V-2 MUSEUM 'LA COUPOLE'
& BATTERIE TODT

V2 MUSEUM 'LA COUPOLE' TE WIZERNES

Iets ten zuidwesten van St-Omer ligt Wizernes. Nog iets verder, richting Equerdes, vind u een enorm complex dat gedomineerd wordt door een grote betonnen koepel. Dit is SNW, 'Schotterwerk Nord West', de assemblage en lanceerinstelling voor V2 raketten. Na de bombardementen op de V2 installatie nabij Eperlecques (zie vorige pagina), werd besloten die instelling niet verder te ontwikkelen tot lanceerbasis, maar als fabriek op te zetten voor de vloeibare zuurstof voor de V2 raketten. De bedoeling was dan om deze vloeibare zuurstof vervolgens naar Wizernes te brengen.

Via deze enorme tunnel komt de bezoeker het complex binnen,...
(op de bovenste foto, linksonder)

Vanuit Wizernes moesten de V2 raketten naar doelen in onder andere Engeland afgeschoten moeten worden. Zowel de vloeibare zuurstof fabriek als de lanceerbasis van Wizernes is nooit operationeel geworden. De afmetingen van de dome zijn kolossaal, 71 meter in diameter en 5 meter dik. Het totale gewicht bedraagt 55.000 ton! De 7 verdiepingen hoge ruimte is van vloer tot onderzijde dome 24 meter hoog.

Een Lancaster wordt voorzien van een 6 ton zware Tallboy bom

Vanaf november 1943 werd er in relatieve rust gebouwd, totdat het ondekt werd door Geallieerde fotoverkenners. In maart 1944 begon de Amerikaanse USAAF met het bombarderen van het complex. Later werd ook de Britse RAF erbij betrokken, met name het 617 Squadron gooide met redelijk succes vanuit hun Lancasters op 24 juni en 17 juli 1944 de 6 ton zware Tallboy bom op dit doel. Helaas zouden ook rond de 200 bommenwerpers verloren gaan tijdens deze missies.

La Coupole na de bombardementen in juni 1944

Het ‘La Coupole’ museum ziet er fantastich uit. In de hal hangt een bemande versie van de V1, een Fieseler Fi 103R, aan het plafond. Men krijgt bij binnenkomst een koptelefoon die u rondleidt door het complex (ook Nederlands). Via een lange tunnel, ooit bedoelt om V2's binnen te voeren voor de eindassemblage, bereikt u liften die u naar de derde verdieping brengt. Hier zijn twee theaters gebouwd waar onder andere de ontwikkeling van de raketten wordt vertoont.

De bemande V1 versie, de Fieseler Fi 103R, in de entreehal van het museum.

Daarna een verdieping lager waar via geweldige maquettes objecten zijn te zien van bunkercomplexen, en afvuurstellingen zoals die voor de V1 en de V2 werden gebruikt. Hier kan men tevens de twee projectielen bewonderen die aan het enorme plafond hangen. Een raketmotor van een V2 staat hier ook tentoongesteld, geschonken door het NAASM Smithsonian Institution (Washington, VS) en het RAF Museum (Hendon, UK).

De raketmotor van een V2

Verder wordt deze ruimte gedomineerd door de verschrikkingen die de dwangarbeiders moesten ondergaan om dit en andere complexen te bouwen. Overal draaien hier films op monitoren of schermen, en hangen unieke prenten aan de muren. Er is vanaf de eerste opzet zeer professioneel over dit museum nagedacht, en dat werpt zijn vruchten af. Alleen al het creëren van een toegangsdeur door het beton heen van de koepel, dat nam een maand in beslag.

'Gustav' en 'Gretchen' waren de tunnels om de V2's naar
buiten te brengen en te lanceren

Verschillende ruimtes zijn ingericht over de geschiedenis rond dit complex, maar ook wordt er stilgestaan bij de bijna 8000 burgers die uit deze streek zijn gedeporteerd en omgekomen. In één ruimte worden de 872 politieke gevangenen en verzetstrijders herdacht die op 1 september 1944 in een laatste trein werden gepropt en afgevoerd (slechts 284 keerden terug). Deze laatste daad staat als 'Memorial du Train de Loos' in deze ruimte aangemerkt op plaquettes.

In de begin jaren van het museum waren er nog weinig originele voorwerpen in het museum te vinden, maar langzamerhand is de verzameling uitgebreid. Al blijft de enorme constructie van La Coupole zelf het meest originele object in de verzameling!

Voor de website van het museum:
KLIK HIER


- Musée '39-'45, Ambleteuse -

Van La Coupole is het een uur rijden naar Boulogne-sur-Mer, aan de westkust. Neem vervolgens de kustweg, de D 940 op naar het noorden via Wimereux, naar Ambleteuse. Hier vind u het geweldige Musée '39-'45.

Deze M4A4 Sherman tank staat bij het museum

U kunt er niet aan voorbij rijden, buiten, aan de D 940 staan verschillende zaken tentoon, waaronder een M4A4 Sherman tank en een 8,8cm Flak kanon. Binnen in het museum komt alles wat gedateerd over, maar dat geeft ook zijn charme aan dit museum. In een geweldige verzameling diorama's wordt de gehele oorlog uitgebeeld, ook die van het verre Azië.

