de NA-40-1. Hier had NAA
verschillende eigen ideeën in verwerkt om een zo'n opvallend
mogelijk toestel te bouwen en zo het contract binnen te
slepen. Het was een hoogdekker met een smalle romp waardoor de
piloot en co-piloot in tandem zaten. Voortgestuwd door twee
Pratt & Whitney R-1830-s6C3-G Twin Wasp radiaal motoren
was het toestel op 10 januari 1939 gereed om getest te worden.
Het bleek al snel dat de motoren te zwak waren om de 9000 kilo
zware bommenwerper voort te trekken, waardoor de snelheid
slechts 426 km/u bedroeg. De motoren werden omgeruild voor
Wright Cyclone R-2600-A71-3's.
Het prototype van de
NA-40
Tijdens de proefvluchten in maart 1939 bleek de snelheid 23
km/ hoger te liggen dan met de Twin Wasp's. Met de nieuwe
motoren kreeg het toestel nu de aanduiding NA-40B. Op 11 april
1939, met piloot Maojr Younger Pitts en twee anderen aan
boord, werd een testvlucht gemaakt, tijdens welke een motor
werd uitgeschakeld en de propeller in vaanstand werd gezet.
Terwijl het toestel Wright Field naderde op 155 meter verloor
het snel hoogte en sloeg tegen de grond. Niemand raakte
gewond, maar de NA-40B vloog even later in brand en ging
verloren.
Het prototype van de
NA-40B, de basis voor de B-25
North American kreeg geen contract om de NA-40 in productie
te nemen, maar wel het verzoek van de Air Corps om met een
aantal aanpassingen en veranderingen een nieuwe tweemotorige
bommenwerper te ontwerpen. R.H. Rice en J.L. Atwood togen aan
het werk dat uiteindelijk tot een ontwerp zou leiden dat
weinig meer zou veranderen gedurende de productie.
De NA-62 (let op de rechthoekige richtingroeren)
De romp was
breder dan die van de NA-40 om meer bommen kwijt te kunnen. De
piloot en co-piloot zaten nu naast elkaar. De vleugel zakte
van een hoogdekker naar een middendekker waardoor de romp
hoger op het landingsgestel kwam te staan. Op 19 september
1939 werd een contract getekend om het ontwerp, de NA-62, te
gaan realiseren.
- B-25 -
Op 4 juli 1940 was de eerste NA-62, nu XB-25 gedoopt,
gereed voor grondtesten. De eerste vlucht van dit toestel, de
40-2165 op 19 augustus 1940, was in handen van Vance Breese
vanaf Wright Field.
De NA-62 (XB-25),
40-2165, met nieuwe richtingroeren
De eerste testen wezen uit dat het toestel zich onstabiel
gedroeg in de lengterichting. Dit werd pas opgelost met het
tiende productietoestel, de 40-2174 door de buitenste
vleugelstukken horizontaal te plaatsten. Hierdoor kreeg de
B-25 haar karakteristieke ‘meeuwen-vleugel’. Ook de vormgeving
van de verticale dubbele staartvlakken had vijf ontwerpen
nodig voor deze de uiteindelijk vorm kreeg. Zoals bovenstaande foto aantoont, zit er een opvallende 'glazen kas' achter op de staart, dit is geschutsruimte. Deze verviel later tijdens de productie toen de geschutskoepels op de rug en onder de romp werden aangebracht. Latere modellen kregen wel weer een volwaardige geschutsruimte in de staart met één .50 machinegeweer, zoals bij de PBJ-1D, of een dubbele .50 in de B-25H-1 en de B-25J. Soms werd een aanpassing bij de eerdere modellen 'in het veld' gedaan door een enkele .50 machinegeweer door de plexiglazen staart te steken die door de piloot bediend kon worden als gevaar van achteren dreigde.
Op deze foto is goed te zien dat bij de eerste negen geproduceerde B-25's de
buitenvleugels nog in V-stelling staan. Erachter staan latere B-25 bommenwerpers
met de 'afhangende' buitenvleugels
Van de eerste B-25 werden er 24 gebouwd. Rond deze periode
ontving de B-25 haar officiële naam, ‘Mitchell’, waarmee dit
het enige vliegtuig in het arsenaal van de Verenigde Staten
was dat vernoemd was naar een persoon,... namelijk:
Brigadier General
William "Billy" Mitchell
William Mitchell, geboren op 28 december 1879, is één van
de bekendste en meest controversieleste figuren uit de
Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis. In dienst bij de generale
staf bij de Signal Corps volgt hij op 38 jarige leeftijd, in
1916 zelfbetaalde vlieglessen. Als Amerika in 1917 betrokken
raakt in de Grote Oorlog (de Eerste Wereldoorlog) vertrekt
Mitchell naar Frankrijk om als eerste Amerikaan over het front
te vliegen. Zijn daden bleven niet onopgemerkt en hij werd
bevorderd tot Brigadier General en kreeg het commando over
alle Amerikaanse eenheden in Frankrijk. Na terugkeer in 1919
begonnen de moeilijkheden voor Mitchell. Hij had gezien wat
het luchtwapen kon betekenen en zag een toekomst bepaald door
het vliegtuig mocht het weer tot een oorlog komen. In 1920
bracht hij naar buiten dat het Oorlog en Marine Departement te
kortzichtig was ten aanzien van de militaire luchtvaart.
