Het ‘La Coupole’ museum ziet er fantastich
uit. In de hal hangt een bemande versie van de V1, een
Fieseler Fi 103R, aan het plafond. Men krijgt bij binnenkomst
een koptelefoon die u rondleidt door het complex (ook
Nederlands). Via een lange tunnel, ooit bedoelt om V2's binnen
te voeren voor de eindassemblage, bereikt u liften die u naar
de derde verdieping brengt. Hier zijn twee theaters gebouwd
waar onder andere de ontwikkeling van de raketten wordt
vertoont.
De bemande V1 versie, de Fieseler Fi 103R, in de entreehal
van het museum.
Daarna een verdieping lager waar via geweldige
maquettes objecten zijn te zien van bunkercomplexen, en
afvuurstellingen zoals die voor de V1 en de V2 werden
gebruikt. Hier kan men tevens de twee projectielen bewonderen
die aan het enorme plafond hangen. Een raketmotor van een V2
staat hier ook tentoongesteld, geschonken door het NAASM
Smithsonian Institution (Washington, VS) en het RAF Museum
(Hendon, UK).
De raketmotor van een V2
Verder wordt deze ruimte gedomineerd door de
verschrikkingen die de dwangarbeiders moesten ondergaan om dit
en andere complexen te bouwen. Overal draaien hier films op
monitoren of schermen, en hangen unieke prenten aan de muren.
Er is vanaf de eerste opzet zeer professioneel over dit museum nagedacht, en dat
werpt zijn vruchten af. Alleen al het creëren van een
toegangsdeur door het beton heen van de koepel, dat nam een
maand in beslag.
Er zijn misschien weinig originele voorwerpen in het museum
te vinden, maar daar staat tegenover de enorme constructie van La Coupole zelf, welke het
meest originele object in de verzameling is!
Voor de website van het museum:
KLIK HIER
Musée '39-'45
Van La Coupole is het een uur rijden naar Boulogne-sur-Mer, aan de westkust. Neem vervolgens de kustweg,
de D 940 op naar het
noorden via Wimereux, naar Ambleteuse. Hier vind u het geweldige
Musée'39-45' .
U kunt er niet aan voorbij rijden, buiten,
aan de D 940 staan verschillende zaken tentoon, waaronder een M4A4 Sherman tank en een Half Track.
In een geweldige verzameling diorama's wordt de gehele oorlog uitgebeeld, ook die van het verre Azië.
Vooral dat laatste is een unieke tentoonstelling, aangezien de meeste musea daar juist aan voorbij gaan.
Niet alleen het museum is de moeite waard, ook de winkel heeft leuke dingen te koop,
waaronder originele objecten uit de oorlog.
Deze M4A4 staat bij het museum
Turm I, van Batterie
Todt
Als u toch in de buurt bent van Ambleteuse, breng dan zeker een bezoek aan dit
volgende groot complex, de geschutsopstelling Batterie Todt.
Deze is te vinden slechts enkele kilometers ten noorden van Ambleteuse aan de D 940 bij Haringzelles.
- BATTERIE TODT TE HARINGZELLES -
Batterie TODT, Toen en Nu.
(De letters 'Batterie Todt' zijn weer aangebracht, maar niet op dezelfde plek)
Aan het Nauw van Calais stonden verschillende
geschutsopstellingen die Engeland konden bestoken. Een van de
bekendste is Batterie Todt. Dit complex bestond uit vier
enorme kazematten (Turm's) met 380mm Siegfried kanonnen.
Oorspronkelijk was het geschut bestemd als scheepsgeschut maar
later ook gebruikt als spoorweggeschut. De loop van zo'n kanon
woog 103 ton en had een lengte van 19 meter. Hij kon een
projectiel van 490 kg 55 kilometer wegschieten. Een projectiel
van 790 kg kon 53 kilometer worden weggeschoten. Het lichte
projectiel (490 kg) deed er 33 seconden over om Dover te
bereiken, het zwaardere deed er 9 seconden langer over (de
afwijking was dan 600 meter in de diepte en 64 meter
zijdelings).
Turm IV
De kazematten Turm II, III en IV zijn nog wel aanwezig en
te bezoeken, maar Turm I is nu een museum wat zeker de moeite
waard is. Er staat geen kanon meer in de bunker, maar men
krijgt een goed idee van de leefomstandigheid in zo'n bunker.
Achter Turm I staat, tussen verschillende andere interessante voertuigen,
een opvallende aanwinst, een spoorwegkanon.
Het spoorwegkanon achter Turm I
Hieronder is de situering van de vier zware kazematten aangegeven.
U kunt nu verder naar het volgende object
De V3 lanceerbasis van Mimoyecques
KLIK hiervoor op de propaganda foto van Batterie Todt,...
Of klik hieronder om terug te keren
naar
www.strijdbewijs.nl
GA TERUG