Vooral de objecten uit de oorlog tegen Japan zijn uniek in dit museum

Vooral dat laatste, de oorlog tegen Japan is een unieke tentoonstelling, aangezien de meeste musea daar juist aan voorbij gaan. Niet alleen het museum is de moeite waard, ook de winkel heeft leuke dingen te koop, waaronder originele (dure) objecten uit de oorlog.

Voor een fotoalbum over dit museum:
KLIK HIER

Voor de website van het museum:
KLIK HIER


- BATTERIE TODT TE HARINGZELLES -

Turm I, van Batterie Todt

Als u toch in de buurt bent van Ambleteuse, breng dan zeker een bezoek aan dit volgende groot complex, de geschutsopstelling Batterie Todt. Deze is te vinden slechts enkele kilometers ten noorden van Ambleteuse aan de D 940 bij Haringzelles.

Batterie TODT, Turm 1

Aan het Nauw van Calais stonden verschillende geschutsopstellingen die Engeland konden bestoken. De meest zware batterij was de, met drie 40.6 cm SK kanonnen uitgeuste batterij, 'Lindemann' in Sangatte. Dit complex kwam vrij ongeschonden uit de oorlog, maar bij de bouw van de Kanaal-tunnel, werd veel uitgegraven materiaal hier gestort, en is Batterie Lindemann hieronder verdwenen. Welke batterij wel bewaard is gebleven, is Batterie Todt. Dit complex bestond uit vier enorme kazematten (Turm's) met door Krupp gebouwde 380mm Siegfried kanonnen (oorspronkelijk zou het ook de naam Batterie 'Siegfried' krijgen, maar als eerbetoon aan Fritz Todt, oprichter van Organization Todt (OT) en omgekomen in een vliegtuig crash op 8 februari 1942, werd dit veranderd in Batterie 'Todt'). Rondom de vier kazematten stonden 14 bunkers, vier barakken, met rond het complex 15 Tobruk bunkertjes. Tevens waren er 10 luchtdoelkanonnen om de batterij te beschermen.

Hierboven is de situering van de vier zware kazematten aangegeven

Wat ook oorspronkelijk was, was het geschut dat eigenlijk bestemd was als scheepsgeschut van de Bismarck-Klasse maar een plekje vond in deze kazematten (Bettungsschiessgerüst C/39). De loop, of schietbuis, van zo'n kanon woog 103 ton en had een lengte van 19 meter, en kon een projectiel van 490 kg 55 kilometer wegschieten. Een projectiel van 790 kg kon 53 kilometer worden weggeschoten. Het lichte projectiel (490 kg) deed er 33 seconden over om Dover te bereiken, het zwaardere deed er 9 seconden langer over (de afwijking was dan 600 meter in de diepte en 64 meter zijdelings). De elevatie van het kanon was -4° to 60°, maar om het te laden moest het kanon op 0° worden gezet.

Het eerste schot werd afgegeven op 20 januari, 1942. Officieel werd het complex pas 12 februari operationeel verklaard. Op 14 februari 1942 werd de eerste actie uitgevoerd door de batterij tijdens Operatie 'CERBERUS' toen het slagschip Scharnhorst, de Gneisenau en de Prinz Eugen noordwaarts door het Kanaal trokken. Nadat de geallieerden het complex hadden ingenomen, kon de balans worden opgemaakt. In de omgeving van Dover, Engeland, waren ruim 3000 schoten afgegeven, waarbij 216 burgers omkwamen, en meer dan tienduizend gebouwens schade opliepen.

Turm IV

In augustus 1945 zouden twee bezoekers aan het complex per ongeluk gezorgd hebben dat Turm III explodeerde en zwaar beschadigd raakte. De kazematten Turm II, III (deze is het lastigste te bekijken) en IV zijn dus nog wel aanwezig en te bezoeken, maar Turm I is nu een museum wat zeker de moeite waard is.

In Turm I is een grote verzameling samengebracht

Men begint als bezoeker in de voorruimtes van Turm I waarin de bouw wordt beschreven van de enorme kazematten. Hier en daar zijn nog originele teksten op de wanden te vinden. Uiteraard is er ook aandacht voor de leefomstandigheden van de bemanning van het complex. Helaas is veel achter reflecterend glas te zien, wat fotograferen lastig maakt. Aan de andere kant is het begrijpelijk, want het klimaat is kil en vochting in de kazemat.

Het spoorwegkanon achter Turm I

In de grote ruimte waar ooit het 380mm Siegfried kanon stond opgesteld, zijn nu objecten tentoongesteld, zoals kanonnen, maar ook instrumenten panelen van bijvoorbeeld een Spitfire en een Messerschmitt Bf 109. Ook een originele Kettenkrad is fraaie toevoeging. Buiten, achter Turm I, staat de grootste blikvanger, een Krupp 28cm K5 spoorwegkanon. Dit 28cm K5(E) Ausführung D (model D) kanon stond orgineel in Fort Nieulay (Stp 89 'Fulda') in Calais. Ook buiten staat een OT-810 (de Tsjechische na-oorlogse versie van de SdKfz 251).

Niet echt gezond in de zoute lucht, de OT-810 (de Tsjechische SdKfz 251)


U kunt nu verder naar het volgende object
De V3 lanceerbasis van Mimoyecques
KLIK hiervoor op de propaganda foto van Batterie Todt,...

Of klik hieronder om terug te keren naar
www.strijdbewijs.nl