De Ostfriesland
incaseert een voltreffer!
Om
zijn gelijk te bewijzen bracht hij, tijdens een demonstratie
met enkele vliegtuigen, in 1921 verschillende schepen tot
zinken, waaronder het Duitse slagschip, van 22,000 ton, de
‘Ostfriesland’ dat door middel van een 2000 kilo zware bom
werd getroffen. In september 1923 viel hij de slagschepen
Virginia en de New Jersey aan met 2000 kg
zware exploderende traangasbommen.
Het slagschip New Jersey
werd met traangasbommen bestookt
Hiermee bewees Mitchell dat de tijd van oppervlakte schepen ten
einde was. Mitchell zijn niet aflatende vasthoudendheid ten
aanzien van zijn vooruitziende blik werd een doorn in het oog
van zijn superieuren. Dit liep zo hoog op dat hij in rang werd
terug gezet naar kolonel, en een standplaats kreeg in Texas.
Toen op 3 september 1925 het luchtschip ‘Shenandoah’ tijdens
een noodweer neerstortte en 14 bemanningsleden omkwamen was de
maat vol voor Mitchell. Hij schreef een pamflet waarin hij de
leiders van het leger en de marine ‘incompetente en een
verraderlijke administratie van de nationale defensie’ noemde.
Mitchell werd in oktober 1925 voor de krijgsraad gesleept op
beschuldiging van insubordinatie en veroordeeld tot inactieve
dienst voor vijf jaar zonder soldij.
Mitchell voor de
krijgsraad op 28 oktober 1925.
Mitchell koos echter voor vervroegde uitdiensttreding op 1
februari 1926. De volgende tien jaar bleef hij zijn ideeën
verkondigen via geschriften en lezingen. Maar op 19 februari
1936 was zijn lichaam zo verzwakt dat tijdens een griep zijn
hart het op 56 jarige leeftijd begaf. Hij werd op eigen
verzoek begraven in Milwaukee, Wisconsin en niet op Arlington
National Cemetery. Zo heeft Billy Mitchell nooit kunnen
meemaken dat hij altijd gelijk heeft gehad, toen op 7 december
1941 Japan Pearl Harbor
aanviel. Een scenario dat bijna een
blauwdruk had kunnen zijn voor de aanval, omdat Mitchell juist
de Japanners hier toe in staat achtte om deze haven te kiezen.
Voorspeld door Mitchell,...
Pearl Harbor, 7 december 1941
In 1946 gaf het congres toestemming een speciale Congressional
Medal of Honor postuum aan Mitchell uit te reiken. Generaal
Carl Spaatz reikte deze uit aan zijn zoon in 1948.
En een passender eerbetoon kon Billy Mitchell niet krijgen,
dan dat een aanvalsbommenwerper naar hem vernoemd werd. Later
kreeg ook het vliegveld van Milwaukee, Wisconsin de naam
‘General Mitchell International Airport’.
De B-25 Mitchell in productie,...
De eerste
operaties
met de B-25A
Door ervaringen opgedaan in de oorlog in Europa en eigen
ervaringen van bommenwerperbemanningen in de strijd tegen
Japan kwamen er een aantal zwakke punten aan het licht
aangaande de B-25. Om het brandgevaar tegen te gaan na een
treffer in de brandstoftanks, werden deze zelfsluitend
gemaakt. Ook werd pantserplaat aangebracht om de piloten te
beschermen. Al deze aanpassingen begonnen vanaf het 25ste
productie model en zo ontstond de B-25A.
Een B-25A tijdens een vlucht vastgelegd
Om het toegenomen gewicht te compenseren kon er minder
brandstof meegenomen worden. Niet alleen was de actieradius
iets kleiner, ook de snelheid liep met 10 km/u terug.
Een B-25A met '17B' op het staartvlak geeft aan
dat dit een toestel is
van de 17th Bomb Group. De 'Thunderbird' insigna geeft aan dat
deze B-25 behoorde tot het
34th Bomb Squadron.
De foto is in 1941 genomen op het McChord Army Air Force field, Washington, VS
De eerste eenheid die de beschikking kreeg over de B-25A,
was de 17th Bombardment Group, dat bestond uit het 34th, 37th
en 95th Squadron. Het werd gestationeerd op McChord Air Force Field
in de staat Washington. Na Pearl Harbor voerden ze patrouilles
uit langs de westkust. Op 24 december 1941 spotte een B-25 van
het 95th Squadron een onderzeeboot. Piloot Lt. E.W. Holstrom
bracht het toestel snel in positie, maar de bom viel te ver.
De tweede run was succesvol, twee bommen verlieten het ruim,
waarvan één de toren trof van de duikboot. De explosie deed de
boot zinken terwijl de drukgolf de B-25, die slechts op 100
hoogte vloog, een ‘zetje’ gaf, zonder verdere schade trouwens.
De kustwacht later verifieerde de treffer aan de hand van
wrakstukken dat het een Japanse duikboot betrof.
Op de volgende pagina aandacht voor de B-25B en de
raid van Doolittle.
Klik op de B-25B
hieronder en u 'schiet' er direct
naartoe!